Ostaa mittari. Maksaa 10-20e. Kannattaa hommata letkullinen malli tai riittävän pitkällä putkella varustettu, ettei tarvitse mittariosaa yrittää änkeä tulpanreikien läheisyyteen.
Suuttimet olen itse tarkastanut seuraavasti:
Suuttimet irti ja osoittamaan ilmaan. Bensapumpulle erillinen testikytkin relekannalle ja kädellä nostelemalla määräjakajan ilmaläppää pystyy säätämään bensan syöttöä.
Tiiviys: Bensapumppu päällä ja ilmaläppä kiinni, suuttimien pitää olla täysin tiiviit. Ilmaläppää hiljalleen nostamalla kaikkien suuttimien pitää avautua yhtäaikaisesti.
Sumu: Kaikkien suuttimien pitää tehdä nätti tasainen sumu. Tukkiutuneen huomaa helposti epätasaisesta ja osittain ruiskumaisesta sumusta (vrt. kalkkiutunut suihku kylpyhuoneessa). HUOM! Vain lyhyt testaus. Bensasumu ilmassa on varsin arka tilanne. Tarkempi tapa on laittaa muut suuttimet johonkin purkkiin sumuttamaan ja tarkastella aina yhtä kerrallaan sumuttaen 1,5l limupullon sisään. (Kyseinen limupullo sitten säästöön testipullooksi tai roskiin, ei enää kierrätykseen.)
Tuotto: Aseta kaikki suuttimet pieniin mielellään tasaisiin purkkeihin. Lasiset maustepurkit ovat mainioita. Nosta ilmaläppää hitaasti täysin ylös ja pidä siellä. Vaihtele ilmaläpän asentoa ja pidä välillä erikohdissa, jotta tulee testattua tuotto eri määrillä. Vertaa purkkien bensanmäärää keskenään. Pitäisi olla samat.
Jos löytyy vikaa, kannattaa sitten uusia kaikki suuttimet kerralla. Vanhat suuttimien tiivisteet ja todennäköisesti myös kannen suutinreikien muoviset tukikupit pitää vaihtaa irrotuksen jälkeen. Kannattaa myös kerran päästää suuttimien letkuista bensa virtaamaan suuttimet irti vapaasti astiaan, kunnes bensassa ei näy epäpuhtauksia.
Testi on toki siis suurinpiirteinen, mutta melko luotettava osoittamaan mahdollisen suutinvian.
Eipä noita sähkösuuttimia oikein pysty hyvin testaamaan kuin liikkeessä, jossa on sitä varten laitteet. 25-30 e taitaa maksaa per suutin.
Tietysti jos jonkun suuttimen sumu on huono, niin voihan sitä irrottaa ne suuttimet moottorista ja kiinnittää bensakiskoon ja startata moottoria. Silloin se suihkii suutin kerrallaan. Siitä voi jotain päätellä.
ja taas olin tallissa metsästämässä 7A coupen tehon puutteen aiheuttajaa..
tuli otettua kaasuläpän asentoanturin liitin irti pyörivästä koneesta, tadaa, ei vaikutusta...itse asiassa kun ajamassa kävin ilman anturia ihan kuin täyskaasulla kulkis paremmin...
voisiko tästä päätellä että tämä anturi on sökö vai mitä muut ootte mieltä?
Älä aloita joka kerta uutta aihetta, kun etsit samaan vikaan ratkaisua.
joo nyt on mitattu ja näyttää saman mitä haynesin opas kertoo,
eikä kuulema vaikuta pahemmin vaikka toimivasta koneestakin irroittaa..
eipä tässä jää paljo mahdollisuuksia kuin sytytyspuolelle..mutta mikä siellä ei pelaa..?
pitää yrittää ehtiä paja joka ne vois kahtoo..vähän alkanut vaikuttaa että kone käy rikkaalla, silloin kun kulkee raskaasti, nimitttäin matka-ajossa(80-100km/h) löpöä menee ainakin 11L/100km..
kertokaa jos tiiätte mikä voisi vetää rikkaalle..
Bensaa pitää kaataa koneeseen ihan järkyttäviä määriä, jos sen takia käy raskaasti. Liian pienellä sytytysennakolla sen sijaan sen saa helpommin aikaiseksi...
nakutusanturia syynätty/vaihdettu/mietitty?
Imuilman lämpöanturi onko erikseen, onko mitattu?
no se sytytysennakko on toinen, mutta en ole tietoinen mikä tässä vehkeessä säätää sen ennakon, se nakutusanturi?
voika näitä nakutusantureita mitata/testata mitenkään? kaksi kait niitä on?
imuilman lämpöanturia tässä ei kyllä taida olla..? vai onko..
tästä sytytyksestä tulikin mieleen että tässä monta kuukautta sitten, tapahtui semmonen juttu kun aamulla lähin ajelemaan töihin, yhdestä risteyksessä lähdin kiihdyttämään, alkoi vain pakoputkesta kuulumaan poks,poks,poks, löysäsin kaasua niin kulki taas, sitten taas annoin happee vähän enemmän, niin poks poks poks, paukutti putkessa aika reilusti...ajoin parkkiin ja kahtelen vähän aikaa konepellin alle, että mikä helv.. tähän tuli..sammutin auton ja käynnistin uudestaan ja nyt olen ajellut monta kuukautta ilman tätä paukuttelu ilmiötä, mutta voimaa tästä ei lähe kunnolla....ainakin silloin oli sytytyksessä pahasti häikkää ja taitaa olla vieläkin..
ECU säätää sytytystä, nakutusmikrofonit antavat eculle tietoa. Sytkä myöhästyy kun koputtaa anturia ruuvarin kahvalla - teoriassa siis - ei ole oikeasti tilaa koputella.
Virranjakajaan asetetaan vain perusasetus kun hyppyjohdolla kytketään säätö käyttöön. Varsinainen ohjaus määrittyy muuten.
Imuilman lämpöanturi löytyy sieltä ilmamassamittarin kupeesta, ja on tärkeä.
Tasaisesti rikkaalla käyminen voisi indikoida viallisesta ilmanpaineanturista (rintapellissä) mutta toisaalta vika mielestäni kertoo myös mahdollisesta ilmamassamittarin paskaisuudesta sekä mahdollisesta igniitteriviasta. On joskus kuultu että ECU:n boksi on ollut kultakalaa vaille valmis akvaariokin. Tarkastaminen on hieman hankalaa koska sijainti on suunniteltu kidutustoimistossa - lämmityslaitteen ja rintapellin välissä matkustajan kengänkärkien yllä.
Kristallipalloni rupeaa olemaan kovin pölyinen koska oma 7A on ollut jo pitkään poissa pihasta, siis arvailuni ovat vain arvailuja.
Periaatteessa ko. ruisku on ihan parhaita mitä audista on koskaan löytynyt, Japsi hakkaa Güntherin toimintavarmuudessa...
no joo, porkkis olit aika lähellä...
viaksi taisi paljastua nakutusanturin liittimen huono kosketus :D
välillä oli yhteys välillä ei, mut kuiteski hyviksee tuossa käytin irti ne liittimet ja laitoin takasi nii kyllä kulkee much better! =)
mutta jotenkin tuntuu että kone käy vieläkin turhan rikkaalla, koska nyt vetoja on enemmän lämpimänä kuin kylmänä, ja olen lukenut että monilla se on just toisin päin koska lisärikastusta on kylmänä, eli coupe lähtee niinkuin pitää, kun lämmöt on jotai 60-> eli sillon ku lisärikastus häviää...oisko tähän ehdotuksia?
noh se kylmänä nykiminen on sivuseikka...mutta nyt tuli esiin semmonen kun auto toimii ja vetää kunnolla lämpimänä, niin kun kiihdyttää sillee että kierrokset käy n.6000rpm->, sen jälkeen auto taas kulkee todella raskaasti, sammuttaa auton ja laittaa uudelleen käymään niin tehot on jälleen käytössä...mikä tässä nyt ei pysy mukana kun ei siedä 6000 kierrosta?
joo viimeksi kun katoin vikakoodeja niin ei vilkutellut...
nyt minä teen semmosen homman että katon koodit ennen kunnon kiihdytystä ja sitten annan kenkää koneelle ja katson josko se sitten antaisi jotain koodia..
no kyllä siellä jalkotilassa liittimet on joista saapi leditesterin vilkkumaan..
onkos siitä vaccomista olennaista apua vian etsimiseen leditesteriin verrattuna?
Comment