Missä se ilmamäärä anturi tuossa kasissa on, miten irroitetaan ja puhdistetaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
4.2 veekasin ilmamääräanturi
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Nuo kasit kun ovat Motronic-ohjauksella toteutettuja niin siellä lienee kuumalankaan perustuva MAF. Jos/kun näin on niin ne eivät puhdistusta kaipaa kun ohjainlaite jokaisen käytön jälkeen hehkuttaa lankaa hetken punaisena juurikin sen puhtaana pitämiseksi.
Onko sinulla jokin erityinen syy miksi tuota luulet haluavasi putsata?
-
Joo, kun pitää kaasupolkimen paikallaan ja koneessa on 2000-3000rpm, niin kierrokset seilaa parin sadan verran. Sama heilahtelu näkyy myös päästöissä, eli seos heittelee. Konttorilla sanoivat, että todennäköisesti se on tuo ilmamäärämittari (siis MAF?). Sen muka voi puhdistaa ja asia voi korjaantua... Voihan sen vaihtaakin, jos vika ylipäätään on siinä.
Ei mee päästömittauksesta läpi, kun seos ei pysy vakaana.
Comment
-
-
-
-
Marso
eikös siellä ole vain 1 lambda? ainakin 3.6 PT moottorissa on vain yksi X-haarassa moottorin alla.
Itse ostin paikallisesta varaosa liikkeestä NKT:n lambdan ja rupesi toimimaan autokin paremmin.
Aika monessa saksan tuontiautossa ollut samavika ja yleensä korjaantunut lambdan vaihdolla,liekkö siellä polttoaine niin paljon erillaista että menee anturi "tukkoon" ja näin ollen ei enää toimi niinkuin kuuluu.
Tuossa NKT:n katalogissakin taisi olla maininta että suositus vaihtoväli kyseiselle anturille olisi 100tkm eli ihan kulutus tavaraahan nuokin on siinä missä tulpat tai jakopäänhihnakin.
Comment
-
Sen mitä tuota ehdin konttorilla alta kurkkia, niin taisi olla yksi lamda toisessa (vas) haarassa ennen putkien yhtymäkohtaa. Ajattelin silloin, että kai siellä toisessakin haarassa se jossain on, mutta eipä sitten taida olla. En silloin niin tarkkaan niitä etsinyt.
Comment
-
Comment
-
Löytyy tarvikkeenakin, mutta silloin joutuu operoimaan liittimien kanssa. Joissakin vaihtoehdoissa on myös erillinen maadoitusjohto, josta ei ainakaan haittaa ole - se ainakin varmistaa virtapiirin toiminnan. V8:ssa anturin liittimet ovat kettumaisesti sijoitetut - käsiksi pääsee kunnolla vain vasemman pyöräkotelon raidetangon läpiviennin kautta. Sieltä signaalikaapeli(yksi musta) ja lämmitysjohdon liitinkotelo(2 johtoa) irti ja uusi tilalle(omassasi voi olla eri tavalla).
Ai niin, orig. V.A.G. -anturi maksaa noin 150 euroa diilereillä - olettaen, että V8:ssa on sama lambda kuin S4 4.2:ssa.
Comment
-
Joo, AD-varaosasta "originaali" anturi 120? ja yleisanturi 60?. Hmm, jospa liittelisin johdot ihan itse...
Comment
-
Marso
omani ostin paikallisesta autotarvikkeesta ja katalogista löytyi ainakin 3.6 suoraan "oma" aqnturi kaikkineen johtoineen,maksoi jotain 110e ja on NKT eli NKG: valmistama.
Yleismallia (olikohan walker) vaikka oli puolet halvempi.
Comment
-
ajattelin rohkaistua ja vaihtaa Lamdat itse veekutoseeni. ootteko käyttäneet sellaista "lambdahylsyä"? (irroitustyökalu) tekeekö bilteman sellaisella mitään. Motonetin tarvike lamdat lienevät käyttökelpoisia, Bilteman no? bosc anturi 114-170? motonet 59?. bilteman 49, mut ilmeisesti no go.
Comment
-
Petri: Autoa tarvitsee tunkata sen verran, että saa lambdan irti vasemman katin edestä - siinä ollaan matalimmillaan. Tunkkauksen yhteydessä pyörät vasemmalle linkkuun, vasen pyörä irti ja haeskelemaan johtoa ja liitinkohtia raidetangon aukosta. Eli jos pystyt nostamaan vasemman etuneljänneksen(tai koko sivun) niin korkealle, että mahdut saamaan lambdan irti, ei muu tuota enää (paljon) ongelmia. Mutta nosturilla toki huomattavasti selkäystävällisempää.
Comment
-
Vihdoin auto sulamassa tallissa. Viikonloppuna purkamaan vanhaa osaa pois. Jippii.
Millainen pa-, öljyn-, ilman- ja raitisilmasuodatin sopii ABH-koneiseen vm -93 C4-koppaiseen ässään? Koneeseen A8:n osia ja raitisilma&pa-suodatin 100:n? En vaan löytänyt Motonetista sopivia... =)
Oliko se lamda-anturi kolmijohtoinen?
Comment
-
Nappasin äsken lamdan irti. Siellä se oli ennen vasenta katalysaattoria ja liittimet jarrupääsylinterin edessä imuputken alla. Oli kohtuu tiukassa ja anturin kierteet jäi osittain pakoputkessa olevaan reikään. Liittimiin pääse käsiksi, kun ottaa ilmansuodattimelle menevän ilmuputken pois. Lamda on 3-johtoinen ja metsästän yleismallin tilalle.
Comment
-
Tänään olis tarkoitus loskassa yrittää vaihtaa toi lambda. Boschilaisen hain ja jouduin maksamaan 110 euroa.
Liittimiä en kyllä näe millään, toivottavasti sieltä raidetangon aukosta näkee, ettei tartte pohjapahvia irrotella.
Lisäystä:
Tuli sitten vaihdettua, ihan suht simppeli homma. Lambda oli lujassa ja normaalilla kiintoavaimella ei suostunut irtoamaan. Putkitongeilla kyllä.
Uuden asettelun vaikein osa oli johtojen saaminen kiinni, mutta eipä mitään ylipääsemätöntä.
Mitään muutosta en ole vielä havainnut toiminnassa. 20km matkalla kulutusmittari näytti 1.8l mennessä ja paluumatkalla 1.6l tiedä onko lambdan ansiota vai normaalia arpomista.
Comment
Comment