Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voiko vetonivel vaurioitua laakerin vaihdon yhteydessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Voiko vetonivel vaurioitua laakerin vaihdon yhteydessä?

    Eli auto (A6 C7 3.0tdiq) oli laakerin vaihdossa läheisellä korjaamolla. Ennen laakerinvaihtoa rattia käännellessä ei kuulunut mitään ääniä. Nyt laakerin vaihdon jälkeen laakerin metelit poistuivat, mutta rattia paikallaan käännellessä kuuluu välillä "napsahdus". Huoltoliikkeen mukaan huonokuntoinen laakeri on vaurioittanut vetoniveltä ja tästä johtuu tuo napsuminen. Onko kuitenkin mahdollista, että pyörännapaa irti paukuttaessaan, mekaanikko olisi voinut itse rikkoa tuon nivelen?

    Kyseinen korjaamo on minulle uusi tuttavuus ja omaa vuoroani odotellessa tuntui, että jotain "säätöä" oli jokaisen asiakkaan kanssa.

  • #2
    En ole kyllä ikinä kuullut että vetonivel rikkoisi laakerin, eikä se minusta ole edes mahdollista.
    vaihdon yhteydessä ei tule muuta mieleen kun jos ne on vetarin päätä vasten ottanu ulosvetäjällä sen laakerin pois, tämä vaan jos on laipalla oleva, jos prässillä irrotettava niin joutuu ottaa koko vetarin pois navasta..
    Onkohan tuossa prässättävä laakeri vai pulteilla vaihdettava laippa missä laakeri on kiinni?

    Comment


      #3
      Näissähän on ihan samanlainen pultattava laakeri kuin B6/7, C6 jne... (Ja nimestään huolimatta ne on joskus TODELLA tiukasti kiinni alumiinivarressa, vaatii koko varren irroittamista ja/tai prässiä). En tiedä korjaamojen helpointa tapaa vaihtaa sitä, mutta kyllä mä ite käytän tukivarsia sen verran irti että saa vetarin kokonaan ulos jonka jälkeen laakeri vaihtoon. Ja tässä ei sitä vetarin niveltä kyllä onnistu särkemään.

      Comment


      • #4
        Noniin, sitten voidaan päätellä että ulosvetäjä vetarin päätä vasten ja pulttikonetta perään että laakeri laipan kanssa tulee ulos pesästä, tästä johtuen vetarin nivel saanut itseensä..

        Comment


          #5
          Ei ihan niinkään. Napa kyllä tulee laakerista ulos noin, mutta se laakeri on edelleen olka-akselissa kiinni.

          Comment


          • #6
            Kiitos vastauksista. Onko nuo napsahdukset tosiaan oire vaurioituneesta vetarista? Mietin pitäisikö korjaamoa reklamoida asiasta...

            Comment


            • #7
              Ettei napsahdus ääni kuuluisi jousesta vai onko ilma-alustalla?
              ​​​​​​vetonivel lähtee yleensä noista helposti irti laakerista ja en usko että ovat vetaria rikki saaneet. tuo napsuminen voisi kuulua tukivarresta. Ainakin itsellä kuului "narinaa" kun käänteli rattia hitaassa vauhdissa, joka johtui kuluneesta/kuivuneesta tukivarren pallonivelestä.

              Itsellä yksi korjaamo sössi laakerin vaihdossa ja hajottivat murroksen suojakumin ja tukivarren suojakumin. Korjasin sitten itse lopulta, kun rupes sen verran vituttamaan.

              jos mahdollista niin kokeile esim kädellä mikä osa napsuu, kun toinen kääntelee rattia, tietty kannattaa varoa ettei jää kädet puristuksiin.

              Comment


              • #8

                Kummallista mutta muutama päivä huollon jälkeen nämä napsahdukset katosivat kokonaan. Toivotaan, että pysyvätkin poissa...
                Viimeksi muokannut Killeri; 6.5.2020, 15:30.

                Comment


                • #9
                  No nyt ne napsahdukset palasivat... Ääntää nyt myös ajaessa kun rattia kääntää (ei aina mutta usein). Ja auto on tosiaan ilma-alustalla, eli jousesta ei ääni voi kuulua. Täytyy alkaa selvittää mistä tuo tulee.
                  Viimeksi muokannut Killeri; 6.5.2020, 15:29. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä tuo ääni nyt vahvasti vetoniveleltä kuulostaa, eli vaihtoon. Katsoin, että motonetissä vetonivelsarja maksaisi 179€. Autodocista saisi paljon halvemmalla, mutta siellä on ongelmana runsaudenpula kun merkkejä ja malleja on kymmeniä...

                    Olisko tämä Autodocin osa vastaava kuin tuo Motonetin: https://www.autodoc.fi/skf/15090294 . Tarkoitan lähinnä sitä, että kun molemmat ovat "vetonivelsarjoja", niin voiko tuosta halvemmasta kuitenkin puuttua jotain? Hintaero on kuitenkin melkoinen.


                    Comment


                      #11
                      Ei niistä mitään puutu. Ovat vaan jostain syystä Suomessa 2-3x kalliimpia.

                      Comment


                      • #12
                        Oli itsellenikin aika suuri yllätys tämä paikallinen hintataso, kun luulin vuosikausia, että auton varaosat ovat tosi kalliita.

                        Comment


                        • #13
                          Kyselin korjaamoista tarjousta jossa näkyisi erikseen työn ja osien osuus. Työn osuus oli ihan ok mutta nivel maksaisi korjauksen yhteydessä 315€! Varmaan suoraan Audilta tämä hinta. Täytyypä sitten tilata tuo SKF:n osa Autodocilta ja toivoa, että toimittavat vähän nopeammin kuin yleensä.

                          Comment


                          • #14
                            No perkule.... Katselin nyt tarkemmin noita Autodocin osien tietoja ja vetoniveliä on useammalla eri sisähammastuksella. Mistä noista nyt tietää mikä on oikea? Olen siis määritellyt oman autoni VIN:in hakuun, mutta silti tulee tällainen hakutulos. Vaihtoehdot sisähammastukselle ovat 27, 28, 29, ja 34. Yhden tuotteen kohdalla lukee tiedoissa "CVT" (ja hammastus 27) mutta ei kai 3.0 tdi:tä ole multitronicilla saanut?

                            Comment


                              #15
                              Ei nyt ainakaan Autodocilta kannata tilata jos sopivuudesta ei ole takeita. Spareto, varaosa24.fi...

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos vinkistä! Varaosa24:llä näyttäisi olevan esim tuo sama SKF:n tuote suunnilleen samaan hintaan kuin Autodocissa. Jos toimitusaika on parempi niin taidan tilata sitten tuolta. Spareto ei löytänyt autoni rekisteritunnuksella mitään.

                                Comment


                                  #17
                                  7zap:sta tai vastaavasta kattoo osanumeron ja hakee sillä vaikka sparetosta. Tai jos on oikeen kova äijä niin purkaa sen verran, että voi ihan siitä nykyisestä osasta tarkastaa sen numeron niin tulee ainakin oikein. Kaikkiin orkkisosiin ei kyllä valitettavasti ole sitä numeroa laitettu ja jos ne on joskus vaihettu tarvikkeeseen niin sitten ei ainakaan ole.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos 8K0498099F on oikea osanumero, niin tuolta edukkaasti SKF:

                                    https://aeromotors.fi/kataloog/searc...ery=8K0498099F

                                    Jostain syystä sparetolla kehno valikoima. Näiden nettikauppojan luvattuja toimitusaikoja ei kannata liian tarkasti tuijottaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Fenrir Näytä viesti
                                      ... Kaikkiin orkkisosiin ei kyllä valitettavasti ole sitä numeroa laitettu ....
                                      Oon tästä vahvasti erimieltä. Alkuperäisissä osissa, niin isoissa kuin ihan pienimissäkin, se numero on. Missä osissa et numeroa ole nähnyt?

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti

                                        Jostain syystä sparetolla kehno valikoima.
                                        Jos on joku tietyn merkkinen osa jonka haluaa niin sieltä kannattaa suoraan sähköpostilla kysyä, joka kerta olen saanut mitä halunnut. Ostin sieltä pari viikkoa sitten Audin OEM jouset kun ei tarvikkeena ollut sillä osanumerolla olemassakaan. Ei niitä nettikaupan listoilla ollut mutta sähköpostilla kysymällä sai vartissa tilauksen sisään. Tradilta Sparetokin ne joutui tilaamaan samoin kuin merkkarin varaosatiski, siinä meni joku 3-4 päivää pidempään kuin normaalisti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No ei mennyt sitten niin kuin Strömsössä... Auto oli vetonivelen vaihdossa mutta tuo ääntely ei sitten kuitenkaan tullut siitä koska auto naksahtelee edelleen (ja tuntuu pahenevan). Korjaamo tätä sitten pähkäili monta tuntia ja tuli siihen tulokseen, että "alatukivarret ovat kuivuneet / niihin on mennyt likaa ja aiheuttaa tukivarsien ääntelyn". Itse en ymmärrä miten ne tukivarret kuivuivat sen parin tunnin aikana kun auto alun perin oli heillä laakerin vaihdossa.

                                          Heidän mukaansa nyt pitäisi vaihtaa kaikki 4 tukivartta molemmille puolille ja hinta on luokkaa suuri.

                                          Itse mietin edelleen, että mitä siinä laakerin vaihdossa on tapahtunut kun tukivarsi alkoi sen jälkeen äännellä. Korjaamon mielestä he eivät ole tehneet mitään vaan tukivarret vanhuuttaan sattumalta hajosivat auton heillä ollessa.

                                          Ja pitääkö tosiaan kaikki 8 tukivartta vaihtaa? Eikö voi vaihtaa vain viallista tai jopa pelkkiä puslia?

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos tukivarret on irrotettu sisäpäästä ja lopuksi kiristetty jousitus vapaana ilmassa niin sisäpään puslat jää valmiiksi rullalle kun laskee auton pyörilleen ja painon jousituksen varaan. Eipä siinä oikein muuta mun järkeeni sovi. Koko lailla mahdoton tosin tutkia tai selvittää jälkeenpäin. En tiiä sitten onko niitä mitään tarvetta tai järkeä irrottaa sisäpäästään tuossa korimallissa pyöränlaakerin vaihdolla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ne kumipuslat silti alkaisi naksumaan vaikka ne olisikin kiristetty ilmassa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Pallonivelet voivat kyllä paukahdella kääntäessä. Kuuluu siiis paikallaan käännettäessäkin? Kait semmoisen voi teoriassa rikki saada, jos kovin paukuttaa tapin päähän irroitusvaiheessa. Mutta tämän toteaminen hieman hankalaa. Ehke jos tappien päät kovin runneltujen näköisiä...

                                                Mutta ei niitä kaikkia pakko ole vaihtaa. Tuntee kyllä kädellä mikä niistä paukkuu, jos paikallaan sitä tekee.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kuuluu myös paikallaan käännettäessä. Täytyy viedä auto jonnekin osaavammalle pajalle.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla narisi = napsui tietyssä lämpötilassa kanssa etupää, ja vikana oli kuivunut pallonivel. Eikä tarvitse kaikkia vaihtaa. Jos on askartelu mieltä, niin poraa uusiin pallon kanteen m6 kierteet ja laita rasvausnipat. Sillon saa rasvattua sen pallon kunnolla, uutena niissä on tosi vähän rasvaa. Itse laitoin teilex merkkisen sarjan, joihin tein nuo nioat ja rasvasin, niin kesti ainaskin sen 50tkm ajaa ennen kuin lähti auto seuraavalle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No nyt selvisi naksumisen syy. Olivat alkuperäisessä laakerinvaihdossa jättäneet löysälle ne neljä pulttia joilla laakeri kiinnitetään. Olivat niin löysällä, että melkein sormin pystyi pyörittelemään. Heti kun kiristin pultit niin naksuminen loppui. Tässä välissä auto kävi jo toisella pajalla ja siellä epäilivät alapalloniveltä äänen aiheuttajaksi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja taas yksi rasti vihkoon, miksi huollan autoni itse.
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 1.7.2020, 18:54. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kehtaatko kertoa vielä korjaamon nimen niin osataan kaikki välttää jatkossa?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Veikkaan lyhytikäistä laakeria.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X