Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0TFSI moottoriääniä (kiihdyttäessä ja tyhjäkäynnillä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 2.0TFSI moottoriääniä (kiihdyttäessä ja tyhjäkäynnillä)

    Terve,

    Aloittelija täällä kyselee pari kuukautta sitten hankitun, 181tkm ajetun 2.0TFSI A4:n moottoriäänistä (B7 2006). Audeista (ja autoista ylipäänsä) minulla on lähes 0-tuntemus, joten voi olla että ongelmaani on hyvinkin yksinkertainen ratkaisu. Youtubesta etsimällä en ole löytänyt vastaavaa ääntelyä, enkä siis tiedä onko se lajille ominaista vai huutaako joku paikka huoltoa.

    Ensimmäinen näyte on kiihdytystilanteesta. Moottori alkaa särisemään aina kun kaasua painaa vähän reippaammin ja kierrokset nousee yli 2000. Kaasupolkimella löytyy semmoinen kohta jossa särinä alkaa, ja jos siis kiihdyttää vähän hillitymmin niin särisevää ääntä ei koneesta tule. Ollaan jossain 1/3 -1/2 kaasulla kun se ääni ilmaantuu. Siitä tämä eka video:
    https://www.youtube.com/watch?v=giNWjrhwSPM
    EDIT: Laitetaan tältä aamulta toinen video jossa kuuluu ehkä selvemmin:
    https://www.youtube.com/watch?v=m4VfbBwwtsY

    Toinen video kertoo tilanteesta joka tuli eteen viime lauantaina kun starttasin autoa aamulla. Tyhjäkäynnillä kuului tämä kova nakutus ja tärinä tuosta laturin hihnan kiristimestä vai mikä se on (?). Vähän kun antoi kaasua niin tärinä loppui. Oli pakko ajaa 150km takaisin kotiin mökiltä, eikä tämä oireillut enää uudestaan. En ole saanut toistettua vikaa enää tämän jälkeen, eli kone lähtee ihan nätisti aina käyntiin. Video:
    https://www.youtube.com/watch?v=lnKjvb-F2QY

    Lopuksi ihan perus ääninäyte moottorista kun starttaan sen aamulla kylmänä. Kuulostaako suht normaalilta, vai onko havaittavissa esim. nokkaketjun rallatusta? Koneeseen on tehty jakopääremppa alle 20tkm sitten, mutta nokkaketjun vaihdosta ei ole missään merkintää.
    https://www.youtube.com/watch?v=FqxrzA8Hi3c

    -Mikko
    Viimeksi muokannut haaghala; 13.9.2018, 07:52.

  • #2
    Särinää ilmenee edelleen kiihdytyksissä kun kaasua antaa vähän enemmän. Pintakaasulla ja normaaleissa kiihdytyksissä ei kuulu mitään ylimääräistä ääntelyä. Myöskään tyhjäkäynnillä tuota särinää ei esiinny. Olen kokeillut vauhdissa laittaa vapaalle ja kaasuttaa, ja silloinkaan ei särise. Laatikkon on 6 vaihteinen tippi.

    Konehuoneeseen on nyt vaihdettu huollon yhteydessä sytytystulpat, PCV-valve ja diverter-valve.

    Onko mitään veikkauksia mistä toi ääni tulee? Vaihdelaatikon öljyjä ei ole vaihdettu ja siinä esiintyy tällä hetkellä kierroksien aaltoilua kylmänä pintakaasulla ajettaessa.

    Comment


      #3
      Kuulostaa ihan tyyppivialta eli nokka-akselin ketju ja kiristin vaihtoon. Oma kuulosti jo täysin dieseliltä ja kun nuo vaihtoi niin auttoi kummasti. Samalla vaihda polttoainepumpun "cam-follower" sillä kulunut sellainen myös aiheuttaa ääntä.

      Comment


      • #4
        Käyntiääni ei mielestäni kuulosta vielä dieseliltä. Tuo cam-follower minulla onkin jo hankittuna ja sen saan vaihdatettua lähiviikkojen aikana.

        Täytyy varmaan miettiä ketjun vaihtoa siinä vaiheessa jos ääni ei parane tuon rempan jälkeen. Mitä ketjun ja kiristimen vaihto suunnilleen kustantaa (ei merkkiliikkeessä)?

        Comment


        • #5
          Omalla ajettu 185 ja ketju sekä kiristin oli vaihtokunnossa. Pessimistinä sanon, että myös sinulla on varmaankin venttiilinnostimien keinut vaihtokunnossa, omassani oli ja nokassa niiden takia naarmuja. Osat on melko halvat, mutta ketjun ja kiristimen vaihtotyö varmaan 300-400.

          Comment


          • #6
            Puolitoista vuotta vaivannut moottorin särinä kiihdytyksessä on nyt saatu korjattua.
            Vaihdoin molemmat moottorin tukikumit ja moottorin edessä olevan "snub nose mountin". Moottorin tukikumihan on öljytäytteinen, ja huomasin outoa punaista öljyvuotoa tukikumin alapuolella. Vaihtoon siis.
            Vaihtotyöhön löytyi loistava video: https://www.youtube.com/watch?v=1lRFRiA-W2w

            Tukikumien osanumerot: 8E0199382 ja 8E0199379
            Snub nose mount: Powerflex PFF3-221

            Särinän häviämisen lisäksi vaihtaminen tuntuu nyt jouhevammalta ja voima tuntuu välittyvän moottorista pyörille paremmin. Nyt jälkeenpäin huomaan myös että vaihtamisessa on ollut pientä nykimistä joka poistui myös lähes kokonaan.

            Comment

            Working...
            X