Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 b5 2.7BT nokka-akselien välinen ketju ja toinen ratas hajalla...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 b5 2.7BT nokka-akselien välinen ketju ja toinen ratas hajalla...

    Venttiilikopan tiivisteitä vaihdettaessa paljastui, että nokka-akselien välisen ketjun (ketjusysteemi joka on nokkien välillä ja pyörittää toista nokka-akselia) kiristin (ylempi, ilmeisesti alapuolella on toinen vastaava) oli liikkunut aivan ylä-asentoon painaen ketjun venttiilikoppaan kiinni ja järsinyt siihen pienen reiän. Myös sisempää nokka-akselia pyörittävä ratas oli saanut vauriota. Ilmeisesti alempi kiristin on hajonnyt ja laahauslevy tms. vaurioittanut ratasta ja siksi ylempi kiristin noussut yläasentoon tms.

    Okohan tämmöistä tapahtunut ennen? Tuollaisten osien ei käsittääkseni pitäisi hajota koskaan. Voikohan olla valmistusvirhe? Toisen sylinteriryhmän ketju ja rattaat oli kuin uudet ja kiristin ala-asennossa.

    Moottori kävi täydellisesti, ei mitään sivuääniä eikä muutakaan ja moottori pelannut täydellisesti, eikä vikaa huomannut mistään muusta kuin öljyvuodosta venttiilikopassa.

    Onko kokemuksia, ja mistähän tommonen vika vois johtua?

    #2
    ei siellä pitäis olla kuin se yksi kiristin. onkohan kiristimen sivulla oleva torxi löstynyt? Se itse kiristinhän toimii öljynpaineella ja taitaa yleisemmin vioittuessaan löystyä. Kato ensin se torxi joka pitää sitä kiristintä sisäpuolelta paikallaan.

    Comment


    • #3
      OK.

      Ihmetyttää vaan, että mikä kuluttaa ton rattaan. Joku systeemi siellä alapuolella varmaankin on joka on irronnut ja hajottanut rattaan tai sitten se ketju on päässyt niin löysälle että ratas kulunut sen takia.

      Comment


        #4
        Yhdellä tutulla oli 3.0 bensakoneisesta kai hajonnut jotain saman tapaista. Se ei vain suostu keskustelemaan aiheesta tippaakaan.

        Ilmeisesti on potuttanut kuin pientä apinaa.

        Ehkä Sinulla on ollut "tuuria" kun on noin aikaisin löytynyt.

        Comment


          #5
          Tuossa kiristimessä on kaksi osaa, toinen ylä- ja toinen alapuolella. Ne on siis yhtä ja samaa kiristintä. Ne osat liikkuvat epäsymmetrisesti, toisessa kannessa kiristin pääsee nousemaan enemmän ylöspäin (muistaakseni apukuskin puoli), kun taas toissa kannessa se liikkuu enemmän alaspäin.

          Olen nähnyt pari tuollaista tapausta, ilmeisesti vika johtuu venyneestä ketjusta. Kiristin voi hajotessaan mennä jumiin, mutta mielestäni ei voi löystyä jos sieltä ei katkea se jousi sisältä. Tai voihan se "löystyä" sillä tavalla ettei öljynpaine pääse avamaan sitä niinkuin pitää.

          Mutta tuo että nokan hammasratas on mennyt pilalle, se kuulostaa oudolta. Saatko kuvia siitä, olisi vähän helpompi arvailla syytä?

          Voihan se kiristimen alaosan liukulevy periaattessa olla irronnut ja mennyt nokan hampaiden väliin, ja samalla ketju niin löysälle että kiristin pääsee painamaan ketjun venttiilikoppaan.

          Irroittamalla kiristin se varmaan selviää.

          Comment


          • #6
            Kiitti infosta!

            Ratas on selvästi kulunut ja muutama hammas on todella huonossa kunnossa; lähes "murskaantunut". Luulisi, ettei noin lyhyt ketju veny käytännössä ollenkaan. Toisen nokan pyörittämiseen ei kovin suurta voimaa varmaankaan tarvi. Ainakin ylempi kiristin (tai siis koko kiristin) on hajalla, ja on tietty saattanut vuosien saatossa kiristää liikaa ja venyttää ketjua tms.??

            Pelkkää ratasta ei saa, mutta uusi imupuolen nokka Tampereen Laakkosella (saksasta tilattuna) on "vain" 300?. Jostain muualta sais varmaankin halvemmalla... Venttiilikoppa ja ketju löytyy Laakkoselta Suomesta, mutta hinta on vielä ??

            Ihan kiva, että vika ilmeni nyt eikä Helsingin ja Tampereen välisellä moottoritiellä... :)

            Comment

            Working...
            X