Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7:n vikojen selvittelyä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7:n vikojen selvittelyä.

    Taas aihetta kysellä foorumilta. Kerron koko tarinan:

    Elikkä tuossa pari viikkoa sitten kävin shellin pesussa tuolla profiilin autolla ja tuli kovasti sähköhäiriöitä, eli vettä pääsi vääriin paikkoihin, kuitenkaan aiemmin ei ole moisia tullut.

    Kaasu ei siis toiminut kun lähdin pesusta, sitten toimi mutta ei enää sadan metrin jälkeen.
    Tunnin ainakin sen kanssa pelasin siinä, irrottelin johdot ja kuivailin, toimi huonosti mutta pääsin kotiin.

    Seuraavana päivänä sammui kerran ajosta, vartin päästä toimi mutta vain n. 0,5 ahdoilla, tähän ei tullut selvyyttä vag-comilla, monena päivänä purin johtoja ja kuivailin vaikkei mitään kosteutta enää ollut havaittavissa.

    Viikon päästä kuin taikaiskusta ahdot nousi 1,3:een.

    Kunnes tänään uskaltauduin pesuun taas, suojattuani johdot.
    Pelko perseessä sinne menin ja aiheesta, taas ongelmia, mutta ei enää aivan samanlaisia:
    Alkuun vaikutti samalta, auto ulos pesusta, kaasu ei toimi ja röpöttää hieman. Ajoin parkkiin ja taas johtojen kimppuun, vettä tulipellin takana oli jonkin verran muttei johdoissa(ecukotelo).

    Ajoin sitten hieman sivummalle kun arvasin ettei siitä vähään aikaan lähdetä.
    Sammutin siihen ja tutkiskelin, ja sitten alkoi omituiset jutut, eli antoi bensaa todella paljon eikä käynyt kuin vaivoin, kaasua otti sen verran että pyöri n. 1500rpm ja savutti vielä enemmän.
    Tätä shouta jatkui puolisen tuntia kun kokeilin eri juttuja ja käynnistelin.

    Noh yritin vag-comia saada vörkkiin muttei tuo shareware juuri toimi, joten irti ja taas käynnistin, ja nyt se teki aivan käsittämättömän, tuntui kuin olisi ollut kiinnileikannut kone, kun yritti startata niin ei pyörinyt vaikka startti kyllä yritti.
    Lykkäsin vaihteella hieman edestakas ja hieman jo pyörähti mutta jumitti uusiks, lykkäsin lisää ja sitten alkoi pyöriä kunnolla mutta ei käynnisty, sekä pitää sellaista ääntä pyörittäessä kuin vilkku mutta ääni kalkattava?? En pysty ymmärtämään enää mikä on, varsinkin näihin kahteen viimeiseen haluaisin jotain ehdotusta.

    Toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun..
    Viimeksi muokannut Janek; 24.10.2007, 15:08.

  • #2
    Tulee mieleen että siellä on mennyt vettä koneeseen, ja se on "lukinnut" sen. Mutta kerran se aluksi kävi, niin sekään ei ole periaatteessa mahdollista.

    Olisikohan niin että nyt sulla on bensaa sylinterissä tosi paljon, ja se tekee hydrolukon? Tuo kalkatus kuulostaa kyllä pahaenteiseltä.

    Pyöriikö kone startilla normaalia nopeutta?

    Ottaisin tulpat auki ja katsoisin niiden kunnon, ja samalla starttaisin ilman niitä jolloin voi todeta miten kone pyörii silloin.

    Comment


    • #3
      Piti kuvata sitä kalkatusta ja laittaa tänne, mutta kävikin muuta:
      http://www.youtube.com/watch?v=LiP17esL3oY
      Ei kylläkään toimi kierrosmittari, sekä öljyvalo piipittää joka alkoi startatessa eilen.
      Ei myöskään puhtia niinkuin pitäisi vaikka ahdot nousee, saattaa olla että sekin vika korjaantuu itsestään aikaa myöden.
      Viimeksi muokannut Janek; 26.9.2007, 17:35.

      Comment


      • #4
        Ja joku onnellinen päräytti kahden minuutin kohdalla B7:lla siitä vielä ohi...

        Noh, alkuun vaikutti että olis saanu vaan liikaa ainetta mutta sitten kun kävi vähänkin paremmin niin sauhu oli sen näköistä niinku olis todellakin vettä seassa.

        Piipitystä kuului, hälyt paloi, kiekkamittari ei toiminu. Onko tossa ECU konehuoneen puolella? Se saanu mahdollisesti vettä sisuksiinsa?

        Comment


        • #5
          On ecu siellä muttei ole kostunut, myös vesi koneessa oikeastaan mahdotonta. Kiekkamittari teki tenän aiemmallakin kerralla josta edellä kerroin, en muista missä vaiheessa se alkoi pelittää mutta jonkin ajan kuluttua kuitenkin. Niin moni asia vaikuttaa niin moneen asiaan näissä kun joku sähköissä on vialla että oikein hirvittää..

          Comment


            #6
            Nyt on jokin osa saanut vettä sisäänsä .
            Siis pesit myös moottoritilan ja miten sen pesit ja millä?

            Comment


            • #7
              Putkesta näytti tulevan aika paljon vettä? Näytti ihan samalle, kun suihkuttekin puoli litraa vettä yhden karstaisen koneen läpi.
              Se ei vaan pöllytellyt noin paljon.
              Tuo pölläyttely näytti kyllä öljysavulle, eikä vesihöyrylle?
              Onko siinä jokin vapaavirtaussuodatin, että pääsisiköhän sitä kautta vettä koneeseen noin helposti?

              EDIT: Tuo "jousen viritys" kuulosti aika pahalle. Voi startti saada kipeää noin pitkällä sahaamisella.

              Comment


              • #8
                En ole pessyt moottoritilaa, vaan ihan harjapesussa tämä tuli.
                Konehuone ei ole ollut märkänä, ainoastaan tulipellin ja "toisen" tulipellin välinen osa. Ei pysty käsittään mistä vettä koneeseen olisi mennyt?
                Kun ei kosteutta ollut maffissakaan. Eriasia on jos joku koneessa on yhtäkkiä pettänyt ja jäähdytysvettä menisi, mutta se on kyllä sellainen skenaario johon en millään usko jonkun sähköhäiriön vuoksi kun konekin kävi yhteensä alle 10min sinä aikana kun olin siellä huoltsikalla ja se kuljetettiin hinausautolla kotiin.

                Comment


                • #9
                  Se on bensaa jota sieltä tuli nestemäisenä, pelästyin sitä kun se näytti öljyltä mutta muistakaamme että tuosta meni se turbo paskaks jolloin putkisto täyttyi öljyllä, eli se liotti sitä sieltä koska se näytti öljyltä mutta haisi bensalta. Koeajojen jälkeen ei sitä sieltä enää tule, hieman poksauttelee moottorijarrutuksessa.

                  Comment


                  • #10
                    En nyt yhtään muista mitkä oli oireet eräässä tapauksessa vuosi pari sitten täällä, mutta eräs oli pessyt myös autonsa ja oli vetänyt koneen täyteen vettä rikkinäisen jarrutehostimen tms alipaineletkun kautta.
                    En muista olikos siinä ollut akkukaukalossa jokin rikkinäinen letku ja kaukalo olisi täyttynyt.
                    Tällaisia hataria muistikuvia vaan.

                    Comment


                    • #11
                      Tuleeko mitään vikakoodeja? Jotain pitäisi tulla kerran kierroslukumittarikaan ei toimi, eikä myös öljynpaineet näytä oikein. Se VAG-COM kannattaa viimeistään nyt rekisteröidä.

                      Ottaisin varmuuden vuoksi ECUn auki ja tarkistaisin että se on kuiva.

                      Startti saattaa palaa noin pitkällä yhtäjaksoisella starttauksella, sekin maksaa vaihto-osana melkein 300?, joten ole varovainen.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin taas promolla luetuttaas ja oli paljon koodeja, myös maffin ostin taas uuden. Nollauksen jälkeen takaisin tuli ainakin lämpöanturista ja ulkoilmanpaineanturista (vai mikä se on..?). Öljyistä eikä kierroksesta mitään.
                        Aika lusmu taas yllättäin, ahdot menee tasan 1bar, on silti kuin olisi vain 0,5 tai jotain. Öljynpaineista se muuten ei kai voi valittaa kun ei ole ö.painemittaria. Tuossa mittaristossa kun on vain ö.lämpö.
                        >EDIT: tai siis paremmin sanottuna se johto ei ole kytketty kun ei ole mihin kytkeä<
                        Voiko se olla tasoanturi? Öljyä kyllä on mitä kuuluukin. Aamulla hieman kierrosviisari liikkui, mutta ei myöhemmin. Ja öljyvaroitus on poissa kun auto ei liiku, pian kun nopeus kasvaa, se tulee takaisin.

                        Onkohan tuossa dahlbäckissä enää mitään takuutakaan, mutta takuusinetöinti on ainakin, kannattaako avata?
                        Viimeksi muokannut Janek; 27.9.2007, 16:46.

                        Comment


                        • #13
                          Taitaa tuossa kunnossa ahtojen määrä olla ongelmista vähäisimpiä.
                          Käy sähköt läpi kaavion ja yleismittarin kanssa kaikilta osin mikä liittyy vikakoodien laitteisiin. Kokeile vakiota lainaecua. Mittaa öljynpaineet, puristuspaineet, paisarin pakokaasut jne jne.
                          Jotain tuo polttaa ja vähän helvetisti.

                          Comment


                          • #14
                            2.0alt B6 moottori kuulosti lähes samalta kun ensin imasi vettä pesun jälkeen jarrutehostimesta! Jos kaukalo on tulvinut ja tehostin on halki niin voi olla että kiertokanget eivät ole enää suorat... Omastani kuului myöskin sellainen satunnainen kalkatus startatessa, syy:kiertokanki kierossa ja mäntä raapi kampiakselilla olevaan moottorin asennontunnistimen kehään. Tämän jälkeen moottori antoi vikakoodia kierroslukumittarin/moottorin asennon tunnistimen anturi ei singnaalia, tämä siitä syystä että mäntä oli rikkonut kehää. Toivottavasti sinun tapauksessasi ei ole pääsyt käymään niin pahasti. Kannattaa tarkistaa onko tehostimen sisällä vettä.
                            Viimeksi muokannut Jaakko; 27.9.2007, 18:13.

                            Comment


                            • #15
                              Jaa, nyt pelottaa. Kävin katsomassa muttei siellä mitään näe enää. Kierroslukumittari alkoi yllättäen toimia illalla, mitään en mielestäni sille tehnyt.

                              Ja kun lähes jokainen epäilee vettä koneessa niin pakko se on ottaa todesta, jos ei olekaan liittimiin mennyttä vettä. Tuo jarrutehostin onkin sitten ainoa mahdollinen jota voi epäillä toistaiseksi.
                              Olisiko maffille saakka voinut mennä vettä koneen sisältä? Kun se ei toiminut, mutta repolta saatu pelitti kyllä vagin mukaan, eroa en huomaa mikä johtuu varmasti noista muista ongelmista.
                              Viimeksi muokannut Janek; 27.9.2007, 19:15.

                              Comment


                              • #16
                                Siis MAF oli nyt hajonnut pesun jälkeen? Ei sitä vettä voi koneestapäin tulla, sen on pakko tulla ilmanputsarin kautta. Oletko katsonut onko ilmanputsarin kotelossa vettä, onko filtteri märkä? Onko ilmanputsarille tuleva ilmanohjainputki paikallaan? Jos se ei ole, niin vesihän pääsee suoraan konepellin reunasta valumaan alaspäin ilmanputsarikoteloon sisään.

                                Ne tulpat ja puristuspaineet on helppo tarkistaa, sillä saa nopeasti hieman selkoa koneen tilasta.

                                Comment


                                • #17
                                  2.7 Bit moottorissa ei ole kampiakselin asentotunnistinta lohkossa vaan se on laatikossa ja lueskelee vauhtipyörältä asentotietoa.Silloin se ei voi vioittua vaikka kolinaa olisikin alakerrassa. Jos se laatikossa oleva tunnistin kastuu niin se voisi aiheuttaa kiekkamittarin pätkimisen. Mittaristossasi on varmasti öljynpainetiedolle paikka johon tulee painetieto kun mosa on tyhjäkäynnillä ja painetieto kun moottorissa on 3000 rpm. Öljyntaso anturia ei mielestäni tuossa vehkeessä ole. Jarrutehostimestahan tuo voisi imeä vettä imusarjaan , mutta miksi tehostin kastuisi niin radikaalisti aina pesussa. Sulla on muuten todennäköisesti nyt niitä ehjiä maffeja kaapit täys..=)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Se asentotunnistin on induktiivinen, ja sen kastuminen ei vaikuta mitään sen toimintaan. Paitsi jos vettä pääsee liittimeen, tai se jotenkin pääsee oikosulkemaan signaalia rikkinäisestä johdosta. Ennemmin veikkaisin että kosteutta on muualla kuin anturissa.

                                    Joo ei ole öljyntasoanturia jos moottori ei ole kovin uusi >2000 vm.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo eli siellä laatikon kyljessä kuljettajan puolella kun on ne kaksi liitintä joihin pääse yläkautta käsiksi niin niiden luona oli kosteutta. Olen avannut ne ja kuivaillut ja pitänyt auki. Se ei silti tarkoita ettei se aiheuttaisi edelleen häiriötä. mcpete: aavistelin kyllä että ehkä se maffi voi olla ehjä, no pääsee siitä eroon helposti. Kuitenkin vagilla katsottuna vanha ei toiminut ja uusi kyllä, ainakin heti vaihdon jälkeen.
                                      Joo se ainoastaan pesussa tuleva häiriö kummastuttaa tietyllä tavalla kun joku päivä sitten vettä tuli todella paljon jolloin auto sekä seisoi että oli ajossa.

                                      Juu ja tosiaan suodatin, suodatinkotelo, maf, ja maffin letku olivat silminnähden kuivat silloin pesun jälkeen. Mutta ymmärsin Jyrkin puheista ettei siihen tarvittaisi paljon vettä, että se vioittuu? Ja kun ahtoputkiin oli kuitenkin lyönyt bensaa, muoviseen reilusti, joten jos yskiessä olisi niin pitkälle mennyt mutta tuskin. Ja kai se tekee saman oli sitten bensa tai vesi..

                                      Siitä tasoanturista, mikä se anturi öljypohjassa on tässä koneessa, kone -00?

                                      Kertokaapa muuten missä se ilmanpaineanturi (baroanturiko) sijaitsee, ja mitä mahdollisesti maksaa?
                                      Voihan olla että jonkun muun syyn vuoksi antaa vikakoodin siitä ja lämpöanturista, mutta kai ne voisi vaihtaa varmuudeksi. Ja tässä on kaksi lämpöanturiako? Hanttarin puolen tiedän mutta mikä siinä kuskinpuolella on?
                                      Viimeksi muokannut Janek; 27.9.2007, 22:39.

                                      Comment


                                        #20
                                        hanttarin puolinen on kaksitoiminen lämpöanturi. se kuskin puoleinen taitaa triggeroida vain sen jälki/turbojen jäähdytyksen päälle.

                                        se pohjassa oleva on myös kakstoiminen lämpö/taso. barosensori on itse ecussa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei kait ECUssa ole mitään paineanturia? Tuossahan on MAPpi juuri ennen kaasuläppää Y-putkessa. Vai olikohan vikakoodi ulkoilman lämpöanturista? Se on siinä keulalla ilmastoinnin lauhduttimen edessä.

                                          Comment


                                            #22
                                            no barolaskenta tapahtuu ecussa. ottanee arvon talteen virtojen päällelaiton yhteydessä ja laskee loput esim tyhjäkäynnillä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Barokeskustelu on vähän teoreettista Jannen ongelmaan nähden.
                                              Uskoisin että barolaskenta vaikuttaa tasan ahtojen säädössä kuten vanhemmissakin vehkeissä. Ei MAF-ruutta tarvitse sitä bensapuolen kompensaatioon mihinkään. Korkeissa ilmanaloissa siis rajoitetaan ahtoja ettei hyrrät huutaisi itseään kuoliaiksi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tännän toimi kierroslukumittari moitteetta, sekä öljyvalot ja piipitykset loistivat poissaolollaan, mutta mutta, alkoi taas uusi ongelma: alkoi pätkiä niin pirusti ja sammui ajossa. Lähti heti käyntiin mutta kun painaa kaasua enemmän kuin hipaisemalla alkaa pätkiä, ja sammuu jos pitää vaan pohjassa. Ylemmillä kierroksilla(up3500) saa painaa vaikka miten sitä kaasua eikä ole ihmeellinen.

                                                Ja siitä barohommelista, siitä se antoi vikakoodia ja Jyrki sanoi sen olevan ilmakehänpaineanturi tai ainakin vastaavaa tarkoitti. Ja antoi tänäänkin.
                                                Kävin tuossa lauttasaaren audilla mutta oli niin hankala ukko palvelemassa että päätin palata myöhemmin takaisin, ja kun tietää mitä kaikkea siihen taas pitää hankkia. Muutama tällainen ongelma lisää ja alan oleen valmis.. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oletko tutkinut noita juttuja mitä aiemmin ehdotettiin?

                                                  Jos se baroanturi on ECUssa, niin minä kyllä kurkkaisin sinne pian että onko siellä vettä...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Dieseleissähän on ollut ecun yhteydessä atmoanturi mutten omassa ainakaan ole sellasta nähnyt. Katsoisin tarkasti kaikki maadotukset. yks pelkurin etutolpassa + syylärin alla + raitisilma suodattimen edessä + koneen takana EGT yksikön luona.

                                                    painetestaus ja tosta pitäs melkeen nähdä lokia täyskaasulla 003

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Öljyvalot & piipitys liittyy juurikin tuohon kiekkamittarin häröilyyn.

                                                      Mittaristo saa käyntinopeustiedon moottorin ECUlta. Sieltä löytyy myös ilmanpainetunnistin F96.

                                                      Minäkin kurkkaisin onko se saanut vettä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juu, kurkkaa ny vaan ECU. Sitä ollaan monesti jo ehdotettu.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Muistuipa mieleen yksi tapaus, jossa auto oli pesun jälkeen alkanut nykimään ja hyytyilemään.
                                                          Kun lyötiin mittarit kiinni, niin monitorilla näkyi moottorin pyörintänopeus ym.
                                                          Suuttimet raksutti ja kaikki oli mittareiden mukaan kunnossa, mitä nyt kierrosluku vähän vaelsi.
                                                          Outoa asiassa oli se, että auto ei käynyt, mutta bensaa meni, kipinää tuli ja kierroslukukin oli luettavissa näytöltä.
                                                          Vika löytyi hall-anturin liittimestä.
                                                          Se oli täynnä veden ja pesussa käytetyn liuottimen sekoitusta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Missä on hall-anturi?
                                                            Avaan sen ecun huomenna, en kai sitä rikki sitten saa enempää ainakaan.
                                                            En purkanut tehostinta pois, mutta tuskin vikaa muuten näkisi, eikö jarrut toimi heikommin jos se vuotaa?

                                                            Nyt on kaksi kertaa pesussa tullut näitä ongelmia, ja molemmat sen jälkeen kun asensin koneen uusiksi turbon vaihdon jälkeen, joku mahdollisesti on eritavalla nyt mutta en kyllä keksi mikä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X