Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 2.5 TDI Quattro Avant -97 C4 R5 Kytkin ei kestä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 2.5 TDI Quattro Avant -97 C4 R5 Kytkin ei kestä.

    Löytyykö special kytkin pakettia suoraan alkuperäiseen vautipyörään, vai joutuuko soveltaa?
    Kun kytkinlevyn jouset pohjaa ja täristää 2000-3000 rpm.
    Jos ei löydy kytkin pakettia mikä kestää yli 400N nin on alettava ilmeiseti siirtymään automaatti vaihteiston puolelle? Onko kokemuksia kytkinpaketeista? Autossa 6 vaihteinen manuaali vaihteisto.

    #2
    Eiköhän se tuplamassavauhtipyörä pohjaa eikä värinä tule siis levystä. Luulisin.

    Comment


    • #3
      Se kaksoismassapyörä voi olla lopussa, ja siksi ravistaa. Tosin eipähän se kai tolkuttomasti kestä ehjänäkään.
      Sen mitä noista automaagilaatikoista on kuullu, ni ei se sillä ainakaan paremmaksi muutu...
      5-vaihteisen laatikon ja mosan välissä on käsittääkseni normi vauhtipyörä, siihen joku kisalimppu kaveriksi niin eiköhän se olis luistamatta ja ravistamatta?

      Comment


        #4
        Eipä taida vakiona kestää 400Nm vääntöä toi kaksoismassavauhtipyörä. Ei edes uutena. Jotkut ovat saaneet pelkällä lastulla kaksoismassavauhtipyörän ravistamaan, kun käytetään maksimivääntöjä. Audin automaatti ei kuitenkaa liene yhtään varmempi ratkaisu.

        Comment


          #5
          Kyllä se on normi vauhtipyörä. Ja levyn jouset ovat silloin mistä kiikastaa. Mistähän löytäis jämäkämmän paketin? Kävisikö isommista audeista suoraan kun niissä on myös 240mm halkaisija ja pooreja 23 kpl tässä linnkki: http://usparts.locomail.com/euro/index.php?page=53
          Tietäskö joku mikä moottorin tunnus on RS4 ja RS6 vois laittaa myös vuosimallit? Niin voisin katsoa kävisikö kytkin paketit niistä.

          Comment


          • #6
            RS6 on tomaattiliiterillä eli sieltä suunnasta ei apua löydy.

            Comment


            • #7
              Näin vanhaa ketjua virkistäessa oli tuossa iltapäivällä tapahtuma tuon audin kanssa joka herätti epäilyksiä vauhtipyörälle.

              Eli starttasin kaupan pihalla auton tulille ja ku pörähti käyntiin niin kierrokset pysy siellä 900 huiteilla nätisti mutta koko auto huojui tahdissa niinkuin vanha pyykikone josta toinen paino irti, eli voiko tuollainen johtua massapyörästä?
              Nyt parin lenkin jälkeen nimittäin taas tyhjäkäynnillä ihan normaali tasainen olotila eli auto ei enää vapise kuin haavanlehti. Ja mielestäni tuo tutina katosi kun kierroksia antoi eli vain tyhjäkäynnillä havaittu. Voiko tuo massapyörän kappaleet jotenkin kanittaa kiinni jolloin olisi "epätasapainossa" tuo limppu?

              Comment


              • #8
                Vauhtipyörä se aiheuttaa nuo jurinat.

                AEL:ään korvaava vaihtoehto on
                - Audi 100 AAT:n vauhtipyörä (kiinteä) ja pultit
                - S2:n kytkinpaketti

                Ylläoleva paketti vastaa mitoiltaan AEL:n kaksoismassa-vauhtipyörää ja vakiokytkintä. Uusia ohjaintappeja joutuu tekemään 6 mm:n terästangosta.

                Tuo S2:n kytkin kestää ainakin 400-420 Nm väännön, joka omassani tällä hetkellä on. Käytöltään kytkin muuttuu jämäkämmäksi, vaatii enemmän poljinvoimaa, ja ottaa kiinni lyhyemmällä poljinliikkeellä. Omalla kohdalla haitaksi tuli se, että esim. isoa asuntovaunua parkkeeratessa joskus kytkin vähän haiskahtaa, kun sitä joutuu luistattamaan tuon pienen poljinliikkeen vuoksi.

                AAT:n vauhtipyöriä saataa löytää hajottamoilta. Itselleni hommasin aikanaan ruotsalaisesta hajottamosta.

                Comment


                • #9
                  Enemmänkin tuo viittaisi epätasaiseen ruiskutukseen, kuin vauhtipyörän hajoamiseen. Alkaa lie olemaan määränsäätimessä jo sanomista, jos ei tyhjäkäynti pysy kohdillaan, vaan humppailee.

                  Comment


                  • #10
                    Sehän tuossa humpaamisessa jännää olikin että vaikka se vatkasi koko autoa niin kiekkamittari näytti pysyvän juuri tismalleen 900 rpm:n kohdalla eli kierrokset ei tuntuneet seilaavan ja käynti kuulosti korvaankin kohtuu tasaiselta. Jote taitaa olla luuultavasti tuo voimansiirtopuoli ensi kesän rojektia viimeistään jos nyt siihen asti pysyy nipussa. Kävinkin jo pörhöltä uutta AAT limppua kysymässä ja hinta sille oli noin 200 euroa eli en ala romulasta 130 euron vanhoja kiekkoja enää laittamaan.

                    Comment


                    • #11
                      Savusiko humpatessaan?

                      Comment


                      • #12
                        En ainakaan itse huomannut moista. Katoin kuitenkin pellin alle ja pyörähdin vielä auton ympärillä ihan varmuueksi. Nyt tuosta alkaa viikko olla kulunut ja ei mitään vinkeitä. Tottapa joku osanen alkaa ilmoitella itsestään jos vikaa on.

                        Comment


                          #13
                          Otin tämän topicin esille kun apua en täältä vielä ole löytänyt. - 97 C4 tdi avant quattro täristää niin ettei kyydissä pysy. Auto on lastutettu ja siinä on väitetty olevan kiinteä vauhtipyörä(ilmeisesti AAT) ja s6 kytkin jos siellä nyt semmonen voi olla. Joku muu kuin peruskytkin kuiten on koska on todella jämerä painaa ja pieni tuntuma. Edellinen omistaja väitti kiinteän vauhtipyörän tärisevän isolla vaihteella ja hyvin pienillä kierroksilla ja minä uskoin. Tämä oli minulle ok, koska kierroksilla ei tärise. Varsinainen ongelma onkin kun ainakin näin talvisaikaan revitellessä pienillä vaihteilla välillä kuulostaa kuin joku olisi tulossa katuporan kanssa keskeltä lattiaa, sillä tavalla pärähtelee voimakkaasti. Ei väliä mikä vaihde ja mikä kierroslukema. Tosin nelosella ei enää ääntele, vaikka tuo kohtuu reippaasti vielä sillä kiihtyy. Olisko kuitenkin rikkinäinen vauhtipyörä?

                          Comment


                          • #14
                            Ettei kardaanin tukilaakeri pääsis elään ? Mulla ottaa 3" savupiippu runkoon kiinni pieniltä kierroksilta lähtiessä ja sekin saa koko rotiskon täriseen.

                            Comment


                              #15
                              Jos siellä on kiinteä vauhtipyörä, niin se ei rikki voi mennä, mutta tosiaan voi pitää melkosta kilinää ja tärinää, varsinkin talvella kun moottorikin käy hieman karkeammin.

                              Comment


                                #16
                                Kiitoksia nopeista vastauksista! Tosiaan kyllähän se tuommosta kilinääkin on pitänyt ainakin nyt talvella, eli vois olla enemmän ominaisuus kuin vika? Kannatimen kumi on kyllä melko väsynyt ja kardaani pääsee heilumaan monta senttiä. Mulla on kilvettömänä 100 avant AAH koneinen quattro josta taidan laittaa koko kardaanin tähän. Poikkean kyllä aiheesta mutta käykö tästä muutakin voimansiirto osaa tähän esim perä? Satkussa on nappilukko ja tässä diesel a6 ei.

                                Comment


                                • #17
                                  A6 C4-koppainen vuosimallia 1996 Quattrona ja kytkin petti. Näkisin, että vauhtipyörä on järkevä vaihtaa samalla, kun se on alkuperäinen ja ajettu 450 000 km? Kovaa vauhtipyörää en halua ja audo pysyy vedoiltaankin vakiona. Hätäpäissäni tilasin jo LUK:n paketin, mutta kovasti jännittää tuleeko oikeat osat jos osia tulee. Päivän googletuksella vaikuttaa olevan ainoa paikka, mistä kaksoismassavauhtipyörää enää edes saa.

                                  https://www.ebay.ie/itm/FOR-AUDI-A6-...EAAOSwkAxcQFk1


                                  *lisäystä*

                                  Paketti saapui korona-ajoista huolimatta ihan tolkun nopeasti ja kytkinasetelma on lukkilainen, mutta vauhtipyörä on Valeon valmistama. Google ei oikein kertonut mitään tuosta vauhtipyörästä löytyneillä numerosarjoilla. Tänään kuitenkin sovitellaan paikalleen. Paketti kustansi vähän reilun 750 € toimituskuluineen eli ihan ilmainen se ei ollut. Sinänsä kaikki toimittajat hinnoitteli pelkän vauhtipyörän 1100 - 1300 € saatavuudella "ei ole". Jos ei vauhtipyörä käy, niin paketti menee kasaan pelkällä uudella asetelmalla ja tuo brittitilaus lähtee takaisin.


                                  *lisäystä*

                                  Pajalla tutkittiin vauhtipyörää ja se on ihan sopivan näköinen alkuperäisen tilalle, mutta kyseisessä yksilössä oli joustoa kokeillessa kolahteleva ääni, mikä tuli moottorin puolelta katsottaessa rakenteen sisältä. En osaa nyt tarkemmin selittää, mutta epäilytti niin paljon, että jätettiin alkuperäinen vauhtipyörä. Valeon vauhtis pääsee kirjahyllyyn vaikka kynttilänjalaksi, koska sillekin saattaa joku päivä tulla tarve.

                                  Kuvassa näkyy yksi tapeista, johon sisällä oleva levy ottaa kiinni. Sehän kyllä ajautuisi kyllä äänettömäksi, mutta...

                                  Linkin takana videon pätkä siitä äänestä, https://aaninen.dy.fi/~hoffa/Audot/Q...-26.8.2020.mp4


                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut hoffah; 26.8.2020, 17:28.

                                  Comment


                                    #18
                                    Omasta sotaratsusta on vauhtipyörä/kytkin korkkaamassa ja äkkiseltään en löytänyt vastausta.
                                    Mahtaakohan AAN Vauhtipyörä + kytkinpaketti sopia tuohon AEL koneeseen ilman muutoksia?
                                    Vaihdetaatikot ovat molemmissa kuitenkin 01e ja booritus täsmää kytkinlevyissä.

                                    Jos jollain on tarjota sopivaa pakettia AEL koneneen perään niin voi heittää yv.llä.





                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos haluat kestävän, niin aat koneen kiinteä VP ja sre asetelma, lisäksi vielä metallinen painelaakeri.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X