Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TFSI supercharger öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TFSI supercharger öljynvaihto

    Tuli hommattua tuommonen 2009 vuosimallin S4 ja viikonloppuna olis tarkoitus suorittaa perus huoltoa öljyjen, suodattimien ja tulppien merkeissä.

    Ahtimeen ei ilmeisesti ole olemassa kattojärjestön toimesta öljynvaihtoon suositusta, mutta aion ne vaihtaa kuitenkin. Onko kukaan täällä vaihtanut ahtimen öljyjä ahdin paikallaan? Siinä etupellissähän on se proppu, mutta lähinnä mietityttää, että miten saan vanhat ölpät sieltä kaikki imuroitua pois. Pitääkö auton perää mahdollisesti nostella ylös, jotta öljy valuu öljytilan etuosaan tms.?

    #2
    Ulkomaan foorumilta joku oli kysynyt ahtimen valmistajalta ohjeita. Pruutta/injektioruisku voisi olla hyvä välinen jos imuvaihdinta ei löydy.

    https://www.audizine.com/forum/showt...ger-oil-change
    Q: How often do I need to change the oil in my supercharger?
    A: The sealed oil reservoir in a supercharger is designed to last the life of the vehicle. Changing the oil is not recommended unless you suspect contamination, leakage, or other issues like bearing failure. Also, if your vehicle has an abnormally heavy duty cycle, such as racing or towing, you could consider changing the oil at regular intervals such as 20k, 30k, 50k, or 100k miles depending on usage.

    Q: I’ve decided I need to change the oil in my supercharger. How do I do this?
    A: If you do want to change the oil there is one fill/drain plug on the front face of the front cover. It will probably be an Allen type plug. You will have to suction out the oil using a syringe or other method before replacing with new oil. Fill levels are dependent on application. For aftermarket units, please consult the aftermarket partner company that produced that specific kit. For OEM units, please see the list below or email infosupercharger@eaton.com. New oil can be obtained from any GM or Ford service parts facility, or from one of the Eaton aftermarket supercharger partner companies or remanufacturers. Please make sure you do NOT use any other type of oil, including synthetic motor oils. These will cause failure.

    OEM Application Rotor Type Size Oil Fill (ml) Oil Fill (fl oz)
    Audi A6/S4 TVS R1320 155 5.2
    http://www.youtube.com/watch?v=ZDBxRx2Qdqo
    Viimeksi muokannut vV8m5; 3.6.2020, 10:43.

    Comment


      #3
      No juu, nuo samat löysin kanssa.. Toi video on mun mielestä aika turha, kun yhtään varsinaista työvaihetta siinä ei näytetä. Tokkopa tuo mikään mahoton homma on. Lähinnä ajattelin kuunnella homman tehneiltä viisaita neuvuoja.

      Tärkeää on varmasti että vaihdon jälkeen öljymäärä on tuo 155ml. Eiköhän tuo mene ihan hyvin kun laittaa saman verran öljyä tilalle, mitä ottaa pois.

      Comment


        #4
        Itsellä oli tuo paketti pöydällä purettuna ja paikallaan sitten laittelin uudet öljyt ja muistelisinkin, että sen propun takana on kyllä heti hammasratas, mutta injektioruiskulla ja ohuella + taipuisalla letkulla voi saada öljyt pois - tai sitten ei. Auton kallistelu ei auta tässä hommassa yhtään mitään. Varma vaihtoehto on sitten ihan vaan aukaista kaikki pultit ja ottaa se pelkkä nokkaosan kotelo auki ja uusia siihen sitten tiivistemassat ja paketti takas kasaan :).

        Comment


          #5
          Tuota injekstioruiskua olen itse asiassa menossa työpäivän jälkee apoteekista kinuamaan.

          Ja seuraava kysymys: mistä olette ostaneet öljyä? Merkkarilla tilaustavaraa G070000A1.


          Tinke_J: tuleeko nokkakotelon (pos. 34) takaa jotain romuja mukana, kun sen avaa? Tuon räjäytyskuvan mukaan ainakin jousta olisi tarjolla..

          https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4...145-145085/#34
          Viimeksi muokannut //MTT; 3.6.2020, 14:50.

          Comment


            #6
            Ota ahdin pois vaan, max 30min homma. Näkee samalla onko paljon paskaa imukanavissa ja välijäähyjen kunnon.
            Viimeksi muokannut Killeri; 3.6.2020, 18:50. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

            Comment


              #7
              Ai se on niin nopea operaatio. No siinä tapauksessa varmaan parasta ottaa pois. Ajatus oli vähän myöhemmin tehdä carbon clean.

              Uskaltaakohan laittaa vanhoilla tiivisteillä takas nippuun?

              Comment


                #8
                Pitäs toimii vanhoillakin jos vaan ovat ehjät, vanhoilla kasasin itsekkin kun oli ensimmäisen kerran ahdin irti. Tuossa hyvä video ahtimen irroituksesta https://www.youtube.com/watch?v=xyZLjJOxBvQ
                Viimeksi muokannut okkim; 4.6.2020, 21:09. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                  #9
                  Suosittelen myös koko ahtimen irroitusta. Se on aina helppo ratkaisu eikä tarvitse sitten nokkaosaa purkaa öljyjen valutuksen vuoksi. Mutta jos päädyt purkamaan paikallaan niin ei tule mitään muuta kuin tuo jousi eikä sekään mitenkään jännityksellä ole eli ei tarvitse sen enempää jännittää sen kanssa. Sitten tiivisteliimalla kasaan uudelleen. Ainoa huono asia ahtimen suunnittelussa on, että kaksi ylintä pulttia on läpikierteytetty itse ahtimen roottorikammioon, joten ne on syytä imuroida ohuella letkulla hyvin puhtaiksi (jos tätä pitää tarpeellisena), koska muuten sitä kierteillä ollutta kovettunutta liimamassaa putoilee pulttien uudelleenasennuksessa roottoripesään.

                  Kannattaa ehkä ihan ensin koittaa se injektio-menetelmä =).

                  Comment


                    #10
                    Injektiokamppeet on jo hommattuna, mutta öljyä ei saa viikonlopun aikatauluihin mistään. Täytyy kai laittaa marmoritiskin sopuhintanen 60€ purnukka tilaukseen..

                    Comment


                      #11
                      Ahtimen öljynvaihtoa taannoin itsekkin suunnittelin ja paikallisesta merkkiliikkeestä kävin öljyn tilaamassa 6.3.2019, ei ole vielä saapunut :)

                      Comment


                        #12
                        Meneeköhän ahdin rikki, jos laittaa jotain muuta öljyä? Esim. joku vaihteistoöljy 75w140... Ei vaan öljy saavu merkkihuoltoon. Oletko Harri saanut jo oman purnukan?

                        Comment


                          #13
                          En nyt ihan laittaisi 75w140 vaihteistoöljyä laitteeseen joka pyörii 20000 rpm/min , voit tietysti kokeilla ja kertoa sitten miten kävi. Tuolta voi tilata vastaavaa öljyä ja kun ottaa 2-pulloa niin rittää tai 3-pulloa niin riittää toiseenkin vaihtoon.

                          Comment


                            #14
                            Kiitos Kimmo vinkistä. Juu, en kyllä tieten tahtoen ahdinta rikkoa halua, kunhan vaihtoehtoja yritin haeskella. Pitääpä laittaa purkit tuolta tilaukseen.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja //MTT Näytä viesti
                              Meneeköhän ahdin rikki, jos laittaa jotain muuta öljyä? Esim. joku vaihteistoöljy 75w140... Ei vaan öljy saavu merkkihuoltoon. Oletko Harri saanut jo oman purnukan?
                              Ei ole purkki saapunut marmorin tiskille. Tilasin Tepolta samalla kun tilasin pvc venttiilin osat, alkuviikosta pitäisi saapua.

                              Comment


                                #16
                                No nyt on öljyt ahtimeen vaihdettu, ulos tuli noin 1dl alumiinin väristä öljyä. Vähän alkaa mietityttämään että onkohan ahdin kohta tiensä päässä? Autolla ajettu 200tkm.

                                Comment


                                  #17
                                  Omaan autoon sain myös vaihdettua ölyt. Ulos sain imuvaihtajaa ja ohutta kumiletkua apuna käyttäen arviolta 140ml myöskin alumiinin väristä öljyä.

                                  Ainakaan minun öljyssä ei ollut metallia mukana. Piti kyllä mielenrauhan vuoksi ihan paperin läpi valuttaa ja tarkastaa. Eli varmaankin vanhemmiten öljyn väri tuollaiseksi muuttuu..

                                  Letku jolla öljyä pois ahtimesta meinaa, pitää olla notkeaa. Alkuun kokeilin 4mm muoviputkella, mutta sillä ei ollut mitään asiaa öljytilan pohjalle.. Muutoin vaihtotyö on varsin helppo.

                                  Comment


                                    #18
                                    Minulla oli ahdin irrallaan ja sitä jonkun aikaa tuli käänneltyä muttei enempää öljyä ulos tullut. Ei minullakaan paperiin mitään jäänyt.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ruiskulla sain ahdin paikoillaan imutettua 150ml, kuvassa koko pullon sisältö. Varovasti sitten sen vesiputken nipan kanssa, katkeaa tosi helposti. Ai mistäkö tiedän..
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Vaihdoin ahtimen öljyn 225 tkm ajettuun pari viikkoa sitten. Pistin hopean värisen ulos otetun öljyn pulloon. Onpahan erottunut pohjalle lietettä, metallia? Jos joku ei vielä ole vaihtanut noille kilometreille öljyä, niin kannattaa tehdä se heti.
                                        Tuo ahtimen valmistajan 60 tkm kuulostaa varsin oikealta kun öljymääräkin on varsin mitätön.
                                        Huuhtelu olisi kannattanut, mutta vaihdoin injektoimalla. Meinasin vaihtaa jonkun ajan päästä öljyn vielä kerran...

                                        Comment


                                          #21
                                          Ahtimen irrottaneet: Pitääkö varautua putsaamaan imukanavia pähkinärouheella jos nyppäsee kompuran irti?
                                          250 tkm. mittarissa...Jostain saanu päähäni että näissä ei karstoitu niin helposti...

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä ne röhnääntyy tässäkin konetyypissä. Minulla puhallettu noin 200tkm kohdilla, ei ollut kauhean pahat. Satunnainen, kuitenkin säännöllinen, lämpöhoito esim. rataleikeissä _mahdollisesti_ hillitsee karstan kertymistä.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X