Tuo typ89:n 68mm laakeri on sama kuin typ81:n. Alkusarjan typ89, joka on 1-osaisella tolpalla käyttää tuota, uudemmat mielestäni aina 75mm tai 82mm.
Mulla lojuu tallin nurkissa yksi lötkön koolivammainen 5x112 mutterinapa, jonka pitäisi olla jakoa vaille vastaava kuin 4x108. Jos täällä päin liikut, niin käy hakemassa. Saat ainakin sovitettua olisiko tuollaisesta ratkaisuksi takavetarien kanssa, vaikkei tuo napa käyttökelpoinen enää muuten olekkaan
Taisi olla kanttisen ja sämpyän jousisssa vähän eroa, mutta en muista enää tarkemmin miten. Olikohan ylälautasen halkaisija tai sitten tolpassa jousen paikan halkaisija eri. Ehkä.
no mitalla katsottuna ilman vetareita nilkan sisäpuolelta laakeripesää, n76mm halkaisija ja sisempänä tulee ennen laakeria millin kahden pykälä, että taitaapa olla tuo 68mm lakru..
eipä heitetä vielä nilkkaa kaivoon kokonaan.. oisko niin että sisäpuolelta katsottuna siinä onkin ikäänkuin stopparina tuo pykälä ja muuten laakeripesä olisi sen 75mm
edit: Eli tuolla T81/85 jousi/iskari yhdistelmällä saa tehtyä "huonon tien" alustan näppärästi.. ;) vai miksikä sitä tehdaskorotusta sanottiin :)
Mulla lojuu tallin nurkissa yksi lötkön koolivammainen 5x112 mutterinapa, jonka pitäisi olla jakoa vaille vastaava kuin 4x108. Jos täällä päin liikut, niin käy hakemassa. Saat ainakin sovitettua olisiko tuollaisesta ratkaisuksi takavetarien kanssa, vaikkei tuo napa käyttökelpoinen enää muuten olekkaan
voi olla hieman pitkä matka täältä rovaniemeltä tulla hakemaan :) mutta käyn purkaamoilta kattelemmassa jos löytys osia et pääsis testaamaan..
Febin sivuja tutkailin ja kattelin niin samoilla mitoilla (75mm ulkohalkaisija, 37mm pituus) laakereita löytyisi (BMW, MB, VW, AUDI) 39, 40 ja 42mm sisähalkaisijalla, että kyllä noilla jollain saadaan se vanha mutteri tumppi siihen kiinni..
hohhoijjakkaa.. joskus sitä tuntee itsensä palikaksi.. tänään on juuri sellainen päivä..
eli hain tallilta romujen seasta vanhan navan käsiini ja katselin sitä hetken.. vanhan navan sisähalkaisija on juurikin tuo sama 42mm kuin esmes satkussa. No olisikohan kenties mahdollista käyttää sitä "satkun" laakeria ja vanhaa t81/t85 napaa? No eipä vissiin! ainoa että napa on hieman erimallinen (pitäs ottaa kuva) Laippa jota vasten rengas kiritään tulee t89 hieman ulommas mitä tuossa vanhemman mallisessa. No asiahan ratkesi sillä että laitetaan se lukkorengas ensimmäisenä laakerikooliin ja sitten lakru perään ja laippa paikalleen, se on siinä.. (ELI TÄSSÄ ON KÄYTETTY TAKANAPAA, EDESSÄ 22 POORIT, TAKANA 26)
tosiaan jarrulevyn paikka saatto näin hieman muuttua mutta nepä menee muutenkin rakenteluksi..
paitti että pitääpä vielä tesmata vaikuttiko tuo lukkorenkaan käyttö siihen että meneekö nivel liian syvälle nyt nilkkaan..
-No menipä se vain syvälle.. hmm.. pitääpä hienosäätää viel ;)
-No helvetti.. vaikka sen muuttaisi siten että ei olisi lukkorengasta siellä niin nivel ei mahdu pyörimään vaan ottaa nilkan reunoihin kiinni.. huoh..
tossa on takana mustalla t89 90mm nivel ja sinisellä 90mm mutterinivel (80/90/100/200 jne jne).. eli samat kuin tuolla ylempänä kuvassa mutta päällekäin.. mustalla oleva on se siihen käyvä ja punanen viiva osottaa sen kohan johon hinkkaa..
tulitikut siinä testin vuoksi että olisiko auttanut jos laakerin edessä ei olisi ollut lukkorengasta..
No voi jehna, on tuo nyt varsinainen Akilleen nilkka. Mutta jos ihan vähän sorvilla siitä... voimakin jakaantuu neljälle akselille - olet jo niin lähellä. :-)
Laitatko kanttiin ABS:t? Onko mutteri-ABS-nivelen poikkileikkauskuva samanlainen?
Oliko tuo paikoilleen mennyt napa tuon kantikkaan alkuperäinen takanapa? Mikäli näin, niin tuo on juurikin sama kuin lötkössä, kuten ylempänä jo mainitsin.
Kokeile toki sopiiko tuo paketti vetareineen kaikkineen autoon paikoilleen ennen kuin jatkat panostusta tuohon kombinaatioon. Tuota samaa takavetaria on käytetty urkissa edessä 016 lootan kanssa, joten tähän informaatioon väittämäni sen sopivuudesta perustin. Urkissa tosin uniikki tolppa edessä, mutta vastaava napa kuitenkin. Toki eri tolpan myötä myös raideleveys voi olla eri, joten vetarikin voi käydä lyhyeksi, toivottavasti ei.
Yrittäisin sinuna kokeilla ensin ottamalla tuon laakerin alta ylimääräisen sokan pois, ja mikäli tila ei nivelelle vieläkään riitä, niin onko tuosta tolpasta mahdollisuutta hioa tavaraa pois nivelen tieltä?
Tuo navan offset-ero lienee selitää typ89:n leveämmän raidevälin, joka musitaakseni n.5mm per.puoli leveämpi kuin ty81:ssä.
Tuota raidevälieroa on myös selitetty pidemmillä alapalloilla, mutta silloin mielestäni myös yläpäiden kiinnityspiteidenkin pitäisi olla leveämmällä, kuin typ81:ssä, tai sitten laakeripesän kulman suhteessa iskarinputkeen jyrkempi. Tuosta kuulisin mielelläni mielipiteitä.
Alkuperäinen takanapa T81Q, satkun pyörän laakeri. EI ole mahdollista laittaa napaa paikalleen ilman että käyttäisi tuota sokkaa alla, tai sitten mennään millien murto-osilla että navan laippa osuu nilkkaan, tai jopa osuu. (osuu) Ihan alkuperäistä etuvetaria (takavetarin niveltä epähuomiossa) olen tuossa hieronut.. kun on sama ulkonivel kuin satkussa ja muissa.. Jos raideleveys ei tolppien mukana ole nyt muuttunut järjen mukaan alkuperäiset vetarit pitäisi passata..
Tuon lukkosokan verran vetari joutuu venymään nivelistä mutta uskoisin että sen kestää. JOS ei muuta vaihtoehtoa niin sokka pois ja sorvilla sopivan kokoinen lätkä laakerin toiselle puolelle jotta napaa saadaan ulospäin.
Yrittäisin sinuna kokeilla ensin ottamalla tuon laakerin alta ylimääräisen sokan pois, ja mikäli tila ei nivelelle vieläkään riitä, niin onko tuosta tolpasta mahdollisuutta hioa tavaraa pois nivelen tieltä?
Noilla tulitikuilla koitin demonstroida sitä juuri että laakeri olisi ollut ihan perillä, ei auttanut tuon nivelen kanssa.
Takana sitten on taas hauskuus edessä myös.. siellä oli vanhassa sekä uudessa navassa kahdet laakerin sisämitat. ristiin ne kuitenkin meni heittämällä, vetaria en tosin ole vielä kokeillut.
Ja muuten T89 75mm nilkassa (ainakin tuossa) ei ole jäänyt reliikiksi lukkorenkaan uraa ulkolaitaan. ei ollut kuin prässäämällä paikallaan.
Ei perse mitä hieromista.. tästähän saadaan FAQ osiolle kohta hyvä juttu :)
- - - -
Tuollainen 45hampainen ABS murkula tilattu ( n60? ), katsotaan mitä käy, huomenna täällä. Käyn kuitenkin sorvarilla kokeilemassa mitä tuolle vanhalle nivelelle tapahtuu kun jyrsitään hieman pois, jos vaikka niinkin saa passaamaan.
- - -
Jyrsittiin hieman niveltä ja jo nyt passaa paikalleen, otin lukkorenkaan pois mutta joutui napaa laikalla hieman modifioimaan, hankaa vieläkin hieman nilkkaan, mutta eiköhän se siitä kulu, ei niin pahasti vastannut ;)
Tuo navan offset-ero lienee selitää typ89:n leveämmän raidevälin, joka musitaakseni n.5mm per.puoli leveämpi kuin ty81:ssä.
tätä teoriaa vahvalla mutulla tukisin kädessä vanhempaa ja uudempaa napaa pyöritelleenä
jaaha.. korjataanpa hieman taas.. meni kaikki uusiksi. Eli se napa oli kuin olikin takanapa eikä etunapa. Edessä pienempi navan tappi. no, onpahan taakse nyt sitten kaikki valmiina. eteen ehkäpä käy sitten suoraan ne uudemman mallin nivelet omilla laakereilla. näyttäisi olevan 30 hampainen tuo vanhemman akselinpää, mutta tutkitaan ja hutkitaan lisää :D
taakse:
t89 tolppa - "satkun" 42mm laakeri - alkup napa ja loppu käykin suoraan (tai sitten sorvilla himpun verran pois nivelestä jos ei mahdu nilkassa pyörimään.
No.. tuo ensimmäinen tapa tehdä olisi tosiaan varmaan toiminut jos olisi löytänyt ne passatin/audi 90 2.2 vetarit. Mutta kun käytän noita vakiovetareita, ja siinä se epähuomiossa tuli luultua että samat poorit on etu ja taka-akseleissa, mutta eihän se niin tietenkään ollut, oma moka.
Mutta pitää tässä alkaa tehdä ajan kanssa selvitystyötä noille A4:sen napojen istuttamiselle, saisi helpommin löydettyä niitä napoja kuin noita vanhempia ja hidastinvalikoima laajentuu/helpottuu sen jälkeen.
- - - - -
Vanha napa ei ilman sorvia sitten mahdu uudempaan nilkkaan. Pitää sorvata n2-3mm syvä ura navan laippaan siihen pulttirei´istä katsottuna n1-2mm ja ihan siihen seuraavaan pykälään asti. Vähän hankala selittää. uppoaa niin syvälle se napa että hirttää muuten kiinni nilkkaan.
Ja se raideväliero tulee juurikin tuosta napojen erosta.
aiheesta poiketen.
voisiko joku muistaa tai mitata audi alapallojen lieriön halkaisijan? tukivarteen kahdella pultilla kiinnitulevissa alapalloissa on kait 17 sekä 19mm lieriöitä? mikä halkaisija on urkissa?
entä mikä raidetangonpää urkissa on? ilmeisesti eri kuin coupe quattrossa? mistä saa urkkiin alapallot sekä raidetangon päät?(muualta kuin audilta)
Comment