Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7.5 Etupään kolina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C7.5 Etupään kolina

    Missä voisi olla vika, vasen etukulma kolisee, mutta vain kiihdyttäessä ja kun rattia on yhtään käännetty. Kolina (kun joku naputtaisi vasaralla alasinta) loppuu heti kun kaasua keventää tai ratin suoristaa. Toi kolina menee selkeästi nopeuden mukaan, mitä enempi nopeutta sitä tiheämmin nuo kolinat tulee sekä mitä enempi rattia on käännetty sitä tiheämmin kolisee.

    Itsellä tuli ekana mieleen vetonivel, mutta kun tänään autoa käytettiin pajalla niin pajan kaverin mielestä ääni ei kuulosta vetoniveleltä. Ääni ei myöskään kuullu jos parkkipaikalla kääntää kaikki ja koittaa ajaa ympyrää.
    Viimeksi muokannut Carl0s; 14.1.2020, 20:31.

  • #2
    Päivitellääs tänne vähän: Eli auto kävi eilen pajalla ja tuomioksi tuli etuperän poskilaakerit. Nopealla googlauksella ei noista pahemmin löytynyt mitään, onko tuo kuinka yleinen vika s troniceissa?
    Viimeksi muokannut Carl0s; 21.1.2020, 11:55.

    Comment


    • #3
      Ongelmallinen laakeri lienee DL502:ssa se kuskin puoleinen vetoakselin tukilaakeri. Tuosta löytyy netistä jonkin verrankin kirjoittelua, ja taitaapa olla tehtaankin bulletiini. Itsellä oli vastaavanlaisia epäilyksiä oman C7:n kanssa, mutta pitkällisen arpomisen jälkeen ongelmaksi paikallistui pyöränlaakerit. Ääni oli tuollainen nopeuden mukaan taajuuttaan muuttava tiheä 'naputus' ja selkeästi myöskin kääntämisellä oli merkitystä asiaan. Pahimmillaan ääni alkoi kuulua jossain noin 60km/h nurkilla, ja jatkui jonnekkin reiluun sataseen kunnes peittyi muuhun meluun.

      Comment


      • #4
        päivitellääs tänne tilannetta kun ihan unohtu: Auto meni tuon ekan diagnoosin jälkeen toiselle pajalle tutkittavaksi. Ääni kun kuulu selkeästi ”kuskin jaloista”, ja etuperä sijaitsee vänkärin jaloissa.

        lopputulos: Vasen pyöränlaakeri. Toinen paja vaihtoi tuon, jonka jälkeen ääni hävisi. Tosin, nyt ~1000km myöhemmin huomasin äänen palanneen. Ei niin voimakkaana kuin aiemmin ja ehkä aiempaa ”nirsompi esiintymisolosuhteistaan”. Noh, menin tuonne laakerin vaihtaneelle pajalle, ja melkeen tunti ajettiin autolla ja koitettiin saada ääni kuulumaan. Harmiksi juuri tuolloin alkoi satamaan ja ääntä ei saatu kuulumaan. Seuraavaksi ajattelin kokeilla saisiko go-pron tai vastaavan kiinni alustaan ja sillä nauhoitettua ääntä.
        Viimeksi muokannut Killeri; 13.5.2020, 08:53. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

        Comment


        • #5
          Paikantelen myös vastaavaa ääntä tällä hetkellä A6 C7.5:n kanssa. Kuskin puolen ulompi vetonivel on jo vaihdettu, ja luulin että vika oli poistunut, mutta eipä ole. Raklatus kuuluu molempiin suuntiin käännettäessä mutkissa, vedon ollessa päällä, etenkin kun auto kallistuu vaikkapa rampeissa. Olisiko sisempi vetonivel valmis, vai miten tuon saisi selville? Nosturilla kaiketi taitaa olla aika haasteellista todeta vetonivelen kuluma ilman että suojakumi olisi rikki. Tässä tapauksessa kaikki kumit ovat ehjiä. Autolla menty 121tkm.
          Viimeksi muokannut Killeri; 19.8.2020, 17:26. Perustelu: Profiilin kulkine kun vaihtuu ajan kanssa.

          Comment


          • #6
            Oletko nostanut pyöränkulman ylös ja pyörittänyt rengasta samalla esim jousesta kiinni pitäen? Pyöränlaakerin väljyys tulee kyllä ilmi näin.

            Comment


            • #7
              En tässä vaiheessa epäile pyöränlaakeria, kun ääntä ei kuulu, jos veto ei ole päällä. Aiemmin, esim. vanhassa B8.5 A4:ssa oli laakerivika, ja se huomasi kyllä ajaessa. Tämä ääni tulee ainoastaan veto päällä rampissa.

              Comment


                #8
                Mun valistunut arvaus kallistuksenvakaajien pystytankojen puslat

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja omnitrio Näytä viesti
                  En tässä vaiheessa epäile pyöränlaakeria, kun ääntä ei kuulu, jos veto ei ole päällä. Aiemmin, esim. vanhassa B8.5 A4:ssa oli laakerivika, ja se huomasi kyllä ajaessa. Tämä ääni tulee ainoastaan veto päällä rampissa.
                  Selvisikö koskaan mistä sulla tuo kolina johtui?

                  Comment


                  • #10
                    Kallistuksenvakaajien pystytankojen puslat tarkistettiin, ei väljää.
                    Viimeksi muokannut omnitrio; 17.8.2021, 13:01.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt vaihdettiin vielä molemmat etupään sisemmät ja matkustajanpuoleinen ulompi vetari ja oireet hävisivät. Vaihdatin, kun matkustajanpuoleinen etunurkka muljahteli aika-ajoin kiihdytyksessä. Ei aina, mutta sopivalla vedolla. Nyt on vakaa ajettava, ja toimii kuten saksalaisen laatu(?)auton pitääkin.

                      Comment

                      Working...
                      X