Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 t89 -87 kytkimen ilmaus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 t89 -87 kytkimen ilmaus?

    Tuli vaihdettua pääsylinteri tässä kun hajosi ja ilmaa kait sinne pääsi niin miten ilmaus tapahtuu?

    Jostain luin että ottavat esim vararenkaasta painetta ja hyödyntävät sitä jotenkin mutta jos joku voisi tarkentaa?

  • #2
    Varmaan vastaava systeemi kuin 44:ssa.
    Itse tein vanhasta jarrunestesäiliön korkista ilmaustyökalun. Reikä keskelle ja sovitin siihen polkupyörän venttiili. Sitten vaan säiliö täyteen nestettä, polkupyörän pumpulla varovasti painetta (ettei joku letku korkkaa jostain...) ja ilmausruuvi auki.
    Jos ilmausruuviin laitetaan läpinäkyvä letku niin huomaa helposti kun ei tule ilmaa enää. Simppeli systeemi joka toimii hyvin ilman aputyövoimaa.

    Comment


    • #3
      Taisi tulla itsellekin vähän syytä tarkastella typ89 kytkintä. Noin viikon ajan on petaalissa tuntunut liikematkan puolivälin paikkeilla selvä pykälä aina ajoittain. Nyt tänään kotiin ajellessa poljin jäi nostettaessa siihen pykälään ja parin polkaisun jälkeen kiinni lattiaan. Kytkin ei kuitenkaan irrota. Rullasin pihaan, ei viitsi pimeässä ja sateessa alkaa tutkimaan mutta mitäs raati veikkaa vian syyksi?

      Comment


        #4
        Mutuna voisin veikata, että työsylinterin päällä pitäisi olla ilmausruuvi. Sitä hieman auki ja kaveri painaa polkimen aivan pohjaan kunnes loppuu kuplien tulo ja lopuksi kiristys?

        Pitäisi itsekin tarkastaa. Muutaman kerran jäänyt poljin puoliväliin kuten Hezellä.

        Comment


          #5
          Jos poljin jo jää puoleen väliin, todennäköisesti pitää uusia molemmat sylinterit. Eivät paljoa tosin maksa. Ilmaamiseen kannattaa ehdottomasti hommata kunnollinen ilmauslaite, muuten ei onnistu. Vaikka sellainen täälläkin jo mainittu jarrusäiliön korkkiin liitetty ilmaletku, johon otetaan paine vararenkaasta tms.. Jos sellaisen avulla tekee, niin toimitaan seuraavasti:

          - Jarrunestettä säiliö täyteen. Ja täyteen tarkoittaa todella täyteen, sillä kytkimelle johtavan letkun pää on säiliössä melko ylhäällä.
          - Paineistuskorkki kiinni säiliöön, taita letku ruttuun ja liitä toinen pää vararenkaaseen. Päästä kaikki paine hiljalleen säiliöön samalla katsellen, ettei mitään radikaalia tapahdu. Vararenkaaseen laitetaan painetta ~1bar, ehdoton maksimi on alle 1,5bar.
          - Avaa kytkimen sylinterin ilmausruuvia reilusti, ja päästä ilmaa ulos, jos tulee.
          - Ruuvi kiinni ja paina kytkin pohjaan. Ruuvi auki ja kiinni. Kytkin ylös, pari polkaisua, pohjaan jne. jne..
          - Muista pitää jarrunesteen pinta säiliössä jatkuvasti varsin korkeana. Muuten kytkimelle pääsee jälleen ilmaa.

          Ja miksi ne kytkimen sylinterit sitten rupeaa reistaamaan? Huomaat kyllä, kun liruttelet vanhat vaihtamattomat jarrunesteet ulos. Ne pitäisi nimittäin vaihtaa ihan yhtä usein kuin muutkin jarrunesteet.

          Comment


          • #6
            Uudemmissa ainakin orjasylinteri on muovikuorinen, jopa ilmausruuvi on muovia. Ei ruostu...

            Comment


              #7
              En menis vanhaan jarrunestesäiliöön 1,5 baria painetta laittamaan, säiliö muuttaa muotoaan huomattavasti jo 0.5 barin paineellakin. Ja puolikin baaria ylipainetta riittää hyvin ilmaamiseen.

              Comment


                #8
                Hyvimpä tuo näytti kestävän isompaakin painetta. Tosin mitään syytä ei ole käyttää isoa painetta, ilmausruuvi vain reilusti auki ja poljinsylinterin mäntä täysin taakse niin alkaa hetken kuluttua juoksemaan läpi ilman ulkoista painettakin.

                Comment


                  #9
                  Ei riitä alle 1bar ainakaan takajarrujen ilmaukseen. Pitää olla välillä 1-1,5bar. Kytkimelle kyllä varmaan riittää vajaa 1bar.

                  Comment


                    #10
                    Jaa, juuri päivällä laskin coupen jarruista pari litraa nestettä läpi puolen baarin avustuksella, ei mitään ongelmia. Jos takapää tarvitsee enemmän painetta ilmaukseen kuin etupää niin jotain on pielessä joko jarrusysteemissä tai suoritustavassa.
                    Viimeksi muokannut jipitkan; 8.12.2007, 09:54.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Hezekiel Näytä viesti
                      Taisi tulla itsellekin vähän syytä tarkastella typ89 kytkintä. Noin viikon ajan on petaalissa tuntunut liikematkan puolivälin paikkeilla selvä pykälä aina ajoittain. Nyt tänään kotiin ajellessa poljin jäi nostettaessa siihen pykälään ja parin polkaisun jälkeen kiinni lattiaan. Kytkin ei kuitenkaan irrota. Rullasin pihaan, ei viitsi pimeässä ja sateessa alkaa tutkimaan mutta mitäs raati veikkaa vian syyksi?
                      Tulipa korjattua. Vika ei ollut laisinkaan sellainen mitä ehdotettiin. Haluaako joku arvata?

                      Comment


                        #12
                        Polkimen ja pääsylkän välinen tanko vinksallaan?

                        Comment


                        • #13
                          Bingo :) Säätötanko oli päässyt pyörimään pikkuhiljaa auki ja taittui lopulta kokonaan sivuun, kierteen pää oli saanut hieman siipeensä. Ihmetyttää ko. tangossa oleva kuminivel josta oli melkein kaikki kumi kadonnut. Onkohan Günther yrittänyt vähän turhan hienoa tuossa kohdassa? Puristelin pihdeillä nivelen pesää kasaan sen minkä sain, katsotaan kauanko kestää.
                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 8.12.2007, 16:35.

                          Comment


                            #14
                            Oikein mukava paikka selälle ja käsille se makuuasento, missä joutuu sitä säätötanko roplaamaan.

                            Comment


                            • #15
                              Olihan se, vieläkin selkä kipeä :)

                              mutta kiitokset ilmausvinkeistä, varmasti onnistuu :)

                              Comment

                              Working...
                              X