Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihdatin pitkän pohtimisen jälkeen ZF8HP (313hp BiTDI) laatikkoon öljyt 150tkm kohdalla. Huuhteluvaihto + suodatin. ~Viikon kokemuksen jälkeen väitän huomaavani eroa: Vaihdot on pehmeämpiä, satunnainen töksähtely alaspäin vaihtaessa (3-2-1) hävinnyt, luistatus pienempää ja vaihtaa pienemmillä kierroksilla.

    Toki minun on vaikea sanoa miten paljon öljynvaihto merkitsee vs. sopeutuksien resetointi. Arvellutti tuo kallis hinta ja aiheutanko enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta nyt on jo fiilis, että kannatti. Jatkossa suositus tehdä perusvaihto 60tkm välein.

    Comment


      Olisin ostamassa suodatinta 5hp24 FBE- laatikkoon, a8 vm. 2000. Näihin on tarjolla kahta eri kokoa sen imukaulan tms suhteen, niin onko tämä autodocin tarjoama oikea suodatin?
      https://m.autodoc.fi/zf-getriebe/8809195
      Viimeksi muokannut ziiggiz; 15.10.2019, 11:30.

      Comment


      • Miten on kannattaako mielestänne vaihtaa laatikko öljyt huutelemalla,ja samalla suodatin. Tuleeko näihin vanhempiin kulkineisiin oikeat öljyt,tuolla vaihdossa. Kiitos

        Comment


          Huuhteluvaihdolla ainakin vaihtuu kaikki öljyt, mutta laittaako öljynvaihtaja laatikkoon sitä mitä sinne kuuluu, on toinen juttu. Useilla öljyillä on ZF:n laatuluokitusta vastaavat hyväksynnät, mutta ihan kaikki ei näyttäisi siltikään toimivan. Esimerkkinä voisi mainita Motonetin myymät automaattiöljyt, jotka kyllä laatuluokituksen täyttää, mutta ei ihan ongelmitta toimi.

          Comment


            Edelliseen 2006 4F Tiptroniciin hommasin Motonetistä Febin öljyt laatikkoon ja ne ainakin toimivat moitteetta sen n. 60tkm mitä ehdin ajella ennen kuin tolppa tuli vastaan. Tähän nykyiseen 2009 4F:ään teetätin sitten Öljypisteellä huuhtelemalla vaihdon heidän käyttämillään (BG) öljyillä ja niilläkin ainakin toistaiseksi toiminut ilman ongelmia (45tkm).

            Comment


              Jos ei huuhtele, niin öljyistä muistaakseni vaihtuu vain max puolet. Huuhteluksi toki riittää myös, että tyhjentää öljytilan, täyttää ja käyntiin paluuletku irti. Toistaa kerran tai kaksi, että ehtii käydä pykälät vähän läpi.
              Viimeksi muokannut jasso; 15.1.2020, 11:46.

              Comment


                Mun 5HP19 laatikkoon laitettiin Motonetin myymät Comma -vaihteistoöljyt ja ne ei tunnu toimivan.

                Comment


                • Kokemuksia Wolf ATF Life protect 8 öljystä? VW G060162 merkintä löytyy, joten lienee A6 3.0tdiq sopivaa? Vm '06 auto.

                  Comment


                  • Ainakin oma käsitykseni (jos luetun ymmärtäminen vielä pelaa):

                    Jos laatikko ja öljyt ajettu jo loppuun. Niin ainoastaan laatikon kulutusosien vaihto tekee siitä toimivan. Rempan jälkeen käyttää parasta öljyä mitä laatikon valmistaja kyseisen tyypin laatikkoon suosittelee. Esim ZF 6HP19 on aikojen saatossa ollut Lifeguard6 ja sitten 8. Kannattanee päivittää siihen 8:iin.

                    Jos öljyt on huonot mutta laatikko pelaa, saattaa vielä ostaa lisäaikaa vaihtamalla alakautta suodattimen ja ehkä mechatronics käyttää irti ja uusia stefat, tuolloin laittaa vain ja pelkästään tismalleen samaa öljyä mitä laatikossa jo on. Huuhtelemalla käy niin, että kuluneista kykinpakoista irronnut kitkamateriaali, joka vielä vähän liimaa niitä pakkoja yhteen, huuhtoutuu jäteöljynä pihalle, uusi "kitkaton" öljy ei enää näin toimi ja alkaa luistelu.

                    Jos öljy on vielä jotakuinkin oikean väristä, niin on aika sama vaihtaako alakautta vai huuhtelemalla. Itse suosittelen alakautta, koska vaihtuu suodatin ja näkee onko metallia öljypohjassa.

                    Itse en tuonne laittaisi muuta kuin auton valmistajan, tai laatikon valmistajan öljyjä. Toki, esim. Tuota ZF 6HP19 ja saman sukupolven HP26 jne. On myös Hyundaissa, Land Roverissa, Bentleyssä.. Eli voi tismalleen samaa nestettä olla muillakin, halvemmalla. Mutta se on tismalleen samaa, tarvikeöljystä ei ikinä ole varmuutta.

                    Comment


                      ZF:n laatikkoon kyllä laittaisin juuri sitä Lifeguard -versiota joka on sinne tarkoitettu. En lähtisi "päivittämään" öljyjä uudempaan versioon.

                      Comment


                      • Juu, en itsekkään pelkkiä öljyjä menisi ristiin vaihtamaan. Mutta jos koko laatikko käytetään uudelleen kalustettavana, laittaisin uudempaa Lifeguard 8 vaikka alunperin olisi ollut 6. On nuo öljytkin vuosien saatossa parantuneet.

                        ZF omassa huolto-listassa on 6HP19A, 6HP19X ja 6HP26A61 hieman käyttökohteesta riippuen Lifeguard 6, tai Lifeguard 8. Q7 ja W12 koneisiin on 8. Eli kestänee rasitusta enemmän.

                        Epäilen että nuo 6 on tuolla listassa juuri siksi, ettei mentäisi sekoittamaan öljyjä pelkän vaihdon tai huuhtelun yhteydessä, osa vanhasta jää joka tapauksessa kiertoon.

                        Nuo Febin nesteet on BMW ja MB puolella toimineet hyvin. Osa on tismalleen OEM nesteitä, tukivarsia yms. Mutta ei kaikki, löytyy huonojakin tuotteita. Aika kranttuja laitteita nuo laatikot, eli laatikon valmistajan linjoja kannattaa seurata. Tulee joku 100e säästö kalliiksi jos joutuu mechatronicin, pannat ja kytkinpakat vaihtamaan vääränlaisen öljyn takia.

                        ​​​​​​​Itsellä 6HP26A61 laatikon öljyillä x km takana, eli varovasti menee alakautta vaihtoon tismalleen samat litkut mitä on jo sisällä. Toki jos tulee mustana ja tahmeana ulos, lie sama jättää vaihtamatta ja lähettää pajalle koko loota. Vielä vaihtaa hyvin, joten toivoa on..
                        Viimeksi muokannut Blackslide; 30.1.2020, 17:00.

                        Comment


                        • Minulla siis vaihteisto toimii ilman mitään oireita, mutta onko tuo lifeguard 8 tai sitä vastaava nyt oikea aine laatikkoon? Autodata ja moni muu paikka mistä yritin katsella oli sitä mieltä että tuo G060162 olisi oikea. Oli tarkoitus vaihtaa huuhtelemalla öljyt ja ehkä vielä sitten ajoa hetki ja perus vaihto alakautta.

                          Comment


                            Avaan vähän enemmän kommenttiani. Eri sukupolven öljyt voivat olla eri tavalla lisäaineistettuja ja tarkoitettuja tietylle kitkamateriaalille. Ja kun varmuudella ei voi tietää käykö esim Lifeguard 6 vaikkapa 5:n tilalle, onko lisäaineistus sama jne, niin sen tähden en lähtisi upgreidaamaan öljyjä, vaikka laatikko olisikin täysin kunnostettu. Ellei sitten laatikon kunnostaja nimenomaan suosittele jotain uudempaa versiota öljystä.

                            Comment


                            • Terve.

                              Nyt tarviis vähän apuja lootan öljyjen valintaan ja päivitykseen.

                              Autona olisi audi a6 allroad 3.0tdi vm06 ja lootana 6hp19 jmq vihreellä laatalla. 60t sitten öljyt vaihettu edellisen omistajan toimesta öljypisteellä. Siellä tehty laskun mukaan laatikonpesu, vaihdettu suodatin, vaihto huuhtelemalla ja käytetty bg universal synthetic atf öljyä 14l. Väriltään ilmeisesti punaista.

                              Nyt tarkotus vaihdattaa suodatin ja öljyt zf lifeguard 6 tai 8 öljyyn,mutta tästä en ole satavarma kumpi oikea vai käykö molemmat. Zf oma taulukko antaa minusta tuon lg6 öljyksi ja sitten esim Autodocin varaosahaku lg8. Ilmeisesti tuo lg8 olisi ainakin vihreää väriltään? Vaihto tehdään huuhtelemalla ja varmaan tuo 14l kannattaa öljyä varata.

                              Sitten kysymys laatikon päivityksestä,adaptaatioajosta ja nollauksesta öljynvaihdon yhteydessä,eli tarvitseeko tehdä? Tästä lueskellut,että pitää ja voi tehdä ja myös,että ei tarvitse näin vanhaan laatikkoon.
                              Vähän hoomoilasena nyt näitten asioiden kanssa.

                              Comment


                              • Yhden vanhan dokumentin mukaan LG6 öljy tulee vain näillä kahdella tyyppinumerolla tehtyyn Audin 6HP19A laatikkoon: 1071 040 014, 1071 040 044

                                Kaikkiin muihin LG8. Päivitystä (jos ei ole uusin softa jo sisällä), adaptointien nollausta ja sopeutusta pitäisin itse ihan suositeltavana. 14 litraa taisi itselläkin mennä kun kotona vaihdoin.

                                Edit: JMQ laatikon tyyppinumero on 1071 040 092 eli LG8 sinne kuuluu. Omaani laitoin öljyksi Ravenolin 8HP:ta, ja on pelannut sillä moitteettomasti.
                                Viimeksi muokannut Wesku79; 24.4.2020, 14:17.

                                Comment


                                • Kiitos Wesku jo öljyasian varmistuksesta.

                                  Milläs tavalla nuo päivitykset,adaptoinnit ja sopeutus hoidetaan? Kaverilta löytys Ross-techin kaapeli ja muistaakseni vag-com.ohjelma. Onko apuja?

                                  Comment


                                  • Ross-techillä tietääkseni onnistuu adaptointien nollaus, mutta softan päivitys ja sopeutusajo eivät. Niihin hommiin tarvii VAS-PC ohjelman ja VAS-5054A adapterin.

                                    Sopeutusajoon ei välttämättä tarvitse VAS-PC:n opastettua ohjelmaa. Siihen löytyy ihan printattavatkin ohjeet. Mutta siinä tapauksessa jää palaute saamatta, että onnistuuko ajo silleen, että kaikkien kytkinpakkojen sopeutus menee läpi. Ajan kanssa kytkimet sopeutuvat varmaan ihan itsekseenkin, mutta saattaa olla tökkiviä vaihtoja jonkin aikaa.
                                    Viimeksi muokannut Wesku79; 24.4.2020, 15:04.

                                    Comment


                                    • Voi olla sitten parempi,että osaava tekiä tekee nuo.
                                      Jos tietoa tekiästä Kuopiossa tai lähialueella niin saa vinkata tai jolta tuo onnistuu niin laittaa vaikka s.postiin viestiä. monkkonenari84@gmail.com.

                                      Ja kiitosta tuas Weskulle.

                                      Comment


                                      • Mikä öljy käy Audi A6 5hp24 laatikkoon,
                                        laatikossa on punaiset öljyt tällä hetkellä.
                                        Käykö näistä linkin öljyistä yksikään?

                                        https://m.autonvaraosat24.fi/meyle/8051725
                                        https://m.autonvaraosat24.fi/vaico/7136821

                                        Comment


                                          Molemmista löytyy oikea VW luokitus, mutta ensimmäisessä on myös ZF:n luokitus oikein (Lifeguard 5), jota ei taas jälkimmäisessä ole. Myös Mobilin LT 71141 käy, jota löytää myös kotimaisista autotarvikeliikkeistä.

                                          Comment


                                          • Kiitos tiedosta. Onko tässä 5hp24 mallissa mekatroniikan ja laatikon välissä tiivistettä? Osanumeroa tai kuvaa en mistään löytänyt mikä olis tiivisteeseen viitannut. Myös ne neljä pitkää kumi letkua mitkä ovat ainakin jossain versioissa mekatroniikan pudotuksen jälkeen näkyvissä?

                                            edit: kumit löytyi. Niitä on Vain kaksi kappaletta. Tiivistettä näköjään ei Mekatroniikan ja lootan välillä ole.
                                            Viimeksi muokannut jounirak03a; 30.11.2020, 19:25.

                                            Comment


                                            • Meillä A6 C6 3,0T (ilmeisesti CAJA?) ja Tiptronic (6HP19A?), kilsoja 250 000, ei mitään historiatietoja, paikka Länsi-Espoo. Laatikko toimii hyvin, kannattaako vaihtaa öljyt?
                                              Ketjusta löytyi valtavasti ohjeita, mutta mikä niistä lienee paras? Paras ei ole halvin, tiedän :D

                                              Comment


                                              • Potilaana A6 4F 3.0 TDI. Eli 6HP19 loota kyseessä. Oma auto vuosimallia 2006. Olen itse ymmärtäny ulkomaan foorumeilta, että aina LG6 öljyä, ellei ole laatikon softa päivitetty? Ostin vastaavaa mannolin öljyä 20 L ebaysta. Lisäksi löytyy zf:n "huoltosarja".

                                                Meinasin huuhtelemalla vaihtaa porakonepumpun kanssa. Osaisiko joku sanoa minkä paksuinen letku käy öljynjäähdyttimen putken liitoksen päälle? Olen ymmärtänyt että sitä on hyödynnetty näissä huuhtelutouhuissa.

                                                Itseänikin kiinnostaa adaptaatioiden nollaus ja sopeutus. Tähän asti olin siinä uskossa että nuo ovat enemmän DSG askien ja muiden uudempien murheita? VCDS kyllä löytyy jos sillä saa ne adaptaatiot nollattua.

                                                Niin ja auton oireina tosiaan välillä hieman tökkivät vaihdot esim. 2 --> 1.

                                                Comment


                                                • A5 3.0tdi Coupe, Tiptronic ZF6HP28AF vaihdoin laatikkoo öljyt, magneetit, suodattimen, mekatroniikan tiivisteen sekä proput (ZF kitti). VCDSllä vanhat adaptaatiot talteen sekä nollaus.
                                                  Öljyt on Lifeguard 8
                                                  Motonetistä löytyy huolto kitti mutta mekatroniikan muoviholkki-tiiviste piti hoitaa ebaysta.

                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Ollyvai Näytä viesti
                                                  Meillä A6 C6 3,0T (ilmeisesti CAJA?) ja Tiptronic (6HP19A?), kilsoja 250 000, ei mitään historiatietoja, paikka Länsi-Espoo. Laatikko toimii hyvin, kannattaako vaihtaa öljyt?
                                                  Ketjusta löytyi valtavasti ohjeita, mutta mikä niistä lienee paras? Paras ei ole halvin, tiedän :D
                                                  Lähtisin kattomaan nykyiset adaptaatioarvot VCDS:llä, jos ovat hyvin toleranssien sisällä niin silloin kytkinpakat ovat melko varmasti vielä kunnossa. Eli silloin öljyn uusiminen ei tee vahinkoa tai aiheuta mitään ei-toivottua. Toisaalta jos laatikko pelaa nyt hyvin niin en vaihtaisi öljyä ellen olisi aikeissa hakea lisätehoa ja/tai pitäisin aitoa mahdollisimman pitkään.
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 24.12.2020, 10:18. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                  Comment


                                                  • Tänks, en siis ainakaan vielä ryhdy tekemään mitään hyvin toimivalle lootalle.
                                                    Hyvää Joulua!
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 24.12.2020, 10:16. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                    Comment


                                                    • Joo kaapelit kii ja parempi vaan tarkistaa alkuun. Nuo tippilaatikot kompensoi alkavat ongelmat melko hyvin. Sitten kun on varmuus että fyysisesti kunnossa niin voipi tehdä ennakoivia huoltoja hyvällä mielellä.
                                                      Hyvät joulut myös!
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 24.12.2020, 10:17. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                      • Kannattaisiko A6 2015 Competitioniin vaihtaa laatikon öljyt ja jos niin missä vaiheessa? Kilometrejä nyt 120 000 mittarissa. Laatikko on mallia PPE.

                                                        Paljonko hommasta kannattaa maksaa (erit. Oulun alueen huoltamot kiinnostaa)? Suodatin ilmeisesti kannattaa vaihtaa samalla. Onko huuhtelu välttämätön? Säästääkö tuossa euroja, jos hommaa itse osat?

                                                        Kannattaako huoltamosta (tai hankkia itse) tietyt öljyt tuohon? Jos niin mitä öljyä? Huoltamothan antavat vain huoltohinnan, mutta öljyn merkistä ei tule tietoa, jos ei erikseen kysy.
                                                        Viimeksi muokannut AKoponen; 27.6.2022, 11:25.

                                                        Comment


                                                          Kannattaa vaihtaa nyt jos ajattelit autoa pitää kauemman. Itse vaihdatin reilussa 110 tkm ja suodatin oli jo silloinkin likainen.

                                                          Oma mielipide on huuhteluvaihto joka osineen noin 600 € luokkaa.

                                                          Comment


                                                          • Öljyn speksit kiinnostaisi täälläkin; A5 B9:ään (ZF 8HP) pelkät öljyt kustantaisi merkkiliikkeessä vajaan 800€, kun taas öljynvaihtoihin keskittyvä firma tekisi koko homman tuolla about kuudella sadalla

                                                            Comment


                                                              Eikös ne about tämänlaisilla osilla tee sen öljynvaihdon: 1087.298.369 ZF GETRIEBE Automaattivaihteiston öljynvaihtosarja sisältää täydellisen öljynvaihtosarjan — Osta heti! ➤ AUTODOC

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X