Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 sammuu satunnaisesti tyhjäkäynniltä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    UrS4 sammuu satunnaisesti tyhjäkäynniltä

    Olen tästä aiemminkin kirjoittanut, mutta en ole saanut kunnollisia vastauksia vielä.
    Toivottavasti tämä aiheen uudelleen kirjoittaminen ei tuota ikävyyksiä.

    Eli siis Audi 100 S4 Avant -93 sammuu itsekseen tyhjäkäynnillä, aivan kuin kipinä loppuisi.
    Joskus nykäisee matalilla kierroksilla kun on veto päällä.
    Joskus taas tyhjäkäynnillä meinaa sammua, mutta ei sammu, vaan nostaa kierroksia hetkellisesti ja sitten tasaantuu. Hetken päästä saattaa sammua.
    Auto lähtee käyntiin heti eikä oikuttele yhtään, mutta saattaa taas sammua hetken päästä.

    ISV:n olen putsannut, mutta en tiedä oliko siitä mitään apua.
    Mikrokytkin on säädetty kaasuläpän stopparin eteen n. 1mm. Eli naksahtaa juuri ennen kuin läppä osuu stoppariin.
    Kierrokset huitelee tyhjäkäynnillä 750-900 rpm ilmastoinnin näytöltä katsottuna ja suunnilleen samaa näyttää mittari.
    Ilmamäärämittaria on joskus joku ruuvannut päätellen säätöruuvin kunnosta.
    Lamda on uusittu.
    Ilmastoinnin näytöltä luettuna moottorin lämpötila 76 astetta, eikä ylemmäksi ole noussut.
    Kiertovesipumppu ja ylempi öljykello vaihdettu.
    Audi A4 puolat ja johtosarja on vaihdettu noin vuosi sitten.
    Vika on ilmennyt kolme viikkoa sitten.
    Vikakoodeja ei anna mistään.

    Jos joku osaisi neuvoa mitä tehdä, ettei tarvitse viedä liikkeeseen.

    Mode: Otsikkoa korjattu.

    #2
    Tuollaiset viat on vaikeita selvittää. :/


    Moottorin lämpötila pitäisi olla lähempänä 90 astetta. Se ei kuitenkaan tuohon varmasti vaikuta.

    Kun tulee tilanne, että se meinaa sammua, mutta ei sammu, niin millä lailla moottori käy? Käykö viidellä? Tuntuuko tukehtuvan bensaan?

    Comment


    • #3
      Samoja vikoja mulla oli, kun oli ahtoletku kunnolla halki.
      Mites bensankulutus on?

      Comment


        #4
        En ole ihan varma meinaako tukehtua bensaan.
        Mielestäni se sammuu aivan kuin ei antaisi kipinää, mutta kuulostelen vielä hieman ja palaan asiaan tämän otsikon alle.
        Mitä arvelet, että vois olla vikana jos tukehtuu bensaan?

        Comment


          #5
          Ahtoputki on vaihdettu.
          Kulutus kaupungissa 14-20l ja maantiellä 8-12l.

          Comment


            #6
            Saammuuko se niinkuin avaimesta kääntäen vai pikkuhiljaa jotenkin käynti huonontuu ja sammahtaa lopuksi vai meneekö tyhjäkäynnin humppaus välillä niin alas ettei vain pysy käynnissä?

            Vikakoodit luettu?

            Ensinnä tulee mieleen rpm-tunnistin vauhtipyörällä (huom! vikakoodi aina, jos moottori ei käy!). Saattaisi myös olla kaasuläppäpotikassa häikkää. Oletko mitannut?
            Onko tulpat ja tulpanhatut uusittu joskus? Mitä näytti edellinen pakokaasulappu arvoiksi ja kauanko aikaa mittauksesta?

            Mikä on tq3? :)

            Comment


              #7
              En tiedä mikä on TQ3.
              Sillon ku auton ostin, niin kirjauduin näille sivuille ja en tiennyt edes auton nimeä kunnolla:)
              Eli ei liene tarkoita mitään.

              En ole mitannut potikkaa. Teen sen heti kun kerkeän.
              Vikakoodit luettu pari viikkoa sitten.
              Valo-ohjaus häikkä
              Kampiakselin asentotunnistin häikkä
              Kaasuläpänasentotunnistin.

              Säädettiin asentotunnistin oikeaan kohtaan ja vikakoodit hävisi ja moottorinvikavalo sammui.
              Auton sammuilu jatkui siltikin. En huomannut, että asentotunnistin olisi vaikuttanut mitenkään auton käyntiin.
              Kun auto ei käy, niin antoi vikakoodin rpm-tunnistimesta. Kun auto kävi, niin vikaa ei ollut.
              Tulpat on melkein uudet keraamiset tulpat ja puolat vaihdettu hetki sitten. Kuvittelen että tulpanhattu on sama asia kuin tuo puola.

              Tuo että miten se tarkalleen ottaen sammuu, niin täytyy vielä tutkia, mutta mielestäni sammuu aivan kuin avaimesta kääntäisi.
              Puhaltimet ja muut härpätit jää päälle.
              Sain tässä aatteen, että voisiko olla virtalukonpohja?

              Pakokaasuarvoista en tiedä mitään, koska en ole autoa vielä kertaakaan katsastanut, mutta laput on varmaan jossain tallessa. Täytyy katsoa ne.
              Onko pakokaasuarvoiksi olemassa jotain rajoja missä sen täytyisi olla? Siis auton toiminnan kannalta. Ei lain kannalta.

              Comment


              • #8
                Itse veikkasin sitä dump valea koitappa ottaa pois, onko siellä paikallaan vielä se bensan paineen säädin, jos on ota pois... niin ja kyllä siellä on uudet tulpan hatut

                Comment


                  #9
                  Tulpat on melkein uudet keraamiset tulpat ja puolat vaihdettu hetki sitten. Kuvittelen että tulpanhattu on sama asia kuin tuo puola.
                  Ei ole ihan sama asia, jos orkkissytkäosat on autossa. Puola on siis se mötikkä joka on siellä suorasytkäkannen sisäpuolella ja johon "tulpanhattu" tulee kiinni. Tietysti jos autoon on tehty ns. 1,8T sytkäkonversio, niin silloin tulpanhattu ja puola ovat tavallaan sama osa.

                  Jos autossa orkkissytkä, niin oireileva sytkävahvistin voi aiheuttaa noita ongelmia.

                  RPM tunnistimen herja on normaalia, jos auto ei käy.

                  Comment


                    #10
                    Mitkäs tulpat sinne meni? Legenda on vahva että nämä koneet eivät dikkaisi kuin vakiotulpista. Ei se nyt aivan niin ole, mutta saattaahan se vähän nirso olla. Esim "oikeat" denson iridiumit ei oikein pelaa vaikka maksaa hunajaa.

                    Voit koittaa myös resetoida boksin käyttämällä akkua irti. Tyhjäkäynninsäätöä opetellaan muistiin. Muuten nyt menin vähän neuvottomaksi :)

                    Lambda-anturin signaalijohdon voit koittaa ottaa irti (varo ettei kuuman anturin johto saa maita, se on vainaa heti eikä hetken päästä). Bensanpaine ehkä voisi olla hyvä mitata. Antureita voi muutenkin melko surutta repiä irti käyvästä koneesta, kunhan ei rpm-anturia ota. Mikä vaikuttaa eniten parantavasti?

                    Comment


                      #11
                      Ei ole pensanpaineensäädintä paikoillaan. Tietysti se vakio on paikoillaan.
                      Dumppi irti ja N75 paikoilleen. Voi noita kokeilla, mutta on toiminut aiemmin vaikka dumppi on paikoillaan. Dumppi on suljettu, eli niin kireällä kuin saa.

                      En muista minkä merkkiset tulpat on paikoillaan.

                      Tyhjäkäynninsäätö muistiin. Täytyykö se jotenkin opettaa, vai onko niin viisas että osaa itse jos resetoin boksin?

                      Orkkissytkän vahvari ei ole käytössä. Saattaa tietysti joku noista A4:n puolista tökkiä.
                      Niissähän on vahvari itsessään.

                      Täytyy yrittää tutkia vielä tai antaa asiantuntijan katsella.
                      Jos ei vikaa löydi niin nuotio auton alle:)

                      Comment


                      • #12
                        Tuo sammuminen ja nykiminen kuulostaa niiiin vakiopuolien ongelmalta, mutta kun konversio on tehty... Mulla loppui moinen tuohon konversion paikalleensaantiin. Tottakai vika voi olla uusissakin puolissa.

                        Denso tulppien kanssa ei ole muita omakohtaisia ongelmia esiintynyt kuin että eivät jaksa kipinöidä vakiota suuremmilla ahtopaineilla. Eli ovat vastaavia, mutta vain vakiokoneessa :)

                        Comment


                          #13
                          Dumppi? Niinpäniin.

                          Comment


                            #14
                            Dumppi ei ole vaikuttanut mitenkään aikaisemmin. Vika on ilmennyt muutama viikko sitten ja dumppi on ollut paikoillaan kohta vuoden.
                            Otan sen pois ja kokeilen N75:lla miten toimii.
                            Toivottavasti vika loppuu siihen.

                            Comment


                              #15
                              N75 on ahtopaineensäätösolenoidi. Taitaa olla termit sekaisin?

                              Comment


                                #16
                                Okei.
                                Tästä voimme päätellä etten tajua puoliakaan tuon auton hienosta tekniikasta. (joka ei ole järin kestävä).
                                Eli en pärjäisi tuon auton kanssa yhtään ilman näitä sivuja ja ammattimaisia neuvon antajia.

                                Siis se musta pötkäle jossa on kaksi paksumpaa letkuliitäntää joista toinen lähtee alhaalta ja toinen lähtee pötkäleen sivusta sekä yksi ohuempi putki joka menee käsittääkseni imusarjalle? Vai olenko tässäkin väärässä?

                                Mikä on se musta mötkäle mikä tulee siihen dumpin paikalle?
                                Minä luulin että se on N75:)

                                Eli siis se kannattaa laittaa heti paikoilleen...
                                Dumppi vissiin sekoittaa ilmamäärämittaria ja antaa väärää tietoa ohjaukselle.. Kenties..

                                N75, missä se sijaitsee? Vai onko sitä ollenkaan tuossa autossa?
                                Jos on, niin kannattako sitä epäillä tuon sammumisen syyksi?
                                Vaikka en usko, että ahtopaineensäätösolenoidi vaikuta tyhjäkäyntiin mitenkään.

                                Mikä on konversio?

                                Comment


                                  #17
                                  Musta pötkäle on by-pass venttiili ja kannattaa laittaa paikoilleen. Dumppi sekoitaa juurikin noita seoksia toiminnallaan.

                                  N 75 venttiili löytyy ihan by-passin vierestä ja tuskin se on syypää sammahteluun.

                                  Konversio=muutostyö/muunnelma.

                                  Jos lontoo taipuu, niin tuolla on aika paljon tietoa.
                                  http://www.sjmautotechnik.com/troubl.../20vboost.html

                                  Comment


                                    #18
                                    Kiitos paljon.
                                    Lontoo ei taivu valitettavasti.
                                    N75 venttiili on ilmeisesti se mihin tulee piuha kiinni.. Kiitos kiitos..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuli mieleen, että voisiko olla bensan syöttöongelma? Kohdalleni on sattunut pari tapausta, että tuo ongelma oireilee yleensä aika ihmeellisesti ja ilman logiikkaa.

                                      Bensapumpun käyntiääntä ei oikein kuule kunnolla sisälle, vaan pitää yleensä kuulostella ulkona. S4:stani en tiedä, että lieneekö pumppu missä, mutta surinaa senkin pitäisi pitää, yleensä tankin hujakoilla. Todennäköisesti pumppu lähtee heti käyntiin vain virrat päälle laittamalla, jolloin surinan kuulee hyvin ilman häiritsevää moottorin käyntiääntä. Kun autosi sammuu ongelmallisesti, niin jätä virrat päälle ja käy taas kuulostelemassa ulkona, että pyöriikö pumppu.

                                      Jos ei surise, niin ongelmana voi olla pumpun relekin. Maksaa marmoritiskillä varmaan aikamoisesti (muistellen vanhan 80:sni 85egen oirehtivaa relettä), joten rohkeasti releboksi käteen ja katsomaan sen sisään, että onko kylmäjuotoksia. Ja jos pumppu ei käy, niin releboksin tilalle voisi laittaa ohitusjohdon niin että pumppu käy kokoajan. Näin huomaa onko vika siinä releboksissa.

                                      Virtalukon pohja on mennyt parissa autossani, mutta silloin auto ei kyllä pysynyt käynnissä ollenkaan. Pohjan vaihto ei pitäisi kovin paljoa maksaa, joten voisipa sen lukonkin kurkata, että onko pohja kovin huonon näköinen.

                                      Comment


                                        #20
                                        http://www.4induktion.com/catalog/images/n75j.jpg
                                        Tuossa on kuva venttiilistä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Se voisi kyllä olla se pumppuvika. Tuo kuulostaa kyllä järkevältä. Missä se releboksi sijaitsee?
                                          Onko konepellin alla tuulilasin alapuolella. Siis siellä laatikossa mistä katsotaan vikakoodit.
                                          Vai onko kabiinissa jossain ratin lähellä kojelaudan sisällä vai takapenkin alla?
                                          Jos jollain toimiva pensapumppu, niin voisin ostaa vaikkei vikaa olisikaan tuossa nykyisessä.
                                          Mielestäni pumppu on tankissa tai sen kyljessä kiinni..?
                                          Suodattimen ostin ja suuttimenputsausainetta... Ei liene ongelma näillä häviä.
                                          Tuo kuva on siis N75 venttiili..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Uppaillaan

                                            Omassa lossissani myöskin satunnaista sammumista kun laskee kaasun. Välillä sammuu kuin avaimesta, välillä vähä rykii. Toisinaan kärsii vetää isoa kovaa ja jää käyntiin, toisinaan sammuu pienestäkin kaasun hipaisusta. Eli kaikenkaikkiaan varsin epäloogista käytöstä...

                                            Ahtovuodot, bypässi ynnä muut perusasiat on katsottu olevan kunnossa, ei ollut vikakoodeja. Mahtaiskohan esim. ylempänä mainitut rpm anturi ja kaasuläppäpotikka jättää poikkeuksetta vikakoodin jos noissa olisi satunnaista vikaa tai vaikkapa liittimissä kontaktihäiriötä? Voiko noiden toimivuuden varmistaa jollain muulla tavalla kun ostamalla uusia?

                                            Muistaakseni ominaisuus ilmaantui pienimuotoisen rautapäivityksen yhteydessä jo kauan sitten ja muuttui satunnaiseksi softapäivityksellä. Ihan kaikkea ei jaksa muistaa kun koneita ja kompoinentteja on vaihdeltu ihan jo viimisen vuoden aikana moneen kertaan ja monestakin syystä....

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuolla on jotain testausohjeita.

                                              http://www.s2-audi.co.uk/workshop/3b_ignition/3bi.pdf

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nostetaas todella vanhaa aihetta esiin. Samat oireet alkanut vaivata omaakin -93 I5 moottoria.
                                                Sammuu välillä kuin avaimesta kääntämällä ja nykii ajossa silloin tällöin.
                                                Osaa on kyllä vaihdettu melko paljon parin vuoden sisään ja mitään hälyttävää koodia ei ole.
                                                Bensapumppu, paineensäädin, sytkävahvarit, lambda vaihdettu. Orkkispuolat paikallaan ja antaa vetoja ihan hyvin nykimättä. Boxia nollailtu jne.
                                                Yksi huomio, joka on kummastuttanut, niin tulpat on melko nokiset. Boschin orkkis tulpat paikallaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Virtalukon pohja vaihdettu?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Virtalukon pohjaa ei ole vaihdettu. Voisihan tuon kokeeksi vaihtaa. Tuo tulppien mustuminen kiinnostaisi. Käy ilmeisesti jostain syystä rikkaalla?
                                                    Aiemmassa urssissa -92 oli myös ihan vakio setup sytkäpuolella ja tulpat oli aina "terveen" näköiset.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X