Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kannentiivistekö vuotaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kannentiivistekö vuotaa?

    Kyseessä on tuo vanha satanen nelimukisella kaasarikoneella. Sillä on tapana käynnistyä vähänkin pidemmän käynnistyksen jälkeen kolmella pytyllä, joskus jopa kahdella. Rytkytys katoaa noin 1 km ajon jälkeen, jolloin kone käy hienosti. Lämmöt ei kuitenkaan heittele, eikä jäähdytysjärjestelmä kehitä liiallista painetta. Kerran pajalla haisteltiin pakokaasuanalysaattorilla paisuntasäiliöstä, mutta tuloksetta. Nestettä häviää aika vähän, ja sitäkin saattaa poistua hieman vuotavan syylärinkin kautta. Öljyssäkään ei näy sitä vetistä "kermaa".

    Voiko tiiviste vuotaa tuolla tavalla yhteen suuntaan, eli lorauttaa nestettä männän päälle, joka aiheuttaisi tuon ontumisen käynnistyksen jälkeen? Vettä ei varmaan tarvitse olla paljoa että palamistapahtuma epäonnistuu.

    Korjaamolla oltiin sitä mieltä että syynä on tuo, mutta haluaisin saada mielipiteitä ennen kun kansi otetaan irti.

    #2
    Kyllähän tuo vesi näkyisi selvästi valkoisena pakokaasuna. Jos niin vähän ruikkii, että ei pakokaasuissa mitään näy, en usko käyntiä noin pahasti voivan rytkiä.

    Vesi muuten kiilloittaa palotilan aivan kirkkaaksi. Harmi vain, että ei taida oikein nähdä onko kirkas, ennen kuin purkaa kannen irti.

    Oma veikkaukseni on, että vika on jossain muualla.

    Comment


      #3
      Koita tiirailla tulpanrei'istä pyttyihin. Jos männät ovat kovin kirkkaan/puhtaan näköisiä niin vuotaa vettä mukeihin.

      Comment


      • #4
        Yleensä hyvin pienikin vuoto näkyy pakokaasutesterillä paisarista mitattuna hyvin korkeana hc pitoisuutena. Vaikea uskoa että voisi vuotaa noin yhteen suuntaan, sylinterissä on kuitenkin aika paljon kovemmat paineet kuin jäähdytysjärjestelmässä, joten vuotoa on pakko tulla toiseenkin suuntaan.

        Kannattaa tutkia lisää ennen kuin alkaa kantta irroittamaan. Reilusti vuotava kannentiiviste aiheuttaa kyllä tuollaista, mutta silloin on yleensä muitakin oireita. (painetta, päästöjä paisarissa, savua, lämpöongelmia, kirkkaat tulpat/männät ym.)

        Comment


          #5
          Jos männät ovat kovin kirkkaan/puhtaan näköisiä niin vuotaa vettä mukeihin.
          OK, hyvä vinkki. Tosiaan jännä kun kone on hiemankin lämmennyt niin ei ole mitään tiivisteoireisiin viittaavaa. Ainoastaan toi kylmäkäynnistys. Tuohan keitti kerran termarin jumittua, joten jotain syytä olisi epäillä tiivisteen vahingoittumista.

          Lienee kaikki sytytysosat on alle 5v tai 30 tkm vanhoja ja kaasutinkin on uudenkarhea, mutta voihan niissäkin jotain varmaan olla? Jos tulee jotain mieleen niin saa heitellä. :)

          Comment


            #6
            Enpäs nyt muista, miten syvissä poteroissa tulpat tuossa koneessa ovat, mutta jotenkin kosteuteen ja sen haihtumiseen liittyvältä kuulostaa. Eli josko seisomisen jäljiltä olisi märkyyttä tulppakoloissa, jakajan kannessa tai vastaavassa? Jos kansipahvi vuotaa, tuskin ainoastaan noilla oireilla menisi. Ne viat näyttävät tapansa aika nopeasti.

            Jos vettä pääsee sylinteriin asti, se häipyy sieltä nopeasti, eli tuskin kilometriin asti pätkisi. Kipinän puutteelta kylmänä siis näin netitse vaikuttaisi.

            Comment


            • #7
              Kun arvata saa, niin vanhat tulpanjohtimet aiheuttaa myös kuvailemiasi oireita. Mittaile sytytysjohtimien vastukset

              Comment


              • #8
                Jos mäkin arvaan: Seokset pielessä.

                Joko liian rikkaalla ryyppy päällä ja kastelee tulpat(käynti ilmeisesti paranee juurikin kun ryyppy putoaa pois?). Tai sitten voi olla esim bensapumppu hyytynyt, ei saa tarpeeks soppaa kylmänä(omassa kadetissa oli vastaavaa ongelmaa ja parani lopulta bensapumppua vaihtamalla).

                Varsinkin jos kaasari on uudenkarhea ja noi ongelmat alkoi sen vaihdon jälkeen, eikä sen keittämisen(mitä ei ole kerrottu), niin hakisin ekaks vikaa sieltä bensapuolelta.
                Viimeksi muokannut Kenda; 22.9.2007, 12:34.

                Comment

                Working...
                X