Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S-tronic DIY-öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S-tronic DIY-öljynvaihto

    Tämän vuoden puolella tarvisi vaihtaa öljyt s-tronikkiin. Pyöritellyt vaihtoehtoja mielessä, viekö merkkihuoltoon, jollekin muulle pajalle, vai tekisikö ihan itse. A3:n öljynvaihdon hinta merkkitiskillä oli muistaakseni luokkaa 400€.

    Itse operaatio ei lie erityisen monimutkainen, vähän kuin moottoriöljyn vaihto, vai? Propun tiivistettä, suodatin ja itse litkut varmaan tarvitaan.

    Kuinka paljon öljyä menee? Vaihtelee varmaan laatikon tyypin mukaan?
    Mistä öljyt ja suodatin?
    Ja mitkä öljyt?

    Öljyistä on kirjoiteltu, että jotkut after-market öljyt aiheuttaisivat käryä. Liekö vielä ajankohtainen ongelma?

  • #2
    Viimeksi kun omaan autoon merkkarilta tarjousta pyysin, niin lootan öljynvaihto olisi maksanut 324€. Siitä on pari vuotta joten varmaan on vähän hinta noussut, mutta tuskin ihan neljääsataa sentään?

    Työn osuus tuosta noin satanen, eli halvemmallakin pääsee jos tilaa rojut muualta. Itse olen tuosta kaupasta aina ne hankkinut: https://shop.ahw-shop.de/dsg-oelwech...-filter?c=3819

    Onhan tuo itsekin tehtävissä jos jaksaa urheilla. Testerin tarvitsee öljyn oikean lämmön tsekkaamiseen ja öljy työnnetään lootaan alakautta, joten ihan yhtä helppoa ja siistiä se ei ole kuin moottorin öljynvaihto. https://www.youtube.com/watch?v=tBYQnjur_wg

    Comment


      #3
      En niin tarkkaan videolta kuunnellut, mutta eikö tuon voi täyttää yläkauttakin? Toki tällöin pitää olla tilavuus tiedossa. Minkähän kokoinen letku tuossa oli käytössä?

      Vaihtohinta oli Audi Centterin varaussivun tarjoama hinta. Tiedä sitten, mitä tiskiltä suoraan sanottaisi..

      Comment


      • #4
        Oikea täyttö näyttäisi perustuvan siihen, että ylimääräinen tulee tuolta alakautta pois. Tyhjennysreiässä on tuollainen putki jonka yläpinnan tasalle öljy sitten asettuu.

        Itse en uskaltaisi kokeilla täyttöä pelkän määrän perusteella, silloin öljyn todellinen määrä lootassa jää väkisinkin vähän epämääräiseksi. Joku syyhän siihen varmaan on, että öljyn pinta otetaan tuon putken kanssa millilleen oikeaksi, vieläpä niin että testerillä katsotaan sen lämpötilakin. Mutta varmaan moni muu uskaltaa ja jos on hyvä tuuri niin loota voi pelata ihan hienostikin sen jälkeen.

        Jäi se tilavuus mainitsematta, tehdasmanuaali sanoo vaihtomäärän olevan "about 5,2 litres".
        Viimeksi muokannut Killeri; 10.7.2019, 07:30. Perustelu: Viestit yhdistetty

        Comment


          #5
          Paikallisessa K-Caarassa s-tronicin (DL501) öljyjen vaihto 395€. Öljy 220, suodatin 24, tiivisteet ja pientarvikeet 30 ja työ 121. Huoltoneuvojan mukaan öljyä meni noin 6 litraa.

          Comment


          • #6
            0B5 (DL501)
            -vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa
            -kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa

            marrellakin on jäänyt 1,5l vanhaa öljyä laatikkoon.
            Viimeksi muokannut maileri; 25.7.2019, 12:50.

            Comment


              #7
              Mihin ne ölpät jäisi jos propusta laskee öljyt pois ja suodatin on veks? Helpompi olisi tajuta vajaatäyttö, joka sekin olisi vaikea tehdä jos auto on vaaterissa ja liiat öljyt valuu täyttöreiästä. Tietysti jos ei käytä konetta määrän tarkistusten välillä ja uusi suodatin koteloineen on tyhjänä.

              Comment


              • #8
                Öljypumppuun, jäähdyttimeen ja mekatroniikkaan. Sen pikkase alle 6 litraa itsekkin sain laatikosta valuteltua.(dl501)

                Comment


                  #9
                  Ei ne laatikon öljyjen vaihdot sen kummempia ole kuin moottorinkaan. Vanhat pois ja uudet sisälle, sitten määrän tarkistus. Ja määrän tarkistus tosiaan on ihan vain, että käyntiin käyttää pykäliä että täyttyy kaikki kanavat yms. ja sitten annetaan ylimääräisten valua tarkistusreiästä ulos. Öljyn lämpötila on tärkeä, koska käynnissä lämpötila vain nousee ja sieltä reiästä työntyy lähes loputtomiin aina vain uutta ylimääräistä. Eikä se nyt ihan millilitran päälle ole paljonko öljyä on.

                  Huuhtelukaan ei ole sen kummempaa kuin paluu letku irti ja uutta öljyä jatkuvasti sisään. Jos ei ehdi tarpeeksi täyttää lennossa, niin sitten sammuttaa kun alkaa hörppiä ilmaa ja täyttää uudelleen.

                  Alkanut itse ainakin ymmärtämään, että ei se automaattilaatikko mikään sen kummempi laite ole. Ei ole sen herkempi kuin mikään muukan osa autossa ja ei ole mikään fuusioreaktori.

                  Comment


                    #10
                    0B5 (DL501)
                    -vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa
                    -kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa
                    Potilaana 2015 A6 4G 3.0TDi Allroad, laatikon koodi: MNB. Mitenkäs tuo S-tronicin öljynvaihto, oliko niin, että kytkimen öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan mutta laatikon öljynvaihto ei? Jos näin niin mahtaakohan öljytilavuus olla sama, kuin tuossa DL501 laatikossa ja mitä öljyä sinne sopii laittaa?

                    Comment


                    • #11
                      Eli Audi A6 2.7TDI quattro vm.2010 aj. 138000km
                      Laatikko on käsittääkseni s-tronic ja ajaessa huomaa, että kun laatikko vaihtaa vaihdetta niin sen kyllä tuntee pienenä nykäisynä eli ei kovinkaan pehmeästi vaihda, verrokkina pihassa 2017 A6, jossa laatikko vaihtaa erittäin pehmeästi.
                      Laatikosta en siis tiedä varmasti onko S-tronic vai tiptronic ja mikä niiden ero ens on...

                      Voisiko laatikon öljynvaihto auttaa asiaa ja mikä mahtaa olla kyseisen laatikon öljynvaihtoväli?
                      Joku mainitsi, että laatikko voisi parantua myös autoa optimoimalla??

                      Comment


                      • #12
                        öljyn vaihto voi auttaa tai pahentaa asiaa.kyllähän tuossa jo alkavaa vikaa on kun ei vaihdot ole normaaleja.eihän nuille laatikko öljyille ole rehellistä vaihto väliä/ohjelmaa mutta max 90tkm vaihtoväli niin pysyy laatikko ainakin pidempään hyvänä.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja tt__ Näytä viesti
                          eihän nuille laatikko öljyille ole rehellistä vaihto väliä/ohjelmaa mutta max 90tkm vaihtoväli niin pysyy laatikko ainakin pidempään hyvänä.
                          Jos tuo 2010 A6 quattro on s-tronicilla, niin se loota on DL501 jolle on kyllä huolto-ohjelmassa 60tkm öljynvaihtoväli. Olisi siis noilla kilometreillä pitänyt vaihtua jo kahdesti.

                          Comment


                          • #14
                            Mutta kun se on tiptronic, itsellä samanlainen. Vaihdatin öljyt jossain 200 tkm paikkeilla ja yhtä hyvin toimii vanhoilla ja uusilla öljyillä.

                            Comment


                            • #15
                              Taitaa sitten olla tuo laatikko tiptronic, kun ei ole Audi huollossakaan mainittu laatikon öljyn vaihto tarpeesta.
                              ja nyt kun muistelen niin joku mekaanikko sanoi joskus, että ei ole aikoihin tarvetta laatikon öljyn vaihdolle, toki olisi mukava tietää mikä Audin oma kanta huoltovälille.
                              Voihan tämä laatikko asia olla vain mun omaa ”turhaa” tunnustelua, onhan näiden pirssien välillä 7 vuotta valmistusten välillä ja varmaan laatikotkin menneet hurjasti tekniikassa eteenpäin.

                              Comment


                                #16
                                Niin ja millähän koneella tuo 2017 vuoden A6 on? Tietää että vertaatko nyt tippiä s-troniciin?

                                Comment


                                • #17
                                  2.0 TDI Q

                                  Comment


                                  • #18
                                    ihan sama onko tuo tiptronic vai s-tronic niin vika on joko venttiilikoneistossa tai hyvällä lykyllä tietokoneen nollaus saattais auttaa/riittää.ei kuitenkaan öljynvaihto enää auta alkava vika on jo olemassa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös kysyjä itse myöntänyt että saattaa olla vaan aistit turhankin herkällä, kun vielä vertaa tippiä s-troniciin. Aika hiton harvoin 138 tkm ajetussa tiptronicissa on sanomista. Vai kävikö tuomo itse koeajolla toteamassa tilanteen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        jätämpäs asian nyt tähän jatkakaa.
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 17.4.2020, 21:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuohon lootaanhan menee ATF öljyt ja sitten etuperään toiset öljyt. Miksi vain nuo ATF:t vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan 60tkm välein, mutta etuperän öljyille ei ole mitään vaihtoväliä? Eikös etuperässä juuri ole mekatroniikka, joka sitten jossain vaiheessa _AINA_ hajoaa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Vaihdelaatikossa se on ja siihenkin löytyy erilaisia korjaussarjoja ettei koko mekatroniikkaa tarvitse uusia vaikka monesti uusi mekatroniikka ratkaiseekin kerralla kaikki siihen liittyvät murheet.
                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 25.7.2020, 01:43.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ainakin 0B5-laatikossa on kahdet nesteet. Kaksoiskytkin/meka öljyt ja sitten vaihteisto/etuperä. Jos viet auton marmorille huolto-ohjelman mukaiseen vaihteiston öljynvaihtoon niin vaihtavat nuo kytkin/meka nesteet. Eivät vaihda vaihteisto/etuperä öljyjä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Perä/vaihteistoöljy ei juuri huonone vaihteiston elinaikana eikä sille ole virallista vaihtoväliä. Hydrauliikassa(mekatroniikassa)kiertää märkäkytkimen kanssa sama öljy joka palaa kytkimessä ja pilaa mekatroniikan, siksi se tulee vaihtaa aikanaan. Eri yhteyksissä puhutaan ATF:stä, audissa se ei kuitenkaan tarkoita sitä punaista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko etuperän öljynvaihto vain tyyliin "proppu auki, valutus ja uudet sisään", eli ei tarvi mitään VCDS hommeleita tehdä? Ja sitten vielä sellainen kysymys, että auttaako quattron "jurnutukseen", joka kuuluu hiljaisessa vauhdissa tiukasti kääntäessä, enemmän takaperän kuin etuperän öljyjen vaihto?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Se tulee aika varmasti torsenista joten siihen ei perän öljyjen vaihto auta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eli siis ns. etuperän öljyt pitäs vaihtaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei kun se jurnutus kääntäessä on ominaisuus kun etu- ja takapyörät kulkevat eri mittaisen matkan ja keskilukko koittaa pikkasen vastustella sitä. Ei siihen auta mikään öljynvaihto.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          DL501 öljyt
                                                          Audihuolto käyttää omaa, mutta monimerkkihuolto kertoi käyttävänsä Castrolin öljyä. Onko kokemuksia tuosta öljystä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Audi A4 allroad 2.0TDI 2017.
                                                            Kyselisin tietoja s-tronicin öljyistä. Vaihteisto on ilm. tyypiltään SKE. Onkohan tämä jonkinlainen "kuivakytkin" malli? Vaihdatin siihen huollossa vaihelaatikkoon öljyt, enkä tarkemmin kysynyt mitä laittavat, niin laittoivat
                                                            Comma AQDCT n. 3 litraa. Onkohan sopivaa? Kuuluuko tähän malliin vaihtaa mitään suodattimia vaihdelaatikkoon? Jotenkin ehkä tämän jälkeen alkoi hieman enemmän nykäistä vaihtaessa tai luulen vaan. Nyt ajettu n.120000. Onko parempaa öljy suositusta ja pitäisikö vaihdattaa uusi öljy jo ennen seuraavaa 60000 km?
                                                            Viimeksi muokannut Mattis1; 14.12.2021, 16:05. Perustelu: Vaihteisto taitaakin olla G1D, Pitäisikö öljy olla punaista vai keltaista?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X