Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 Moottori kuumenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 Moottori kuumenee

    Eilen kauppareissulta palatessa pamahti lämpötilavaroitus parin kilometrin ajon jälkeen päälle. Mittari näytti noin 100. Kotiin oli enää toiset pari kilsaa niin löin lämmöt ja puhaltimen täysille. Sillä keinolla lämpö lähti lievään laskuun ja kotipihalle päästiin. Tänään aamulla sitten konepelti auki ja tarkastelemaan tilannetta. Paisarissa nesteet karvan alle minimin. Lisäsin nestettä rajojen puoleenväliin ja auto tulille. Kuplia ei paisuntasäiliössä korkin ollessa auki näkynyt. Kärry kävi tyhjäkäyntiä pari minuuttia ja sitten lähtiessäni koeajolenkille huomasin lämpömittarin vaeltelevan jossain 85-95 asteen välissä. Ja tämä siis parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Ajolenkin aikana mittari rauhoittui normaaliin 90 asteeseen ja pysyi siinä yli kymmenen kilometrin matkan kunnes yhtäkkiä lähti taas nousuun ja varoitusvalo alkoi vilkkumaan. Ajo kotiin lämmitys täysillä ja auto tyhjäkäynnillä konepelti auki. Paisarin nesteet maksimissa ja korkkia varovasti avatessa alkoi kiehumaan yli. Se lienee normaalia kun paine häviää?

    Ensimmäisenä mieleen tulee hajonnut termari. Autoon on noin 50000km sitten tehty kansiremontti ja vesipumppu vaihdettu silloin. Eli ainakaan kilometrien perusteella siinä ei pitäisi olla syy.

    Mistäköhän tätä vikaa nyt lähtisi etsimään? Keinoa termostaatin kunnon toteamiseen? Anturivika? Löysin jonkun ohjeen jolla pitäisi saada informaatiota lämmöistä ihan ilmastoinnin paneelin kautta, mutta lämpötilaformaatin vaihdon lisäksi en sitä keinoa saanut toimimaan.

    Auto siis 2003 A4B6 ALT-koneella. Rouheat 320000km mittarissa.

  • #2
    Saattaisi olla kyllä jäähdytysnesteen lämpötila-anturikin, joka sijaitsee moottorin takana tulipellin ja koneen välissä. On sellaisella mustalla C:n mallisella sokalla kiinni ja sähköliitin päässä, vihreän värinen pääty. Varmuuden tuosta saisi VCDS:llä seuraamalla lämpöjä ajaessa. Täällä on raportoitu, että muoviset vesipumpun siipipyörät voivat myös hajota. Tai termari.

    Comment


      #3
      Jos on muovinen vesipumpun ratas niin saattaa sutia akselillaan.

      Comment


      • #4
        Päivitystä..

        Lähdin kotoa kauppaan noin 10km päähän. Audi käymään niin lämpömittari näytti parissa sekunnissa noin 70 astetta. Minuutin jälkeen normaalit 90. Siinä se pysyi kuin tatti koko matkan kauppaan. Ilmastointi ei antanut kuin jääkylmää ohjaamoon. Oltuamme kaupassa tunnin, niin käynnistäessäni auton lämmöt olivat heti 90 astetta. Siitä sitten kotiinpäin ajaessa alkoi suulakkeista tulemaan kevyttä lehmänhenkäystä jo ohjaamoon ja samalla lämmöt lähtivät nousemaan silmissä. Parin kilometrin aikana mittari heitti punaiselle. Siinä vaiheessa löin varmuudeksi auton parkkiin. Lämmityslaitteesta tuli ehkä 20 asteista ilmaa siinä vaiheessa. Laitoin välittömästi virrat sammuttamisen jälkeen takaisin päälle niin mittari laski silmissä 90 asteeseen takaisin. Auto käymään ja rivakasti viimeinen kilsa kotipihaan johon mennessä mittari taas punaisella alueella.

        Tämän päiväisen perusteella tuo lämpömittari ei ainakaan tiedä mistään mitään. Ihmetyttää vain tuo lämmityksenkin uupuminen. Onko siellä termari alusta lähtien täysin auki vai mikä lienee. Huomenillalla pääsen koodienlukuun. Jos siitä sitten viisastuisi.

        Comment


          #5
          Jos termari olis koko ajan auki niin ei kone silloin kävis kuumana. Ääni tuolle Horch:in mainitsemalle vesipumpulle.

          Comment


          • #6
            Ääni Kraftverkin mainitsemalle lämpöanturille. Parin viikon välein täällä joku kyselee siihen liittyvistä ongelmista B6 mallissa.

            Comment


            • #7
              Vikakoodin luku kertoi ainakin termarin olevan sökö. Laitettiin tilaukseen. Ikävä kyllä korjaamolla ei ollut ennen ensi viikon tiistaita aikaa rempalle. Vaihtelen itse anturin jos termari ei riitä. Senkin hinta oli aika suolainen 107 euroa. Anturi 40 luokkaa.

              Comment


              • #8
                Vaihtaisin ensin sen anturin, ja sitten vikakoodien nollaus ja luku uudestaan, että tarvitseeko muuta vaihtaa enää.

                Tuossa edellinen tapaus, jossa oli myös vikakoodi termarista, mutta korjaantui pelkällä anturin vaihdolla:

                https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4iri%C3%B6valo

                Comment

                Working...
                X