Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI (BUL) moottoririkko, jakohihna ongelma (A4 2007)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TFSI (BUL) moottoririkko, jakohihna ongelma (A4 2007)

    Moro! Ajelin moottoritietä vakionopeudensäädin päällä ja yhtäkkiä moottori alkoi hyytymään, kierrokset seilasivat 1000-2000rpm välillä hetken ajan edestakaisin kovaa vauhtia ja sen jälkeen moottori sammui. Yritin käynnistää autoa mutta starttimoottori vain pyörii? Mitään kolinaa/kilinää ei kuulunut kun hajosi.
    Avasin jakopäänkotelon ja hihnasta kulunut puolet pois (kuva).
    Autoon vaihdettiin vaihtomoottori 1,5v sitten ilman apulaitteita, samalla vaihdettiin nokkien välinen ketju ja kiristimet, myös jakopääremontti tehtiin (vesipumppu, kiristimet yms)


    Mietin tuossa vain että ennenkuin alan purkaamaan enemmän onko mielipiteitä siitä että onko tuossa voinut käydä asennusvirhe tai joku vaihdetuista osista voinut olla ns. maanantai-malli. Autolla on kyllä ajettu hiukan yli 40tkm viime remontin jälkeen.

    Ellei viime korjaajasta ala kuulua niin alan purkaa keulaa jotta selviäisi se hihnan kuluminen, sen jälkeen kantta auki?

    #2
    Mittaa puristukset ennen kuin kantta alkaa irrottamaan. Vaikka hihna näyttää tuolta niin eihän se vielä poikki ole. Korjata tarvii tietenkin mutta sehän voi olla vaikka bensapumppu paskeentunut tjms pienempää joka siellä on vikana ja tuo hihna ei välttämättä liity asiaan mitenkään.

    Parikin BUL konetta tässä tosin parin vuoden sisällä vissiin porsinut tämänkin forumin käyttäjiltä, jotain epidemiaa siellä yläkerrassa on.

    Comment


    • #3
      Jees, kävinkin tossa puristusmittarin hakemassa muutama päivä sitten. Kiitos!

      Comment


      • #4
        Jakohihnan asennusvirhe on mahdollinen jos vaihdettu jakopääsarja on SKF ja asennusohjeen kuvaa on noudatettu orjallisesti.

        https://www.vsm.skf.com/images/products/m/T0247.JPG

        Mikä on kuvassa pielessä?

        Comment


        • #5


          Kuvan mukaan kääntörulla on hammashihnan sisäpuolella, näin äkkiseltään katsottuna.
          Viimeksi muokannut Killeri; 14.6.2019, 18:20. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


          • #6
            Hetkonen, eli SKF mahdollisesti ohjeissa virhe? Itse en nyt tuosta nyt heti ainakaan virhettä huomaa. Hihna ei pyöri lainkaan startatessa, en tiedä vielä pyöriikö alhaalla tyhjää..

            Comment


              #7
              No kyllä se sitten on motorschaden jos kellarissa osat pyörii mutta yläkerrassa ei.

              Comment


              • #8
                Total kaput ja uutta myllyä keulille.. Mihin tuo SKF:n virheellinen asennus perustuu ohjeiden kohdalla?

                Comment


                • #9
                  Juu tieto siit virheellisest asennusohjeest kiinnostais!

                  Comment


                    #10
                    No onhan tuossa Wesku79:n linkkaamassa kuvassa aivan päivänselvästi jakohihna piirretty ohjurirullan väärälle puolelle. Kiristimen ja kampiakselin välissä oleva rulla kuuluu kiertää tuossa kuvassa oikealta puolelta jolloin hihnan selkäpuoli juoksee hihnapyörän päällä, ei hampaat vasten rullaa kuten kuvassa. Sehän on sileä vapaasti pyörivä rulla, ei ratas. Ei kai kukaan oikeasti sitä noin asenna vaikka ohjeessa virhe olisikin, menee kyllä työvirheen piikkiin silti koska virhe on noin selvä. Vaikka hihna ehkä kestäisikin sen että hampaat juoksee sen rullan yli niin ei se sille hyvää tee. Toisekseen, hihna noin kuvan mukaisesti (eli väärältä puolelta) kiertäen on pidempi matka joka varmasti sekin aiheuttaa kiristimelle ja hihnalle ylimääräistä rasitusta koska hihnahan on nyt koko ajan kireämmällä kun kuuluisi.

                    Comment


                    • #11
                      Kuvan tavalla myös hampaita kosketuksessa vähemmän kampiakselilla, eli luistaa kampiakselilta helpommin. Jos mahdollista niin ota kuva hihnan reitistä.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä tuo minun silmään näyttää äkkiä siltä, että jakohihna on pettänyt. Remontin tehneelle pajalle ja reklamoimaan.

                        Comment


                        • #13
                          Juu otin yhteyttä kyseiseen puljuun, suht hidasta tuo vastailu vaan ollu sieltä päin.. en oo just itte viel viittiny purkaa ku se nostaa siin kohtaa kädet pystyy ja sanoo et tätä roplattu..

                          Comment


                          • #14
                            Jakohihnan kiristimen taakse oli laitettu sinne kuulumaton prikka joka työntänyt hihnaa vinoon jonka seurauksena tämä kabut. Toisessa kuvassa kiristimen pohja johon kulunut jälki. Melkein kaikki venttiilit solmussa, jee.

                            Viimeksi muokannut Killeri; 21.8.2019, 17:15. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                            Comment


                              #15
                              Mitä korjaamo tuosta tuumasi?

                              Comment


                              • #16
                                Meinas että ei se hänen vika oo, kun ei niistä
                                vaihtomoottoreista kuulemma ikinä voi tietää ja sitä hihnan suoruutta ei silmällä nää. Se kuulumaton prikka joka työntänyt hihnaa vinoon oli siis ollut kiristimen ja lohkon välissä. Mun mielestä jos hän on autokorjaaja ja tiedossa oli se että se on vaihtomoottori jonka hän myös itse asensi ja teki siihen jakopääremontin kiristimineen niin silloin siitä kyllä pitäisi hänen varmistua että se hihna on suorassa. Sitä se myös sanoi että hän ei oo sitä niin paljoo avannu et olis nähny sen prikan siellä?? Mut jos hän on uuden kiristimen siihen vaihtanut/laittanu ni eiks sen nyt siitä pitäis
                                nähdä?? varmaa kuluttujasuojahommiin menee..
                                mitä mieltä olette, mitä kannattaisi tehdä?
                                Viimeksi muokannut arttumoi; 30.8.2019, 14:14. Perustelu: Kirjoitusvirhe ja lisäys

                                Comment


                                • #17
                                  Kyl asentajan pitäs tietää ettei tommonen osa tonne kuulu.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X