Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missä prakaa kohta? A6 tärisee ajon aikana

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Missä prakaa kohta? A6 tärisee ajon aikana

    Terve,

    Auto on A6 Avant q. vm.2003, automaatti, 2.5TDI.

    Ongelma on se, että parin tunnin ajon jälkeen alkaa kuulumaan/tuntumaan tärinää niin ratissa kuin etenkin jarrupolkimessa. Sellaista "RRRRR....." Pari kunnon jarrutusta tuntuu auttavan asiaa ja taas mennään 10km ilman tärinää. Olennaista on se, että aina kun tätä tapahtuu, on ajettu jo noin 2 tuntia ja vauhtia on 100-120 km/h. Lyhyemmillä kauppareissuilla ei ongelmaa. Epäilin vanhoja jarruja, mutta aivan saman tekee nyt uusilla levyillä ja paloilla. Etupyörien laakerit ja vetonivelet on uusittu. Sama jurina on vaikka antaa rullata vapaalla (N). Onko nyt menossa takapyörän laakeri? Voiko jarrujärjestelmässä oleva ilma tehdä tällaista? Poljin nimittäin kovenee vasta parin jarrun polkaisun jälkeen. Vai onko jossain voitelun puutetta?

    Ajoin juuri etelä-suomesta lappiin 1200km ja hieman hirvittää paluumatka, mutta ehkä täältä saa hyviä vinkkejä?

  • #2
    Minulla on saman kaltainen ongelma, mutta se tulee esiin jo 10-15 min ajon jälkeen ja moottoritienopeuksista. Kun painaa jarrua, niin ravistaa niin maan perkuleesti ensimmäisellä jarrutuksella, mutta kun jarrutuksia tekee useampia, ravistus pikkuhiljaa heikkenee lähes olemattomiin. Taajamanopeuksilla tuota ravistelua ei juurikaan esiinny. Itse myös olen epäillyt hieman jarruja, nyt en sitten enää ole niinkään varma.

    Comment


    • #3
      No niin. Etelään pääsin vaikka välillä alkoikin jurisemaan yli 100 km/h vauhdeissa. Hiljentely auttoi.

      Avasin vaihteiston peräpään öljyntäyttöpropun koska selkeästi oli havaittavissa pientä vuodon poikasta. Litra öljyä sinne lorahti ennen kuin oli täyttöaukkoon asti. Saa nähdä onko tällä vaikutusta otsikon ongelmiin.

      Seuraavaksi saakin ihmetellä, että mistä vuotaa.

      EDIT:
      Ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään.
      Viimeksi muokannut 4sutii; 7.9.2016, 21:35. Perustelu: Vastaus itse itselle

      Comment


      • #4
        Joko kardaanin vetolaippa-akselin stefa vuotaa tai sitten etummaisen vakionopeusnivelen vaseliinit on muuttuneet juoksevaan muotoon ja tulleet nivelestä pois. Hyvähän se keskitasauspyörästöönkin on lisätä öljyä, mutta se tosiaan tuskin juuri tuollaista jurinaan auttaa. Kardaanissa on kolme niveltä jotka voivat jurinaa aiheuttaa ja yksi tukilaakeri jonka vika tuntuu persauksessa kuin tärylätkän päällä istuisi. Kardaanijumpasta löytyy haulla aika paljon juttua.

        Comment


        • #5
          Suurempia vuotoja ei näy ja kaikki minne on voinut öljyä lisätä niin on lisätty. Missä tämä etummainen vakionopeusnivel oikein sijaitsee, jotta pääsisi tarkastamaan vaseliinit?

          Comment


          • #6
            Kardaanin etupäässä, se on sillä vakionopeusnivelellä kiinni keskitasauspyörästössä. Jos sen nivelen ympäristössä ei esiinny vaseliiniroiskeita, niin vaseliini on lienee siellä missä pitääkin.

            Comment


              #7
              Huomioithan että automaatissa on kolme erillistä öljytilaa, joista vain keskimmäiseen laitetaan automaattivaihteistoöljyä? Olen joutunut vaihtamaan c4 ja c5 -koppaisista etummaisia vakionopeusniveliä, koska ne sijaitsevat kuumassa tilassa kattien yläpuolella. Rasva menee kovaksi ja nivel jumittuu ja aiheutta ainakin jurinaa. Kannattaa hommata torsenin stefa valmiiksi ennen kuin aukaiset nivelen, niin voi samalla vaihtaa. Mätänetistä voi myös hakea Ford Scorpion vetonivelen valmiiksi ja palauttaa osan jos ei tarvitsekaan vaihtaa.

              Comment


              • #8
                Täytyypä käydä auton alla tutkimassa. Kiitos vinkeistä. Minulla on toinen aihe täällä auki myös liittyen jarruihin. Onko mahdollista, että joku jarrulautasista käy niin kuumana, että vääntyy johonkin suuntaan? Kun tämä jurina tuntuu kaikkein selvimmin juuri jarrupolkimessa.

                Comment


                • #9
                  Keskitasauspyörästön akselitiivistettä on kahden laista, huulella ja ilman. Sitä en ole tutkinut missä vuosimallissa tiivisteeseen on huuli ilmestynyt. Tiivisteen koko on 40*52*7mm ja huulettoman saa muutamalla eurolla laakeriliikkeestä tai Motonetista ja huulellinen tiiviste löytyy muutaman kympin hintaan marmorilta. Jos tiivisteessä on huuli, niin keskitasaupyörästön vetolaipasta löytyy ura sille huulelle.

                  Vakionopeusnivelen suojakumia ei tähän korimalliin ole edes marmorilla tarjolla, mutta esim. 4-motion Golfin kardaanin suojakumi on käypänen. Jos suojakumi pitää vaihtaa, niin nivelen kiinnitysruuvien alle tulevat kaarevat aluslevyt (en nyt muista mikä niiden nimi on) kannattaa ottaa samalla kertaa, C5:n suojakumi on inansa eri mallinen joten niitä aluslevyjä joutuu vähän viilaamaan.

                  Comment


                  • #10
                    Onko kyse ABS:n aiheuttamasta tärinästä? Esim. laakerin lämmetessä tunnistinkehän etäisyys ABS-anturista on liian kaukana ja systeemi alkaa sekoilla. Syttyykö luistonestonvalot?

                    Comment


                    • #11
                      Itsekin pohtinut ABS osuutta tärinään. Kun tärinä tosiaan poistuu kun hieman jarruttelee. Sitten menee taas monta kilometriä pehmeästi. Sen olen huomannut, että aina kun käynnistän auton ja lähden liikkeelle niin parin ensimmäisen metrin aikana kuuluu selvä ABS rasahdus vaikka jarrupolkimeen ei koskisikaan. Luistonestovalo ei pala eikä vilahdakaan näiden ongelmien aikana.
                      Viimeksi muokannut 4sutii; 7.5.2017, 09:56. Perustelu: täsmennys lisätty

                      Comment

                      Working...
                      X