Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nykii kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nykii kiihdyttäessä

    Elikkäs ongelmana on se kun painaa kaasun pohjaan niin auto tavallaan oottaa sekunnin ennen ku alkaa kiihtyyn.
    Esim. läppä auki kiihdytyksessä vaihde ku on vaihdettu ja löysää kytkimen nii nykäisee ennen ku alkaa taas kiihtyyn..Tuntuu niinku joku painais jarrua sen verran kovasti tökkää vastaan
    Auto on 1.8T -98 fwd varusteltu putkistolla ja karalan lastulla

    jostain kuullu et bypassin vaihto auttais mut pitääkö paikkaansa??

    #2
    Onko kyseessä siis yksi nykäisy vai pidempi "täristys"? Itselläni selvitettiin kovin kiihdytettäessä tulevaa nykimisvikaa Passat 1.8T:ssä 3 kk:n ajan, ja loppujen lopuksi kun osia oli tarpeeksi vaihdettu niin syylliseksi paljastui nakutuksentunnistin (näitä on 2 kpl). Mutta tuo vika oli siis sellainen että kun painoi kaasun pohjaan niin aluksi niin tuntui tosiaan kuin joku painaisi jarrua ja kiihtyminen sitten tapahtui ensin nykimällä. Testerien mukaan tämä johtui liian laihasta seoksesta tuossa tilanteessa. Autoonhan saa kiinni testerin joka piirtää seoskäyrää monitorille autolla ajettaessa. Ja tämä vika tuli siis vain moottoria rasitettaessa. Ei esim vapaalla kaasua painettaessa. Mutta nakutuksentunnistimen lisäksi tulee mieleen Lamda ja puolat. Ja tietysti sitten itse ohjausyksikkö - etenkin jos siinä on lastu.

    Comment


      #3
      Bypass yleensä lievempi oireiltaan, ei sentään hidastuvuutta aiheuta, viiveisen tukkoista lähtöä. Toki se kannattaa tsekata.

      Mitä vikamuistit kertovat? Painevuodot aiheuttavat monesti ihmeellisesti esiintyviä häiriöitä, eli painetesti on vikamuistin luvun ohella ensimmäisiä askeleita.

      Comment


      • #4
        Kyse on yhdestä nykäisystä jonka jälkeen kiihtyy ihan normaalisti..kunnes taas pykälän vaihtaa.
        Kokeiltu ilman lastua ja silloin ei ongelmaa ilmene..
        mikäs ois semmonen suositeltava bypass nykyään jos siitä aloittas??
        Mitenkäs toi painetesti voiko sen tehä jotenki ite?
        vai oisko lastussa vikaa???

        Comment


          #5
          Originaali bosch osa päivittyy uudempaan versioon x, joka on ehjänä ihan toimiva. Ei huolettavissa. Tietysti voit ostaa hypermegatuning Forgen, joka on huollettavuuden vuoksi pitkä ikäinen, mutta vaatii myös sitä huoltoa.

          Comment


          • #6
            Kohtuu vierasta vielä tämä 1.8T tekniikka mutta voisiko viallinen by-pass aiheuttaa kyseistä ongelmaa: Kun yrittää pienemmillä vaihteilla kiihdyttää ripeämmin kaasua painamalla veto alkaa hyvin verkkaisesti mutta mitään nykimistä ei ole havaittavissa. Muutaman sekunnin jälkeen tuntee kun veto paranee, ilmeisesti turbo lähtee mukaan vasta tällöin. 3. vaihteella kun lähtee kiihdyttämään pieneltä kierroksilta kunnon vetoalue alkaa vasta 3200-3500rpm kohdilla jolloin on havaittavissa selvä vedon parantuminen. Autossa on alkuperäinen by-pass ja ABT:n lastu asennettu uutena n.130tkm sitten. Ilmeisesti lastutettuun kannattas harkita Forgen tuotetta?

            Comment


            • #7
              Näkyyköhän toi nakutuksentunnistimen vika vikakoodeissa? Mul ei nykäise, mutta veto tulee aika terävästi, kun lähtee kiihdyttämään kovemmin (etenkin vähän kylmemmällä koneella). Liekö sit koneen ominaisuus... en ole muita 1.8t-vekottimia pääsyt vielä valitettavasti koeajaan.

              Comment


                #8
                Nakutuksentunnistinvika ei näy vikamuistissa. Eikä nykäissyt kyllä itselläni ainakaan terävästi. Päinvastoin "nypyttämällä" lähti pikkuhiljaa...

                Comment


                • #9
                  Mikä voisi olla syynä -01 1.8TQ AWT:n satunaisiin sylinterien missfire-virhekoodeihin (P0300, P0301, P0302 jne)? Moottorissa on Turbotec:n ohjelma. Ongelma ilmenee vasta täyskaasukiihdytyksessä >5800rpm kohdalla. Ensin moottori puutuu ja jos kiusaamista jatkaa, niin syttyy vikavalo kojelautaan hetkeksi. Muuten moottori vetää nykimättä.

                  Tämän vuoden puolella olen vaihtanut MAF:n, sytytystulpat, etumaisen lambdan ja by-bassin. Painetesti on myös tehty. Eilen testasin N75-venttiilin toiminnan. Pientä vuotoa oli painepuolelta imupuolelle, aivan kuin olisi ilmapalloon puhaltanut. Pienen naksuttelun ja paineilmaleikin jälkeen venttiili kuitenkin tiivistyi.

                  Maksimi ilmamäärä on 145g/s. Aiemmin on ollut hieman suurempi kun mootori on kiertänyt rajottimelle asti.

                  Alla olevassa kuvassa on yksi logitus moottoritien rampille kiihdytyksestä. Käyrät ovat ahtopaine ja AFR. Epäilin aluksi että moottori menisi laihalle huonon pumpun takia, mutta hyvältähän tuo näyttää?

                  http://imgur.com/Nax7s8g

                  Comment

                  Working...
                  X