Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyistä jälleen :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Agrimarketin sivuilla näytti olevan mainittuna Teboil Hypoid 75W-90.

    Comment


    • Joo, sen löysin kans...aika iso pönttö vaan. Siinä tulee noin 7e/ltr. Muutenhan tuo ei sitten olekaan halpaa, jos sen 15e/ltr maksaa. Castrolia saa Saksasta kympillä litra, ja suomessakin taitaa suurin osa pyöriä siinä 20:n puolin ja toisin.

      Tuo VS600 on ilmeisesti nimenomaan lukottomaan perään, joten kertooko se nyt sitten puolesta tai vastaan, että passaako? Eikö se niin pitänyt olla, että API GL-4 sopii lootaan ja GL-5 perään? Hitto, että tässä menee jo täysin sekasin. Helpointa taitaa olla, että ostan jotakin näistä jo suositelluista öljyista, ja vien nuo vs600:t öljynkeräykseen.

      Comment


        Perässä ei kitkalukkoa ole, ja GL-5 on vaatimus, joten miksi ei kävisi tuo vs600? Hypoidipyörillekin (liukuvaan hammaskosketukseen) suositeltu. Perusarvot paperilla vähän paremmat kuin SHC1 (linkki). Eiköhän tuota uskaltaisi laittaa.

        Comment


        • Meikäläisellä käytössä 2.0tfsi:ssä Eurolin superlite 5w-40. Hinta erittäin kilpailukykyinen versus muut merkit. Tolla mennään max 10 tkm vaihtovälillä. Kyseessä kuitenki iso öljyvalmistaja, hyväksynnät löytyy vw, bemariin, meseen ja porcheen.

          Comment


          • https://m.facebook.com/story.php?sto...00002063720797

            Comment


              Kelpaako BMK:lle Diamond Diesel 15tkm kiinteällä vaihtovälillä?

              Comment


                Kelvannee, jos ei ole partikkelisuodatinta. Itse laittaisin kuitenkin vw 507.00 -luokituksella olevaa kiinteällekin välille.

                Comment


                  Okei, hyvä tietää. Suodatin löytyy. Mikä olisi siis hyvä öljy?

                  Comment


                    Nyt kinkkinen kysymys öljymaistereille:

                    löytyykö jostain hiukkasloukulle kelpaavaa öljyä joka ei olisi LongLifea?

                    Comment


                      http://www.kendall.fi/wp-content/upl...Motor_Oil1.pdf

                      No siinä yksi esimerkki, jämyjä kun olen.

                      Comment


                        Miksi se pitää olla ei-longlifeä?

                        Comment


                        • Miksi sen pitää olla longlifeä?

                          Castrol Magnatec 5W-40 DPF

                          Comment


                            No siis kuten tässäkin on useaan otteeseen (ja monessa paikkaa muuallakin) todettu niin LL öljyt ovat paskaa. Tukkivat konetta ja sen vuoksi kun ajelen joka tapauksessa n. 15tkm kiinteällä välillä niin ajattelin etsiä sellaisen öljyn, jonka ominaisuudet olisivat paremmat kuin LL öljyssä.

                            Comment


                              Ei ne öljyt konetta tuki, jos pitää vaihtovälit lyhyenä. Ominaisuudet noissa LL-öljyissä ovat varmasti riittävät ellei jopa parhaat. LongLife on huoltoväli ja jotkut öljyt ovat LL-yhteensopivia, kun taas toiset ei. Öljyissä ei siis ole mitään vikaa, mutta se liian pitkä vaihtoväli aiheuttaa ongelmat.

                              Comment


                                LL-öljyt ovat erittäin hyviä. Oikeastaan 15tkm välillä ainoa haitta niissä on, että noin tiheällä välillä menee ominaisuudet hukkaan ja maksaa ns. turhasta.

                                Comment


                                • Eikä se LL-huoltoväli aiheuta ongelmia jos autolla ei ajeta pelkkää pätkäajoa. Ihan normi öljyilläkin on suositus, että vaihtoväliä lyhennetään, jos auto seisoo paljon tai ajo on pääasiallisesti lyhyttä pätkäajoa. Toki ei siitä lyhyemmästä vaihtovälistä mitään haittaa ole (muuta kuin lompakossa).

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja lukaszm Näytä viesti
                                    No siis kuten tässäkin on useaan otteeseen (ja monessa paikkaa muuallakin) todettu niin LL öljyt ovat paskaa. Tukkivat konetta ja sen vuoksi kun ajelen joka tapauksessa n. 15tkm kiinteällä välillä niin ajattelin etsiä sellaisen öljyn, jonka ominaisuudet olisivat paremmat kuin LL öljyssä.
                                    Odotinkin tätä vastausta ja siihen onkin jo vastattu. LL-öljyt ovat normaaliin käyttöön varmasti parasta mitä on, ongelma on vaihtoväli ja oikeammin koneiden suunnittelu sitä silmällä pitäen.

                                    Comment


                                      Itellä on kans kait LL huolto ja ajattelin tehdä itte "välivaihdon". Onnistuuko se tuon "nipan" kautta, joka on öljynsuodattimen vieressä? Siihenhän niitä öljytikkujakin on modattu. Onko tuota muuten joku tehnyt? Jostain löysin sen tikun numeron mikä siihen sopii (06J115611E ?), mutta joutuuko sitä modaamaan?

                                      Comment


                                        Samalla öljyllä yli 100.000 km?

                                        Luittehan tämän: Saksalaisyhtiön väite: Samalla moottoriöljyllä voi ajaa yli 100.000 kilometriä

                                        http://yle.fi/uutiset/saksalaisyhtio...metria/7878632

                                        Comment


                                          Mitähän tuo öljyn puhdistaminen sitten maksaisi verrattuna kun öljyt maksaa vain 50 € molemmin puolin autosta riippuen ? Näin vaihtovälin kustannuksia ajatellen.

                                          Tuota puhdistusta kun ei voi kotona tehdä ja työ maksaa.

                                          Comment


                                          • Niin, raskaalla puolellahan on jo viime vuosituhannella ajeltu 100tkm vaihtoväleillä. Öljytilavuutta kasvatettu 10-30% riippuen moottorityypistä näin näppituntumalla niistä minkä kanssa itse on tullut pelattua. Suodatusta myös yleensä parannettu, ellei vakiona ole ollut ylihyvä järjestelmä.

                                            Vähän pistää silmään kohta "Suomessa öljydialyysistä ei ole kokemusta. IMT kertoo, että Suomessa öljynsuodatusta kohtaan ei ole ollut tähän saakka edes minkäänlaista kiinnostusta." Kyllä meilläkin duunissa on dialyysilaite, ja epäilen että työkonepuolella emme ole ainut kun moista laitetta käyttää yhdessä öljyanalysaattorin kanssa.

                                            Comment


                                              Olen antanut itseni ymmärtää laivojen ja muiden todella isojen laitteiden koneissa käytetyn öljyn suodatus/lisäaineistusmentelmää jo pitkään. Eli öljy suodatetaan tietyin määrävälein ja samalla se analysoidaan jotenkin ja lisätään siihen sopiva määrä erilaisia lisäaineita. Sen jälkeen taas kovaa ajoa samoilla öljyillä. Sinänsä ihan järkevää, kun öljytilavuus mitataan tuhansissa litroissa.

                                              Autossa jotenkin vaikea keksiä miten tuota saisi riittävän kustannustehokkaasti tehtyä, kun laatuöljytkin saa alta kympin (kun miettii mistä ostaa) litra ja suodatin jotain parin-kolmenkympin luokkaa. Mielestäni öljydialyysin pitäisi maksaa suodattimineen max. puolet normiöljynvaihdon hinnasta, jotta moista palvelua viitsisi käyttää. Idea on kyllä hyvä ja kannatettava.

                                              Comment


                                              • Eipä se LL öljy 30tkm ajelujen jälkeenkään (ainakaan omalla ajeluilla) ole mitenkään erityisen huonoksi mennyt. Toki se on mustaa, mutta ylimääräiseet partikkelit suodattamalla varmasti hyvinkin käyttökelpoista.

                                                Eräällä tutulla LL-öljyt pyörivät koneessa 68tkm ilman vaihtoja, kun omistaja ei muistanut huollattaa autoa. Olihan ne öljyt poisotettaessa todella likaiset, mutta koneesta ei suureksi yllätykseksi löytynyt mitään normaalia suurempia kulumisen merkkejä.

                                                Tuo Nesteen asiantuntijan kommentti lisäaineiden kulumisesta kuulostaa mielestäni ihan luontevalla. Jotenkin loogiselta tuntuisi että tuollaisen suodatuksen yhteydessä, voitaisiin lisäillä sopivia lisäaineita, jotta alkuperäisen lisäaineistetun öljyn ominaisuuksia voitaisiin palauttaa paremmin.

                                                Comment


                                                  Itse en näe estettä mikseikö öljyntilavuutta voisi nostaa tuplaan, ja näin tuplata myös vaihtoväli. Meneeköhän se noin helposti?

                                                  Comment


                                                    Käsittääkseni esim.Italiassa myydään puhdistettua öljyä tai vastaavaa. Ja siitä johtui ainakin 2000-luvun puolivälin italotuontien erikoiset koneviat/ kulumiset. No manjana maat nyt on muutenkin erikoisia ja tällä dialyysillä päästään varmasti hyvään tulokseen.
                                                    Tosiaan hinnan pitäisi olla 50% halvempi eli ei paljon mitään, että esim. henk.koht.edes miettisin asiaa. Varmasti tulevaisuudessa öljyvarojen vähentyessä yleistyy tämäkin menetelmä.

                                                    Comment


                                                    • Itse näkisin että suuria hyötyjä voidaan saavuttaa logistisesta näkökulmasta. Se öljy joutuu kuitenkin kulkemaan melko pitkän tien päätyäkseen maan alta auton moottoriin. Jos puhdistuslaitteella voidaan sama öljy käyttää vaikka tuo 3-5 kertaa, niin säästetään melko paljon kuljetuksissa ja varastoinnissa.

                                                      Luulisi olevan öljynvaihtoyrittäjillekin helpompaa, kun ei tarvitse pitää isoa rahaa öljyn varastoinnissa jatkuvasti kiinni. Toki tuo puhdistuslaite vaatii varmasti kohtuullisen suuren alkuinvestoinnin, mutta ajan kanssa luulisi maksavan itsensä takaisin.

                                                      Mitenköhän muuten vaihteistoöljyjen kanssa? Näin äkkiseltään tuntuisi että vaihteisto öljyille voisi säännöllinen puhdistus tehdä ihan hyvää. Etenkin kun nykyisellään monet automerkit eivät vaadi edes öljyn vaihtoa.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti
                                                        Itse näkisin että suuria hyötyjä voidaan saavuttaa logistisesta näkökulmasta. Se öljy joutuu kuitenkin kulkemaan melko pitkän tien päätyäkseen maan alta auton moottoriin. Jos puhdistuslaitteella voidaan sama öljy käyttää vaikka tuo 3-5 kertaa, niin säästetään melko paljon kuljetuksissa ja varastoinnissa.
                                                        Ei kai täyssynteettisissä moottoriöljyissä ole ollenkaan maasta pumpattua öljyä, vai onko??

                                                        Edit: On niissä?
                                                        Viimeksi muokannut heisja; 21.3.2015, 11:21. Perustelu: vastaus omaan kysymykseen :)

                                                        Comment


                                                          Mitähän se tällainen ööli on? Tilasin edgeä ja laatikossa oli 5 pönikkää näitä.

                                                          Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1427713532945.jpg
Views:	1
Size:	107,1 Kt
ID:	1624651

                                                          Comment


                                                            Mistä tilasit? Itsellehän tuli oeldepot24:stä väärät peräöljyt, ja reklamoituani lähettivät kyllä oikeat. Väärät sai pitää. Tosin reklamaation käsittelyssä meni pari viikkoa + toimitusaika...

                                                            Comment


                                                              Heh, tuo GM:n öljy ainakin on huomattavasti halvempaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X