Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Vikakoodien" poisto poistaa nykimisen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • "Vikakoodien" poisto poistaa nykimisen.

    Auto on A3 1.8T -02 AUM lastuttamaton ja kokonaiset 45t ajettu. Jo 15000 km nykimisestä kärsineenä ja jo jonkin aikaa vikaa tutkineena huomasin, että vaikka VAG-COM:illa ei mitään vikakoodia löydykään niin jos siitä huolimatta poistaa olemattomat vikakoodit niin nykiminen poistuu päiväksi pariksi. Eli, mitä autossa silloin saadaan resetoitua? ECU? Ilmamassamittari vaihdettu (turhaan?) viime kesänä. Puolat vaihdettu alkutalvesta. Ahtovuodot, bypassi ja N75 testattu hiljattain.
    Ja vielä... Kuuluuko ahtopaineiden pysyä tasaisena sanotaan vaikka 2500 rpm eteenpäin täyskaasukiihdytyksessä. Tällä hetkellä tekee niin, että nousee reippaasti n. 0,55-0,6 ja siitä lähtee kierrosten noustessa laskemaan loivasti ja päätyy n.0,45-0,5 kierrosalueen yläpäässä. Ahtokäyrä kyllä seuraa nätisti pyydettyä arvoa mutta miksi ahdot laskee kun kierrokset nousee?

  • #2
    Se nollaa readliness- koodin.

    Comment


    • #3
      Eli ECU joutuu opettelemaan uudestaan lambda-antureiden yms. antamat arvot? Ne näyttää OK:ta suht lyhyen ajolenkin jälkeen readiness-sivulla poislukien sec air injection, joka vaatii pidemmän aikaa asettua. Mitähän se käytännössä tarkoittaa tuo Secondary Air Injection?

      Comment


        #4
        Toisioilmapuhallus (luulisin ) ,eli kattien lämmitys nopeutuu kylmänä .
        Esim. Opelin B-Vectroissa kuuluu aika porina kylmänä .
        Siis suomeksi ilmapumppu pumppaa ilmaa pakoputkistoon tietyn aikaa , kun moottori viileä.

        Korjatkaa ,jos olen väärässä .

        Comment


        • #5
          Taidat olla oikeassa. Sehän varmaan testaa itsensä seuraavan kylmästartin aikana. Eli kaikki muut on nyt taas pienen ajolenkin jälkeen PASSED. Nykiminen toistaiseksi pysynyt pois.

          Comment


          • #6
            Itsellä oli A6 1.8t:ssa toisioilmapumppu puolillaan vettä, niin täyskaasu kiihdytyksessä pisti pelit poikki kokonaan.
            Toiminnassa ollessaan kylmänä kuulee selvästi kun se pyörii.

            Comment


            • #7
              Missäs tuo ´toisioilmapumppu´voisi sijaita B5-koppaisen 1.8t:n konehuoneessa? Jonkin sorttista pulputusta kuuluupi suunnilleen ilmanputsarin kotelon luota, kun kylmäkäynnistää, ja mietinkin tässä, että tarvitseeko asiasta huolestua.

              E:^ merkki poistettu.
              Viimeksi muokannut Sleepy2; 1.4.2007, 20:15.

              Comment


              • #8
                Ilman putsarin alapuolella oli ainakin A6:ssa. Tuossa nykyisesessä A4:ssa ei ole kyseistä pumppua ollenkaan.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Mkurtti
                  Itsellä oli A6 1.8t:ssa toisioilmapumppu puolillaan vettä, niin täyskaasu kiihdytyksessä pisti pelit poikki kokonaan.
                  Toiminnassa ollessaan kylmänä kuulee selvästi kun se pyörii.
                  Hyvin tuntuu pumppu pörisevän ja imupuolella oli imua. Se siis kuitenkin voi vaikuttaa moottorin toimintaan myös lämpimänä vaikkakin itse järjestelmä toimii vain kylmässä moottorissa?

                  Comment


                  • #10
                    Onko kellään mitään hyviä ehdotuksia ensimmäisen viestin ahtoarvoihin? Normaalia vai vika? Polttoainepula = ECU tiputtaa saatavan ilman määrää laskemalla ahtoja?

                    Comment


                    • #11
                      Itselle tuli tuosta alkuperäisestä kysymyksestä mieleen seuraavaa:
                      Opetellut kompensointiarvot nollaantuvat ja ECU palautuu käyttämään hetkellisesti karkeita perusasetuksia ilman hienosäätöjä. Jokin anturi on viallinen ja antaa hieman vääristynyttä tietoa, jolloin ECU hienosäätää vääränlaiset kompensointiarvot ja moottorin käynti häiriintyy.

                      Puhdasta mutua.

                      Comment


                      • #12
                        Hyvin järkeenkäypää mutua jasso.
                        Täytyy lähteä ulkoiluttamaan läppäriä. Jos vaikka yrittäisi seuraavaksi katsoa, onko ahtojen laskemisella ja lambdan jännitteillä jotain yhteyttä. Tosin nykimistä esiintyy myös kylmänä, jolloin käsittääkseni lambdat ei ole aktiivisia. Voisi mahdollisuuksien mukaan samalla kirjailla jotain arvoja ylös. Aika ei ehkä ole parhaimmasta päästä ajaessa räplätä VAG-COMia.

                        Comment


                        • #13
                          Odotan mielenkiinnolla ratkaisua ongelmaasi koska itselläni pukkaa olemaan samaa nykimisongelmaa...
                          Viimeksi muokannut Jate; 2.4.2007, 18:06.

                          Comment


                          • #14
                            Tarkkailin lambda-arvoja, jotka pysyi hienosti ykkösessä, poislukien moottorijarrutukset. Samalla tuli sekin taas todettua, että viitosvaihteella kun lähtee kiihdyttämään "liian" alhaalta niin ahdot pysyy hienosti 0,6:ssa. Kierrokset kun nousee, niin sieltä se laskee 0,5 tuntumaan. Sen tuntee, kun veto vähenee kierrosten kasvaessa. Tarkkoja kierroslukuja en saanut ylös ja muutenkin näitä kokeiluja on vaikea tehdä nopeusrajoitusten puitteissa.
                            Mites on. Onko tuossa järjestelmässä mitään mikä mittaa polttoainepaineita? Ainakaan VAG-COM:ista en löytänyt sellaista grouppia.

                            Comment


                            • #15
                              Mistä kanavasta löysit tuon lambdan arvon?

                              Comment


                              • #16
                                http://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/index.html
                                Siinä on hyvä lista. En enään muista mistä groupista itse katsoin.

                                Comment


                                • #17
                                  Mahtaako se olla tuo "lambda actual value"?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Se se taitaa olla. Specified on mitä pyydetään ja actual on mitä saadaan. Käyrien pitäisi käsittääkseni seurata toisiaan kuin hai laivaa.
                                    Löysin juuri äsken PA-paineisiin liittyvän groupin 140-141. Illaksi taas testilenkille...
                                    Viimeksi muokannut Ville_Varis; 3.4.2007, 16:38.

                                    Comment


                                    • #19
                                      http://download.openobd.org/labelfiles/
                                      Tuolta löytyy varsin kattava ja hyvä lista erilaisia label-filuja. Vag-comilla vain katsoo ensin kunkin autossa olevan ohjainboksin koodin ja hakee jokaiselle tuolta omat labelit (tai mahdollisimman lähelle osuvat). Sitten vain siirtää ne label kansioon ja nimeää ne ross-techin sivuilta löytyvien ohjeiden mukaisesti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei löytynyt AUM-moottorille sopivaa labelia. Toisen lambdan ohjearvot ei pidä paikkaansa, kun kysessä on laajakaistalambda. Tuo perus label saa luvan riittää. Kuuluuko sytytysennakon soutaa kovinkin paljon tyhjäkäynnillä? Itsellä vaihtelee 4,5-10,5 asteen välillä. Käynti on muuten ihan tasaista.
                                        Ei saa selville PA-paineita muuta kuin ulkoisella mittarilla, eli ei ECU:kaan voi tietää, jos siellä on liian alhaiset paineet, taikka paineensäädin on sökö. Onko näin? Jos jollakin parempaa tietoa niin sana on vapaa :).
                                        Viimeksi muokannut Ville_Varis; 3.4.2007, 21:07.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt on polttoainepaineet mitattu. Pienellä kuormalla pysytteli 3 bar:in tuntumassa ja ahtojen tullessa peliin mukaan, paineet nousi 4 bar:iin. Nuo taitaa olla normaalit lukemat. Nyt alkaa loppumaan ideat.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Henkilökohtaisesti hämää tuo sytytysennakon soutaminen tyhjäkäynnillä....
                                            Ensimmäiseksi tulisi mieleen imupuolen vuoto, jota ruiskun/sytkänohjaus yrittäisi korjata.
                                            Olisikohan lisäilmaluistissa (ryyppy) vikaa...vai mikä onkaan nimeltään näissä uudemmissa BOSCHin ruiskuissa.Ilmamäärämittarinhan kehuit jo vaihtaneesi, joten tuskin siinä vikaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              "Lisäilmaluisti" hoidetaan avaamalla kaasuläppää tarvittava määrä sähköisesti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Audini nykii myös satunnaisesti, tosiaan itse huomasin saman kun nollaa vikaakoodit vaikka niitä ei ole, niin nykimistä ei ilmaannu. Sitten kun Readness on saanut uudet arvot nykiminen saattaa alkaa taas. Syytä nykimiseen en ole löytänyt vielä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Auto seisoi ajamattomana kolme päivää. Pari päivää ennen laitoin STP:n ruiskunpuhdistusaineet tankkiin, josta ehdin ajaa 1/4 tankkia. Nykiminen väheni ainakin väliaikaisesti, asiasta tietämätön tuskin edes huomais pientä nypytystä. Seurataan tilanteen kehittymistä...
                                                  Vedon puutuminen/ ahdon tippuminen yläkierroksilla edelleen mysteeri. Voisko noin vähillä kilometreillä falskata hukkaportti? Edelleenkin ihmetyttää, miksi pyydetty ahto tippuu, eli ECU laskee niitä paineita, tai sitten vain en ymmärrä täysin tuota moottorinohjausjärjestelmää. Miten teillä ihmiset, jotka olette vaihtaneet erityyppisen N75-venttiilin, kulkee pyydetty ahtokäyrä verrattuna saatuun ahtoon ja pysyykö se tasaisena koko kierrosalueen?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tänään sitten seurasin ahtoja suhteessa sytytysennakkoon. Huomasin, että kun ahdot nousee sinne ns. maksimiin niin sytytysennakko tipahtaa suunnilleen tyhjäkäyntiennakon tasolle. Sen verran tiedän, että vapaastihengittävissä moteissa tuollainen ei ole normaalia, mutta tiedä sitten näistä ahdetuista...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ennakon tippuminen ahtojen alaisuudessa on normaalia. Konetyyppi kun on varsin korkeapuristeinen ahdetuksi, niin ennakkoa on pudotettava jottei nakutusta synny. Ahtopaineen putoaminen korkeilla kierroksilla on normaalia (vakioahtimilla tippuu puolen kilon tuntumaan).
                                                      Tyhjäkäynnillä ennakon valssaaminen on myös normaalia. ECU yrittää tasoittaa tyhjäkäyntiä myös ennakonsäädöllä. Tosin valssaaminen muuttuu rajummaksi, mikäli autossa on jotain vikaa joka aiheuttaa epätasaista käyntiä.

                                                      Useimmiten näissä peleissä nykimisen tai muun omituisuuden syy on ahtopainevuoto, ilmamassamittari, sytytystulpat tai muut sytytysosat.

                                                      Käytännössä toisioilmajärjestelmän vian ilmaantuessa vikamuistiin, on syynä karstoittunut ilmaventtiili kannen päässä. Usein toki myös ilmapumpun vikoja esiintyy, esim juurikin vettä täynnä tms. Nämä viat pystytään helposti tunnistamaan asiantuntevassa huollossa.

                                                      Readiness-koodi ei suoranaisesti liity ecun oppimisarvoihin, vaan on erillinen EOBD-järjestelmän vaatimus. Opitut arvot (eivät kaikki tosin) nollautuvat tyhjennettäessä vikamuisti.

                                                      Yksi vaihtoehto on ajella niin kauan, että tuo piilevä vika pahenee siinämäärin, että ecun mukautusrajat tulevat vastaan. Mukautusrajan kohtaamisesta tulee aina ilmoitus vikamuistiin, tyyliin "Ahtopaineen säätö, säätöraja ylitetty". Ilmoitus voi olla yhtä hyvin "alitettu".

                                                      Jos luet mittausarvoryhmää 032, mitä suuruusluokkaa ovat kenttien 1 ja 2 %-luvut? Tätä ei kannata tehdä vikamuistin tyhjentämisen jälkeen, vaan vasta pidemmän ajan kuluttua.
                                                      Pitäisi olla -+3%.
                                                      Viimeksi muokannut terokoo; 13.4.2007, 17:24.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitos Tero!
                                                        Sitä kun on pikkupojasta asti pitänyt purkaa kaikki lelut ja katsoa mitä ne on syöny. Vanhemmalla iällä alkanut saamaan osan kasaankin.
                                                        Katselen lähipäivinä group 032 arvot.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kävin pyyhkäisemässä n.120 km matka-ajoa ja group 032 arvot: +0,2 ja -1,6. Sen jälkeen 10 km kaupunkiajoa siihen päälle ja arvot +0,4 ja -3,1.
                                                          Viimeksi muokannut Ville_Varis; 15.4.2007, 19:54.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vaihdoin ehjäksi (solenoidi naksui ja sulki kanavat niin kuin pitää) testaamani N75-venttiilin uuteen samanlaiseen vakiomalliseen ja kulku pehmentyi hyvällä tavalla. Ei enään satunnaisia riuhtaisuja tai tökkiviä vaihteenvaihtoja. Kestoikä venttiilillä oli 45 000 km. VAG-COMilla en ole vielä katsonut ahtojen käyttäytymistä uudella venttiilillä mutta perstuntumalla veto on tasaista koko kierroslukualueella. Nykiminen kai väheni siinä samalla tai sitten se ei enään ärsytä niin paljon :).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X