Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 Quattro 8L täristää ku hullu kiihyttäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 Quattro 8L täristää ku hullu kiihyttäessä

    Kyseessä siis A3 1.9 tdi 130hv quattro, jossa siis tietenki haldex. Kävi täyskiihytyksessä sillai että alko täristämään ihan vitusti. Sitte paikansin että takaa kuulostais tulevan... Ensimmäinen ajatus oli että vetari tai vetarit on varmaa paskana takana. No vähä kokeilin käsin sitte heilutella ja ei heilunu yhtää (tai tuntunu muutenkaa tyhmältä). Noh kokeilin ajaa rauhallisesti ja ei tärränny. Aina ku vähän enempi kiihyttää nii alkaa tärryyttämään tosi paljon. Eli tuntuu siltä että mitä enemmän menee takarenkaille haldexilta vetoa nii sitä enemmän tärryyttää. Oisko haldexissa vika vai vetareissa vai jossain ihan muualla?

  • #2
    Itse tarkistaisin perän kiinnityksen ekana.

    Comment


      #3
      Tuossa voi olla montakin paikkaa, mistä tärinä voi tulla. Kardaani, perä, jumiutunut haldexyksikkö, vetarit, vauhtipyörä...

      ​​​​​​Kokeile niin, että nyppäät käsijarrua vain sen verran, että sen merkkivalo syttyy mittaristoon. Tämä katkaisee haldexin pois pelistä. Jos tärinä vielä jatkuu, voi se tulla esim vauhtipyörästä tai etupään voimansiirron osista.

      Comment


      • #4
        Testasin ajaa käsijarru päällä, niin ei täristäny. Eli varmaanki sitten seuraavaksi tarkistamaan vetarit ja haldex?

        Comment


          #5
          Takapäässä voisi olettaa silloin vian olevan, perän tuenta, kuten mippo84 mainitsikin, vetarit jne. Tarkista toki kardaanikin, ettei siinäkään ole ongelmia.

          Comment


          • #6
            Käytin audin ilmassa ja oli kuulemma ainaki sisemmät vetonivelet edessä entiset. Ja oli väärä hälytys että käsijarru päällä loppuisi kokonaan. Tuntu aluksi auttavan mutta se kuitenki vaan vähensi hieman tärinää.

            ​​​​​

            Comment


              #7
              Sisemmät nivelet tekee nimenomaan tärinää jos ovat loppu.

              Comment


                #8
                Ennaltaehkäisy näihin vetonivelongelmiin 9/10 tapauksista on putsata vetonivelet ja vaihtaa laadukas rasva niveliin esim 10 vuoden välein. Edellytys asialle on myös, että on ehjänä pysyneet ja tiiviit suojakumit. Vuosien saatossa kerääntynyt vesi niveliin aiheuttaa korroosiota ja nivelet alkavat antautua vauhdilla. Moni ei tuota toimenpidettä tee.

                Comment


                • #9
                  Olikos kardaanin päässä kumilimppu? Jos on, niin todennäköisesti sen vaihdolla tulee kuntoon. Voi muuttua liian jäykäksi tai tulla repeämiä.

                  Comment


                  • #10
                    No nyt sitte kosahti kunnolla. Kiihyttäessä kuulu yhtäkkiä hirvee kolahdus ja tärinä 1000 kertaistui. Samalla kuulu edestä vasemmalta hirviä jyske. Eli se joku osa joka oli rikki on nyt kunnolla rikki.

                    Comment


                    • #11
                      Siellä on ilmeisesti myös jakolaatikko irti tai ainaki lähes irti ku toinen kiinnikepultti puuttuu ja toinen on paikallaan mutta kierteet on korkannu. Asiaan liittymättä myös kannentiiviste vuotaa. Kansirempan hinta ois 788€ ja vetonivelten vaihto varmaan 100-300€ ku uudet nivelet on jo olemassa. Kannattaakohan tuota enää korjata vai pistänkö suoraan osiksi?
                      Viimeksi muokannut Killeri; 10.3.2020, 20:17. Perustelu: Myyntipalsta on kaupankäyntiä varten.

                      Comment


                      • #12
                        Laskeskelin ja taitaa olla sama pistää nyt myyntiin halvalla. Nyt siitä saattais saada 800e ja tonnin korjausten jälkeen 1800e joten molemmissa keisseissä käteen jäis 800e.

                        Comment

                        Working...
                        X