Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L 1.6 jakopäärempan jälkeen outo ääni.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L 1.6 jakopäärempan jälkeen outo ääni.

    Ostin tuossa jo noin vuosi sitten hetken mielijohteessa vanhan 1.6 A3 Audin kun halvalla sain. Tönasin kiulun talliin ja nyt aloin laittelemaan tästä tulevalle talvelle jonkinlaista työauton tapaista.

    Kippo pari viikoa sitten.


    Tönäsin kiesin pintaan telalla jotain halpaa mattamaalia, depovaloa jne...


    No mutta siis itse asiaan, jakopää oli kilometrien puolesta vaihtokunnossa ja mm remmit/rullat täytyi vaihtaa. Samalla vaihtu koko sytytysjärjestelmä, jarrut ympäri asti, kaikki suodattimet, öljyt yms..kaikkki mitä keksii, näihin on niin halpoja osia, että sama vaihtaa kaikki kuluvat kerralla.

    Jakopään suojia ym avatessa huomasin alemman ajotusmerkin olevan väärässä, remminvenymiset sun muut ei varmasti tätä selitä.


    Kasasin jakopään siten, että ajotusmerkit ovat kohdillaan... alempi merkki siis osotettuun kohtaan...tyhjäkäynti parani ja kaikki ok, mutta nyt kiinnitin huomiota ääneen joka on ikäänkuin sytytystulppa päästäisi paineita välistä ulos...tuhnuttaa siis.. ääni tulee jostain omasta mielestä imusarjan sisältä tai sieltä suunnalta.

    Kysymys kuuluu mistähän ko koneessa voi ääni muodostua/onko jokin mistä lähteä hakemaan..? Mielestäni pakosarja ei vuoda...kantaakohan venttiili/voiko aiempi hampaan väärässä ollut ajotus olla aiheuttanu jotain..? Onko jako nyt varmasti oikeen kun merkit kohillaan..?

    Autolla ei ole kunnolla ajettu kahteen vuoteen ja putkesta tulee aika kiitettävästi vettä ennenkuin saa kunnolla kuumaksi...(yhden kerran ajettu lämpimäksi tänä kesänä) nyt ei muuten siinä kunnnossa, että voin ajaa ja pitäisi tuo kone saada kasaan ilman koeajeluja..

    Putki /katti tulossa, vettä täys,venttiili kantaa, tulppa oikeesti vuotaa....joku muu..?
    Viimeksi muokannut Killeri; 15.8.2017, 23:48. Perustelu: Otsikko kuvaavammaksi.

  • #2
    Onkos sulla ykköspytyn mäntä ylhäällä kun nokat merkeissä?

    Katso tulpan reiästä että näin on.

    Onko sulla vaihdelaatikon päällä muovinen tulppa? Jos on niin löytyykö sen alta vauhtipyörästä yläkuolokohta merkki?

    Onko sulla jäänyt laittamatta/irronut joku letku yms kun teit remontin?

    Comment


    • #3
      Joo... eli siis nokka merkissä...tää 8v mutta varmaan sama juttu. ?
      Tän tarkistan ja mun mielestä ei ole mitään irti..
      Hytissä kun istuu ja sammuttaa niin viimeset tahdit kuulostaa ennenku kone pysähtyy just siltä ku ois putkessa tennispallo ja pienen pieni reikä jossain pakoputken alkupäässä...muuten ei korvalla erota mitään poikkeavaa jos luukut kii/koneen suojat sun muut. Ei siis mikään mahdoton, mutta vaikka tää tällanen raato niin harrastuksen vuoksi haluaisin 100% kuntoon mosan.

      Mutta tarkistanpa nuo, vaihdelaatikossa muistaakseni on joku mintunvihreä hattu/tulppa..

      Mitäs näin yleisesti tää 8v maamoottori tykkää yhden hampaan verran pielessä olevasta ajotuksesta? Huomaako yleensä jostain/mistä?

      Comment


      • #4
        Pakkohan tuo oli käydä heti tarkistamassa ja joo sen mitä parhaan kykyni mukaan tutkin, kampuran päästä pyöritin ja meisseli tulpanreiässä oli niin joo ajotuksen pitäis olla ok.
        Yhden hampaan erehtymisen mahdollisuus on toki vielä tuolla tyylillä tutkittuna.

        Comment


        • #5
          Vastaan vielä itse itselleni, että vaihdelaatikon tulpasta katsottuna se "kanttinen" plommi on oletettavasti ykk merkki. Kun tämä merkki on tupan reiän keskellä ja kopää näyttäisi olevan suht ok. Ehkä puoli hammasta jäljessä. Tosin aiemmin se oli sitä vielä enemmän kuten alotuspostauksen kuva kertoo.
          Pähkäilen nyt, että tuo ääni ei periaatteessa voi ainakaan väärästä ajotuksesta johtua, koska jakopää seilaa merkkien mukaan puoli hammasta jäljessä ja aiemmin tämä ero oli suurempi.

          Comment


          • #6
            Puristuspaine mittaus kertoo aika nopeasti onko venttiileissä tai kansipahvissa vikaa.

            Comment


              #7
              Onko tässä vielä vanhan mallinen virranjakaja?

              Comment


              • #8
                Mikähän moottorikoodi siinä on?

                Jos on AVU/BFQ 1.6 8-venttiilinen niin tarkasta öljyntäyttöaukolta imusarjan puolelle menevän kumiletkun tila. Yleensä se on revennyt sieltä öljyntäyttöputken puoleisesta päästä klemmarin vierestä ALAPUOLELTA jota ei näe ennenkuin otat letkun irti.

                Tuo sekoittaa alipaineet imusarjassa ja on varmaan tuonikäisessä rikki.

                Samaten katsele moottorin lämpöjä mittaristossa / VCDS kaapeli kiinni.
                Jos ei ole jo vaihdettu niin lämpöanturi luultavasti aiheuttaa rikkaalla käymistä.

                Omasta BFQ.sta vaihdoin myös EGR venttiilin ja Lambdan mutta nuo yllä olevat on halvempia joten aloittaisin niistä.

                Comment


                • #9
                  se "kanttinen" plommi on oletettavasti ykk merkki
                  Ei muuten ole, vaan se on noin 5 hammaskehän hammasta eteenpäin.

                  Comment


                  • #10
                    No jos ykkönen on ylhäällä ja nokka merkissä on jako kohdallaan. Jos auto toimi normaalisti ennen jakohihnan vaihtoa on varmaankin luonnollista etsiä syytä siihen liittyvästä asiasta. Heittokello varren kanssa männän päälle ja katsor yläkuolokohdan
                    Viimeksi muokannut roadster; 15.8.2017, 12:47.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos vastauksista kaikille, taas viisastuin vähän. Moottorikoodi on AEH.
                      Alotan tuosta letkusta joka muuten on aika nahistuneen näkönen/ja joskus korjattu sialla ja mittauksella oikeasti ykk / hommaamalla heittokellon...ehkä digit mauserillakin saisin tuon mitattua...nyt kylläkin vaihdelaatikon plommi ja nokka-akselin merkit stemmaa.

                      Päivittelen kun ehdin romplaamaan tuota.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 15.8.2017, 23:43.

                      Comment


                      • #12
                        Selvisikö tämä? Omassa golfissa 1.6 akl ja aikalailla samat oireet. Oli minullakin jako samalla tavalla pielessä eikä ole jakopään remontoinnin jälkeen toiminut hetkeäkään kunnolla. Nyt alkoi käymään kolmella, epäilys olisi että ottanut vähän kipeää kun jako oli pielessä ja nyt alkaa levitä lopullisesti.

                        Comment


                        • #13
                          Otin kannen pois, 1syl. pakoventtiili palanut.

                          Comment


                          • #14
                            Kylläpä menee jännäksi tämä. Kanteen tehtiin perus koneistukset, uudet ohjurinkumit yms. Romu kasaan uusin tiivistein ja kansipultein. Tuntuu toimivan, mutta 250km ajoa niin öljyä saanut lisätä jo kolmisen litraa. Mikähän nyt? Nesteet ei katoa, lämpöä tulee hyttiin jne. Sylinterit oli ihan siistit, hoonausjälkeä näkyi. Löpöllä liottelin mahd. männänrengas jumeja.

                            Ideoita mikä mättää nyt?

                            Comment


                              #15
                              Oliko golfissa muita vaurioita pakoventtiilin jäljiltä? Ettei vain olisi männänrenkaat vaihtokunnossa?
                              Paljonko muuten kertyi pottia maksettavaksi?

                              Comment


                              • #16
                                Ohivuotomittaus tehtiin, sen perusteella kone kunnossa. Sitten purettiin uudelleen, ohjurinkumit on edelleen paikallaan. Vaihdettiin nyt kokeeksi Elring merkkisten ruskeiden kumien tilalle vihreät Reinzit, ei ole vielä kerennyt kokeilla käyntiin. Reinzin kumit tiukemmat venttiilinvarteen ainakin. Hämmentävän paljon vaan kului öljyä ja oireet viittasi ohjurinkumiin kun varsinkin kylmäkäynnistyksen jaja moottorijarrun jälkeen pölläytti reilusti. Joka pytyn tulppa paksussa karstassa eli öljyä palanut jokaisessa jne.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt tuli tätäkin taas korjailtu. Männänrenkaat siellä oli jumissa, nyt on hoonattu ja kasailtu uusilla männänrenkailla ja laakerit meni samalla. Ei savuttele enää ja tuntuisi öljyt kestävän koneessa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X