Missä AAH:ssa sijaitsee vedenlämpömitarin anturi? Onko hankala vaihtaa ja mitä maksaa? Huomenna saan audin pois huollosta. Olivat korjanneet katin suojapellin ja vaihtaneet lämpötunnistimen ja nyt toimii kuulema. Korjaukset takuuseen. Vedenlämpömittarin vaellus johtuu kuulema ite mittarista tai sen anturista. Eivät sitä vaihtaneet kun ei kuulunut huollon takuun piiriin, eikä niillä ollu varastossa sellaista.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AAH vedenlämpöanturi (termarivika ehkä sittenkin vaiko eikö)
Collapse
X
-
mtiAvainsanat: Ei mitään
-
Siinä se on kuskinpuolen kannen takana olevassa vesiputkessa. Helppo vaihtaa. Kunhan nopeasti vaihtaa niin ei pahemmin nesteitäkään lorahda.
Mä vähän vain epäilen minkä "lämpötunnnistimen" ovat vaihtaneet? Periaatteessa pelkääjänpuolen kannen takana on paikka lämpötilaKYTKIMELLE, mutta yhtään en ole missään AAH:ssa nähnyt... Eli tuosta yhdestä kuskinpuolen kannen takaisesta anturista ottaa sekä mittaristo että ECU tietonsa...
-
mti
Sanoivat että kun olivat tökänneet auton tietokoneeseen niin se ilmoitti lämpötunnistimen vialliseksi. Sanoi että se on vaihdettu ja auto pelaa taas, mutta mittari ei toimi kunnolla vieläkään. vika kuulema itse mittarissa tai anturissa. sähkäri oli kuulema tutkinut asiaa. Näin kertoi korjaamon esimies puhelimessa.Liekkö sitten tiesi mitä puhuu. Täytyy selvittää kun haen auton huomenna. Saa antaa vinkkejä mitä kannattaa kysyä yms. ettei tule kusetetuksi tai joudu taas kohta viemään takaisin. Tuntuu teillä olevan enemmän tietämystä kun kyseisellä esimiehellä. :)
Comment
-
mti
Jos ne on sitten vaihtaneet tuon anturin mistä Sami puhuit niin mistä sitten kannattaisi etsiä vikaa joka aiheuttaa mittarin vaeltamisen alle 55 ja yli 90 asteen väliä vaikka anturi on uusittu? Mistä kannattaisi aloittaa metsästäminen? Vähän kyllä tuntuu oudolle kun toissa päivänä sanoivat että lämpötunnistin on vaihdettu muttä käyntihäiriö ei kadonnut, mutta nyt sanoivat että auton voi hakea. Lämpötunnistin vaihdettu, katinsuojapelti korjattu ja auto toimii mutta mittari ei. Ota näistä sitten selvää :/
Comment
-
Minä sanoisit että ajat vähän aikaa ja seurailet tilannetta. Luulisin että vian aiheuttaja on ollut ihan jossain muualla kuin lämpötilaanturissa. Kova veikkaus on esim. jotain puolien sähköliitosta tai sitten jopa nokan ajoituksen heittämistä. Ja pyydä näyttämään missä se anturi sijaitsi jonka vaihtoivat.
Ja kysy ihmeessä millä varmistivat hihnanvaihdossa nokkien ajoituksen! Jos sanovat että vanhalla hihnalla niin en ainakaan tulevaa Porscheani sinne veisi ;)
Comment
-
mti
-
mti
Kävin aamulla Audin huollosta. Olivat vaihtaneet juuri sen lämpöanturin mitä Sami tarkoitit. Sen toimimattomuus aiheutti kuulema moottorin oikkuilun. Kysyin myös ettei vaan olisi vika ollut ajoituksessa, johon vastasivat että ei olis kulkenu senkään vertaa siinä tapauksessa. Eivät olleet käyttäneet vanhaa hihnaa ajoituksen kohdistamiseen. Sähkö mies oli ollut sitä mieltä tutkittuaan että lämpömittarissa itsessään on vikaa.
Kävin sitten ajelemassa ja kone vaikutti toimivalta koko kierrosalueen. Puhtia löytyi ja kiihtyi ilman nykimisiä pienillä vaihteilla sekä 4:lla että 5:lla. Tyhjäkäynti tasaista.
Parin minuutin jälkeen lämpömittari alkoi kohota 90:een mutta putosi 50:een taas parin minuutin kuluttua. Pysyi siellä 15min ja kun pääsin kotipihaan niin nousi taas 100:een. Lähdin taas samantein ajelemaan ja seuraamaan mittarin elämistä. Pysyi 100 muutamin minuutin ja motarilla putosi 95:een. Pysyi siellä kuitenkin n. 5min ja sitten putosi 70:een ja hetken kuluttua nousi 95:een. Jonkin aikaa ajeltuani putosi 50:een ja jäi siihen kunnes olin taas kotona (n.10min).
Kabiiniin puhalsi kokoajan lämmintä ilmaa eikä se muuttunut koko ajon aikana.
Eli voisiko vika todellakin olla mittarissa itsessään vai olisiko ilmaa järjestelmässä ja paisuntasäiliön korkki viallinen? Ilmastointia keksinnössä ei ole.
Toinen juttu ihan mielenkiinnon vuoksi että minkälaiset pitää olla AAH:ssa öljyn lämmöt normiajossa, mikä on normi tyhjäkäynti (itellä on 800rpm) ja mitkä normi öljynpaineet (itellä kylmänä nyt n.3,0bar tyhjäkäynnillä ja yli 5,0 ajossa / lämpimänä tyhjäkäynnillä n.1,5-2,0 välillä ja ajossa 4,5-5,0). Onko normaalit vai onko tulevaisuudessa edessä öljynpaineventtiilien vaihto? Öljyt ja suodatin on vaihdettu huollon yhteydessä.
Kiitos Sami hyvistä neuvoista ja tiedoista. Pikkuhiljaa alkaa itsekkin tutustumaan Audin sielunelämään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sami RomppanenPeriaatteessa pelkääjänpuolen kannen takana on paikka lämpötilaKYTKIMELLE, mutta yhtään en ole missään AAH:ssa nähnyt...
Comment
-
mti
Nyt sitten tarkastelin auton alta, miten ovat korjanneet katalysaattorien suojapellin jonka rikkoivat autonosturin reunaan. Eihän siellä ollut koko peltiä enää ollenkaan. No sitten ihmettelemään konepellin alle lisää. Löysin kaksi irrallaan olevaa johtoa jotka kuuluivat lamda-antureille. No eikun soitto taas korjaamoon. Kertoivat että kyseiset johdot olivat irti auton tullessa kansiremppaan ja olivat sitten laittaneet ne kiinni. Näistä johdoista oli nyt tämä nykiminen johtunut joten ottivat ne irti ja taas toimi. Sanoivat että on ilmeisesti vaihdettu tarvike lamdat joskus ja nämä olivat jotain lamdan lämmitysjohtoja ja kiinni ollessaan sekoittivat lamdan toiminnan. Itse lamdat olivat kuulema kunnossa. Vikakoodi oli sitten ilmoittanut viaksi lämpötunnistimen vialliseksi ja olivat sen vaihtaneet.
Montako johtoa lamdalta kuuluu lähteä AAH:ssa? mulla 2 valkoista joilla yhteinen liitin ja tämä 1 ns.ylimääräinen musta jolle ihan oma liitin.
Suojapellin sanoivat jätääneen pois kun kiinnitykset olivat niin huonot ettei saanut enää paikoilleen. No mitä v###ua, itehän ne sen rikkoivat!!! No sanoin että uuden saavat hommata eli nyt on uusi tulossa.
Että näin.
Suosittelen kyseistä korjaamoa kaikille Audi ja Porsche miehille/naisille ;)
Comment
-
mti
-
Kysyin myös ettei vaan olisi vika ollut ajoituksessa, johon vastasivat että ei olis kulkenu senkään vertaa siinä tapauksessa.
mitkä normi öljynpaineet (itellä kylmänä nyt n.3,0bar tyhjäkäynnillä ja yli 5,0 ajossa / lämpimänä tyhjäkäynnillä n.1,5-2,0 välillä ja ajossa 4,5-5,0)
Comment
-
mti
Nyt en löydä sille apparinpuoleiselle lamdan mustalle piuhalle liittimelle vastakappaletta?! Olisin kokeillut kuin skulaa kun pihat kiinni. Auto on kylla pelannut tänään kuin kello ja potkuakin löytyy. Lämpömittarikin pysyi 90-100:ssa koko kaupunkireissun.
Comment
-
mti
nyt löysin liittimen. Kytki molemmat mustat johdot lamdoilta kiinni ja eikun testaamaan. Ja eihän se pirskule pelannut. Taas alkoi se sama nykiminen. Tulee tietynlainen kuoppa tai hyytyminen välillä kiihdyttäessä ja sitten se häviää hetkeksi ja toimii hyvin. Kohta taas sama uudelleen. Ikäänkuin hetkeksi kiihdyttäessä meinaisi tukehtua ja sitten kun antaa mennä vaan ja polkee tallaa pohjaan niin sitten taas mentiin. Piuhat kun otti irti niin toimii kuin seinäkello. Mikä ihme? Sami apuaaa! :)
Comment
-
mti
olisko sittenkin lamda sökö ja piuhat kiinni auto huomaa vian ja piuhat irti ei. Jollain jotain vastaavaa häikkää ollut. Mitähän nuo lamdat maksaa? http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ighlight=lamda
Comment
-
Loppukesästä vaihdoin lambdat, Boschin mallikohtaset 120€/kappale. Vähä päälle vuosi ennen Boscheja laitoin jotku tarvikelambdat ne makso 130€/pari asennettuna. Vuoden verran ne oli ja rupes pukkaamaan vikakoodia. Suosittelen merkkitavaraa.
Comment
-
mti
Mitenkähän noi motonetin lambdat pelaa? 100 1,8-2,8 Lambda-anturi yleensä 3 johtoinen. . . . . . . 28-3414 49.90 ???
Saako selville muuten toimintaa kun vag-com:lla että kumpi lambda sökö vai kantsiiko molemmat uusia samalla.
Ihmetyttää että miten voi toimia ilman mustia (ehkä signaalijohtoja) johtoja. Pitäs olla ite aina vieressä kattomassa kun korjaamolla tekevät. Työkaveriani siteeratakseni: "kaikki pitäis tehdä itse niin hyvä tulee eikä tartte korjata kaikkea perässä uudelleen".
Comment
-
Tarkista ainakin että putki/pakosarja ei vuoda ennen lambdoja. Lisäks se, että lämmitysjohtoihin tulee jännite ja että lambdan puolelta noiden lämmitysjohtojen välille löytyy muutaman ohmin vastus. Itellä hyytyili kans ihan älyttömästi, matka ei taittunu ku kaasu pohjassa. Oli aika mielenkiintonen ajettava viimetalven liukkailla ruuhkassa. Sillon oli vikana 2 kuukautta vanhan halpislambdan lämmityksen hajoominen ja lisäks pikkunen vuoto just ennen kattia.
Comment
-
mti
-
mti
Nyt mitattu. Kone hiukan jäähtyneenä: kuskinpuolen lambda signaalijohto 0.06V ja lämmitysjohtojen resistanssi 5.3ohmia / apparin puoli signaali 0.06V ja resistanssi 6.8 ohmia
Sitten lämmin kone: kuskinpuoli signaali 0.06V ja resistanssi 8 ohmia / apparinpuoli signaali 0.07V ja resistanssi 10 ohmia.
Sitten kun antoi kierroksia koneelle niin kuskinpuolen signaali 0.13-0.20V ja apparinpuoli 0.25-0.33V
Miltä vaikuttaa lukemat?
Täytyy vielä kokeilla täysin jäähtyneellä koneella.
Comment
-
mti
Sellaista infoa sain että signaaliarvot pitäisi olla 0.8-1.0V välillä, että lambdat olis näiden perusteella kaput. Kuulin myös että nyt kun vaihtaa uudet ja on käynyt rikkaalla niin vaarana että katit menee pilalle kun alkaa pakokaasun lämmöt nousta.
Sanokaapa omat näkemyksenne arvoista jne.
Comment
-
Noo tuota, lämmitykset ainakin toimii jos niille vaan tulee jännitteet ja liittimet on ehjät ettei narttupistoke pääse luistamaan alta pois. Olihan nuo signaalijohdon voltit mitattu silleen että kaikki liittimet on kiinni? Oon antanu itteni ymmärtää että anturi tarviis syöttöjännitteen signaalipiuhan kautta. Toki voin olla väärässäki.
http://ffp-motorsport.com/tuning/o2meter.php , tuolta löytyy mukavan näkönen käppyrä mistä näkee karkeesti mitä mikäkin jännite vastaa seossuhteena. Tarviis kyl sit viisarimittarin että näkis sahaako tuo arvo niinku sen pitäs.
Comment
-
mti
Eli ton käppyrän mukaan auto käviv liian laihalla jos jännitteet näyttää 0.06-0.33. Mittaillaan vielä signaalijohto kytkettynä jännitteet
Comment
-
Lambdan mittaus
Hei
Millähän laitteella niitä lambdan signaaleja oikein mittaat?
Toimiva lambda antaa 0.sta 1 volttiin arvoa joka vaihtelee monta kertaa sekunnissa. Hidastunut eli vanhaksi mennyt lambda antaa sitten samaa 0.sta yhteen arvoa mutta säätö hidastuu monen sekunnin mittaiseksi -> auto käy ja kukkuu mutta bensan syöttö ehtii rikkaalle ja laihalle.
Jos mittaat yleismittarilla niin huono sanoa toimiiko lambda. Paras jos pääsisit mittaamaan oskilloskoopilla jolloin näkisi tuon siniaallon ja montako kertaa sekunnissa se säätyy yli ja ali.
Yleismittarillakin onnistuu mutta jännite voi näyttää välillä nollaa, ½ volttia tai ykkösen. -> ei tiedä oikein kuinka nopeasti säätö toimii. Hidastuneestakin lambdasta pitäisi kyllä saada sekä nollan että ykkösen tienoille lukemat...
Jos lambdat on irti niin moottori varmaankin ns. "vara" ohjelmalla jolloin ajelee jollain perus arvolla joka on varmaan vähän rikkaalla. -> näkyy kohonneena kulutuksena.
Edit: Jännite pitäisi mitata johdot kiinni niin että isket mittapiuhan eristeen läpi siihen signaalijohtimeen...
Comment
-
mti
Mitattiin nyt piuhat kiinni ja apparin puoli näytti hyviä arvoja tasaisesi ja nousi kierrosten mukana alueella 0.15- 1.12V , kuskinpuolelta jännite hävisi välillä useimmiksi kymmeniksi sekunneiksi eikä noussut kierroksia nostamallakaan ja palasi sitten 0.15 jonkun ajan kuluttua ja nousi kierrosten mukana n.1.12 ja kohta taas näytti nollaa pitkän aikaa.
Kävimme sitten kokeilemassa apukuskin puoleinen lambda kytkettynä ja ei mitään ongelmia, joten tulimme tulokseen että kuskinpuoleinen lambda sökö!
Voiko autolla ajaa vain toinen lambda kytkettynä vai onko haittaa...ja pystyykö varkailla jompata signaalitiedon toiselta lambdalto toisellekin (näin väliaikaisesti) vai laskeeko kone seoksen erikseen molemmille puolille?
Comment
-
Noista paineista ja kierroksista, missä tuos ylempänä oli. Öljyn vaihdon jälkeen, kesällä, mullakin tekee sitä et lämpösenä tyhjäkäynnillä ~3bar ja ajaessa kaasua käyttäessä tapissa. 5bar.
Tyhjä käynti taas ulla kylmänä 1100-1200rpm ja lämpösenä 1000. Eikä sen pitäs olla ~800-850 se tyhjäkäynti? Saako ite säädettyä helposti?
Toki täytyy myös sanoa, et ilmastointi on pantu jälkikäteen audin merkkihuollossa (joskus -98) ja kun kesällä kompura meni päälle niin kierrokset notkahti tonne 800 paikkeille, mut nousi heti takas tonniin. Eli uskallanko tyhjäkäynti madaltaa vai sammuuko kesällä kone kun paan ilmastoinnin päälle?
Comment
-
Oletko Mikko lukenut tämän?
Tässä käyty läpi AAH:n lambdojen mittausta. Ikävä kyllä nuo minun videolinkit eivät ole enää serverillä , mutta voin varmaan sähköpostilla laittaa jos on kiinnostusta.
Lamboja ei kannata yhdistää, ecu laskee seoskorjausta sylinterisyhmäkohtaisesti. On parempi ajaa toinen irti (vikatilassa) kuin käyttää väärää tietoa.
Comment
-
mti
juu laitappa videot tulemaan. voi verrata ainakin tota yleismittarin kertomaa. Ilmeisesti kannattaa vaihtaa molemmat lambdat kun vaihtaa? Kumminkos tässä kannattaa toimia väliaikaisesti...ajaa toinen lambda kytkettynä vai molemmat irti? mikko.timonen@gmail.com.
Comment
Comment