Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen moottorijarrutuksessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Torsen moottorijarrutuksessa

    Voiko käydä niin, että moottorijarrutuksessa jos takapyörien pito on hyvin huono, torsen ei "lukitu" vaan moottorijarrutus vaikuttaa vain takapyöriin?
    Jos kerran vedossa voi voima "karata" vain toiselle akselille riittävän momentin puuttuessa, niin ajattelisin näin voivan käydä myös moottorijarrutuksessa.

  • #2
    Korjaan.. Moottorijarrutus tietysti vaikuttaa molemmille akselille, mutta riittävän momentin puuttuessa torsen toimii kuten normaali tasauspyörästö. Tällöin jos takapyörillä on huono pito, voi käydä niin, että takapyörät eivät pyörikään niin kovaa mitä on auton nopeus.

    Comment


      #3
      Olikohan niin, että Torsen toimii nurinperisellä momentilla ihan normaalina tasauspyörästönä johtuen sen matopyörärakenteesta.

      Comment


        #4
        10 vuoden kokemuksella Torsenilla ei saa moottorijarrulla perää irti missään olosuhteissa kuten vaikka junttilukollisessa joka ainakin lukot auki irtoaa kuin takavetoinen. Siis ainakaan vakiokuntoisena. Prikkamodatulla en ole koskaan ajanut. Miten sellainen käyttäytyy?

        Comment


        • #5
          Voisko joku kertoa, missä kohtaa on nelivetolaatikon nopeusmittarin anturi. Minkä pyörimisnopeutta se mittaa?

          Comment


            #6
            Vasemman puolen etuvetarin takapuolella.

            Comment


              #7
              Torsen-nelikolla saa tietyissä tilanteissa moottorijarrulla perän irti, muttei niin herkästi kuin etuvedolla. Akselipainojen suhde vaikuttaa tässä myös, ja perä kevenee moottorijarrulla entisestään ja on siksi alttiimpi pidon menetykselle. Nurinperisellä momentilla toimii käsittääkseni jasson kuvailemalla tavalla.

              The Torsen-based quattro system also offers an advantage, in the opposite function of distributing torque to the road wheels, namely engine braking. When engine braking is used to slow the car down, with Torsen-based systems, the resulting "reverse-torque" loads on the front and rear axle are equally stabilized, in exactly the same way that engine "propulsion" torque is apportioned fully mechanically autonomously. This allows the spreading of the engine braking effect to all four wheels and tyres. The Torsen-based quattro-equipped vehicle is able to execute a more stable high-speed turn under deceleration, with less risk of losing control due to loss of grip in the front or rear axles.

              Comment


                #8
                Eikö tuossa juuri sanota, että torsen tasaa pyörimisnopeuseroja myös moottorijarrulla. Kokemusta aiheesta vakio- ja prikkatorseneilla sen verran, että en minä ainakaan sitä ajossa huomaa. Kyllä ei irtoa perä modatullakaan torsenilla(tosin ei tuota ole tullut oikein kunnolla yritettyäkään)

                Comment


                  #9
                  Enpä ole ihan varma siitä miten torsen oikeasti toimii moottorijarrutuksessa mutta aika hyvin torsenilla varustettu Audi liimautuu tiehen kiinni tultaessa moottorijarrulla mutkaan. Ainakin manuaalivaihteinen.

                  Comment


                    #10
                    Siis moottorijarrulla toimii avoimen tasauspyörästön tavoin, eli ei vedä yhtään kulmaa lukkoon eli ns. tasaa momentin muutokset joka pyörälle.

                    Comment


                    • #11
                      Eli tasaa momentin, mutta ei välttämättä pyörimisnopeutta?

                      Comment


                        #12
                        Juu ei. Torsen ei tasaa renkaiden pyörimisnopeutta. Muutenhan sisäkurvin puoleiset renkaat sutisivat moottorijarrulla mutkassa.

                        Comment

                        Working...
                        X