Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 BGU käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A3 BGU käynnistysongelma

    Äitimuorin '04-vuoden BGU-koneinen A3 ei tahdo, varsinkaan kylmällä koneella, käynnistyä ensimmäisellä avaimen käännöllä, eikä aina vielä ihan toisellakaan. Vika vai ominaisuus? Vikakoodit on tiettävästi lukematta, mutta ajattelin kysäistä, josko joku olisi törmännyt samanlaisiin oireisiin.

    Joku pelotteli BSE (?) koneiden vuotavista suuttimista. Onko noita ongelmia esiintynyt näissäkin?

    #2
    Sunday, 27 January 2008, 15:17:54

    VAG-COM Version: Release 409.1-US



    Control Module Part Number: 06A 906 033 DS

    Component and/or Version: SIMOS71 1.6l 2V 5559

    Software Coding: 0000071

    Work Shop Code: WSC 06435

    1 Fault Found:

    16725 - Camshaft Position Sensor (G40): Implausible Signal

    P0341 - 008 - Implausible Signal - Intermittent


    ---------------------------------------------------------------------------


    Ajoittaista vikaa nokka-akselin asentotunnistimessa siis. Liitännöissä mahdollisesti tämä vika, joten nyt kun tietäisi, mistä sitä anturia alkaa etsiä..

    Comment


      #3
      Olisikohan tuosta apua:
      https://erwin.audi.com/erwin/audi/fi...tfaeden-EN.pdf

      Comment


        #4
        Kyllähän noilla luulisi jo löytyvän. Kiitos.

        Huojentavinta tässä on se, että tuo anturi näyttäisi olevan venttiilikopan ulkopuolella.

        Comment


          #5
          Nokka-akselin asentotunnistin ja joku noista monista lämpötila-antureista vaihdettu ja vikaa-vikaa ilmeni edelleen ajoittain. Johtosarjan asentotunnistimen johtojen vaihdolla taisi homma viimein ratketa.

          Comment


            #6
            Ja jatkuu.. Edelleen käynnistyshäiriöitä.

            Nyt vikaa (implausible signal) ilmoittelee moottorin pyörintänopeusanturi, olikohan G28. Viimeksi se oli nokka-akselin asentotunnistin. Mikä noita särkee?

            Auto oli paikallisessa jo yhden aamupäivän tuon edellisen vian kanssa ja silloin sähkäri ei ollut sittenkään löytänyt mitään vikaajohtosarjoista. Tuo nokka-akselin tunnistin on vaihdon jälkeen ollut kiukuttelematta.

            Koitin kurkkia jo pannuhuoneeseenkin, mutta muuta ihmeellistä en nähnyt, kuin märkää (öljyä) öljyn täyttöaukon ja huohotinputken imusarjaan yhdistävän T-haaran kohdalla. Ei lammikoksi asti, mutta kuitenkin. Autolla ajettu vajaa 50 tkm, joten ei sitä siellä pitäisi olla.
            Öljyn tarkistus osoitti oikean värin ja sen, että öljyä on liikaa, siis yli ylämerkin.

            Auto on kuulemma kahdesti käynnistettäessä tuprauttanut mustahkon savupilven pellin alta ja haiseekin ajoittain palaneelle tms.

            Huohotin tukkeessa, vai nouseeko paineet liikaa ja siitä johtuu tuo paukuttelu? Voiko liika öljy rikkoa noita antureita? Lambdalle ei varmaan tee hyvää, eikä katille.

            Comment


              #7
              Moottorin pyörintänopeusanturin vikakoodi on pysynyt poissa, mutta G40 eli nokan vastaava anturi kiukuttelee taas. Mitä itse muistelen tuota kännistelleeni, kierroslukumittari kyllä herää.

              Moottori käynnistyy kylmänä aamuisin kuulemma ilman ongelmia. Pienen ajon jälkeen tai kuumaksi ajettuna alkaa kiukuttelu. Avainta saa siis kääntää joskus kolme-neljä kertaa, ennenkuin syttyy.

              Käynnistymättömyyteen lienee syynä tuon G40-signaalin häiriöt, mutta mikä sitä häiritsee? Anturi on siis jo kertaalleen vaihdettu. Tähän kun lisätään tuo G28:n kikkailu, tulee mieleen ECUn tai jonkin muun tärkeän laitteen maadoitushärö. Lehtoauton sähkäri oli jo taannoin 2 tuntia pakertanut auton johtojen kimpussa, kuulemma sen kummempaa vikaa löytämättä. Ehdottelivat, josko äitimuori ei osaisi vaan käynnistää autoa..

              Toisesta merkkihuollosta (Auto Berner Kouvola) oli annettu arvaus vuotavalle suuttimelle. Testausmetodiksi kylmänä käynnistettäessä kaasupolkimen painallus. Jos syttyy paremmin kaasutettaessa, vika on suuttimessa. Tuon perusteella suuttimet olisi siis ok.

              Meikäläisellä ei näistä uudemmista bensakoneista ole niin kokemusta, joten vinkit olisi paikallaan.

              Comment


                #8
                Jos moottoria joutuu pitkään sahailemaan käyntiin sen käynnistymättä, mutta sen kuitenkin yrittäessä käynnistyä, on nokka ja kampiakseliantureiden virheet hyvin mahdollisia. Kone yskähtelee edes takaisin pyörimättä tasaisesti ja ecu ei saa tolkku signaaleista. Vika ei siis välttämättä ole antureissa. Joskin kokemukseni perustuvat lähinnä kolmannen osapuolen moottorinohjauksiin.

                Vuotava suutin ei välttämättä ole kovin huono veikkaus, etenkin kun on ainakin jossakin määrin tyypillinen ongelma. Myös havaintosi öljymäärästä tukee teoriaa. Vuotanut bensiini päätyy lopulta öljyn sekaan.
                Öljyn tarkistus osoitti oikean värin ja sen, että öljyä on liikaa, siis yli ylämerkin.

                Comment


                  #9
                  Onko noiden suuttimien testaukseen jotain kotikonstia vai pystyykö niiden kuntoa toteamaan yleensä miten?

                  Dieselin suutinhan lykätään joko suutintesteriin tai ihan käsipumpulla työnnetään tavaraa läpi ja luetaan avautumispaine mittarista.

                  Comment


                    #10
                    Bensainpainemittarin pitäisi pysyä suht vakaana sammuttamisen jälkeen, eikö näin? Jos
                    suutin jää auki paine tippuisi vuorostaan nopeasti.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä juu. Siten ei vaan yksilöidä vuotajaa.

                      Edit:

                      Mitäs luulette, onnistuuko tarkastus, jos ottaa PA-jakajan ja suuttimet irti kannesta? PA-pumppu antaa varmaan täyden paineen vaikkei moottori pyöri?

                      Koko suutinsarjan hinta on ~850€ Marmorilta. Ei niitä huvikseen viitsisi vaihtaa..
                      Viimeksi muokannut arto s; 14.1.2009, 21:06. Perustelu: Kysymyksiä, kysymyksiä..

                      Comment


                        #12
                        Suuttimet käytetty tarkistuksessa. Mulle jäi vähän epäselväksi, ottivatko edes irti, mutta kunnossa kuuluvat olevan. Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.

                        Välilämpöisenä ei tahdo käynnistyä ilman pientä kaasun painamista. Lämpimällä ja kylmällä koneella käynnistyy kuten kuuluu. Jaaha..

                        Comment


                        • #13
                          Oisko nyt sitten lämpö anturissa vikaa. Itellä oli sama juttu ja korjaantu lämpö anturin vaihtamisella. Nyt taas seuraava ongelma eli kylmänä ja välilämpösenä käynnistyy hyvin. Mutta kuumana ei edes lupaile. . Niin juu ja vikakoodeja ei näytä olevan.
                          Viimeksi muokannut Oswald; 4.3.2009, 19:58.

                          Comment


                            #14
                            Tyypillinen hall-anturin häiriön ilmenemismuoto, mutta luulisi että koodin sylkisi.

                            Comment


                            • #15
                              Joo sieltähän se sitten löytyi kun scannasin uusiks. Engine speed sensor ja muuta en nyt muista. Ihme ettei eilen ollu mitään vaikkakin vika oli ns. päällä kone kuumana.... ei muuta kun tiskille. Tai no taidan köyhänä miehenä tarkistaa johtojen kiinnityksen ensin.

                              Koodi:
                              16706 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal
                              Viimeksi muokannut Oswald; 3.3.2009, 08:40.

                              Comment


                                #16
                                Pitänee tutkia noita lämpöanturin näyttämiä.
                                Tuo lämpöanturikin on mielestäni kertaalleen vaihdettu ja moottorin pyörintänopeusanturikin on kerran jättänyt koodin, mutta se ei nollauksen jälkeen ole ilmoitellut itsestään.

                                Katsotaan.

                                Comment


                                • #17
                                  A3 8L ei käynnisty

                                  Aamulla starttasin auton, lähti käyntiin jonka jälkeen sammui..sen jälkeen startti käy jne mutta käyntiin ei lähde. Sahaa vain.
                                  Missä voisi olla vika?
                                  Yhdessä yössä näköjään voi tapahtua vaikka mitä!
                                  Auto siis 2000 A3 1,8TQ
                                  Viimeksi muokannut hautami; 28.1.2011, 19:23. Perustelu: otsikon muokkaus

                                  Comment


                                    #18
                                    Sammuuko ajoneston merkkivalo hetken päästä, kun käännät virrat päälle?

                                    Comment


                                    • #19
                                      kävin juuri kokeilemassa.
                                      Eli kyllä sammuu.
                                      Pitää yrittää vielä tota b-pumppua kuunnella.Eikö sieltä jotain rohinaa pitäisi kuulua kun virrat laittaa? :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        B-pumppu ainakin äänen perusteella kerää paineet, joten yksi mahdollinen syy pois? bensaa ei paljoa ole tankissa,ja auto on hiukan "mäessä" mutta en kyllä usko siihen etteikö saisi bensaa tankista. Jos keli huomena on vähän otollisempi niin täytyypä nuo tulpat tarkastella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Bensapumpun ei tarvitse tietää paineista mitään.
                                          Tulpat ei pitäisi voida vaikuttaa noin paljoa, jos ei nyt sitten täysin huoltamaton yksilö ole kyseessä.

                                          Jos tankki on oikeasti kovin tyhjä, niin ensimmäisenä varmistaisin, että bensaa on ainakin riittävästi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No sen verran bensaa on tankissa,ettei valo ole ihan vielä syttynyt mutta melko siinä rajoilla. Eli luulisi siellä olevan sen 10l.

                                            Comment


                                              #23
                                              Lisätään vielä, että eihän ajoneston valo myöskään sitten syty moottorin sammuttua?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Paha sanoa kun tällä hetkellä auto ei lähde käyntiin ollenkaan.
                                                Tänään päivällä päästään katsomaan onko vikakoodeja ilmestynyt niin ollaan ehkä hiukan viisaampia. Palaan asiaan uudelleen, kunhan koodit on katsottu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Parempi otsikko olisi ehkä "EI KÄYNNISTY".

                                                  Kuinka herkästi se kone pyörii startilla, jos kuulostaa pyörittävän nopeasti niin voisiko olla venttiilinnostimet "pitkänä" eli ei puristuksia koneessa?.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mun 99 vuoden vastaavasta rikkinäinen avain
                                                    aktivoi käynnistykseneston. "lupasi" joka yrityksellä, mutta ei tietenkään pysynyt käynnissä. Sytytti kyllä käynnistykseneston merkkivalon. Hinurilla pajalle ja käynnistyksenesto koodattiin uudelleen. Onneksi vakuutus kattoi hinauksen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tällä hetkellä startti pyörii mutta ei edes enään lupaa.
                                                      Vikakoodit luettiin juuri äsken eikä ollut mitään käynnistykseen viittaavaa.
                                                      Pitääpä ehkä alkaa selvittämään kuuluuko minun kaskoon tuo hinauspalvelu vai ei. Alkaa ideat loppumaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tämä ei nyt välttämättä liity millään tavalla tähän tilanteeseen, mutta kerronpahan vaikka lämpimikseni...

                                                        Muistan ex-audistani erään tapauksen jossa auto ei eräänä aamuna käynnistynyt millään. Tuota autoa oli edellisen päivän aikana siirrelty lyhyitä matkoja useaan kertaan, ilman että auto kerkesi lämmitä välissä. Auto oli sitten yön yli viimeisellä sijallaan ja aamulla ei siis käynnistynyt ollenkaan. Startti pyöritti normaalisti, eikä mitään vikakoodeja ollut.

                                                        Syynä oli kaikkien neljän tulpan yhtäaikainen kuoleminen. Tulppien vaihdolla alkoi toimia.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Näköjään kaikkea voi tapahtua :D
                                                          Täytyypä ihan varmistukseen ostaa nuo tulpat, ei ne niin paljoa kumminkaan maksa. Täytyy huomenna käydä jos kerkeää niin saapahan ainakin taas eliminoitua yhden mahdollisen "vian".

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tarkista bensapumpun rele, jos se on rikki niin boksikaan ei saa virtaa. Ota releen kansi auki ja paina sormella releen koskettimet kiinni.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X