Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

type44 hydraulipumpun korjaus ( oli 200/3b pumpun ... )

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • type44 hydraulipumpun korjaus ( oli 200/3b pumpun ... )

    Löytyi ehjä ja vuotamaton 10V:n hydraulipumppu!

    Etkaa kun selaa niin 1B ja 3B moottorille eroa tietty tulee sylinterikannen kiinnitysten takia, mutta nyt jäi epäilyttämään ovatko letkulähdöt samanlaiset jotta vaihto olisi bolt-on. Vertailu on hankalaa kun pitäisi ajaa 200+ km pumpun luokse.

    Jos jollakulla on tietoa, niin tietoisku olisi nyt paikallaan.

  • #2
    Ainakin kahta letkulähtökokoa on olemassa.

    Comment


    • #3
      Jos oikein katoin niin Jaakkoon asti on monta vaihtoehtoa banjopultille ohjauspiirissä, mutta Jaakosta eteenpäin vain yksi. Sinulla kaiketi on K L tai M?
      Niin ja mikään vanhoista ei ole sama kuin uudempi...
      Jarrubanjo on kaikissa sama.

      Aika pieni osa 1B-autoista on Jaakkoja (alkaen 02/88), joten onnistumisen edellytykset on olemassa!

      Comment


      • #4
        mua nyt ei huoleta nuo letkut niitä saa kaupasta, mutta onkos samalle paineelle? mullon 3b 150bar, mutta eikös noi vanhemmat oo 75/100bar ?

        Comment


        • #5
          L040000 jotakin.

          Nyt kuitenkin on pumppu verrokkina. Ei tämä 1B:stä ole peräisin, eli homma menee vaikeammaksi.

          http://personal.inet.fi/cool/fauwee/temp/pumput.jpg

          Tiivisterenkaita kun tarkastelee, niin tässä vanhassa 10V pumpussa on 10, 16 ja 12mm kuparirenkaat. Kiinniolevassa pumpussa on etkan mukaan 10, 17 ja 13 mm. Eikä taida pysyä tiiviinä jos käyttää nuo pienemmät pultit???

          Eli en taida viitsi tällä pumpulla lähteä turaamaan. Ja taas on yhtä pientä asiaa viisaampi, vai onko? No ainakin oli hiton kiva keli ajella... :))

          Comment


          • #6
            Tarkoituksena ottaa sessio hydraulipumpun kanssa. Nettiä kolusin jonkin aikaa ja seuraavat aiheet on käyty läpi.

            http://www.isham-research.com/quattr...ulic_pump.html

            Nyt jos on kokemuksia onnistuneista korjaamisista, kuvista tai mistä tahansa oppitiedosta, otetaan tietoa vastaan. Tarkoitus istua viikonloppuna tuota ihmettelemässä.

            Korjaussarja on, ja varoiksi vielä soveltuvia Locktiten tököttejä.

            Comment


            • #7
              Aivan varmasti olen tuosta johonkin kirjoittanut, vaan en muista mihin.

              Pumppu katkeaa pituussuunnasta avaamalla pitkät pultit perästä. Siivapyörän kiinnityslaipan irroittaminen on välttämätöntä ja siinä se kompastus tulee, jos on tullakseen. Se on lämpösovitteella kiinni ja todellakin kiinni. Lämmittelin kaasulla ja vedin ulosvetäjällä minkä kehtasin. Lopulta irtos. Prässillä taisin pistää takas.

              Ei ne proputkaan helppo nakki ole. Sika tiukassa ja hyvää avautyökalua ei taida olla olemassakaan.

              Comment


              • #8
                Ne ristikantaiset proput aukeaa leveällä talttaterällä varustetulla iskumeisselillä helposti kun pumppu on kunnolla kiinni jossain niin ettei se pyörähdä alta. Joku sellainen 7-8mm leveä talttaterä riittää. Ja jos onnistuu löytämään jostain reilusti yli 10mm leveän hylsytalttaterän niin homma toimii ihan räikkävääntimelläkin. Kapeammat tahtoo lipsua vääntäessä.

                Ja jos ei ole sitä iskumeisseliä käytössä niin kannattaa ennen avausyritystä silti lyödä pieni napautus kohtisuoraan siihen propun kantaan sopivalla työkalulla, vaikka hylsy väliin ja vasaralla perään. Voi helpottaa avaamista uskomattoman paljon.

                Comment


                • #9
                  Lähtisiköhän tuo hihnapyörän pohjalevy ihan vaan prässillä painamalla irti, ja sitten esim, uunissa 250*C kuumentamalla ja naputtaa takaisin?

                  Comment


                  • #10
                    Olikohan se jotenkin hankala laittaa prässiin, kun en sitä siinä irroittanut? Mene ja tiedä. Uunissa lämmittäminen kuulostaa käyttökelpoiselta idealta.

                    Comment


                    • #11
                      Tullut aiemmin kirjoiteltua pumpun korjauksesta; http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5158, mikäli nyt ketään auttaa suunta tai toiseen.

                      Comment


                      • #12
                        Tattis Anton. Muistin että tuostakin joskus jauhettiin mutta hakusana oli kirjaimen verran metsässä joten en löytänyt sitä.

                        Eilen otin pumpun irti. Vaatii pientä akrobatiaa, havaitsin että lötkössä konehuone voi olla todella ahdas.

                        Proput vaikuttivat tiukoilta, mutta muutama napakka isku vasaralla siihen päähän saa varmaan jotain muodonmuutoksia siellä aikaiseksi niin lähtee ihan kevyesti meisselin kanssa irti. Lohkot erikseen. Mitään kulumia pumpussa en havainnut, proppujen pohjat olivat hiotuneet kiiltäviksi. Ehkä ne ovat alttiita kulumiselle kun se jousen päässä oleva laipallinen tappi hankaa niitä vasten.

                        Havaitut o-renkaat olivat joko kovia, litteitä, neliskanttisia ja kaksi repaleistakin löytyi. Perusteellisen putsauksen jälkeen nippuun, O-renkaat öljyttynä ja lohkojen väliin levitin melkein läpinäkyvän kalvon Loctiten oranssia tasotiivistettä. Hihnapyörän laipan jätin rauhaan kun se stefa ei vuotanut (knock knock).

                        Pientä alkuongelmaa (0)-valon kanssa oli, ensin pumppu ei nostanut paineita, sitten se nosti paineet mutta hukkasi pumpullisen verran nestettä säiliöstä ja (0)-huuto jatkui. Nesteen lisäyksen jälkeen (0)-vika poistui.

                        Kiitokset dedikoidusta meisselistä porkkikselle ja pasi_lle, ja muille joiden viikonlopun rauhaa puhelimen kanssa terrorisoin. 8-)

                        Comment

                        Working...
                        X