Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ylösvaihdon pamaus (DSG fart) kateissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ylösvaihdon pamaus (DSG fart) kateissa

    Kaksoiskytkinvaihteistollisten VAG-tuotteiden hienoin ominaisuus, eli äänekäs pamaus ylösvaihdon yhteydessä, on alkanut vähitellen katoamaan omasta autosta (TTS S-tronic -11). Huomasin tämän ensimmäisen kerran joskus heinäkuun lopulla vähän Ahveniston ratapäivän jälkeen. Aiemmin pamaus tuli aina, kun antoi reilummin kaasua, kierrokset oli siinä yli ~3500 ja vaihtoi ylöspäin. Vähitellen pamausten toistuvuus alkoi vähenemään ja nykyään niitä tulee enää harvoin. Tämä erityisesti manuaali-moodissa.

    Vikakoodit luettiin Alastarolla lokakuun alussa.

    1 Fault Found:
    004506 - Fuel Pressure Sensor (G247)
    P119A - 001 - Malfunction - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100001
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 255
    Mileage: 102783 km
    Time Indication: 0
    Date: 2019.10.01
    Time: 08:23:18

    Freeze Frame:
    RPM: 842 /min
    Load: 14.1 %
    Speed: 0.0 km/h
    Temperature: 84.0°C
    Temperature: 18.0°C
    Absolute Pres.: 960.0 mbar
    Voltage: 14.605 V

    Tiedä sitten liittyykö tuo bensanpaineen sensorin vikakoodi tähän ongelmaan. Lyhyt googletus antoi ymmärtää, että saattaisi johtua mm. viasta korkeapainepumpussa tai vuotavasta suuttimesta. Näillä kilometreillä varmaan jo ihan mahdollisia vikakohteita. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai valistuneita arvauksia?

  • #2
    Kannattaisiko selvittää toteutuva bensanpaine suhteessa pyydettyyn?

    Comment


    • #3
      Voi se vikakoodi varmaan johtua korkeapainepumpusta tai suuttimistakin, mutta eikö loogisin ja helpoin vikakohde olisi tuo mainittu polttoaineen korkeapaineanturi G247?

      Oma autoni herjaili samasta, vaihdoin anturin ja ei ole sittemmin huudellut. Ei ole toki sama moottorityyppi, mutta kuitenkin. Sitä en tiedä onko tuolla mitään tekemistä paukkeen ja pärinän puuttumisen kanssa... Mun mopoauto ei piere, enkä ole kyllä kaivannutkaan.

      Comment


        #4
        Helpoin kohde tosiaan tuo G247. Pitää katsoa onko tuo vikakoodi tullut uudestaan. Se itseäkin vähän arveluttaa onko tuolla tekemistä paukkeen vähenemisen kanssa, kun koodin aikaleima on pari kuukautta sen jälkeen kun oireet alkoi.

        Korkeapainepumpun vika olis toisaalta hyvä (teko)syy päivittää se järeämpään ja sopivan softan kanssa ulosmitata moottorin potentiaalia. Sen selvittämiseksi tuo toteutuvan bensanpaineen mittaaminen suhteessa pyydettyyn ois varmaan hyvä tehdä. Itsellä siihen ei vain ole välineitä.

        Comment


        • #5
          En pysty auttamaan yhtään aiheessa mutta ilman muuta korjattava vika! Nuo paukkeet ja pörinät vaihdettaessa on ihan loistavia! Sais vaan tuohon omaan 1.8TFSIQ manuaaliin samat.

          Comment


            #6
            No saahan sinne jotain sen suuntaista ainakin.

            Comment


              #7
              Auto kävi tänään öljynvaihtohuollossa ja samalla uusittiin G247-anturi (06J906051D). Huollon yhteydessä löytyi vikakoodit:

              01287 001 P0507 Joutokäynninsäätö, käyntinopeus yli ohjearvon, ylempi raja-arvo ylittynyt
              08825 002 P2279 Vuotoilmaa imujärjestelmässä, alempi raja-arvo alitettu

              Näihin syypää oli rikkinäinen PCV-venttiili, jota olin osannut jo epäillä viime aikoina poukkoilleen tyhjäkäynnin takia. Osa löytyi hyllystä ja meni vaihtoon samalla (venttiili: 06F129101R, tiiviste: 06F103483E). Tämän päivän koeajojen perusteella pauke on palannut ja autolla on jälleen sielu, voi tätä riemua!

              Comment

              Working...
              X