Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haldex öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Luin kyllä tuon, ja sitä ajattelinkin hyödyntää. Hämää vaan, kun mm. pari viestiä myöhemmin joku toteaa, että täyttöpropusta on helpompi lisätä. Ja sitten taas jossain, ettei sellaista ole.

    Yritän siis varautua siihen, että auto tulee kerralla valmiiksi. Jos täyttö on ns. alakautta, niin varaan ylimääräistä öljyä siltä varalta, että tumpeloin ekalla yrityksellä öljyt haalareiden hihaan tai lattialle. Jos taas sivussa on täyttöproppu, niin luotan tässä tapuksessa itseeni sen verran, että onnistuu kerralla, enkä suotta osta 40€/litra maksavaa öljyä varastoon.

    Comment


      #32
      Haldex-yksikössä on kaksi proppua, mutta...

      CAUTION
      Do not use inspection hole (A) to fill Haldex unit. Unit should only be filled through drain hole (B) due to the possibility of air becoming trapped resulting in insufficient lubrication.
      Siis:

      Haldex-yksikön pohjassa on tyhjennys-/täyttöproppu (B). Samasta reiästä pitää saada öljyt ulos ja sisään.

      Kyljestä löytyy myös tarkistusproppu (A). Ohjeiden mukaan sitä ei saa käyttää öljyn lisäämiseen. Sitä en tiedä, kuinka todennäköinen tuollainen voiteluongelma on, jos käyttää tarkistusreikää täyttämiseen.

      P.S. 5 mm kuusiokolot, kiristys 30 Nm, uudella O-renkaalla.

      Comment


        #33
        Okay, no tuo selittää asian, tattista. Pari litraa öljyä ja vaihtohaalarit siis... Mitähän on liikkunut suunnittelijan päässä tuolla hetkellä, kun moisen on keksinyt.

        Comment


        • #34
          Haldex (GEN 1) hultosarjan tuubissa taitaa olla öljyä 0.275 l. Eli ihan litroista ei puhuta :)
          Viimeksi muokannut spadde; 29.10.2014, 10:57. Perustelu: Sekoilut korjattu

          Comment


            #35
            Juurikin rupesin tätä ihmettelemään kun katsoin vaan motonetista, että haldex öljy on 40€ litra. Taitaakin vaan tuo halpis öljy olla jonkun muun sukupolven laitteeseen. Kaiketi tuon vetoisuus on sitten noin 0,275 litraa, tasan.

            Comment


            • #36
              Öljyn vaihto:

              Tarvikkeet:

              Tunkki
              Prässi/tms jolla se uusi öljy sinne paikalleen
              Pätkä veneletkua jos teet tunkilla tai rampeilla
              Jos menet auton alle pelkän tunkin kanssa, ohjeista tuleva leski hautajaisia varten. Käytä siis pukkeja tai muuta.

              Vaiheet:

              1. Ota irti pohjaproppu
              2. kun öljy on tullut pois, ota valmiiksi meisseli/T10066/46 mm 12-kulmainen lenkkiavain, jonka olet leikellyt sopivaksi ja irroita suodatin.
              3. Vaihda uusi suodatin
              4. Pistä pätkä veneletkua sen ruutan ja suuttimen väliin, jos lattia on niin lähellä, ettei mahdu suorana paikalleen.
              5. Ota valmiiksi se proppu ja pidä lähellä
              6. Ruutaa öljy sisään
              7. Toisella kädellä ota proppu valmiiksi ja kun otat sen ruutan pois, sujauta äkkiä se siihen reikään.
              8. Kiristä
              9. Valmis

              Comment


              • #37
                Ei tuo öljyn täyttäminen tarkistusreiästä mitään tee, kun elsastakin huolto-ohjeet käskee täyttämään sitä kautta käyttäen VAS-erikoistyökalua jolla lasketaan ne vain letkua pitkin. Toki pystyy vaikka isolla spruutalla laittaan, tai vastaavalla. Edit, uusimman sukupolven haldexeihin siis ainakin.

                Näin siis meillä tehdään. Eli molemmat proput pois (tarkkana ettet laske peräöljyjä vahingossa, näitä on käynyt merkkiliikkeissäkin!!) öljyt pihalle, tyhjennysproppu paikalleen -> öljyt sisään tarkastusreiän kautta, vetoisuus n. 0,5L ainakin uudemmissa, ja anna valua ylimääräinen talteen ennenkuin suljet propun. Suodattimen vaihtoon tulikin täältä jo ohjeita kyllikseen. Tosin aivan viimeisimmissä ei taida vaihdettavaa suodatinta ollakaan.
                Viimeksi muokannut jaeger; 28.11.2014, 20:34.

                Comment


                  #38
                  Suotta tuli jännitettyä A3 8P Haldexin öljyn vaihtoa alkuperäisen arvokkaan ja monimutkaisen täyttötyökalun vuoksi. Kaikesta huolimatta vaativuudeltaan vastaa peräöljyn vaihtoa.

                  Etka sanoo täyttömääräksi 650ml öljyä osanumerolla: G 055175A2, Suodatin 02D598574

                  - Kuvassa näkyvän letkun kohdalta M10x1 5mm kuusiokolo tulppa pois.
                  - Hydrauliikkaliikkeen M10x1 letkukara tilalle
                  - Kuvassa vasemmalla näkyvä M10 pohjaproppu pois ja valuttelee tyhjäksi
                  - Vaihda suodatin kardaanin toiselta puolelta
                  - Pohjaproppu kiinni, letku ylös ja pullo tyhjäksi (öljy on notkeaa, valuu nopeasti)
                  - Letku alas ja ylimääräinen öljy valuu takaisin pulloon
                  - Letku karoineen irti, öljypinnan tarkistus reiän tasalle ja proppu kiinni
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Jarkko Kalsi; 14.12.2014, 22:39.

                  Comment


                  • #39
                    Itse pari kertaa vaihdoin Gen.2 Haldexiin öljyt käyttäen apuna saippualle tarkoitettua pumppupulloa, josta vuolin kärjen täyttöaukkoon sopivaksi. Ei mikään elegantein ratkaisu, mutta ei ollut muuta sillä hetkellä käsillä.

                    Comment


                    • #40
                      Mulla on iso muoviruutta olemassa tota hommaa varten. Kätevää, vaikka isommalla olis helpompaa et sais kerralla koko täyttömäärän sisään.

                      Comment


                        #41
                        Mitenkäs gen4 vaihto tehdään?Katselin youtubesta volvoon vaihtoa ja sielä täytettiin,ajettiin ,taas täytettiin ja sitten otettiin vähän pois.

                        Comment


                        • #42
                          Täyttöproppu auki, tyhjennysproppu auki, öljyt ulos, tyhjennysproppu kiinni, öljyä täyttöpropun alareunaan asti, täyttöproppu kiinni

                          Comment


                            #43
                            Ok.Eli normi homma ja suodatin tietenkin vaihtoon.Onkos näissä pumpulle sihti?
                            ps.Rikoin ton vanhan suodattimen ja ton näköinen se on 119Tkm ajettuna.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut ari; 12.6.2017, 20:03. Perustelu: lisäys

                            Comment


                            • #44
                              Mihin ovat hävinneet kohtuuhintaiset Haldex Gen II huoltosarjat (öljy + suodatin)? Nelisen vuotta sitten vaihdoin silloiseen A3:een eikä hinta ollut muistaakseni mikään huomiota herättävä. Nykyään ei paljon satasesta takaisin saa.

                              Comment


                              • #45
                                Mikäs generaatio tuollaisessa 8J TTS:ssä on? Ja mikäs siinä on huoltoväli? Ilmeisesti 30tkm edellisestä vaihdosta, joten jokohan sitä pitäis alkaa vaihtelemaan?

                                Comment


                                • #46
                                  Alkupään 8J:ssä i​lman ässää on ollut Gen 2:sta, mutta TTS:ssä on tietääkseni ollut vain Gen 4:ä.

                                  Jos haluaa varmistua ennen tarvikkeiden tilausta, niin pari valokuvaa auton perän alta ja googleen vertaamaan.

                                  Huolto-ohjelmassa se on muistaakseni 60tkm välein, mutta 30tkm välein vaihdoin öljyjä omaan varuilta. Suodatinta ei ollut erikseen mainittu, mutta sekin kannattaa vaihtaa vaikkapa joka toisessa öljynvaihdossa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    No mulla on vähän ollut sama käsitys että Gen. 4 olis ässät, mutta Slamitin verkkokauppa tosin väittää että Gen. 2.
                                    Tuosta aiemmasta huoltokuitista kun katsoin niin siinä lukee "Haldex öljy 1L G055175A2 ja sit on maininta "Haldexöljyn ja mahd. suodattimen uusinta, ei suodatinta"
                                    Öljyhän taitaa olla Gen 2. ja Gen 4. sama, joten siitä ei liene voi päätellä tuota generaatiota. Suodatinta ei kuitenkaan ole viime kerralla vaihdettu, joten voisi kyllä vaihtaa nuo öljyt ja suodattimen nyt. Tietäis vaan minkä suodattimen tilais...Auton alle kurkkimallahan tuon tosiaan sais varmistettua, joten kai sitä vois sinne ryömiä.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuolla Slamitilla näkyy olevan TT-mallit vähän sekaisin sekä gen 2, että gen 4 huolto-osien alla ristissä. En tekisi tuosta siis johtopäätöksiä.
                                      ​​​​​

                                      Comment


                                      • #49
                                        Googlaamalla löytyi tällainen.
                                        Eli Haldexilta saatu vastaus
                                        "In the new Audi TTS, 2009 model is Haldex Generation IV."
                                        Sellaiseen yksi suodatin siis kiitos. Näköjään tuon Gen 4. suodattimen irrotus tapahtuu helpoiten irrottamalla se kansi ja sitten pyörittämällä VCDS:llä pumppua jolloin suodatin pullahtaa ulos. Tai siis ei varsinaisesti suodatin vaan se muovinen "tulppa" mikä on sen kannen ja suodattimen välissä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          No mutta mitenkäs nuo öljyt Gen 4:seen? G055175A2 vai G060175A2. Molempia ainakin myydään Gen 4 kelpoisena G055175A2 Gen 2 ja 4 vs. G060175A2 Gen 4 ja 5. Tuota G055175A2 on toki huoltokuitin mukaan viimeksi sinne laitettu, mutta mikä ero noilla on? G060175A2 on ainakin vähän kalliimpaa.

                                          Comment


                                            #51
                                            Onko jollain tullu vastaan semmosta, ettei haldex pumppua saa ulos paikoiltaan? Olivat yrittäneent V mallin sihdin tsekata, mutta pumppu olis voinu hajota ulos ottaessa. Eivät tohtinu vääntää yhtään lujempaa. Kuvia kattoessa ei tule mitää muuta kun joku hapettuminen.
                                            Jäi siis sihti putsaamatta.
                                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 25.10.2020, 13:01.

                                            Comment


                                              #52
                                              Viellä ei ole jäänyt irtoamatta huollossa, mutta hapettumaa on tullut muutamasta paljonki putsailtua.en yhtään ihmettelisi että on sen takia jysähtänyt. Vähän sama kuin b8 korisien a4 audien pyöränlaakerit kun muurautuvat niin kovasti kiinni olka-akseliin, että helpompi aina hakea suoraan paineilmavasara ja sillä päpättää laakeri irti olka-akselista ilman navan tai olka-akselin vaurioittamista ?

                                              Comment

                                              Working...
                                              X