Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 Avant -95 etuiskareiden vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Taitaa muuten olla 7/16" mutteri, joka tuohon sopii. Nimittäin m10 ja m12 ei sopinut.

    Edit: Kyllä se sittenkin on 10mm, kierteet ei vaan ole standardin mukaiset.
    Viimeksi muokannut hildebad; 25.11.2008, 12:04.

    Comment


    • #32
      hoho. hienosti meni itellä tuo vaihto van tuli sitte jousien vaihon jälkeen etupäähän joku omituinen kitinä. vauhdin mukaan nopenee.. :/

      Comment


      • #33
        Kuskinpuolen etuiskarista karkas kaasut/nesteet pihalle. Autossa on Bilstein b12 pro kit. Onko kellään tietoa onko vaimentaja b6 vai b8 mallia. Onko iskunvaimentimessa vaihdettavaa patruunaa vai meneekö koko tolppa vaihtoon?

        Painelin kuskin kulmaa alaspäin enkä saanut hievahtamaankaan. Luulisi että kun kaasut/nesteet häviää niin vaimentajan vastustuskyky häviäisi, näin ei kuitenkaan ole? Vai olenko ajatusteni kanssa ihan väärässä =)
        Viimeksi muokannut n0nn1; 15.9.2012, 13:37. Perustelu: eihän ne nestevaimentajat olekkaan. mut silti kaari on jo kolmatta päivää märkä =)

        Comment


        • #34
          Kuskinpuolen etuiskarista karkas nesteet pihalle. Autossa on Bilstein b12 pro kit. Onko kellään tietoa onko vaimentaja b6 vai b8 mallia. Onko iskunvaimentimessa vaihdettavaa patruunaa vai meneekö koko tolppa vaihtoon?
          Siis se iskari on siellä "tolpan" sisällä, eli iskari vaihtoon.

          Painelin kuskin kulmaa alaspäin enkä saanut hievahtamaankaan. Luulisi että kun nesteet häviää niin vaimentajan vastustuskyky häviäisi, näin ei kuitenkaan ole? Vai olenko ajatusteni kanssa ihan väärässä =)
          Ilmeisesti totaalisen paskana jos ei heilu.

          Comment


          • #35
            Audi 80 -93 Etuiskarit

            Moikka,

            Kyseessä kuvanmukainen ongelma. Ominaisuus tämä ei varmaan ole. Vaihdettiin iskarien yläpään laakerit ja kumit mutta ongelma ei korjaantunut. Yläpään kuppi kiristetty pohjaan asti, mutta iskarit pääsevät silti lonksumaan.
            Kuva ennen kumin vaihtoa Sen jälkeen välys ehkä 4mm.

            https://flic.kr/p/24AhreJ

            Comment


            • #36
              Valitettavasti tuo välys kuuluu tuossa olla, vaikka se niin oudolta tuntuukin.

              Comment


              • #37
                Onhan noihin nähnyt jonkun sorvanneen laipan väliin ja samallahan siinä tolppakin hieman lyhenee. Muistaakseni Fordissa olen nähnyt vastaavia ratkaisuja.

                Comment


                • #38
                  Nytpäs jäi isäukkovainaan vanha Audi katsastuksessa kiikkiin pelkääjän puolelta alalautasen päädystä katkenneesta etujousesta. Ei mistään muusta. No eikun tutkimaan nettiä, ja jousijalan irrotushan näkyy olevan (teoriassa) varsin yksinkertainen operaatio. Motonetistä saa uuden jousenkin sopuhintaan.

                  Tänään tuli jo kokeiltua, että kaikki mutterit (koiranluun yläpää, raidetangon pää, alapään järeät kaksi) samoin kuin jarruputkenpidikkeen pultit lähtevät kiltisti aukeamaan, mutta raidetangon pään pultin saaminen irti tolpasta ei näköjään olekaan ihan läpihuutojuttu. Tuli vasaralla naputellessa jo tuhotuksi mutteri, joka osoittautui olevan hienokierremallia M10x1.25 eikä perusversio. No, täytynee huomenna hakea Motonetistä ulosvetäjä ja pari mutteria varalle.

                  Myönnetään, älytöntähän näin vanhan autorähjän pitäminen on kun ei sillä juurikaan edes aja, mutta kun tekniikka pelaa kuin ompelukone (ABK-moottori, loota, jarrut) eikä vain mene ajamalla rikki, ja isäukko tervasi alustankin aikoinaan niin huolella ettei sekään ole pahemmin ruosteessa, innostuin askartelemaan tuota jousen vaihtoa. On se vaan kiva aikakapseli, näin hauskoja ajettavia osattiin tehdä ennen kuin oli kuultukaan mistään turvatyynyistä, ajonvakautuksista tai edes ABS-jarruista.

                  Mutta kysymys tietävämmille: onkos raidetangon pään lisäksi enää muita veemäisiä yksityiskohtia odotettavissa?
                  Viimeksi muokannut ssipila; 24.5.2025, 20:05.

                  Comment


                  • #39
                    ssipila kun kerran lähdet tolpat irroittamaan, vaihda molempiin puoliin, jouset, iskarit, limput, raidetankopäät ja koiran luut.Tässä kejussa hyviä vinkkejä.

                    Comment


                    • #40
                      No juu näin toki periaatteessa, mutta ei tässä vanha jaksa enää pakollisten lisäksi muuta tehdä varsinkin kun on aika kulahtanut yksilö maaliltaan ja jokunen vekki/lommo siellä täällä :) Jos löytyisi joku joka tykkää näitä laitella, olisin valmis tästä luopumaan kun itselläni ei ole sille käyttöä.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 24.5.2025, 20:42. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                      • #41
                        No höh, kaikki muu lähti kiltisti irti paitsi ylämutteri konehuoneen puolelta. Mitäs pirua sille nyt tekisi, kun kuusiokoloavain alkaa vääntyä spiraalille eikä mitään tapahdu.

                        Comment


                        • #42
                          No niin, lähtihän se ylämutterikin lopulta kun haki IKH:sta kunnollisen ulkopuolelta kulmikkaan 22mm holkin mutterille ja 6 mm kuusiokoloholkin, jonka sai toisen holkin reiästä läpi. Nyt on jousijalka kourassa. Osoittautuikin jousi katkenneen yläpäästään, ja eikös alalautanenkin ole mätä... on se kumma kun eivät kestä kuin 33 vuotta :) - A2-laatuinen purkutolppa näkyy kuitenkin olevan saatavilla netistä.
                          Viimeksi muokannut ssipila; 26.5.2025, 15:32.

                          Comment

                          Working...
                          X