Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruputken vaihto Golf III

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Jarruputken vaihto Golf III

Isäukon kolmos-Golffista porsi jarruputki katsastuksen jarrudynossa. Kärryakselinen variant kyseessä, ilmeisesti taka-akselin kuormantunnistusventtiililtä apukuskin puolelle lähtevä putki kyseessä. Saakohan sen vaihdettua siitä kuormantunnistimen ja jarruletkun välistä koko pätkän vai pitääkö alkaa metritavarasta tekemään?

Varmaan kannattaa tehdä mahdollisimman paljo uutta, jos polkasulla metalliputki hajoaa. Ei voi olla hirveen hyvässä kunnossa muualtakaan.

Comment

Ei löytynyt enää noin vanhaan valmista putkea, pitää kieppitavarasta tehdä. Taka-akselista eteenpäin oli ollut ihan hyväkuntoista, ainostaan tuo taka-akselin suuntaisesti poikittain kulkeva putki oli huono.

Comment

Metritavarasta vaan.

Comment

Metritavarasta kannattaa tehdä. Minulla on aina kieppi putkea ja junttureita hyllyssä, jos tulee akuutti tarve.
          Tuota en ihan ymmärtänyt, että mikä se varsinainen ongelma on. On se sitten valmis tai itse tehty putki, niin ainahan se vaihdetaan juntturista juntturiin.

Comment

Alkuperäinen ongelma oli että saako sen juntturista juntturiin väliin ostettua päineen ja taivutuksineen valmiina vai täytyykö se polven päällä tehdä muotoonsa. Laitoin nyt huomisaamuksi tilaukseen jarruputkityökalusarjan, nippoja ja putkea on jo. Eiköhän se tästä. Eipä ole omalle kohdalle vielä kertaakaan sattunut mutta nyt on sitten sekin työkalu hankittuna.

Comment

Aina kun olen ostanut valmiin putken, niin se on ollut kiepillä. Monestihan putki pitää vetää läpi jostain raosta, niin se muotohan hukkuisi viimeistään siinä kohtaa. Varastointiongelma olisi kanssa valmiiksi muotoon taivutetuilla putkilla. Ruuvemeisselin kahvaa vasten olen joskus taivutellut jyrkempiä mutkia auton alla.

Comment

Harvassa on paikat joihin menee valmiiksi taivutellut putket. Kupari on helppoa taivuteltavaa toisin vag orginaali teräs seko putki.

Comment

Kuten sanottu, ei ole vielä kertaakaan osunut omalle kohdalle tarve vaihtaa jarruputkea, sen vuoksi nämä hölmöt kysymykset. Nyt kun asiaa taas oikein pysähtyy miettimään niin noinhan se varmasti menee ettei niitä valmiiksi taivuteltuina olisi mitään järkeä missään olla valmiina.

Comment

Ei ole hölmöjä kysymyksiä. Kysy mitä vaan, vastataan mitä vaan.
                    Itse olen tykännyt juntturit, kuin myös sen putken ja juntturin välin, voidella kuparitahnalla, että saisi joskus myöhemmin vielä aukikin. Volkkarin käyttämiä peltikiinnikkeitä saa tarvikeliikkeestä. http://images.biltema.com/PAXToImage...e/xlarge/66484 Tuollaisia ainakin Audissa on ollut. Monesti joutunut vääntämään tuon peltilirpakkeen rikki, että saa juntturista pihdeillä kunnolla kiinni ja väännettyä liitoksen auki.

Comment

Eikö tuolta motonetista löydy valmiit jarruputket?

Comment

Noihan on vaan tietyn mittaisia putkia joissa on päät valmiina. Ostin nyt anyway omaksi sen putkityökalun, saa sitten jatkossakin tehtyä.

Comment

Sain nyt tuon työkalusarjan. Ei minkään valtakunnan ohjeita paketissa mukana. Kun putken päähän alkaa painamaan kartiota, kuuluuko putken pään tulla aloittaessa tuon kamman pinnan tasalle?

Entäs nuo mustat napit, arvelen että ovat tulkkeja joilla katsotaan putken halkaisija jos ei muuten tiedä.
                          Attached Files

Comment

https://youtu.be/-Im2NVo1aw0?t=2m50s

Jonkun millin yli se putki. Itse yleensä teen sitä sileää puolta vasten euroautojen putket. Videolla runttaa kartioksi putken pään sen jälkeen, kun on tehnyt jo sen nappulan kanssa pään. Jenkeissä on yleensä kartio ja Audeissa tehdään vain sen nappulan kanssa kerran rutaten pää. Vertaa vanhaan, niin huomaat kun alkaa olemaan oikeanlainen.

Ole tosi varovainen sen nappulan kanssa, että et harjoitellessa väännä siitä ohjaintappia vinoon. Sitä nappulaa voi olla hankala löytää irtotavarana. Ainakaan minä en löytänyt.

Ja se on jokaisen kokeiltava ainakin kerran, että laittaa juntturin väärinpäin putkeen tai unohtaa kokonaan välistä. ;)

Harjoittele jokunen pää ennen kuin alat työhön. Tuubissa on varmasti lisääkin videoita ja kysyäkin kannattaa, jos on kysymysmerkkejä. Jarrujutuissa täytyy tietää mitä on tekemässä.

Comment

Kiitoksia vinkeistä, näyttäis lähtevän aika helposti vetämään vinoon se nappula. Katoin tuon ja jonkun toisenkin videon, eiköhän se tästä lopulta.

Comment

Ite ottanut ohjeen mukaan sen putken ton "nipukan rungon" verran yli rungosta. Helpottaa hitosti jos ton työkalun saan ruustuukiin kiinni. Ja jotain liukkaria olen suhauttanut niin ainakin tuntuu että helpommin tulisi nätti jälki.

Comment

Oli se minulla viilapenkissä kiinni. Neljä tai viisi harjoituspäätä tuli tehtyä vinoon ennen kuin oppi painamaan alusta pitäen sitä vinkaa hiukan johonkin suuntaan niin että alkoi painumaan kohtisuoraan. Otin niihin pätkiin myös liikaa putkea näkyviin työkalun pinnasta. Käsitin ensin väärin sen ohjeen niin että piti siitä mustasta kikkareesta ottaa se jarruputken sisään menevän tumpin mitan verran eikä sen leveimmän kohdan vahvuuden vertaa. Voi olla että senkin takia lähti helpommin menemään sit vinoon. Mitään liukua ei tullut käytettyä, olishan siihen voinut hiukan jarrunestettä toki laittaa mukaan.

Lopulta kuitenkin alkoi tatsi löytymään. Sinänsä ihan hyvä koska putki olisi nyt taiteltuna muotoonsa ja ensimmäiset liitokset ei jääneet tiiviiksi. Pitää vielä ottaa se auton alta pois ja tehdä uudet kartiot. Onneksi on tosi helppo paikka ja parissa minuutissa saa pöydälle.

Comment

Kaverilla on käytännössä samanlainen sarja kuin minulla ja hänellä tulee sutta todella paljon. Omalla setillä onnistuu lähes aina, minkä tähden tekee vielä aika näppituntumalla päitä ylimääräisiä hifistelemättä. Että jos tuntuu kovin hankalalta homma sen oman setin kanssa, niin kannattaa kokeilla jonkun kaverin sarjaa. Niissä voi olla eroja.

Jos hyväksytty pää kaikesta huolimatta vuotaa, niin pitäisi tarkkaan tutkia, että missä vika on. Joskus olen nähnyt tehtävän aivan vääränlaisia päitä ja niin kuin jo totesin, jarrujutuissa pitäisi tietää mitä tekee.

Mielestäni itse jätän putkea enemmän näkyviin kuin sen paksunnoksen korkeuden verran. Varmaan lähempänä tapin pituutta.

Comment

Harrastusmielessä tietysti putkea kiepillä ja kunnon vehkeet päiden tekoon niin ainakin näyttää naapurille ammattilaiselta ;) Tosin kaupunkialueella asuessa esim. Motonet on sen verran lähellä että helppo hakea sieltä oikean mittainen valmis kappale, joka vain taivutetaan paikalleen, ei tarvi arvailla onko liitokset pitäviä... eikä tarvi ostaa erilaisia ja kokoisia päitä valmiiksi kilotolkulla.

Kävin joskus Audicenterissä kyselee ja sieltä sai myös jotain putkivälejä valmiiksi taivutettuna, näin ainakin myyjän mukaan, en kuitenkaan ostanut.

Että viestissäni olis jotain sisältöä, heitetään tähän kysymys johon en löytänyt mitään virallista Trafilta tai googlella. Onko jarruputkien tai -letkujen vetämisessä mitään erityisiä säännöksiä? Esim. minimi välimatkoja liikkuviin osiin, pitää olla kiinni rungossa tietyin välimatkoin tai saako ne vetää ihan miten ja mistä parhaaksi näkee? Entä saako putkea korvata letkulla?

Comment

Virallisesti putket pitäisi olla alkuperäisissä kiinnikkeissään kiinni, soveltamaan ei hirveästi sovi lähteä.

Katsastustilanteessa riippuu ihan inssistä ja hänen mielialastaan miten noihin suhtautuu. Toki jos tilanne on että leimalla pompannut jarruputken takia niin voi hieman tarkemmin silloinkin putken kulkureittiä tarkastella.

Lopunperin pääasia on kuitenkin että putket ovat kiinnitetty jollain tavalla etteivät pääse roikkumaan ja lisäksi liikkuvien tukivarsien tmv tienoilla pitää putken mutkat taivutella sillä tavalla ettei putket näiden liikkuvien osien mahdollisilla liikeradoilla voi osua niihin / jäädä väliin minnekään.

Esm. kaveriporukan kesken hankitulla rymy-bussi Grand Voyagerin leimaa edeltävässä huollossa vaihtamaani jarruputkea kävin auton alla näyttämässä inssille - kun en todellakaan ruvennut siitä bensatankkia irroittamaan putken vaihtoa varten. Putken olin katkaissut tankin molemmin puolin siististi, jättänyt vanhan kulkemaan kiinnikkeissään ja vienyt tankin toiselta puolen vähän pidempää reittiä putken taakse akseliylityksen luo "omavalmistekannakkeilla" ja inssin mielipide olikin asiaan että "hyvähän se noin on, ei mitään järkeä irroitella tankkia tuon takia".

Toki asiassa painaa varmaan himpun vaakakupissa se että olen lähes päivittäin samalla konttorilla asioiva korjaamoyrittäjä - ehkä löytyy sen verran uskoa inssien suunnalta tekemisiini.

Asiakkaan autoihin tosin tuollaisia oikomisia en lähde tekemään jos ei asiasta ole erikseen sovittu kunnolla asiakkaan kanssa - näissä tapauksissa jos on kyse vieläpä leimakorjauksesta niin käyn yleensä itse näyttämässä auton ja kysymässä leimasedän hyväksynnän. Ettei jää sitten mieltä kaivelemaan kun laittaa auton maailmalle..

Ylimääräisiä liitoksiahan ei saa putkiin tehdä (sarjassa vanhasta putkesta räävitty happamat pois ja sitten terveeseen osuuteen tehty työkaluilla pää ja tehty liitos uuden putken puolelle) eikä niitä leimalla hyväksytä, vaikka käytettäisiin ihan virallisia jarruputkiliittimiä. Toki monissa automalleissa käytetään jo tehtaalta jatkoliitoksia näissä pitkissä putkissa usein joko auton etuosassa heti apurungon liepeillä tai kuten olen Fordeissa tavannut myös auton takaosassa liitospaikkoja jossa edestä asti tuleva putki liittyy takaosaan. Omalla kohdalle ei ole sattunut näiden kanssa mitään mutta tiedän niinkin käyneen että kokematon inssi on leimalla kyseenalaistanut tuollaisen tehdasliitoksen.

Jarruputket itse teen tämänkaltaisella "prässillä" http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...lu-2000020712/

Putkena käytän itse 50m kiepeissä hankittua ehtaa kupariputkea niin on joku tolkku siinä putken paikalleen muovauksessa.

Comment

Joo sellainen ohjeistus oli tullut että jatkaa ei saa putkea. Jarrupainesäätimeltä yhtenä pätkänä jarruletkulle asti.

Comment

Mondeoon olen vaihtanut pätkän pitkää putkea taka-akselin läheisyyteen ja koska alkuperäinen liitos oli tankin takana, niin siirsin liitosta kymmenen senttiä, jotta mahtui työskentelemään. Katsimieheltä kysyin puhelimessa ensin asiasta ja tuli puolittainen tyrmäys. Putken tehtyäni kävin samalle katsimiehelle näyttämässä ja hän oli ihan tyytyväinen remonttiin. Ilmeisesti hänelle oli pelko jonkinlaisesta purkkapatentissa, mutta se oli ihan samalla tavalla tehty kuin alkuperäinenkin liitos, mutta se oli avattavissa irroittamatta tankkia. Oli vissiin ihan Mondeolle tyypillinen jarruputkivika se, että tankin päältä syöpynyt putki puhki ja näkyvä osuus on ihan virheetöntä.

Comment

Vaihtelin lötköön jarruputkia taakse ja tajusin siinä vaiheessa kun vanha oli irrotettu sivuleikkureilla että uusi on tietystikin 15cm liian pitkä. Onkohan katsastusmiehellä sanomista kun pyöräytin putkeen pienen ympyrän tyhjään kohtaan niin, että se ei pääse osumaan mihinkään? Onhan tuo härskin näköinen mutta mahtaako olla muuten hyväksyttävää?

Comment

Jos se ei siellä heilu, eikä hinkkaa mihinkään, niin tuskin se ketään häiritsee. Rungollisissa saattaa olla muutama kieppi korin ja rungon välissä joustoa tuomassa.

Comment

Working...
                                                X