Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötköllä suomen päästä päähän, mitä tiedossa? (tien päälle jäätiin)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lötköllä suomen päästä päähän, mitä tiedossa? (tien päälle jäätiin)

    Onkos tämä nyt oikea osasto tästä puhua mutta joululomaviikolla olis tarkoitus lähteä lappiin reissuun. Autona on Audi 100 -86. Samaisella rassilla tehtiin kesällä lapin matka myöskin, ilman ongelmia. Nyt on hieman pelkoa perseessä kun kelit eivät ole niin suotuisat. Autossa huolettaa outoa ääntä pitävä hydrauliikkapumppu, tyjänkäynnillä kuuluu sellaista kahinaa joka kuitenkin katoaa kun nostaa kierroksia. Kaikki kuitenkin toimii... Käynnistyminenkään ei ole ihan viime aikoina ollut erityisen pirteää, joutuu ihan muutamia sekunteja starttia pyörittämään että lähtee. Heti käynnistyttyään kierrokset seilaa rankasti mutta tasoittuu aika nopeasti. Osasyynä voi olla ihan lopussa oleva laturinhihna joka ei ota pitoa ensalkuun ollenkaan. Mutta mitä pitää erityisesti lötkössä huomioida kun lähtee pakkaskeleillä matkustamaan? Eukollahan olisi -98 mitsu carisma mutta eihän sillä oo niin hyvä ajaa, ja lötkössä on vieläpä xbox ja 15" näyttö josta voi leffoja katella/musaa kuunnella matkan aikana. :D
    Viimeksi muokannut dj_pirtu; 27.12.2007, 19:31.

  • #2
    Onko bensansuodatin vaihdettu?
    Kaikki mikä pitää ääntä toimii joten ei kannata huolestua...

    Comment


    • #3
      Kannattaa tarkastaa kaikkien hihnojen kunto ja kireys ja vaihtaa tarvittaessa. Moinen operaatio ei tien poskessa loskassa taskulamppu suussa maaten ole kovin nopea eikä miellyttävä juttu.

      Sopivaa polttoaineen jäänestoa tankkiin, oikeat rengaspaineet, tarpeeksi tanakat lasinpesunesteet. Kaikkien nesteiden tarkastus ja varanesteiden mukaan otto. Lukkojen sulatus, kuivaus ja voitelu.

      Valojen reletys on kova sana, jos ei jo ole tehty. Palanut valoviiksi ei ole kiva ylläri kaukana kotoa.

      Comment


      • #4
        Bensansuodatin on vaihtamatta, laturinhihnakin on kyl pakko vaihtaa. Ja viiksikytkinpaketin kanssa mulla onkin ohjelmaa jo ollut, patentoin siihen hyppylangan jolla syttyy lyhyet kun avaimesta kääntää virrat päälle. Tuolla virityksellä on toistaseksi menty ihan hyvin, mitä nyt pitkät palaa lyhyiden kanssa samaanaikaan. :d

        Comment


        • #5
          Meillä meni metsästysreissulla keskellä-ei-mitään rengas puhki. Vararengas oli puoliksi tyhjä, ja kun päästiin ensimmäiselle korjaamolle paikkaamaan rengasta, oltiin ajettu noin 70km.

          Ehkä hieman OT, mutta takaisin etelään päästyämme tuli talvirenkaiden vaihdon paikka, mikä hoidatettiin huollossa. Huoltomiehet sanoivat, että rengas oli aivan räjähdyspisteessä. Mitä vaan voi sattua mutta kaikkeen ei vaan jaksa aina varautua. Kannattaa silti ostaa "renkaanpaikkausmömmöä" (FIX?) ja varata jerryyn hätävarabensat.

          Comment


          • #6
            Jos epäilyttää niin lähtisin kyllä silti sillä Mitsulla :)
            Mikäli on yhtään Galantin vikaa, niin ei pitäis olla huono ajaa.
            Mikään ei pilaa lomaa yhtä tehokkaasti kuin stressi tuollaisesta.

            Kunnon lamppu(tai pari lamppua) mukaan ja kännykkä laturissa kiinni. Reittiäkin kannattaa suunnitella niin, että huoltoasemia vois olla matkan varrella.
            Piuhaa ja pikaliittimiä joilla voi patentoida tarvittaessa. Voi olla aika tarpeellista. Tunkki ja työkaluja.

            Comment


            • #7
              Joo, galantti onkin hyvä ajaa, tulee mieleen nissan bluebird, mutta carisma on jotenkin "halpis". Aika paljon on kyl luottoa audiin kun ei ole mitään (pahoja) ongelmia ollut. Moottori ei ole pätkinyt/yskinyt kertaakaan. Heh, en tiedä pelkäänkö audin laukeamista vai appiukon saarnaa "miks piti lähtee sillä vanhalla..." enemmän. :D Täytyy katsoa nuo heikoimmat lenkit ja varautua hyvin niin eiköhän se siitä.

              Comment


              • #8
                Son kyllä totta, että pitemmillä reissuilla ongelmat tulee esille helpommit.

                Tuo mun Golf oli tyyppiesimerkki. Toki siinä oli ongelmia jo ennen Hesan reissua, kuten ei saanu käyntiin kuin sahaamalla jne, mutta toimi tota 200km työmatkaa silti muutaman viikon ilman laukeamista.

                No Hesan reissulla pääsin Tampereelle eli noin 150km niin se päätti päästää kunnon "voima"savut pihalle. Ei siinä tein lenkin Espooseen ja takas Jalasjärvelle autolla joka savutti ja hyyty aina kun käännyttiin esim motarin rampeissa.
                Samaten pari kertaa rekkaa ohitettaessa karmeet savut pihalle ja meno hyyty noin 30 sekaks kun taas mentiin

                Vikahan oli siis löysällä ollut kamppuran hammasratas joka sekotti ajotukset.

                Comment


                • #9
                  Vanhasta 1.8T-Quattrosta Ruotsin reissulla päätti sitten akku hyytyä, tai siis soitin alkoi purkaa akkua.Kaverilla onneksi oli toisessa autossa kaapelit, ja sitten kun tajusin akun purkautuvan niin loppureissun ajan aina kun pysäytti yli puoleksi tunniksi, akunkenkä irti.

                  Eli perustyökalut (räikkäsarja, lenkkejä, ruuvareita, vasara, pihdit) ja ne käynnistyspiuhat.Ja tunkki sekä vararengas.

                  Iskän tosi wanhasta 240 `89 volvosta (R.I.P) hyytyi lapinreissulla laturin hiilet.Ensin alkoi latausvalo palaa, soitto iskälle että mitäs nyt.Sitten vähän nihkeää käynti->purkaa->uusi akku ylitorniosta->päästiin tornioon->hyytyi totaalisesti->jaha, ei taida ladatakaan->työntämistä ylämäkeen moottoritiellä 300 metriä->korjaamon etsintää->sai ajettua vähän matkaa kun antoi "varautua" paikallaan->100? köyhempänä kotiinpäin,onneksi löytyi ihan volvo-korjaamo.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Antti Määttä Näytä viesti
                    ...Sopivaa polttoaineen jäänestoa tankkiin...
                    Ruiskukoneeseen ei kannata jäänestoa laittaa, koska siitä ei ole mitään hyötyä siellä. Käyttöohjekirja myös kieltää jääneston käytön.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä se vesi jäätyy sielläkin pakkasilla ja kiusaa tekee. Lisäksi vesi lisää korroosiota ja siten mekaanisia epäpuhtauksia.

                      Ruiskukoneen jäänesto ja vanha kaasutinsprii ovat eri tuotteita. Ruiskukoneen jäänesto mm. voitelee, mitä kaasutinsprii ei tee.

                      Annosteluohjetta kannattaa noudattaa huolellisesti.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Antti Määttä Näytä viesti
                        Kyllä se vesi jäätyy sielläkin pakkasilla ja kiusaa tekee.
                        Mun Audin edellinen omistaja kertoi Audin kerran jäätyneen ja hyytyneen, mutta eihän Audissa ole mitään sellaista paikkaa, mikä jäätyessään pysäyttäisi matkan?

                        Comment


                        • #13
                          No vedenerotin diesel typ43:n suodattimessa (miksei muissakin), se tyssää matkan kyllä. Bensavehkeistä en tiedä.
                          Tosin ei tartte edes olla pakkasta.

                          Comment


                          • #14
                            Edellinen omistaja kertoi että yhden kerran oli huohotinsysteemi jäätyny ja öljytikku pompannut konepeltiin...

                            Comment


                            • #15
                              Normisettii:

                              Ensin huolla se auto. Vaihda öljyt ja suodattimet ja tutki vanhojen nesteiden kunto. Lisää raakaa jäähdytysnestettä, jos on paisuntasäiliössä tilaa. Laita uudet lasinpyyhkijät, suola on aika ikävää...
                              Kaikkien viiden renkaan kunto ja paine tarkastettava, yksi paikka-aine pullo mukaan. Työkaluja, öljyä, jäähdytys- ja lasinpesunestettä ja jäänestoa paksiin, hanskat ja haalarit, pari taskulamppua ja laturin hihna sekä polttimoita. Ehkä jokunen sulakekin ja vanha lakana trasseliksi.

                              Tuolla hoidolla ajat vaikka Hki-Oslo-Nordkap-Ivalo-Hki -lenkin.

                              Comment


                              • #16
                                Haha! Varautuahan voi aina vaikka kuinka hyvin, pitäis vaan saada matkatavaratkin mahtumaan mukaan. :D Kävin tuossa pari päivää sitten katsastamassa auton, meni muutes heittämällä läpi. Tänäaamuna alkoi sitten kiukuttelu: hitonmoinen releen naksutus rupes kuulumaan jostain kojelaudan syvyyksistä ja jossainvaiheessa huomasin jarrujen hälärivalon välkähtävän. Kaikki toimi kuitenkin normaalisti, poljin ei antanut periksi ym. Lisäilin sitten jarrunestettä joka olikin hieman vähissä, sekä ohjaustehostimen nestettä. Ei mitään vaikutusta. Ajaessa kiinnitin huomiota siihen että töyssyjen kohdalla rele naksutteli hieman eri tavalla, joten taitaa ollakin kosketushärö/pätkivä anturi. Duunin pihalla hypistelin johtoja ja ongelma hävisi...

                                Comment


                                • #17
                                  Ohjeistuksesta vois päätellä että olet napajäätikköä menossa vallottamaan :D
                                  Kyllähän noita korjaamoja ja huoltamoja löytyy täältä meiltä Lapistakin... Ja toinen asia on yllättävänkin ystävälliset ja avuliaat paikallisasukkaat jotka mielellään auttavat matkamiestä hädässä. Pakkasesta puheen ollen Nuorgamissa, tuo pieni mutta suomen pohjoisin kylä, oli eilenkin + 4 astetta lämmintä. Joten jäätymisen pelkoa tuskin on.

                                  Tokiha aina kannattaa varautua pitkillä reissuilla. Perus huollot ja tarkistukset niin eiköhän se siitä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos ei ole vielä mainittu, niin taskulamppu (mieluiten otsalamppu) ja heijastinliivi. Tänäkin syksynä on sattunut yliajoja, kun on menty auttamaan hädässä olevia ja kolmas auto on ajanut päälle. Sitten vielä kanisteriin jäähdytinnestettä ja yleismallin vesiletku.
                                    Itse en lähde ilman Leathermania ja lompakossa kulkevaa hakaneulaa minnekään. Kymmenen vuotta sitten korjasin Helsingin -reissullani kasikymppisen Audin virranjakajan pyörijän hakaneulasta taivutetulla lenkillä. Ei ollut tuolloin vilkkaana perjantai-iltana avoinna ainuttakaan huoltamoa, josta olisi varaosia saanut.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olisikohan se nakse penkinlämmittimen-releestä. Se tykkää naksahdella kuopissa siinä vaiheessa, kun termostaattianturista on johdot irronneet.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vaan sillä naksutuksella ja jarrujen varoitusvalolla oli selvä yhteys ja penkinlämmitin on kuskin puolelta ainakin sökönä. :d

                                        Comment


                                        • #21
                                          No eipä se naksuttelu loppunutkaan ja kirjoitinkin siitä sisusta&sähköt puolelle...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lötkö pätkii, yskii, kadottaa pyttyjä ja käy vaivoin.

                                            Tänään se sitten tapahtui, auto alkoi temppuilemaan lomamatkalla. Eräässä risteyksessä huomasin että nyt on yks pytty pois pelistä, välillä kävi kaikilla mutta enimmäkseen neljällä. Ajoin kaupan pihaan jossa kävi sitten kolmella että neljällä. Rupesin tutkimaan virranjakajaa ensimmäisenä ja ihmettelin kun se ei istunut paikallaan mitenkään tukevasti. Kiinnitysklipsut olivat kyllä paikallaan. No, otin auki ja katselin sisälle jossa näytti olevan hieman moskaa ja kosteutta. Koitin laittaa takaisin ja ihmettelin samalla kun ei vaan tahdo asettua tukevasti paikalleen vaan jää keinumaan, ei voi olla normaalia. Koskaan aikaisemmin en ole virranjakajaa tuosta availlut. No, koittelin sitten käynnistellä ja vaan mukana ei ole kuin pari kolme pyttyä ja käynti on aikamoista rynkytystä. Välillä paukkuu ja bensa haisee niin pirusti että sen saannista ei pitäisi olla kiinni. Sain ajettua huoltoon kuitenkin ja matkan aikana kävi hetkellisesti jopa kaikilla... Huomenna selviää mikä vaivaa. Epäilen tuota virranjakajaa, tai sitten vettä on todella pahasti bensan joukossa... No nyt olen kuitenkin lomalla ja jätin ongelman teboilin huollon pojille. Vaan mitäs te asiantuntijat epäilette?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Huollon pojat pistivät auton kuntoon... Tulpanjohtojen vaihdolla selvittiin. Aika puskista nekin sitten laukes.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Toivottavasti osas laittaa oikeella vastuksella olevat johdot. Eli siis noin 6k ohmia per johto, pituudesta riippumatta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ihka ensimmäisiä käyntihäiriöiden korjaamispaikkoja lötkössä onkin tulpanjohdot. Muutamassa topikissa olen maininnut, että esim. KV -koneessa johdot hankautuvat puhki johtojen suojaputkeen, mikä aiheuttaa silmin näkymättömän läpilyönnin metallisen putken runkoon. Toisekseen, suojaputki on aika kuumassa paikassa, mikä aiheuttaa johtojen kovettumista ja sitä kautta murtumista.

                                                  Jos johdot ovat taipaleensa loppupuolella, niiden kunto selviää taivuttelemalla. Huono johto ei saisi olla lainkaan jäykkä.

                                                  Tulpanjohdoissa mielellään säästää, kun aito Bosch -sarja maksaa lähes satasen, mutta voiko huonommassa paikassa säästää?
                                                  Viimeksi muokannut jtlukkari; 29.12.2007, 10:08.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Taitaa muuten alkuperäiset johdot olla Berun valmistetta (Näin ainakin KV:ssä). Ei sen puoleen, eiköhän Boschit yhtä lailla aja asian.

                                                    Itellä kävi jännästi noiden johtojen kanssa: Ostin uudet tulpat, Berun kalliit piuhat ja virranjakajan kannen. Vaihdon syynä oli lähinnä se että koneessa olivat yhä alkuperäiset vajaa 350tkm ajetut piuhat, joiden oletin antautuvan jossain vaiheessa. En kauaakaan kerinnyt ajamaan uusilla osilla kun yksi pytty tippui pelistä. Yksi tulpanjohto oli irronnut tulpasta tuntemattomasta syystä (ja aivan varmasti se oli kunnolla kiinni kun moneen kertaan tarkistin asentaessa). Sinänsä ei yllättäen, liitin joka tulee tulppaan oli ottanut siipeensä kipinöinnistä. Putsasin sen ja laitoin takaisin, mutta eipä se sillä enää korjaantunut - toimi jonkun aikaa joten kuten ja aina jossain vaiheessa irtosi ajossa. Takakontissa oli onneksi vanhat johdot vielä "varalla", joista sitten yhden laitoin korvaamaan hajonnutta (ja laiska kun olen, on siellä ollut vuoden päivät jo). En tajua miten uusi piuha tuolla tavalla tuhoutui...

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X