Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aah ja kummallisesti käyttäytyvät lämmöt. Syy löydetty.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Aah ja kummallisesti käyttäytyvät lämmöt. Syy löydetty.

    Kirjoitampa ihan ylös pikku tarinan viikonloppuna tapahtuneista AAH-koneen lämpöongelmista. Oli jotenkin omaan järkeen ensin niin nurin peräinen tilanne että oli insinöörin aivot solmussa.
    Syy kuitenkin on melko varmasti keksitty ja se rastittaa kaikki ruudut ongelmasta.


    Alustus

    Auto typ89 Cabrio. Moottori AAH. Autossa manuaali-ilmastointi eli tupla sähköflektit. Autoon tehty jakopääremontti noin viikko ennen vian eskaloitumista. Silloin vaihdettu vesipumppu, termari yms hilkkeet. Remontti tehty siten että flektipaketin purettu keulalta pois. Silloin saa tarpeeksi tilaa vaihdella hihnat ja kiristimet.
    Remontin jälkeen ilmattu ja ajettu noin viikko/700km. Sisältänyt 20km per suunta työmatka-ajoa ja yhden pidemmän noin 300km siirtymän. Nämä ajot ilman ongelmia ja noin 10-15 asteen lämpötiloissa.
    Flektejä ohjaava lämpökytkin vaihdettu vuosi aikaisemmin.
    Kaikki toiminnassa kuten alunperin suunniteltu.


    Vikapäivä 1.
    Autolla krusailtu noin 20 asteen lämmössä. Ajeltiin letkassa ja ajonopeus 40-80kmh. Välillä pysähdyksiä ja odottelua välillä kiihdyttelyä. Ilmastointia ei juuri käytetty. Ehkä vähän aikaa ihan päivän lopulla.
    Viimeisellä ajopätkällä lämmöt alkoi nousta. Kaikkein pahimmin hitaassa noin 40kmh nopeudessa.
    Viimein lämpömittari näytti jonkin matkaa 90° kohdalta seuraavan viivan yli ja auto tirskautti nestettä pihalle.
    Pelit seis, vähän aikaa jäähdyttely. Uutta nestettä paisariin ja kohti loppumääränpäätä. Kun sai ajaa yksikseen vähän reippaammin niin ei juuri ongelmia.

    Perille päästyä kuultu että muillakin oli ollut vähän lämpö ongelmia. Asia letka-ajon piikkiin. Kuitenkin seuraavanakin päivänä olisi tarkoitus ajaa pienemmässä letkassa ja lämpimämmässä säässä. Tein hyppyjohdon lämpötilakytkimen nastoihin jotta flektit huutaa täysillä koko ajan.
    Viimeksi muokannut Lipponen; 16.6.2019, 23:29.

    #2
    Vikapäivä 2.

    Lämpimämpää ehkä noin 25°.
    Auton pakkaus ja ajamaan. Kolmen auton letkassa huomattavasti edellistä päivää reippaammin liikuimme. Lämmöt ensin ihan ok mutta kun saavuttiin pieniin taajamiin ja kaupunkialueille niin alkoi taasen nousta. Nyt asiaan kiinnitetty enemmän huomiota kuin edellisenä päivänä.
    Lämmöt nousee pahimmin kun ajaa 20-70kmh. Jos seisahtuu paikalleen esim liikennevaloihin niin kohonneet lämmöt laskee ja saattoivat käydä välillä (mittarin mukaan) jopa alle 90°.
    Myös 80kmh matkavauhdissa lämpömittari tojottaa melko tarkkaan 90° viivalla.

    Mutta pidemmän kaupunkiajon jälkeen lämpö taas yli 100° ja nestettä pihalle. Auto bussipysäkille jäähtymään ja miettimään.

    Isolle 120kmh tielle ei ollut pitkästi joten sitä kohti. 120 ja vähän ylikin matkavauhdin pitäminen ei tuottanut lämpöongelmaa. Viisari ehkä leveytensä verran yli 90° merkin. Joten kotia kohti siinä toivossa että kaikki se on pois hinausmatkasta.

    Comment


      #3
      Jossain välissä pyhdyttiin ja toveri tulivat kanssani ihmettelemään konepellin alta löytyvää maailmaa. Toveri Onni siinä taisi tokaista että "ja flektithän pyörii. Ja oikein". Siitä se ajatus sitten lähti.

      Eli laitteen flektipaketin sähköthän ovat rengasliittimillä. Eivät millään isolla yhtenäisellä liittimellä.
      Nyt on varmaan käynyt niin että olen kytkenyt nuo flektien johdot väärin päin. Propellit siis myös pyörii väärin päin.

      Pysähdyksissa propellit vetää ilmaa konehuoneesta ja painaa sen syylärin läpi. Ilma on lämmintä mutta kuitenkin se jäähdyttää syylärissä olevaa vettä. Kone jäähtyy.

      Kovemmissa vauhdeissa vastaan tulevan ilmanpaine ylittää propellien tuoton ja ilma liikkuu syylärin läpi oikeaan suuntaan. Kone jäähtyy.

      Mutta alhaisissa nopeuksissa propellit työntää ilmaa ajoviima vastaan ja syylärille muodostuu seisovan ilman vyöhyke. Kun ilma ei liiku niin neste ei jäähdy ja kone lämpenee.

      Silmämääräisesti jo katsottiin että propellien suunta on väärä. Kädellä koetin ilmavirran suuntaa hahmottaa mutta ei siitä oikein selvää saanut kumpaan suuntaan se liikkui. Tulitikun liekillä ehkä näkisi.

      Tällee mää uskon että tuossa on käynyt. Muuta en oikein keksi.

      Comment


        #4
        Jos se vika ei ollu noissa flekteissä niin uudelleen ilmaus.Tai en nyt tiedä miten sen teit mut Cabrio ei vaan ilmaannu sillai et lyö nesteet sisään ja käyttää lämpimäksi.Vähän vaatii enemmän työtä ja löytyy foorumilta juttuakin siitä..

        Comment


          #5
          No niin.

          Eilen kerkesin perehtyä tähän teoriaan. Tulitikun liekillä ja savulla vielä varmensin että flektit tosiaan puski ilmaa keulaa kohti. Väärin päin siis.
          No auto ponnille ja johtojen paikkaa vaihtamaan.

          Tämän jälkeen ajelin vähän lenkkiä ja tänään lisää.
          Nyt ajossa lämpö pysyy 90° viivalla. Vähän viisari seilaa viivan päällä laidasta toiseen mutta pysyy se siinä.

          ​​​​Paikalleen kun pysähtyy ja antaa käydä tyhjäkäyntiä niin pikkaisen nousee 90 yläpuolelle muttei lähellekään sataa. Ongelma korjattu ainakin luulen niin.

          Comment


            #6
            Kuulostaa siltä.
            Mulla ABC-Cabriossa toimii just näin, ja mittari on kunnossa, niin kuin kaikki muu. Mittari ei ole puskuroitu niin kuin B5:ssa ja uusimmissa. Ruuhkassa nousee yli 90 ja flekti saa lämmöt alas.

            Comment


              #7
              Omassa B4 80:ssä jonka ostin rullaavana harrastajatoverilta oli laitettu cabrion syyläri ja bilteman flektit, totes että on ollu lämpöongelmia, ettei noilla bilsun flekteillä tee mitään et kannattaa ne vaihtaa pois. Asiaa sit ihmeteltyäni kun koneen sain keulalle niin totesin et ovat pyörinet juuri kans noin päin et ovat puhaltaneet eteenpäin, imien ilmaa syylärin läpi konehuoneesta. Käänsin johdot toisinpäin eikä kertaakaan oo ollu mitään lämpöongelmia ton kanssa.

              Comment


                #8
                Itse kun tein jakopään rempan, niin törmäsin samoihin lämpöongelmiin. Välillä isompi sähköflekti pyöri ja välillä ei. Rempassa oli flekti ollut irti ja hiilipöly etsinyt uuden kolon, missä asustaa. Eli välillä oli kontaktia ja välillä ei. Pistin uuden flektin ja homma oli bueno.

                Comment

                Working...
                X