Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 2.0E -91 (KE-Jet) bensapuolen ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 2.0E -91 (KE-Jet) bensapuolen ongelmaa

    Eli: Päivällä auto toimi normaalisti, ajon jälkeen n. 20min seisottuaan ei enää lähtenytkään käyntiin. Vähäsen lupaili, mutta ei käynnistynyt. 2pv myöhemmin, lähti käyntiin ja sammui heti, hetken starttailun jälkeen lähti taas ja sammui hetken kuluttua. Sen jälkeen jos lähti, ei käynyt kaikilla ja vain hetken. Bensapumppu, joka käy hetken kun virrat laittaa päälle, kuulosti todella omituisen tukkoiselta.

    Kävin purkamaan, irroittelin alkajaisiksi määräjakajan. Määräjakajasta kun on kaikki bensaputket irti ja laittaa virrat päälle, tulee tuloputkesta bensaa reilusti sen aikaa kun pumppu surisee. Ja nyt surisee normaaliin tapaan. Eli vastoin ensiepäilyksiä, pumppu saattaakin olla ehjä?

    Määräjakajan takana on jonkinlainen alipaineventtiili (?) josta lähtee kaksi bensaputkea määräjakajalle ja paluuputki tankkiin. Mikä on tämän tehtävä, ja mistä paluuputkelle menevän bensan pitäisi tulla? Koikeilin syöttää venttiiliin alipainetta ja samalla paineilmaa, mutta en saanut kyllä mitään menemään paluuputken suuntaan. Voisiko tämä alipaineventtiili olla ongelman aiheuttaja, jos se ei aukea ja päästä bensaa takaisin tankkiin?

    Vai missä on vika?

    #2
    Hall-anturi? Olikohan vielä KE:ssä bensapumpun käynnistys hall-anturin kautta? Silloin pitäisi nimittäin lähteä pumppaamaan vasta, kun kone alkaa pyöriä.

    Comment


    • #3
      En tiiä onko Hall-anturia, mutta aina tuo bensapumppu on hetken pyörinyt kun virran on laittanu päälle. Missä tän Hall-anturin pitäis sijaita?

      Comment


        #4
        Hall-anturi on takuulla, mutta ilmeisesti siis hieman muuttunut bensapumpun ohjaus, kerran tekee tuon alkupaineistuksen virrat päälle laitettaessa. Sijaitsee virranjakajassa, kolminapainen liitin.

        Comment


          #5
          Esim. k-jetti Golffeissa tekee tuon paineistuksen, kun laittaa virrat päälle. Eikä siinä releen ohjauksessa ole mitään ihmeellistä.

          Comment


          • #6
            Ok, mites tuon Hall-anturin toiminnan voi testata?

            Tosin tämä anturihan ei voi aiheuttaa tuota ekassa viestissä mainitsemaani pumpun erittäin omituista käyntiääntä alkupaineistuksen aikana..

            Comment


              #7
              Jos kipinä tulee, niin onhan se silloin kunnossa.

              Comment


              • #8
                Aa, niin toki. Kipinä tulee kyllä, bensaa ilmeisesti ei, ainakaan riittävästi. Varsinainen kysymys siis kuuluu edelleen, onko pumppu rikki, onko se määräjakajan takana oleva alipaineventtiili (?) rikki vai jokin muu? Visioita?
                Viimeksi muokannut Hakke; 3.9.2007, 16:10.

                Comment


                • #9
                  Kannattaa tarkistella se määräjakajan ja koneen välinen kumi putki ettei ole halkeillut.

                  Bensan paineen mittaus varmaan valaisisi asiaa aika paljon.
                  Jakajan toiminta on helppo testata kun ottaa suuttimet irti ja virittää ohituksen bensapumpun releeseen jotta pumppu käy kokoajan. Sitten varovasi nostetaan pihdeillä ym. jakajan läpän keskellä olevasta pultista kunnes suuttimet aukeaa.

                  Läpässä pitäisi tuntua selkeä vastus, eli ihan sormi voimilla ilman pihtejä sitä ei tahdo saada nousemaan.

                  Suuttimien tulisi suihkuttaa tasainen sumu jokaisen yhtäaikaa heti kun läppä ohittaa sen tasaisen kohdan siinä määrän jakajan kartiossa, eli heti kun kartio osa alkaa. olipa vaikea selitys..
                  Toisin sanoen suuttimien pitäisi aueta n. 5mm läpän nostolla ja sulkeutua heti kun läppä menee alas. Paritippaa saa tippua suuttimista läpän laskun jälkeen.

                  Jakajaa ohjataan sitten tosiaan sähkölläkin joten ne johdot ja liittimet kannattaa tarkistaa kans.

                  Comment


                    #10
                    Se suuttimista tuleva sumu luonnollisesti on sitten kova syttymään, joten kannattaa olla varovainen.

                    Comment


                    • #11
                      Laittelin tänään määräjakajan kasaan kaikkine kilkkeineen, pumppu joka bensan tuloputki irti työnsi iloisesti bensaa konehuoneeseen, hyytyy painetta vastaan täysin. Eli pumppu siitä taitaa kuitenkin olla sökö..

                      Comment


                      • #12
                        Yllättävän hankalaa tuntuu olevan lappeen Rannasta tuo Pierburgin pumppu saada. Eräässä suuremmassa autoalan tavaratalossa väittivät, ettei saa edes tilaamalla. Ja marmoritiskillä tarjosivat yhteensä n. 500e:n pumppua + muutososapakettia. Mistä muut näitä on hankkineet, ja mihin hintaan?

                        Comment


                          #13
                          Motonetistä saa esim Pierburgia. Ja monista normaaleista liikkeistä jotka Boschia myyvät. NOin 200? on se Pierburgin pumppu.

                          Comment


                          • #14
                            Pumppu vaihdettu, eipä auttanut ongelmaan :} Suhtkoht kallis huti tuli siitä. Huomasin tarkemmin asiaa tutkiessani, että määräjakajaan kertyy niin kova paine, että ilmeisesti pumppu ei jaksa enää pumpata. Määräjakajasta kun irroitin ruiskujen paluuputken, tuli sieltä aivan käsittämättömän paljon bensaa todella kovalla paineella.

                            Ymmärtääkö joku tuon paluukierron päälle, paluuputki tankillehan lähtee määräjakajan vieressä olevan paineentasaajan (?) perästä.

                            Auton sain tosin toimimaan, syöttämällä paluuputkeen paineilmaa hieman tuon paineentasaajan perässä olevasta liittimestä (jälkiasennus). Nyt olisi vain hauska tietää, oliko tuo varaaja jumissa vai oliko nyt paskaa väärässä välissä.

                            Myynnissä mitä luultavimmin täysin toimiva Pierburgin polttoainepumppu, käytetty.

                            Comment

                            Working...
                            X