Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rasvanippojen asentaminen tukivarsiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Rasvanippojen asentaminen tukivarsiin

    Tässä ohjeet kuinka olen itse hoitanut (ja muille neuvonut) rasvanippojen asennuksen etuakselin tukivarsiin. Aiheesta löytyy hyvin hajanaisesti tietoa ja kuvia foorumilta, joten siksi tein tästä nyt uuden aiheen.

    Tarvikkeet: Tukivarret, rasvanippoja (1 kpl / tukivarsi), aluslevyjä, porakone, rasvanippojen kierteille sopiva kierretappi, vääntiö, pora kierteiden alkureikää varten ja jarrujen ilmausruuvin suojakumeja.

    Itse olen käyttänyt M6 90° rasvanippoja, koska nipan saa suunnattua niin, että nivelet saa rasvattua helposti purkamatta mitään.

    Nipat kannattaa asentaa suojakumin vastapuolelle, jolloin uusi rasva työntää edeltään vanhan rasvan ja nivelessä olevan rojun/veden pois.


    Sitten itse asennukseen:

    Aloitetaan ylemmistä tukivarsista. Joissain Lemförderin varsissa on kumitutti pallonivelen päässä. Tämän voi surutta ottaa pois puukolla. Klik.

    Kumia kannattaa poistaa sen verran, että pallonivelen keskeltä tulee alumiini näkyviin. Klik.

    Tämän jälkeen porataan kierteelle sopiva alkureikä (M6 kierteelle 5 mm). Klik.

    Poraamisesta saattaa mennä lastuja nivelen sisälle ja nämä kannattaa poistaa esim. koukulla tai piikillä.

    Alkureijän poraamisen jälkeen tehdään kierre. Itse käytän kierteen tekemiseen lastua nostavaa konekierretappia. Tälläisellä tapilla lastut eivät työnny nivelen sisään. Klik. Klik.

    Kierteytyksen jälkeen asennetaan tukivarteen rasvanippa. Minun käyttämissäni rasvanipoissa kierre on sen verta pitkä, että joudun käyttämään rasvanipan alla aluslevyä. Muuten rasvanippa rajoittaa pallonivelen liikettä. Rasvanipat kannattaa suunnata niin, että niille on vapaa pääsy ilman suurempia purkamisia. Klik.

    Toiseen ylempään tukivarteen asennus samalla tapaa kuin edellä. Klik.

    Ja samoin taaempiin alempiin tukivarsiin. Klik.

    Etummaisiin alempiin tukivarsiin ei tarvitse laittaa aluslevyä, koska nippa ei yllä palloniveleen saakka. Klik.

    Lopuksi työntää nivelet täyteen uutta rasvaa ja laittaa pölysuojat rasvanippojen päälle (esim. ATE 03.3590-0700.1). Muuten rasvaus kannattaa tehdä esim. pyöränvaihdon yhteydessä.

    Etuakselin irrallisten tukivarsien rasvanippa-asennukseen menee aikaa maksimissaan tunti, joten ajasta ei pitäisi jäädä kiinni.

    Suosittelen lämpimästi nippojen asentamista uusiin tukivarsiin, koska nippojen avulla pallonivelien käyttöikä voi moninkertaistua ja näin säästyy säännölliseltä tukivarsijumpalta (=selvää säästöä). Rasvanipat tosin eivät tee halvoista tukivarsisarjoista kalliimpien sarjojen veroisia.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kook00; 9.1.2021, 22:42.

    #2
    Pari kokemusperäistä huomiota:

    - Monessa tukivarressa on pultin alapään pelti ohut ja sen alla ei tilaa kauheasti ole. Pitää siis olla varovainen poratessa ja myös kuinka syvälle nipan kiertää.

    - Käytännössä pallon ja kupin väli on ja pitääkin olla niin tiukka, että rasva ei sieltä mahdu. Eli prässillä ei voi työntää rasvaa kuten normaalisti rasvatessa. Muuten ammut kuulan tai kupin pohjan irti. Eli rasvaus ei toimi "huuhteluna".

    Comment


    • #3
      Olen käyttänyt Lemförder tai trw tukivarsia, eikä ole koskaan tarvinnut vaihtaa kahdesti.

      Comment


        #4
        Nippojen kierteisiin olen laittanut kierrelukitetta. Muuten vaseliinia tapaa karata kierteiden välistä kun prässää / tulee painetta.

        Comment


        • #5
          Tosiaan joissain tukivarsissa tuo pelti on niin ohut, ettei siihen saa edes kunnollista kierrettä tehtyä. Itse olen laittanut nipat nivelen kyljestä, mutta silloin pitää olla tarkkana mihin kohtaan reiän poraa, että pyörännapa mahtuu vielä kääntymään tukivarret paikallaan. Kierteeseen olen myös laittanut lukitetta.

          Kaikkiin niveliin en ole jaksanut laittaa nippoja, vaan raottanut kumia ja lisännyt rasvaa lääkeruiskulla. Nekin ovat kestäneet lähes yhtä hyvin kuin nipoilla varustetut. Ebayn sadan euron sarja on pyörinyt alla nyt useamman vuoden nipoilla varustettuna.
          Viimeksi muokannut ilyx; 11.7.2016, 18:29. Perustelu: virhe

          Comment

          Working...
          X