Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 Avant quattro 2.3 1990 vasen etupyörä jumittaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 Avant quattro 2.3 1990 vasen etupyörä jumittaa

    Tervehdys,

    Vasemman etupyörän jarru hirttää kiinni. Huoaltamoni (Sun Car Suomenojalla) sanoi, että jarrusatula on mennyt huonoksi. Olisi halunnut vaihtaa tämän.Herkistely auttoi, mutta jonkin matkaa ajettua kuului kolinaa ja rupesi jarruttamaan. Mielestäni muut pyörät eivät jarruta.

    Onko vikaa jarrusatulassa?

    Satulaa ei kuitenkaan löytynyt. Mistähän näitä löytyisi?

    Terveiein,
    Timo Pesonen

    p.s. viimeksi löysin hyvin apua tältä palstalla. Silloin käytin tunnusta Viking.
    pps. Käyttäjät yhdistetty :-) / admin (juuhok) + mode (Killeri)
    Viimeksi muokannut juuhok; 8.4.2020, 13:57.

    #2
    Kyllähän se mäntä saattaa sinne satulaan ruostua joten toiminta heikkenee. Jarrulevy lämpiää sitten reilusti tuon johdosta. Saattaa mennä kieroksi.

    Korjaukseen on parikin vaihtoehtoa. A vaihtaa vaan tiivisteet ja hioo männän puhtaaksi jos vielä pelastettavissa. B vaihtaa koko satulan.
    Motonetissä esim. löytyy montaa eri vaihtoehtoa jarrusatulaksi.

    Comment


    • #3
      Kiitos Jari,
      Toin tämän auton Sveitsistä matkamuistona. Minulla on myös ETKA-ohjelmisto käytössä. Korjaamo ei vaan löytänyt sopivaa satulaa. Kyselempä korjaamolta vielä asiaa.

      Comment


        #4
        Minä vaihtaisin molemmat satulat eteen ja samalla jarrunesteen. Vaihtaa samalla levyt, palat, jarruletkut. Koko remontti alle 400€. Toki korjaamo ottaa omansa tuon päälle.

        Comment


        • #5
          Joo, voisi olla järkevää. Tosin letku on vaihdettu. Levytkin ovat aika uudet.

          Kaadoin vettä pyörän päälle, koska levy savusi. Toivottavasti tämä ei vetänyt levyä kieroon. pitänee tarkastaa.

          Lisäksi on sellainen vika, että ABS-valo syttyy aina. Tämä on ollut jo varmasti useamman vuoden päällä. Menee katsastuksesta hyvin läpi, koska sietää ajaa riittävästi ennen kuin syttyy.

          Comment


            #6
            Elä nyt hyvä mies vettä kaada savuaviin jarruihin. Varmaan menee kieroksi. Itse satula voi jumittaa, tai sitten palat kanittaa. Jos palat ja levyt uudehkot, niin satulat vaihtoon. Samalla putsaa ja hioo kannakkeiden liukupinnat. Abs valo jättää vikakoodin.

            Comment


            • #7
              Mikäli vain toinen puoli jumittaa niin kyseessä ei liene sama vika mutta minulla aikaisempi Audi 100 -89 jumitteli molempia jarruja niin että ajon aikana alkoi jarrut kihnuttaa ja siten myös alkoi kuumentua.
              Syynä oli pääsylinteri joka ei päästänyt jarrusatuloilta palaavaa painetta kunnolla takaisin jarrunestesäiliöön. Auttoi kun irrotin pääsylkän ja puhdistelin ja herkistelin sen. Syy miksi ajossa alkoi jarrutella oli että jäähdyttäjän läpi tuleva kuuma ilma puhalsi suoraan pääsylinterille ja lämpö sai jarrunesteet laajenemaan ja paineen nousemaan ja kun jarrut alkoi lämmetä laahauksen takia, ilmiö vahvistui entisestään. minulla olisi käytettynä yksi hyväkuntoinen pääsylinteri jonka ehdin silloin hommaamaan varalle, noissa audeissa tosin vaihtoehtoja muistaakseni 5 erilaista joissa uusien hinnat muistaakseni 30...300€ ja tietty miun autossa malli oli se kallein versio :D

              Comment


                #8
                Etusatulahan saa olla todella umpiruosteessa ennen kuin siitä ei enää pelkällä männän ja tiivisteiden vaihdolla saa hyvää. Ja varsin helppo homma. Mäntä+tiivisteet maksavat muutaman kympin per satula.

                Hiominen ei kannata, koska puhki mennyt männän pinta ruostuu hyvin pian uudestaan.
                Viimeksi muokannut jasso; 13.11.2016, 22:07.

                Comment


                • #9
                  Kiitos kaikista vastauksista ja kommenteista. Auto oli pitkään pois käytöstä, mutta nyt otin sen taas käyttöön. SunCar-pajalla puhdistivat satulan ja vaihtoivat palat tai palan. Nyt ajetaan jälleen!
                  Viimeksi muokannut Killeri; 11.4.2017, 09:33. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                  Comment


                  • #10
                    Moi,
                    iloitsin liian aikaisin. Aikansa kun jarruttelee, niin levyt kuumenevat jälleen.

                    Katsoin konepellin alle ja huomasin, että jarruneste ei ollutkaan enää punaista. Nyt se vaikuttaa aavistuksen vihreältä. Voisiko tällä nesteellä olla vaikutusta jarrujen kuumenemiseen?

                    Comment


                      #11
                      Ei. Jarruneste on väritöntä. Tehostimen öljy (ohjaus+jarrut) on värillistä ja pitää olla vihreää. Punainen ATF tulee lopulta joka tiivisteestä ulos.

                      Comment


                        #12
                        Jarrupääsylinteri jumittelee tai satulan elvytys ei auttanut?

                        Comment


                        • #13
                          Todennäköisesti pääsylinteri jumittaa. Eikös se ole tyyppivika C3 korimallissa? Omaani vaihdoin myös aikanaan.

                          Comment


                            #14
                            Näkemättä hankala sanoa.Jos jarrusylinterin mäntää on vaan herkistelty liikuttelemalla sitä edestakaisin niin lähteehän se pelaamaan, hetkeksi aikaa.Nopea toimenpide ja asiakas säästää rahaa kun ei laitettu koko satulaa uusiksi.Ei ne jarrut niin monimutkaiset ole. Levyt ja palat on alle 50e, pääsylinterin korj.sarja alle 10,pääsylinteri alle 100e ja uusi satula lonkalta heitettynä satasen luokkaa.Nuo kun vaihtaa kaikki niin ongelmat loppuu.Asiantunteva korjaamo kyllä näkee heti jos satula tai palat on jumissa ja pystyy määrittelemään mitä osia sinne kannattaa vaihtaa.

                            Comment


                            • #15
                              Vika on ilmeisesti pääsylinterissä

                              Sun-car on tutkinut asiaa. Ovat todenneet, että vika on pääsylinterissä.

                              Pystyykö sylinteriä korjaamaan? Mistähän saisi toimivan pääsylinterin? Olisiko ehdotuksia?

                              Comment


                                #16
                                Kipität lähimpään varaosamyymälään ja ostat uuden. Ei se sen vaikeampaa ole. Hinta 50-100€.

                                Comment


                                  #17
                                  Sylinterin tiivisteet voi vaihtaa, mutta pitäisi ensin purkaa ja katsoa hyödyttääkö vai onko muutkin osat loppu. Koska teetät työn, kannattaa tosiaan suoraan vaihtaa uusi sylinteri.

                                  Sinänsä hyvin pieni työ, jos vain jarruletkut lähtevät irti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tervehdys Ville,

                                    mistä näitä pääsylintereitä saa? Sun Car ilmoitti, etteivät ole saaneet oikeaa mallia.

                                    Kuinka selvitän, minkälainen pääsylinteri käy?
                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 1.8.2017, 09:45. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jokin näistä:

                                      http://www.oemepc.com/audi/part_sing...5/lang/e#sec_1

                                      Katso autostasi mikä numero sylinterin kyljessä on ja googlaa oikealla numerolla tarvikeosa.

                                      Oletettavasti se on 443611021 tai 893611021

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lisätietoja

                                        Homma etenee hyvin hitaasti. Kävin korjaamolla. Pääsylinteri on nyt irrotettu. Sitä ei kuitenkaan saatu avattua. Ihan hyvältä se mielestäni näytti.

                                        Minulla on myös huoltokirja. Huoltokirjasta löytyy seuraavia tunnustetietoja:
                                        Auton numero: WAUZZZ44ZLN077883 malli:445 PH5
                                        Moottori:NF135541 AAT AML
                                        L90E/L90E 828/ NQ

                                        Sitten on vielä pitkä numerosarja kolmen ryhmissä. Onkohan tästä mitään hyötyä?

                                        Itse osasta löytyy seuraavia numeroita. Valmistaja on ATE. 154/11?17.

                                        Minulla on kuvia pääsylinteristä, mutta en osaa liittää niitä tähän.

                                        Onko ehdotuksia?

                                        Comment


                                          #21
                                          https://m.autodoc.fi/autonosat/jarru...62-2-3-quattro

                                          Onko jokin noista saman näköinen? Kahta eri mallia on.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tervehdys hyvät ystävät,

                                            Autoni tarina jatkuu.

                                            Tässä muutama kuva jarrusylinteristä. Olen saanut tuon purettua paikallisessa ammattikoulussa. Tämä tapahtui jo 2917 joulukuussa. En ole vaan saanut asiaa etenpäin.

                                            Sylinteri näyttää ihan hyvältä myös sisältä. Tussa yhdessä tiivisteessä on selvä kolo. Siitä paineet luultavasti karkaa. Yritin ostaa Fixuksesta korjaussarjan, mutta se oli väärä. Mistähän näitä saisi?

                                            Eri juttu on sitten, onko autosta mitään jäljellä, koska se on seissyt noin kolme vuotta ulkona. Rengas ainakin näytti jo menneen.

                                            Mitä mieltä olette, saisiko auton kuntoon?

                                            Ystävällisin terveisin
                                            Timo

                                            Comment


                                              #23
                                              Eiköhän tuon vielä ajoon saa. Osta suosiolla uusi sylinteri. Niitä saa mistä vain isoista netin autovaraosaliikkeistä. Hintahaitari on 50-120e, merkistä riippuen.

                                              Esim. alle 60e posteineen täältä budjettimalli: https://spareto.fi/tuotteet/1874-jarrupaasylinteri . Näyttäisi tuon yhden laittamasi kuvan perusteelta oikealta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Moi Jasso,

                                                tuo ei ole sopiva. Ohessa pdf-tiedosto, jossa on kuvattu tuo alkuperäinen sylinteri. Olin joskus yhteydessä valmistajaan. Eivät myy korjaussarjaa (siis tiivisteitä), mutta koko sylinterin kylläkin. Maksaa mielestäni useamman satasen.

                                                Sylinteri näyttää minusta (maallikosta) ihan hyvältä. Vain tiivisteessä on uria.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eikös tuolla osanumerolla 441 611 021 löydy autodoc'ista varaosa?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No tuon PDF:n spekseillä (25,4mm halkaisija) löytyy seuraavia vaihtoehtoja:
                                                    korjaussarja https://spareto.fi/tuotteet/d1702-ko...rupaasylinteri
                                                    sylinteri https://www.autonvaraosat24.fi/abs/7793830 tai https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-90-B...wAAOSwbPleKPMi

                                                    Sopisikohan nuo?

                                                    Pienen haun perusteella korjaussarjan numeroita eri valmistajilta:
                                                    ALVADI AL12852089
                                                    ATE 03.2125-2510.3
                                                    AUTOFREN SEINSA D1702
                                                    BARCODE 8430320050836
                                                    ERT 200699
                                                    FRENKIT 125074
                                                    FTE H25923.0.1
                                                    UBD 201064
                                                    UBD 82835
                                                    VAG 447611021
                                                    Edit: LPR:n valmistamana oikea osanumero näyttäisi olevan 1182 http://www.lpr.it/cerca.php?lprref=1182. Eli Sparetolta tämä https://spareto.fi/tuotteet/1182-jarrupaasylinteri, vaikka siinä sivulla onkin speksit väärin.

                                                    En nyt ihan varmuudeksi sano, mikä tuo 25,4mm halkaisija on, mutta varmista nyt mittaamalla että jokin mitta osuu siinä siihen. Veikkaan, että se ulkokehä mikä uppoaa tehostimeen.
                                                    Viimeksi muokannut jasso; 8.4.2020, 17:47.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Männän halkaisija.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Moi,

                                                        kiitos viesteistä. Tutkin asiaa ja palaan.

                                                        p.s. Onko Helmi sama kuin Helmi Orvokki, kyseeleepi Auvo?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Viking Näytä viesti
                                                          p.s. Onko Helmi sama kuin Helmi Orvokki, kyseeleepi Auvo?
                                                          Kyllä!

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X