Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B9 200kw outo tasainen kopina moottorista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B9 200kw outo tasainen kopina moottorista?

    Moi! Minulla on B9 avant 3.0tdi 200kw koneeella, josta kuuluu epätavallinen ääni.
    Ajattelin kysyä, että onko täällä kenelläkään vastaavia kokemuksia, mistä kyseinen tasaisesti kopiseva/vatkaava ääni mahdollisesti kantautuu. Itse olen havainnut, että ääni kuulu paremminkin apukuskin puolelta, mutta sitä on todella vaikea paikantaa. Autolla ajettu 150th. Sen verran osaan sanoa, että autoon on vaihdettu turbiini ja toinen nokka, mutta silti äänelle ei löydy syytä. Tämä konetyyppi on ilmeiseti on sellainen, jossa ei ole perinteistä kaksoismassavautipyörää eli sekään ei ilmeisesti voi olla äänen syy. Ääni alkaa kuulua yleensä muutaman minuutin jälkeen käynnistymisestä ja reakoi myös kierroksiin. Tässä muutama linkki äänestä eritilanteista Kiitos jo etukäteen. :)

    https://www.dropbox.com/s/r3uay8mlkk..._1591.mov?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/batf9wlffr..._1690.mov?dl=0


    #2
    Jälkimmäisestä videosta päätellen ääni kuuluu koneen etupuolelta, luultavasti jostain apulaitteesta tai hihnapyörältä. Hihna ei ainakaan näyttänyt hyppivän, joten kiristin se ei varmaan ole. Laturi ja ilmastoinnin kompura on apukuskin puolella, ja monestihan kompura lähtee pyörimään vasta hetken päästä käynnistyksestä joten sieltä suunnalta voisi vielä tarkemmin tutkia ja ehkä kuvata jos mahdollista.

    Näistä isommista dieseleistä on mennyt joskus myös kampiakselin hihnapyörä / dampperi, siitä varmaan näkisi jo silmällä jos kumi alkaa revetä.

    E. Läheltä liippaava aihe;
    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...i-moniurahihna
    Viimeksi muokannut vV8m5; 16.5.2020, 17:25.

    Comment


    • #3
      Hei, kiitos vastauksesta. Ilmastoinnin kompuraa myös miettinyt ja testattu laittamalla ilmastointi pois päältä, mutta ääni jatkuu silti, eikä reakoi siihen. Yleensä ääni on enemmän tuon ekan videon tyyppinen ja välillä aika ”terävään kuuloinen”, mutta silti tasainen ja ehkä pyörivä. Pitää tutkia vielä toi hihnapyörän kunto. Auto on ollut merkkiliikkeessä tutkittavana, mutta nyt elämme aikaa, jolloin odotellaa että ääni alkaa näyttämään enemmän itsestään, koska sitä ei voi paikantaa.

      Comment


      • #4
        Jos on videoo, missä painas kaasua, niin kuulis miten ääni muuttuu kun kierrokset nousee, vois vähä helpottaa diagnoosia. Videon perusteella kuulostas että olis joku venttiili tai toimilaite joka menee edestakas ja pitää ääntä. Ei niinkään hihnapyörä, laturi tjs.

        Comment


          #5
          Kameran mikki ottaa kyllä kaikki rätinät ja säkätykset ja niitähän riittää ehjässäkin tdi:ssä, tuo äänenlähde voi olla vesipumppukin. Selvä klopse sieltä kyllä kuuluu kaiken säksätyksen ja nakutuksen taustalta. Moniurahihna, kiristin ja vesipumppu lienee vielä alkuperäisiä?

          Comment


          • #6
            Moi! Laitan vielä yhden videon missä klopse ääni kuulu vähän heikommin, mutta kuulee miten se reakoi kaasutukseen. Kuulee paremmin tietokoneen kaiuttimilla.
            Moniurahihna, kiristin ja vesipumppu ovat todennäköisesti alkuperäiset. https://www.dropbox.com/s/a4to8839v6..._1692.mov?dl=0
            Mikäli ei saa tolkkua, ni voin yrittää kuvata paremman, tuo nyt mitä löyty puhelimesta.
            Viimeksi muokannut Elmeri_; 18.5.2020, 15:27.

            Comment


            • #7
              N 60tkm ja hihnapyörä/damperi vaihtoon 3.0 tdi c7 sta. Lotkottava ääni syynä.

              Comment


                #8
                Saatko Elmeri_ otettua kuvaa siitä hihnapyörästä tai käsikopelolla tutkittua sitä mitenkään?
                Tuossa näkyy kunnolla revennyt hihnapyörä;
                https://www.a5oc.com/threads/crank-p...3-0-tdi.99425/

                Comment


                • #9
                  Tossa kierrosvideolla kuulostaa vahvasti siltä että on joku hihnan komponentti ja revenny hihnapyörä voisi hyvinkin olla. Nappaa hihna irti ja kokeile kädellä hihnapyörät läpi.

                  Comment


                  • #10
                    Tossa eilen tsekkailin tuota hihnapyrän pyörimistä ja joo kyl se vahvasti ääni sieltä etupäästä tulee. Silmämääräisesti pyöriin ihan tasaisesti ja remmit ehjiä. Tosin sen verran ahdas väli, että ei käsi mahtunut kylmiltään sinne. Laitan kuvaa/videota tänne jossakin vaiheessa.

                    Comment


                      #11
                      Laturin vapaapyörä? Muuttuuko sähkökuorman kanssa eli kun vedät esim. pitkät päälle (jos siis halogeenit pitkillä, muuten ei kuormita).

                      Oikeastaan pakko pyöräyttää remmi irti, että pääsee pyörittelemään hihnapyöriä. Laturin pyörä pitäisi siis toiseen suuntaan pyöriä tyhjää kuin vaihdefillarissa. Ja voihan sen käyntiikin laittaa ilman apuhihnaa, niin kertoo ainakin tuleeko hihnan päästä.

                      Tai voi sen laturin vapaapyörän katsoa remmi päälläkin, jos pääsee käämien välistä lukitsemaan ja käsin vartin verran pyörittää konetta varovasti vastapäivään.

                      Laturin vapaapyörä yleensä lotkottaa tyhjäkäynnillä aika samalla äänellä. Kierroksilla vaimenee, kun ei enää hakkaa vastaan.

                      Comment


                      • #12
                        Hyvä veikkaus Jassolta. Itse olen siinä käsityksessä että tuo vapaapyörä on enemmän 4-sylinteristen juttu. Ainakaan noissa esim 2.7 bit (2003), 2.5 tdi (2000?) ja 3.0 tdi (2006) 6-sylinterisissä koneissa ei ollut vapaapyörää laturilla - käyvät sen verran tasaisemmin. Kun taas se 1.9 tdi:ssä oli. Tuosta koneesta en siis ole varma, mutta ennekuin sitä vapaapyörää rupeaa vaihtamaan, niin kannattaa varmistaa että siellä sellainen on :) Tai jos esim Jasso osaa sanoa varmaksi että tuossa sellainen on?

                        Comment


                          #13
                          Eikös vapaapyörä ole ~kaikissa nykyaikaisissa latureissa. Varmaksi en sano, mutta ainakin pikaisesti mitä vilkaisin varaosatarjontaa, niin eiköhän tuossakin vapaapyörä ole.

                          Toki sen näkee aika helposti. Vapaapyörässä on muovitulppa/kansi siinä hihanpyörän päässä kun taas kiinteässä ei tulppaa ole.
                          Viimeksi muokannut jasso; 25.5.2020, 10:33.

                          Comment

                          Working...
                          X