Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Alkuperäinen kirjoittaja Audimann Näytä viesti
    B6:seen piti vaihtaa levyt taakse. Homma jäi kesken, kun millää perkeleellä kahta pulttia auki. Ei ne satulan liukutappien mutterit vaan kaksi suurempaa, jotka tarvii poistaa, että levyn saa pois ja uuden paikkaan. 8 ja 7 mm kuusiokulmalla auki yritin, mutta ei auennut.
    Tänään vaihdoin takalevyt, eikä niitä kuusiokoloja tarvinnut edes avata. Levyn (255/12) mahtui vaihtamaan satulankiinnike paikallaan. Edessä ei mahdu.

    Comment


      #92
      Kannake kannattaa aina silmämääräsesti kattoa läpi ja viilata pahimmat kulumat pois siitä palojen kosketuspinnasta ettei palat jää jumittaan niihin.

      Comment


      • #93
        Eli kyseessä Audi a4 b8 2010 1,8 ja levyjen sekä palojen vaihto(aikaisemmin kirkoittelin 2019 mallista, mutta on kuulemma kuiteski 2010 vuosimalli).

        Eli saisinko foorumilta ohjeet kyseiseen hommaan; palikat ovat olemassa. Eli miten purku käy kaliiperille ja mihin rasvat noin turhaan työtä tekemättä. Malli on semmonen, että kaliiperissa on semmone lankajousi, mikä näkyy vanteen puolien välistä. Youtubeja löytyy, mutta eivät kovin hyviä.

        Tämä laiskan miehen kysely. Huoltopalikoina sain 21 mm pultit sekä pienet ruuvit levyjen lukitsemiseen levyjen ja palojen lisäksi.

        Kiitos etukäteen!

        Comment


          #94
          Eikö täsää videossa olisi: https://www.youtube.com/watch?v=ZXNY8oG0Tf4

          Comment


          • #95
            Kiitos Killeri, hyvä video! Vähä oli erilainen juttu kun meikä autossa, eli liukutapit oli kuusiokulma-avaimella ja satulan jouset lankatyyppiset mutta ei mitään.

            Mutta seuraavat kaksi ongelmaa: Ei lähtenyt ei noi 21 mm kannalla olevat pultit auki. Toki voimaa en sinne pyöräkoteloon saanut enkä si sen kummemmin yrittänyt, kun hylskäki oli 12- kulmanen ja jo kulunut ehkä. Pultin kannat ovat ihan ehjiä vielä ja huomenna hakemaan kuuskulmasta hylskää.

            Pyöräkoteloon ei mun mielestä mahdu pulttimopoa eli lämpöäkö sitten pultin kantaan vai mihin??

            Se toinen ongelma: jarrulevyn pikku ruuvi ei noin vain lähtenyt T30 bitillä ja räikällä, ehkä vähän pyörähti kun ruuvin avainreikä on aikas matala. Ei varmaan mennyt kokonaan piloille. Iskuruuvarinko hommaan vai vetäsenkö rälläkällä levyn vapaaksi tosta ruuvista?

            Kiitos taas!

            Comment


              #96
              Jarrulevyn ruuvi on normaalisti lukitteella, eli vaatii lämpöä ennen avausyritystä. Muuten kanta pyörähtää aika varmasti. Ja kannattaa aloittaa sen löysäämisestä, jotta voi jarrulla pitää levyä paikoillaan.

              Satulan kannattimen pultteihin vääntövarrella vaan voimaa. Ainakin itse olen aina jostain kulmasta mahtunut vääntämään, kun kääntää ratin linkkuun. Sen verran iso pultti, että ei niitä saa helposti murtumaan tai pyörähtäämään.
              Viimeksi muokannut jasso; 11.7.2021, 11:23.

              Comment


              • #97
                Juuri eilen nuo satulan kannattimen 21mm pultit avasin kokoluokkaa pienemmästä autosta. Tiukassa olivat, mutta laitoin vähän räikkää pidempään vääntövarteen hylsyn, hain sopivan kulman, jossa sain vedon päälle toisella kädellä ja toisella moskaa varren päähän. Ei tarvinut ylettömästi nuijia, vaan semmosen tasaisen iskusarjan kun sai hetkeksi aikaan, niin lähti liikkeelle.

                Comment


                • #98
                  Kiitos neuvoista taas!

                  kävin hakemassa kunnon kuusikulmahylskät tänään ja uskalsin vääntää paremmin jatkoverren avulla pelkäämättä hylskän lipsumista. Siis 21 mm pultit aukesivat. Ja sitten, se pikkuruuvi levyn pidättämiseen: aukes helposti kun annoin lämpöä ja sitten paremmalla T30- bitillä(aikaisempi T30 oli jostai halpissatsista ja meinasi pilata ruuvin) vääntöä ja aukesi helposti.

                  Mutta seuraava ongelma: jarrulevy ei ota irrotakseen. Naputtelin sitä moskalla aikas kauankin, mutta ei niin ei. Hirveän kovaa en uskaltanut lyödä, koska tässä threadissa varoiteltiin navan laakerin tuhoamisesta. liian kovaa voimaa käyttämällä. Mikä si on liian kovaa, paha sanoa.

                  Eli mitä seuraavaksi??

                  Kiitos etukäteen neuvoista!

                  Comment


                    #99
                    Levyt oli itelläkin passatissa melko tiukassa. Ei auttanut kuin 2kg lekalla koputelle ja pyöritellä samalla levyä. Aika lujaa sai hakata välissä mutta lähti irti.
                    Se jarrulevyn kiinnitys pultistakin pyörähti kannat sileäksi mutta porakoneella kanta pois ja homma ok. Ei ole edes pakollinen se pultti.

                    Comment


                    • Näin on, että tuo jarrulevyn kiinnitysruuvi ei ole pakollinen, mutta kuhan sain sen irti ihan ruuvaamisella kera esikuumentamisen, niin noin hyvä se homma. Mut en kyllä tiedä, miten kovaa levyä uskaltaa moskalla hakata tekemättä pahaa laakerille. Olinko sitten liian hellävarainen?? En tosin pyöritellyt levyä, vaan sen verran kun se metallinen taustakilpi antoi myöten, eli noin kolmasosa levystä. Auttaisko asiaa toholla lämmittäminen?

                      Comment


                        Reilummin vain lekaa siihen levyyn ympäriinsä, ei se laakeri niin helposti ota itseensä. Jos saat takaa jostain välistä lyötyä ulospäin, niin lähtee paremmin.

                        Muista putsata (esim. santiksella tasaiseksi) kunnolla sitten se navan pinta, ettei uusi levy ala täristämään.

                        Comment


                        • Kiitokset vastauksista kaikille!

                          Sain levyn irti, kun jaksoin istua homman ääressä näillä keleillä. Kauan naputtelin moskalla, ehkä puoli tuntia edellisen päivän samaisen istunnon jälkeen ja välillä juotin WD-40:stä pyöräpultin reijistä sisään laipan ja levyn väliin(uskoin, että rasva juoksee sinne).

                          No levy kolahti irti. Joo kyllä putsasin navan pinnan sekä teräsharjalla ja vielä si brake cleanerilla ja rätillä, jotta näin pinnan tasaisuuden. Sitten laippaan ohuelti kuparirasvaa ja levy paikoilleen odottamaan jatkoa.

                          Tosiasia on, että kun suhauttelee em. öljyä tai vastaavaa pultin reijistä sisään(osoitellen lähinnä siihen väliin), niin näytti valuneen sinne laipan ja levyn väliin, kun sain levyn irti.

                          Toisen puolen kun teen, niin hiukan kopistelen levyä ja sitten tota ohutta öljyä pyöran pultin reikiin ja likoamaan. Sama uudelleen tunnin päästä jne ja seuraavan aamuna samat tarpeen mukaan.

                          Joo ja, auttaiskohan poravasara ja siihen taltta päähän, jolla hakkais levyä keskikohdasta? voisin kokeilla toisen puolen kanssa sitä.

                          Comment


                            Jos ymmärsin oikein löit levyn takakauta. Ei sun tarvitse sitä tehdä, lyö se kunnolla edestä vain jotta sen irtoo.

                            Jos käytät momenttiavain niin voin anta vinkki että Autodocin annettu momentit ovat väärässä.
                            Levyn kiinnitysruuvi oli 9 Nm Autodocilta, Audi antaa 5 Nm.
                            Jarrusatulan kiinikepultit, 21 mm oli 75 Nm Autodocilta. Audi antaa196 Nm.
                            Liukutapit olivat eri malli Autodocin klipis mutta Audi antaa niille 30 Nm.

                            Comment


                            • Siis naputtelin levyä sekä takaa että edestä. Takaahan ei tosiaan pysty lyömään kuin sen kolmasosalevyn alueen, kun en pystynyt pyörittämään levyä. Naputtelin sitten loppuviimeksi etupäässä vain levyn laippa-alueelle uskoen, että levy paukahtaa irti ruosteista. Sit iha viimeksi löin levyn takaa ja levy irti. Kai toi rasva si auttoi myös. Tosiaan olin varmaan liian helläkätinen peläten, että laakeri ei tykkää. Mutta kiitos Laaf vinkeistä, ku toinen puoli on takemättä!

                              Joo ja, vedin tosiaan 75 Nm:n momentilla satulan kiinnikkeen pultit. Täytyy kirrata noi pultit, kun eka puolikin on hiukan kesken(meni pitkäksi levyn kera, kun olin tumpelo ja ilmatkaan eivät ole ihan kivoja moiseen sähläämiseen). Kiitos myös muista momenteista; tosiaan ruuveja ja liukutappeja ei sovi kirrata tolkuttomasi, koska kierteet niissä ovat kohtuu pieniä halkaisijaltaan. Ruuvit voi varmaan vetää ilman momenttia sopivasti, ku nehän ei pääse putoomaan jne.

                              Comment


                              • Vedin satulan kiinnikkeen pultit 120 Nm- momenttiin 75 Nm:stä. Uskon että riittää. Jos ei niin saanko kommentteja kiitos.

                                Comment


                                  Kai ne silläkin pysyy normiajossa, kun lämpörasitus on olematonta. Vaikkakin ~200nm on huomattavasti enemmän kuin 120Nm kiristyksessä.

                                  Mutta miksi et vetänyt oikeaan momenttiin, kun momenttiin vedit kuitenkin?

                                  Comment


                                  • Moi,

                                    ku ei riittäny momenttiavaimessa paljonkaan enempää, olisko avaimessani joku 140 Nm. Taas kerraan: olen liian varovainen, vaikka pultit ovat kierteiltään paksummat kuin esmes pyörän pultit. Meneehän ne pultit tosiaan valurautaan eli ei ole varmaan kiinni siitä, että kierteet menee piloille. Kirraan lisää. Kiitos!

                                    Comment


                                      Räikällä et jaksa 200Nm vetää ja normaalilla vääntövarrellakin saat ihan tosissaan kiristää.

                                      Eli jos momenttia ei ole, niin vedät vaikka sillä vääntövarrella vain reilusti tiukkaan kiinni. Ylikiristämistä ei kannat pelätä, koska et sitä helposti onnistu tekemään, sillä tilaa ei kunnon asennolle ole.

                                      Comment


                                      • Moro,

                                        joo tilaa ei ole kauheasti, kun auto tunkattu etusesta ylös hiukan ja pyöräkotelokin ahdistaa. Tänään aloitin apparin puolen työstämisen ja levy lähti huomattavan helpommin kuin kuskin puolen. Oli ollut öljysuihkeliossa yön yli ja lisää tänään pultin reijistä muita hommia tehdessä. Kaksykköset satulan kiinnikkeen pultit lähtivät helposti irti; normi t- väännin ja siihen pikkuse jatkoa eli kokonaisvääntövarren pituus jotakin 50- 60 cm. Aivan erilaista hommaa kuin kuskin puolella, joiden pultteja sai vääntää ihan tosissaan. No kaikki vaikuttaa kaikkeen.

                                        Apparin puolen ulompi jarrupala oli aikas lopussa, kuskin puolen palat vielä kohtuulliset molemmin puolin ja tasasesti kuluneet.

                                        Näin mennään ja kiitokset pulttien kirraamisohjeista Jasso!

                                        Joo ja, en vieläkään tiedä, mistä kohtaa voisi auton tueta akselipukilla tunkin poistamisen jälkeen ja jättää siihen ripustus roikkumaan ilman pyörää. Apuja kiitos!

                                        Comment


                                          Noi jarrusatuloiden kannakeiden pulttien kiristysmomentit on jotain salaista tietoa, tai niin ainakin tuntuu Erwinissä olevan. Luultavasti ei vain osaa etsiä. Muutenkin pettymys toi Erwin, kun ei löytynyt edes ohjetta miten jarrulevyt vaihdetaan. Kyllähän minä sen tiedän miten ne vaihdetaan, mutta olis luullut ohjeessa olevan hieman tarkemmalla tasolla ohjeet.

                                          Onko toi 20 kiloa jokin yleispätevä M14, vai onko nuo M16, hienokierrepultille?

                                          Aina vetänyt vääntövarrella niin kireälle kuin uskaltaa, ja minä jos joku olen mestari katkomaan pultteja, niin olis joskus kiva vetää ihan oikeisiin momentteihin.

                                          Toki nuo on sen verran paksuja pultteja, että ehkä niitä ei saa poikki.

                                          Comment


                                            Ne kuvat jota laitoin ovat napattu Erwiniltä, momentit löytyy A005A400120-Brake_system.pdf tiedostossa.

                                            Comment


                                              Näyttää olevan eroja Volkkarin ja Audin ohjeissa. Volkkarin ohjeissa jarrulevyn kohdalla sanotaan vain, että poista jarrusatula. Mitään linkkiä ohjeeseen ei ole. Jarrusatulan poisto-ohjeessa taas ei puhuta mitään kannakkeesta, eli ei ole momentteja.
                                              Sen tiedän, että se levy ei sieltä pois tule ilman kannakkeen löysäämistä, tai irrotamista.
                                              Sama muuten Sharanin ja Caddy ohjeissa. Tunnin aika loppu kesken, että olis kattonut mitä se on noissa audien ohjeissa. Ihan sama systeemi molemmissa on, että pitää kannake irrottaa jotta levyn saa vaihdettua. Ainakin siis D2 A8 ja C4 A6 kohdalla.

                                              Comment


                                                ElsaWin lienee sisällöltään kutakuinkin sama kuin Erwin. 4Motion Sharanin "Repairing front brakes" alla on ensimmäisenä "Assembly overview - front brakes FN 3" jossa artikkeli 15 jarrusatulan kannakkeen pultti ja sen kohdalla maininta 200Nm. Myöskin muille kierteellä kiinnittyville osille on kerrottu kiristysmomentit.

                                                Samassa kuvassa artikkeli 2 on jarrulevy jonka kohdalla mainitaan että jarrusatula ja sen kannake tulee irroittaa ennen jarrulevyn irroitusta. Kannakkeen irroitukseen ei tosi näytä löytyvän ohjetta.

                                                Comment


                                                  Noissa ohjeissa on osin kyse myös siitä että oletetaan jarrulevyä vaihtavan mekaanikon osaavan irrottaa satulan kannakkeen ilman että se on erikseen kuvien kanssa opastettu. Aivan samaan tapaan kuin konepelti pitää avata ennen kuin voi lisätä öljyä tai että ovi pitää avata ennen kuin nousee autosta ulos.

                                                  Satulan kannakkeen irrottaminen on kahden pultin avaaminen, ei mitään sen kummempaa.

                                                  Comment


                                                    Ai katopas joo, niin onkin. En minä tota FN3 ohjetta edes kattonut niin tarkasti, kun on C60 jarrut tuossa.
                                                    On sielä tosiaan näin FN3 PDF'ssä.
                                                    15 - Lautasruuvi, 200 Nm • puhdista uudelleenkäyttöä varten.
                                                    Kiitos tuosta, ei se vaan sieltä pompannut esiin vaikka tavasin sen muutamaan kertaan

                                                    Mielenkiinnolla tuota vaihtamaan, kun Boschin uusissa paloissa oli vain yhdessä palassa kulutusanturi. Ei oikein käy järkeen tommonen ellei Volkkari ole halunnut sitten säästää paria euroa. Kaikissa muissa pihan autoista on molemmilla puolilla se kulutusanturi.
                                                    .

                                                    Nyt voin ekaa kertaa vetää nuo kiinni oikealla kireydellä eikä "olisko tossa+vielä vähän" tyylillä :) Kyllä noita on tullut irrotettua ja laitettua takas, mutta koskaan ei ole tullut laitettua oikeilla momenteilla.

                                                    Caddyn ohjeessa taas sanoo ettei kannaketta ei tartte irrottaa. Täytyy kokeilla tuleeko se muka sieltä irrottamatta. En tietenkään katsonut kaikkien etujarrumallien ohjetta vaan sen mikä tuossa on eli FS III
                                                    2 - Jarrulevy • sisäpuolisella tuuletuksella • uusittava aina akseleittain • poista jarrusatula ennen irrotusta
                                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 21.7.2021, 11:38.

                                                    Comment


                                                    • Kyllä 8v A3:ssa ainakin on vain vänkärin puolen sisäpalassa se anturi. Sama taisi olla 8P:ssäkin jo. Kyllä kai etusisäpalojen voi olettaa aika lailla samaa tahtia kuluvan.

                                                      Comment


                                                      • Siis nyt on vaihdettu Audi B8(audi 8K) 2010- peliin(ensirekisteröinti 2009) jarrtulevyt sekä-palat. Osat hommattu AudiCenteristä. Jarrupalojen kulumisindikaattori on vain kuskin puolen sisäpalassa, ei muualla. Ei siis tule apparin puolelle sähköliitintintä lainkaan kukulumisindikaattorille. Noin asia on. Tässä threadissa on keskusteltu jarrujarrusatulan kiinnikkeen pulttien tiukkuudesta. Sehän oli se 194 Nm tai lähelle tota.

                                                        Ite sitten vedin noi 21 mm- kantaiset pultit- oliski ollut 16 mm kierrehalkaisijaltaan ja 1,25 mm nousulla- ekaks 140 Nm momentilla ja si muutaman asteen lisää momenttiavaimen naksahduksen jälkeen. Näin arvioin pulttien pysyvän kiinni. Kiitos Laafin ja Jasson opastuksesta.


                                                        Vielä kerran, missä ovat kyseiseen autoon oikeat akselipukkien kohdat? Nostokohdat tiedossa. Vai laitanko asian toiseen threadiin....

                                                        Comment


                                                          Haulla löytyy nämä.
                                                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...le#post1418774
                                                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...minen-pukeille
                                                          Jatko sinne jos vielä epäselvä.
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 23.7.2021, 19:03.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X