Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysneste katoaa, mutta mihin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    A3 1.4TFSI jäähdytysneste katosi ennen vähitellen ja nyt reilun tunnin sisällä lyhyen ajon jälkeen kokonaan tyhjäksi. Mistähän lie vuotaa. Kun auto kylmänä sammutettuna niin pientä tippaa vuotaa.

    Paisuntasäiliöstä löytyi kuvan musta muovinpala. Mikähän lie ja liittyykö tähän?

    Comment


    • #92
      Eikös se tuossa kuvassa se vuotopaikka (tai ainakin yksi niistä) näy? Vuotaako letkun juuresta vai onko liitin halki jostain? Täytä neste, aja auto kuumaksi (niin että järjestelmä paineistuu) ja avaa konepelti ja tutki, että mistä se neste tulee ulos.

      Tuo muovinpala näyttää sellaiselta, joka irtoaa, kun pehmeään muoviin poraa reiän. Voi olla toki jotain muutakin. Miten se paisariin on päätynyt - paha sanoa. Ei se sinne kuitenkaan kuulu.

      Comment


      • #93
        Ensimmäinen postaus tälle saitille, kiitos ja anteeksi:

        A6 C5 2001 bi-turbo 2.7 ajautui taannon minulle. Muuten soiva peli, mutta jäähtyessä tyhjentää alleen n. litran jäähdytesnestettä. Lämpimällä koneella pysyy sisässä. Vuoto jostain edestä. 3000 tkm sitten hammashihna, vesipumppu ja termari vaihdettu. Onko kohtalotovereita tai muuten kokemusta? Interveb palstoja lukiessa termarin kotelo ja vesipumppu ovat kärkiveikkauksia.

        Comment


        • #94
          Painetta baari järjestelmään ja katsoo mistä vuotaa. Pienikin huomaamaton vuoto sitten kylmällä tai lämpimällä koneella kyllä ruiskuaa sen verran että varmasti huomaa.

          Näppärä sarja, tai sitten protoilee itse vaikka vanhasta korkista tai haara johonkin letkuun:
          https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...rja-2000020967

          Comment


            #95
            Jokohan se termarikotelo tuossa vuosimallissa on muovia..? En muista. Jos on, niin ne kyllä halkeilee. Vesipumput ei ole mikään yleinen vuotokohta, kerran olen sellaisen nähnyt, paperitiiviste oli mennyt rikki.

            Comment


            • #96
              A8 4.0 Tdi -04 vuotaa hitaasti jäähdytysnestettä. Pohjalevyn ja puskurin irroittaminen ei auttanut paikallistamaan vuotokohtaa, vaikka nostettiin auto käynnissä ylös. Se mitä näkyi oli täysin kuivaa. Kun täyttää maksimiin niin autolla ajaa yli puoli tuntia, ennenkuin varoitusvalo syttyy, eli kovin massiivisesta vuodosta ei ole kysymys. Onko tiedossa jotakin tyypillistä vuotokohtaa tällaiseen tilanteeseen? Onko kenelläkään kokemusta vuodonestoaineista? Voisiko toimia tässä? Mitä kannattais seuraavaksi tehdä?

              Comment


              • #97
                Noniin pääsen minäkin tähän ketjuun. A4 B6 1.9TDI AVB. Jäähdytysneste alkoi pakenemaan tuossa viimeviikolla ja luulin paikallistaneeni vian letkulämppärin ja termarin väliseen letkuun. Sieltä oli märkää ainakin tullut pihalle. Letkun vaihdettuani tajusin että taisi olla vain oireen korjaus eikä vian. Paisuntasäiliön ylivuodosta nestettä tulee pihalle ainakin kun reippaammin ajelee ja öljyntäyttökorkin alla hieman ruskehtavaa liejua, ei kuitenkaan mitään kunnon majoneesia.

                Kannentiivistettä kohti siis tässä pikkuhiljaa edetään. Tällä hetkellä vastaan pistää puskurin takana oleva törmäysrauta tms. jonka yksi pultti on jo rikkonut 3 kpl T45 vääntimiä. Toivotaan että tuo vielä tuosta lähtee.

                Onkos vinkkejä mitä kaikkea muuta tuossa matkalla kannattaa uusia tai ainakin tarkastaa?

                Comment


                • #98
                  Vaihdoin jäähdytinnesteet vesilaipan vaihdon yhteydessä. Lämmintä puhaltaa normaalisti ja lämmöt nousee ja pysyy normaalina. Kun avasin kuuman koneen paisarin korkin, sinne tuli melko rutkasti painetta ja osa tuli ylivuotoreiästä pois. Ennen nesteiden vaihtoa moista ei tapahtunut. Osaako joku valottaa mistä voisi olla kyse?

                  Comment


                    #99
                    Jossain on ollut vielä ilmaa nesteiden seassa.

                    Comment


                    • Hieman katoaa. noin desi kahdessa kuukaudessa. Varmaan kannattaa vaan seurailla tilannetta .Auto on 2012 a-4 2,0tfsi.180th ajettu.

                      Comment


                      • Ei nyt kauhean vakavalta kuulosta, mutta toisaalta ei ole normaaliakaan ja saattaa eskaloitua hinausautokeikaksi, jos jättää huomiotta. Tutkailisin ainakin konehuonetta sen verran, ettei missään letku- ja putkiliitoksissa näy jäämiä; etenkin mahdolliset jälkiasennuslämppärit. Vesipumpun ja paisuntasäiliön seutu on myös kurkkaamisen arvoisia.

                        Comment


                        • Onko vesipumppu tässä koneessa jakopäässä vai kyljessä.

                          Comment


                          • Näyttää siltä että, nestettä katoaa vähempi kuin, aiemmin?

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja jonni Näytä viesti
                              Hieman katoaa. noin desi kahdessa kuukaudessa. Varmaan kannattaa vaan seurailla tilannetta .Auto on 2012 a-4 2,0tfsi.180th ajettu.
                              Itselläni vuoti 2.0tfsi BPJ moottori vesipumpusta 120tkm ajettuna

                              Comment


                              • Päivitetään: Vuoto noin desi neljässä kuukaudessa. Pieni on vuoto.
                                Tuli mieleen letkulämppäri, niissä vuotoa usein?

                                Comment


                                  Kannattaako tuosta nyt oikeesti olla huolissaan. Oma auto hävittänyt 8v/ 90tkm ajan noin 2l/ 10tkm eli mun ajoilla puolen vuoden aikana 2l. Auto vain talvikäytössä. Ei sille mitään kannata tehdä niin kauan kun kone toimii ja lämmintä puhaltaa. Tarkistelee vain riittävän usein että se ei lopu. Kaikki toistakymmentä Audia mitä meidän taloudessa on ollut on kaikki vieneet nestettä.Toiset enemmän ja toiset vähemmän.

                                  Comment


                                    Kunhan vuotaa koneesta ulos. Pakopuolelle päätyessään tdi:ssä jumittaa mm. vnt-turbon lopulta irrotuskuntoon ja bensavehkeissä pilaa lambdat eikä se hyvää katillekaan tee.

                                    Comment


                                    • Vaikuttaa siltä että, nesteen katoaminen liittyy letkulämmittimen käyttöön?

                                      Comment


                                        Riippuu paljolti letkulämppärin mallista, mutta ainakin itsellä on kokemusta defan kulmamallin letkulämppärin vuotavista o-renkaista. Tiputteli aina lämmityksen aikana.

                                        Comment


                                          Tätä on pitänyt kysyä monta kertaa: Allu (biturbo) valuttaa jäähdytysnestettä kuumaksiajon jälkeen alleen jos säiliön täyttää yli minimin. Mutta jos annan sen olla alle minimin, vuotoa ei tapahdu. Vuotokohtaa en löydä.

                                          Säiliö on aika uusi. Ja letkut siitä ehjiä. Tätä on jatkunut muutaman vuoden eikä varsinaista haittaa ole. Mutta jos näen lammikon auton alla, pitemmät reissut jännittävät. Sitä on oppinut olemaan täyttämättä säiliötä oikein.

                                          Comment


                                            Onko paisarin korkkikin uusi? Jos se olis vanha/rikkihalkisärki niin ei ehkä pitäis oikeita paineita järjestelmässä ja valuttaa sieltä kauluksen juuressa olevasta ylivuotoreiästä.
                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 3.11.2021, 15:28.

                                            Comment


                                              vV8m5, vaihdoin korkin uuteen mutta silti neste tippuu säiliön minimirajan alle. Sen myös haistaa muutaman minuutin päästä liikkeellelähdöstä. MUTTA en näe missään mitään vuotoa tai kosteutta koneen etupuolella tai sivupuolella. Mikä on biturbossa se näkymätön paikka jossa vuoto voisi olla?

                                              Yksi paikka on jälkijäähypumppu imusarjan alla. Mutta mitä muuta?

                                              Kysyn siksi että auto menee jarrusatulan vaihtoon ja paja voisi samalla korjata vuodon. En kuitenkaan haluaisi että etsivät ja purkavat mitään turhaan.
                                              Viimeksi muokannut ttenhunen; 19.11.2021, 12:35.

                                              Comment


                                                A6 / BAU ruvennut tiputtamaan, ei otsikon mukaan, kun tiedetään, että maahan. Oheisen kuvan mukaan. Mutta mikä on tuollaiselle tyypillinen vuotopaikka? Click image for larger version

Name:	1935E16B-892A-4258-A3FC-8B299B9CA1CD.jpeg
Views:	1338
Size:	84,0 Kt
ID:	1930704

                                                Comment


                                                  Onko letkulämmitintä? Vois sen liitokset vuotaa kun nyt sitä enemmän tarvinnut käyttää.
                                                  Omassa ex AKE koneisessa oli letkulämppäri tuolla puolen konetta ja siitä vähän joskus tiputteli.

                                                  Comment


                                                    Ei oo kun säteily. En tiedä, että saisiko edes tuohon letkulämppäriä.

                                                    Comment


                                                      Tod.näk. saa kun puoliksi samanlaisessa AKE:ssakin oli.
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
                                                      Mulle asennettiin Defan 411760 letkulämmitin 2005 BAU Allroadiin jonnekin polttoainejäähdyttimen letkuihin apparin puolelle. Kai se jotain siellä lämmittää mutta ei tunnu läheskään yhtä hyvältä ratkasulta kun tossa 1.8t koneessa esim.
                                                      Paisari on tuolla puolen, että lähtisin sieltä suunnalta nyt katselemaan löytyykö kalkkeutuneita jäähd.neste jäämiä. Paisari halki, korkki vuotaa, letkut pykineet tai klemmari ei pidä, ylä-/alavesiletkun liitännöissä o-renkaat vuotaa. Siinä nyt muutama mahdollinen kohde, luulisi löytyvän kun noin ison lätäkön jättää.

                                                      Comment


                                                        Hmmm. Mitähän tuo nyt sitte on, kun jäähynestettä ei kulukaan lammikoksi asti. Oikealle kääntyvissä risteyksissä reippaasti ajettaessa syttyy punainen huutomerkki ja kolme piippausta. Toisaalta, kun G12-litkua lisää puoli desin (oikeastaan yli max-merkin), niin sitten mennään ilman piippauksia. Lämmintä kabiinissa on kyllä.

                                                        Jarru/hytikkanestettä? Öljyä ei, kun alkoi ennen öljynvaihtoa. Sen verran pakkasta, että ei saa selvää, oisko dieseliä.

                                                        Comment


                                                          Pyyhkäise sormenpäähän hajunäyte. Diesel/hytikkaneste/öljy/jäähdytysneste erottaa kyllä aika selvästi hajusta.

                                                          Comment


                                                            Ja väristä. Tuosta kuvasta nyt ei kovin tarkasti selviä, mutta näyttäisi minun silmiin olevan hivenen punaista väriä tuossa lumessa, jolloin se olisi sitä jäähd.nestettä. Audin ohjaustehostinneste pitäisi olla puhtaana/tuoreena vihreää.

                                                            Comment


                                                              Hurjemmat maistelee sitä vuotonestettä, jäähdytinneste on makeahko, toki en suosittele.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X