Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

7A moottori. Läppärunko.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    7A moottori. Läppärunko.

    Pienemmän läpän toisessa reunassa on pieni valukappale. Ilmaa menee vaan toisesta reunasta, enemmän kaasua painettaessa molemmista reunoista, ja isompikin läppä aukeaa. Onko kukaan poistanut valukappaletta , sehän rajoittaa ilmaa pienillä kierroksilla. Olettaisin että kiihtyvyys paranisi pienen läpän toiminta alueella. Menee noi pakettiautotkin ohi liikennevaloista lähtiessä.

    #2
    Jos haluaa lähteä ripeämmin, niin silloin pitää painaa poljinta syvemmälle että toinenkin läppä aukeaa. Se klunssi on tasaamassa pienten kaasunavautumien käytöstä, enkä usko että sen poistamisella muuten vakiossa moottorissa saavuttaa oikein mitään positiivista.

    Comment


      #3
      Vaikutus riippuu siitä, miksi se klunssi on sinne tehty. Jos se on äänenvaimennuksen tai päästöjen takia siellä, niin poistamisesta voi olla hyötyä. Esimerkiksi compen ACE:ssa on pienemmän läpän puoli kuristettu johonkin alle 20mm reikään vaikka itse läppä on jotain 30-35mm ja kuristuksen pois jyrsiminen parantaa huomattavasti pintakaasulla ajettavuuta. Jos se taas on jokin esimerkiksi tyhjäkäyntiominaisuuksiin vaikuttava juttu, niin ei sen poistamisesta hyötyä ole.

      Viimeksi muokannut jipitkan; 22.8.2019, 08:26. Perustelu: Muisti pätkii

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
        Jos haluaa lähteä ripeämmin, niin silloin pitää painaa poljinta syvemmälle että toinenkin läppä aukeaa. Se klunssi on tasaamassa pienten kaasunavautumien käytöstä, enkä usko että sen poistamisella muuten vakiossa moottorissa saavuttaa oikein mitään positiivista.
        Olen tuota klunssin tarkoitusta pohtinut. Sen tarkoituksena on rajoittaa ilman ( ja bensan ) saantia pienillä kierroksilla, jottei auto karkaa ns. käsistä. Pienillä kierroksilla ( kaupunki ajossa ) auto on kenen tahansa käsissä helppo ajettava ( 170 hv ).
        Pienen läpän toiminta-alueella mopoautokin kiihtyy nopeammin. Klunssi on parilla ruuvilla kiinni, joten vielä joskus se irroitan ja kokeilen mikä on sen vaikutus kiihtyvyyteen. Tasaisesti kaasua painettaessa suurempi läppä aukeaa n. 4000 kierroksen paikkeilla.

        Comment


          #5
          Sama läppärunko on NM moottorissa myös, jossa ei ole kattia eikä edes lambdaa. Joten sitä konetta suunnitellessa päästöt eivät turhaan ole olleet rajoittamassa. Makuasia sitten tuleeko parempi vai huonompi ajettava.

          Comment

          Working...
          X