Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D3 Keyless ovenkahvat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D3 Keyless ovenkahvat

    Heps,

    olisiko sööreillä näkemystä seuraavaan ongelmaan A8 D3 Keyless ovenkahvojen kanssa(siis ulkokahvojen):
    Auton ostovaiheessa kahvat toimivat jo epämääräisesti: Ovet lukittuivat vain kuljettajan oven lukitusnappulasta ja ainoastaan pelkääjänpuolen takaoven kahvassa toimi kapasitiivinen tunnistin(eli sormet oven kahvaan => lukitus aukesi). Lukitus toki aukeaa kaikista ovista yhdellä kahvan nykäisyllä(eli yksi nykäisy aukaisee lukituksen ja toinen nykäisy aukaisee ko. oven). Nyttemmin kuskin oven kahvakin on alkanut ryttyilemään.

    Varsinainen kysymys: Onko ongelmia esiintynyt esim. oven johtosarjoissa? Vai onko helpointa vaihtaa kaikki ovenkahvat (ilmeisesti kaikki kahvat ovat samoja 4E0839205G lukuun ottamatta kuskin oven kahva 4E1837205G, joka on omansa).

    Lisämainintana kuljettajan puolen ovenkahvojen LED-valaistus on puutteellinen siten, että jompikumpi ledeistä on pimeänä (tämäkin osa taitaa olla erikseen vaihdettavissa).

    Eli loppujenlopuksi: Onko järkeä tilata kaikki kahvat sokkona vai onko mitään taustaa ensin tutkia mahdollisia johtosarjavikoja ovista tms. Onhan tuo kuitenkin oma hommansa purkaa oviverhoilut vain todetakseen, että kaikki kunnossa.

    Kiitos taas kerran ajastanne.
    -Henry

    Vika oli ovenkahvoissa ja enemmän tietoa viestissä #11 tässä ketjussa.
    Viimeksi muokannut hkblue; 29.12.2015, 21:24. Perustelu: Syy selvisi...

    #2
    Lue ensin vikakoodit.

    Se muuten avaa ovet kun laittaa sormet kahvan alle, siitä ei tarvi vetää.

    Comment


    • #3
      Se muuten avaa ovet kun laittaa sormet kahvan alle, siitä ei tarvi vetää.
      Juu näin koitin kuvatakin asian:
      ...ja ainoastaan pelkääjänpuolen takaoven kahvassa toimi kapasitiivinen tunnistin(eli sormet oven kahvaan => lukitus aukesi).
      (Toki myönnän, että edellistä viestiä kirjoittaessani olin villalangan paksuisessa humalassa.)

      Ja sori, jäi ne vikakooditkin pastettamatta, mutta elektroniikka-alalla työskennellessäni, nämä ei nyt räjäyttänyt aiemminkaan minun tajuntaa(toki sekin taitaa ollaa puutteellinen):

      Address 42: Door Elect, Driver Labels: 4E1-910-802-42.lbl
      Part No SW: 4E1 910 802 B HW: 4E1 959 801 F
      1 Fault Found:
      02126 - Central Locking Button; Exterior Door Handle
      008 - Implausible Signal
      Freeze Frame:
      Fault Status: 01101000
      Fault Priority: 3
      Fault Frequency: 5
      Reset counter: 45
      Mileage: 138016 km
      Time Indication: 0
      Date: 2015.08.24
      Time: 17:23:16
      ------
      Address 62: Door, Rear Left Labels: 4E0-910-802.lbl
      Part No SW: 4E0 910 802 A HW: 4E0 959 801 D
      1 Fault Found:
      02126 - Central Locking Button; Exterior Door Handle
      008 - Implausible Signal
      Freeze Frame:
      Fault Status: 01101000
      Fault Priority: 3
      Fault Frequency: 0
      Reset counter: 0
      Mileage: 137520 km
      Time Indication: 0
      Date: 2015.07.22
      Time: 20:53:48
      -----
      Oikella ei kumpikaan ovi antanut vikakoodia.

      Alkuperäisessä neuvonanelussa kysyinkin, että onko vastaavaa kahvojen ongelmia tullut kellään vastaan ja kuinka olisi mahdollisesti vika oiennut(kahvat vs. johtosarja tai joku muu).

      Itsellä epäilys veden päässeen oven kahvoihin tai mahdollisesti oven johtosarjojen/liittimien hapettuminen.
      Olisin vain sinänsä siis hakenut näkemystä, että olisiko kellään kokemusta/näkemystä.

      Kiitos kaikesta huolimatta.
      Viimeksi muokannut hkblue; 16.10.2015, 22:26. Perustelu: Kun ei vain osaa kerralla kirjoittaa oikein...

      Comment


      • #4
        Uudemmissa keyless systeemeissä ne kahvan sisällä olevat anturit on vaihtokamaa (luulen, että A8 on samaa perua). Anturi on pinnoitettu sellaisella silikonimaisella kumilla ja se halkeilee ajan kanssa ja päästää veden sisään. Toimii vähän miten sattuu sen jälkeen. Ei aina anna vikakoodia, kuten itselläni. Oireili pelkääjän ovi (omani 2-ovinen malli) siten ettei aina auennut ja jos löi oven kiinni, niin lukitsi itsekseen auton. Tilasin vain uudet anturit ja vaihdoin. Sen jälkeen homma toimi. Myös yksi toimimaton anturi voi sekoittaa koko systeemin. Ulkomaan foorumeilla paljon tästä juttua (ainakin B8-korisista), kun on yleisempi varuste ollut.

        Comment


        • #5
          Meidän 7 vuotiaasta A4 B8:sta vaihtelin kaikki juuri nuo kumiset anturit. Uudet on fiksumman oloiset koteloinniltaan, todennäköisesti tulevat toimimaan pidempään. Melkein kannattaa varautua kaikki vaihtamaan, ainakin B8:ssa ne on jotenkin sarjassa siten, että yksi kun reistaa niin se antaa vikakoodin ja kaikki lakkaa toimimasta eikä anna vikakoodia vaikka olisivat rikki. Korjaat yhden, lähtee toimimaan kun toinen alkaa ryppyilemään heti perään, joten jonossa sai vaihtaa yksitellen ja kahden jälkeen tilasin samalla sitten kaksi kerralla kun ei jaksanut enää yksitellen vaihdella.

          Nuo olivat myös vähän eri tapaa rikki. Kuskin oven anturi ei sekoittanut systeemiä, kun avaus toimi ihan ok mutta lukitus oli täysin mykkä. Muista taas hajosi avaus ja sai olla varovainen onko ovet auki vai ei. Onneksi tuo vetää ovet lukkoon parin minuutin jälkeen, jos ovea ei avaakkaan lukituksen avauksen jälkeen.

          Sillon kun toimii (hyvin taas) on kyllä helkkarin hyvä ominaisuus. Tuli ihan ikävä kun on kauppa kassia ja 2-vuotiasta poikaa sylissä ja piti avaimia kaivaa vielä taskusta.

          Mielenkiintoinen havainto myös tuttavan BMW:sta, en tiedä onko kaikissa, mutta ilmeisesti noissa on joko lisävaruste tai muuten vain säästetty, kun anturit on vain etuovissa.
          Viimeksi muokannut jounii; 19.10.2015, 10:17.

          Comment


            #6
            Jep, kyseessähän on A8 ns. tyyppivika ja asiasta löytyy lisää tietoa tämän keskustelun kautta. Itse päädyin siihen, että en tee asialle mitään. Vinkkinä WD40 käyttö väliaikaisena korjauksena. Englannin A8 foorumilta löytyy asiasta jonkin verran tietoa:

            http://forum.a8parts.co.uk/showthread.php?t=7024

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viesti
              Mielenkiintoinen havainto myös tuttavan BMW:sta, en tiedä onko kaikissa, mutta ilmeisesti noissa on joko lisävaruste tai muuten vain säästetty, kun anturit on vain etuovissa.
              Sama on Audilla 8V-korin A3:ssa.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia alkuun.

                Olen ymmärtänyt, että kahvoissa ei ole oikein mitään lukitukseen/avaukseen liittyvää vaihdettavissa olevaa sähköosaa(siis ruuvin tai "klipsun" kautta) vaan kaikki osat on liimattu/valettu/prässätty kasaan.
                Tuossa Motor Talk:n keskustelusta bongattuna Kuubalainen ratkaisu lukitusnapin korjaukseen: http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=731050.
                Jäi kuva, että ilman viilaa kahvaa ei pura.

                Joten teidän ja Lontoolaisten ajatusten pohjalta päädymme tilaamaan uudet kahvat á 110€ + maalaus tietty.
                Eihän tämä ole galakseja räjäyttävä ongelma, mutta mukava ominaisuus, kun toimii.

                Kertoilen vaikka sitten tulevaisuudessa kuinka uusilla kahvoilla toimii, jos ketään kiinnostaa.

                Comment


                  #9
                  Eikö niitä vanhojen kahvojen maalattua osaa saa vaihettua uusiin? Itsellä nuo ovat toimineet hyvin muutaman vuoden, kop kop :)

                  Comment


                  • #10
                    Ymmärtääkseni ilman Keyless -toimintoa olevissa kahvoissa vain se kahvan yläosan kromiosa on irroitettavissa itse kahvasta.

                    Tuossa poks -kuvassa näyttäisi ko. kahvaa olevan saatavana vain kokonaisena: linkki

                    Ja tuossa Motor Talk:n keskustelusta pomitussa pdf:ssä asia jonkun verran varmistuu.

                    Comment


                    • #11
                      Heps, ja anteeksi taas vanhan kaivelu, mutta jos kellekään tulevaisuudessa apua niin...

                      Alkuperäinen ongelma ratkesi uusilla ovenkahvoilla. Joissain liittimien nastoissa oli toki hivenen "oksidoitumista", mutta pääsääntöisesti liittimet puhtaita ja kuivia(sisältä siis).

                      Mitä kaikki kustansi (osat tuli saksasta carparts-pros:sta):
                      - Kahvat á 115€, 4E1837205G GRU kuskinoveen, loput 4E0839205G GRU (pohjamaalissa)
                      (itse asiassa kahvoissa ei taida olla muuta eroa kuin kuskinovenkahvassa on lukkopesän reikä ja tämäkin on muissa kahvoissa vain "plommilla" tukittu kahvan rungossa)
                      - Neljän kahvan värjäys korinväriseksi 80€
                      - Led-valot kahvan alle á 32€, 4E0949137
                      - Ovipahvien kiinnitys "nipsuja" varalle á 0,40€, 6Q0868243
                      + Harrastajalta yksi Tapaninpäivä tuhrattu

                      Ilkeintä harrastelijalle koko hommassa oli ovipahvien irrottaminen ja takaisinlaitto, kun nuo Audi/VW:n ovipahvien "uudensukupolven" kiinnitysnippelit ovat pirun tiukkoja vapautumaan/lukittumaan vaikkakin apuna oli muoviset kiilat ja purkumuovit. Toki vain yksi kiinnitysnippeli/nasta meni käyttökelvottomaksi koko neljän oven operaatiossa.

                      Noista kahvojen Led-valoista sen verran, että DIY -henkinen kaveri tarvittaessa korjaa ne, kun eivät näyttäneet olevan kovin monimutkaista elektroniikkaa(etuvastuksia 2kpl ja LED:ä 2kpl) sekä eivätkä olleet täysin umpeen valettujakaan, josta varmaankin johtuu niiden rikkoutuminen (vesi pääsee sisään).

                      Purku-/kasausohjeet tietty: http://forum.a8parts.co.uk/showthread.php?t=9347
                      (Kuviakin löytyy tarvittaessa, mutta eivät pärjää johdonmukaisuudessaan noille tehtaan ohjeille)
                      Viimeksi muokannut hkblue; 29.12.2015, 21:33. Perustelu: Typo

                      Comment

                      Working...
                      X