Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 jarrupäivitystä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 jarrupäivitystä

    Se alkaa kohta olemaan jarrurempan aika ja samalla miettinyt sitä, jos päivittäisi S5:n levyt A5:een. Mitäs kaikkea menee samalla uusiksi? Tai olisko jotain hinta/laatusuhteeltaan parempaa tarjolla? Nykyiset takajarrut koodilla 1KW ja etujarrut 1LA. Kuinkas pienet vanteet noiden S5:n levyjen kanssa mahtuu vielä paikalleen?
    Auto toimii pääasiassa käyttiksenä, mutta ensi kesänä myös radalla.

  • #2
    Siirtyminen 320mm levystä 345mm levyyn vaatii uudet satulan kiinnikkeet ja levyt. Satula on edessä sama. Väittäisin kuitenkin, että tuolla saavutettu hyöty on mitätön. Jousittamaton massa kasvaa usealla kilolla ja jarrutustehoon vaikutus on pieni. Jos laitat kelluvat levyt kevyellä alumiinikeskiöllä niin eron voi jopa huomata, muuten tuskin huomaat normaaliajossa mitään eroa.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta, ehkä sit mennään vakiosetupilla jatkossakin.

      Comment


      • #4
        A5 ja S5 omistaneena täytyy sanoa, että jos ei eroa tunne parempi mennä bussilla. Kyllä se tuntuma on parempi S5 jarruissa (ellei nyt ole sattunut ääripää yksilöt itselleni). Loppuosa on pikkujarruilla tunnottomampi ja vaatii enemmän voimaa. Lisäksi S5 on takajarrut jäähdytetyt. Nyt ajan itse pienemmillä jarruilla. Jos osat S5 jarruihin saa satasella niin sama tuo päivitys on tehdä jarrurempan yhteydessä. Suosittelen kyllä sitten sen kallimmaan takapäänkin tekemistä samalle tasolle (tarvii uudet satulat ja levyt). Toki jos jarruja radalle kokoaa, niin ei se S5 vakiojarrukaan mikään älytön etu ole. Big Brake Kittejä saa parilla tonnilla ei OEM ja orggis RS jarrut sitten yksi hyvä vaihtoehto (tosin kallis). Taakse vaatii RS setti napojen vaihdon kaiken muun hilun lisäksi. Kelluvat levy rakenteiset ovat hyvä kuten aiemmassa viestissä jo mainittiin. Ehkä enemmän lämmönkeston takia kuin painon säästön, kun eivät niin helpolla varppaa.
        Viimeksi muokannut Poikarukka; 9.9.2016, 07:38.

        Comment


          #5
          No tuosta stage 1 brake update linkki

          Comment


          • #6
            Onko muut osat identtisiä A5/S5? Tehostin jne.
            Mä päivitin vanhan b6:n pikkujarrut b7 1LA/1KW versioihin eikä siinä kyllä maailma ympäri kääntynyt pelkillä levyillä ja satuloilla. Tietysti radalla en aja, siellä ehkä oli huomannut enemmän

            Comment


            • #7
              Nyt vaihtui bemari pitkään himoittuun audiin ja ensimmäiset ikävät huomiot. Onko normaalia että suht kovasta vauhdista +160kmh voimakas jarrutus saa auton vatkaamaan / puoltamaan erittäin vahvasti? Jarrut myös tuntuvat melko heikoilta ja poljin tuntuma pehmeni todella paljon muutamalla kovalla jarrutuksella.

              Jarrut menevät syyniin joka tapauksessa ja tarkoitus vaihtaa levyt ja palat näin alkuun, saadaanko esim EBC tai muilla jarrupaloilla + levyillä mitään hyötyä alkuperäisiin/ ATEn verrattuna.

              Satulat pysyvät ainakin toistaiseksi orggiksina. Mikä olisi paras ratkaisu?

              Comment


              • #8
                Riippunee rengastuksesta, jos alla jotkut superlöllöt 16" nokialaiset niin ihan normaalia.

                Comment


                • #9
                  Normaalia ei varmasti ole auton vatkaaminen ja puoltaminen. Olisiko jotain halvempaa tarvike laatua laitettu. Palat ja levyt kunnollisiiin, nesteet vaihtoon. Kyllä yksi 200-0 kmh jarrutus pitää kestää menettämättä jarruja (ja kestääkin ihan varmasti). Perusjarruilla ei kyllä kuitenkaan kovin montaa sellaista tehdä toki... Orggis vehkeet pitäisi olla ainakin laadukkaat. Orggis palat olivat tuntumaltaan paremmat kuin perustarvikkejauhopaskat, kun ässästä vaihdoin levyt/palat tärinöiden takia. EBC, jne muista tuning jarruosista ei ole kokemuksia.

                  Satulat edessä käy S5 osiin. Takana tarvii uudet (ei kalliit).

                  Comment


                  • #10
                    Yhden s60 volvon täyden jarrurempan jälkeen kävin koeajamassa 15" nastakumeilla ja siinä käyttäytyi juuri noin, jarrut pohjaan ja tuntui kuin olisi hyytelöön törmännyt.

                    Comment


                    • #11
                      A5 17" 225/50 pienimmät nakit tehtaalta. Ei nyt ihan corolla luokassa olla. Tottakai, jos poljetaan lukkoon auto menee tien mukaisesti. Jos paineet ja renkaat kunnossa rakenteeltaan, niin ei varmasti puolla tai tärise (absien lisäksi). Itselläkin jotku kitkalötkyt alle, mutta se mihinkään irtoa tiestä tai lähde veteleen vaikka kuin jarrulla seisoo.

                      Comment


                      • #12
                        Renkaina 19" kitkat. Yllätti kyllä miten mahottomasti vatkas ja heikohko jarruteho. Kauppa sovittiin että jarrut laitetaan kuntoon niin ei huolettanut, mutta lähinnä mietin tässä onko hyötyä laittaa S5:n levyjä tai muita performance levyjä. Tärkeämpää on nyt laatu kuin hinta. Onko näissä jotain tyyppivikaa puslissa tai jossain muussa mikä voisi aiheuttaa vatkausta. Koska +200 vauhdissa tuntui levottomalta verrattuna bemariin, jossa msport alusta.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäiset jarrut asiansa hoitavat ihan varmasti. Radalle eivät ole tehty. Etualatukivarren taaempi pusla kai on yksi mikä on alkupään malleissa aiheuttanut tutinoita ja on olemassa päivitetty versio. Ehkä joku muistaa miten ne meni. Enempi kai sellaista tasasen vauhdin tutinaa tiukemmilla kumeilla. Kyllä ne tukivarret voivat myös vaikuttaa jos väsähtäneet. Suuntaukset ehkä.. jarrutuntuma on dieselin jarruissa minusta vähän tuhnumpi lähellä lukkiutumista. Ihan vakaa auto se on kunnossa ollessaan nopeuden rajoittimelle asti ja jarrut toimivat kyllä. Ei ne tehtaalta päästä autoa, jos ei sitä pysähtymään saa. Tosin ne dieselin jarrut ei suurimmat ole luokassaan... panostaisin kunnon osiin ja sitten joskus laittaa kerralla suoraan järeämpää.
                          Viimeksi muokannut Poikarukka; 1.11.2016, 20:48.

                          Comment


                          • #14
                            Onko jollain tietoa mitä kaikkea tarvii q5:sen 4-mäntästen satuloiden, 345mm levyjen ja palojen lisäksi jos noilla 3l TDi a5:sen etupään meinaa päivittää? Tarviiko satuloille eri kannakkeet vai meneekö suoraan? Tuolla oli projekti topicissa juttua jo tästä, mutta ei viitsi sitä täyttää kun oikea ketjukin löytyy.

                            Comment

                            Working...
                            X