Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vielä muutama kysymys A6:sta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vielä muutama kysymys A6:sta

    Nyt autoon saatiin tehot takaisin ja kulku alkaa olemaan lähes kohdallaan. "Lähes" siksi, että jostain kumman syystä auto nykii hieman. Nyintää ilmenee sekä kiihdyttäessä, että myös tasakaasulla. Nyintä ei ole mitenkään suuren suurta mutta sen tuntee ja se rupeaa pitemmän päälle ärsyttään. Mistäs voisi vikaa lähteä hakemaan, kun auto ei anna tuosta mitään vikailmoitusta?

    Toinen ilmiö joka kiinnitti huomioni on Tiptronic automaattilootan erikoinen vaihteen vaihto. Jos autolla kiihdyttää ns. normaali nopeudella niin 2:lta 3:lle vaihtaessa kierrokset tippuvat n. reilu 2000:sta ensin johonkin 1800 pintaan jonka jälkeen ne tipahtaa "normaali lukemiin" eli johonkin 1400-1500. Minkä ihmeen takia tuossa välissä on tuo "pykälä" (1800rpm)? Ihan kuin kytkin tarkertelisi jotenkin tms.

    #2
    Eihän siinä ole kytkintä, vaan turbiini. Onko tuossa jokaiselle vaihteelle turbiinin lukitus? Se kyllä pudottaa kierroksia kun lukitus menee päälle, ja luisto häviää.

    Comment


    • #3
      Jep, eihän tuossa tosiaan ns. normaali kytkintä ole mutta tunne on sama, kuin jos kytkin jotenkin luistaisi ja lopulta ottaisi kunnolla kiinni. En tiedä onko joka vaihteelle turbiinin lukitus (sen verran outo kampe vielä tuo loota).

      Comment


      • #4
        tommonen se kyseinen loota vaan on. Oon nyt vuoden ajanu samanlaisella enkä vieläkään oikeen ole tottunut tuohon ominaisuuteen. Eniten häiritsee, jos lähtee TipTronic moodissa rampilta kiihdyttään kolmonen sisässä lämä pohjassa, niin se tekee tuon "luistatuksen" silloinkin. Kaverilla muutaman vuoden vanhempi tronikki, ja siinä on tuo "vaihdon pehmennys" (miksi se varmaan on papoille suunniteltu alun peri) myös ykkösen ja kakkosen välissä.

        Comment


        • #5
          Mä en kyllä ymmärrä mitä tarkoitatte tuolla käyttäytymisellä.
          En saa vastaavaa omassani esille, tänään ajelin pitkästä aikaa kuutosella ja kokeilin kaikkea.

          Ainoa missä huomaan luistatusta, on moottorijarrutukselta erittäin rauhallinen kaasun painallus. Tuossa kierrokset käy hetken muutama sata kierrosta ylempänä asettuakseen "kohdalleen" ja sen kuulee, ehkä jopa tuntee.
          Toinen missä se voisi esiintyä (jota ei tullut kokeiltua), on ripeä kiihdytys, kaasu pois ja rauhallista tasanopeutta.

          Jos tässä tarkoitetaan kakkosen ja kolmosen välissä tulevaa nykäystä ripeässä kiihdytyksessä, niin se kyllä kuuluu asiaan. Se on turbiinilukko, sitä en muista miksi se tuntuu noin selvästi juuri tuossa kohtaa. Olen siitä selvityksenkin joskus saanut.

          Comment


          • #6
            Mulla on lootassa samanlainen "ylimääräinen vaihto" kakkos ja kolmosvaihteella. Huomaa tiptronic asennolla kun esim kääntymisen jälkeen 3 päällä, auto kiihtyy ja jossain 2000-3000rpm kierrokset putoaa n 500 rpm. Kylmänä mielestäni tuntuu voimakkaammin kuin lämpöisellä laatikolla

            Comment


            • #7
              Tämä tosi hyvä tietää. Minulla varsinkin kylmänä ylämäkeen tuntuu ettei ikinä vaihda ykköseltä kakkoselle ja sitten kun vaihtaa niin jättää johonkin puoleenväliin ja sit jonkun ajan jälkeen vaihtaa kakkoselle.

              Comment


                #8
                Siis onhan siellä myös kytkimet, jotka lukittuvat eri vaihteille, mutta vähän toisen tyyppiset kuin tavan lootassa.
                Laatikon ohjaus ei anna lukitusta päälle vaan antaa momentinmuuntimen luistaa esim silloin kun laatikko tai moottori on kylmä.

                Voi se olla myös vika, jolloin luisto ei lopu ollenkaan (esim puolilämpimänä) 3-4-5 vaihteet voi luistaa eivätkä lukitu. Seurauksena on suht nopea kytkinlevyjen kuluminen tai palaminen.

                Comment

                Working...
                X