Eilen kauppareissulta palatessa pamahti lämpötilavaroitus parin kilometrin ajon jälkeen päälle. Mittari näytti noin 100. Kotiin oli enää toiset pari kilsaa niin löin lämmöt ja puhaltimen täysille. Sillä keinolla lämpö lähti lievään laskuun ja kotipihalle päästiin. Tänään aamulla sitten konepelti auki ja tarkastelemaan tilannetta. Paisarissa nesteet karvan alle minimin. Lisäsin nestettä rajojen puoleenväliin ja auto tulille. Kuplia ei paisuntasäiliössä korkin ollessa auki näkynyt. Kärry kävi tyhjäkäyntiä pari minuuttia ja sitten lähtiessäni koeajolenkille huomasin lämpömittarin vaeltelevan jossain 85-95 asteen välissä. Ja tämä siis parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Ajolenkin aikana mittari rauhoittui normaaliin 90 asteeseen ja pysyi siinä yli kymmenen kilometrin matkan kunnes yhtäkkiä lähti taas nousuun ja varoitusvalo alkoi vilkkumaan. Ajo kotiin lämmitys täysillä ja auto tyhjäkäynnillä konepelti auki. Paisarin nesteet maksimissa ja korkkia varovasti avatessa alkoi kiehumaan yli. Se lienee normaalia kun paine häviää?
Ensimmäisenä mieleen tulee hajonnut termari. Autoon on noin 50000km sitten tehty kansiremontti ja vesipumppu vaihdettu silloin. Eli ainakaan kilometrien perusteella siinä ei pitäisi olla syy.
Mistäköhän tätä vikaa nyt lähtisi etsimään? Keinoa termostaatin kunnon toteamiseen? Anturivika? Löysin jonkun ohjeen jolla pitäisi saada informaatiota lämmöistä ihan ilmastoinnin paneelin kautta, mutta lämpötilaformaatin vaihdon lisäksi en sitä keinoa saanut toimimaan.
Auto siis 2003 A4B6 ALT-koneella. Rouheat 320000km mittarissa.
Ensimmäisenä mieleen tulee hajonnut termari. Autoon on noin 50000km sitten tehty kansiremontti ja vesipumppu vaihdettu silloin. Eli ainakaan kilometrien perusteella siinä ei pitäisi olla syy.
Mistäköhän tätä vikaa nyt lähtisi etsimään? Keinoa termostaatin kunnon toteamiseen? Anturivika? Löysin jonkun ohjeen jolla pitäisi saada informaatiota lämmöistä ihan ilmastoinnin paneelin kautta, mutta lämpötilaformaatin vaihdon lisäksi en sitä keinoa saanut toimimaan.
Auto siis 2003 A4B6 ALT-koneella. Rouheat 320000km mittarissa.
Comment