Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F Polttimonvalvonta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ei ole.

    Comment


    • #32
      saako koko valvonta hommaa koodattua pois kaikilta polttimoilta?

      Comment


      • #33
        4F:ssä ei saa.

        Comment


        • #34
          A6 - 08 Avant polttimoiden tsekkaus järkestelmä

          Hojo hojo!

          Eli tuli päivitettyä autoon sisälle ledi polttimoita. Samoiten keulille laitettua led-lisävalot. No auto ku tsekkailee nii tosi ärsyttävä välke käy. Eli lisäpitkät välähtää tietyn väliajoin ja samoin sisätiloissa jalkatilanvalot.

          Saako tuon ohjelmoimalla veks ja onko Jkl seudulla joku jolla ois osaamista/aikaa/halua jeesata ongelman suhteen?

          Comment


          • #35
            Eipä taida tuota polttimonvalvontaa saada ohitettua!? Itse kokeillut samaan ongelmaan vaikka ja mitä. Lisävastusta, montaa eri polttimoa ym..Mistään en ole vcds ohjetta löytänyt poistoon.

            Comment


            • #36
              Lisävalon kohdalla voisiko viiverele herätejohdossa poistaa välkähdyksen?
              Jos siis lisäpitkän heräte on otettu suoraan polttimolta.

              Tosin onhan tuo vähän kepulikonsti.

              Comment


              • #37
                Onko 4f:ssä vakiona led rek. Nro valot? Ongelmana ainakun avaa kontin auto käynnissä, syttyy poltin palanut teksti. Pitäskö sinne laittaa jokin vastus johto, vai vaihtaa jokin toinen led valo yksikkö?

                Comment


                • #38
                  Ei ole vakiona. Itse ostin eBaysta ledivalot rekkariin, ei ongelmia.

                  Comment


                  • #39
                    Onko kukaan saant mitenkäön tuota bulbcheckia pois ko mallista? Löytyy vaikka ja mitä kirjoitusta et on saatu, jostain on saatu, ei saatavilla yms.

                    Onko siis jollain varmaa faktaa et saako vaiko ei?

                    Olis kivaa saada ledejä joihinkin vloihin vaihdettua mutten mä mitään discoa halua.

                    Comment


                      #40
                      Minä elän edelleen siinä uskossa, ettei sitä saa pois. Etenkään pre fl 4F kopasta.

                      Comment


                      • #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja MSalmi Näytä viesti
                        Onko 4f:ssä vakiona led rek. Nro valot? Ongelmana ainakun avaa kontin auto käynnissä, syttyy poltin palanut teksti. Pitäskö sinne laittaa jokin vastus johto, vai vaihtaa jokin toinen led valo yksikkö?
                        Jatketaan vanhaa threadia, itsellä sama ongelma (auto siis 2010 A6 avant, jossa OEM-led rekisterikilvenvalot. ) Eli jos kontin avaa auton ollessa käynnissä niin polttimovalvonta herjaa palaneista rek.kilvenvaloista.

                        Lisäksi jos pitää avainta virtalukossa 1-vasteella kauan, niin polttimovalvonta herjaa palaneista rekisterikilvenvaloista. Valot palavat silti ilman ongelmia.

                        Pitääkö tuonne iskeä vielä jokin vastus vai onko noissa led-moduuleissa vikaa?

                        Comment


                        • #42
                          Herätellään vanhaa ketjua mutta täällä on painittu saman ongelman kanssa tovi. Tilasin ledperfiltä LED sisätilavalopaketin. Kaikki muu toimii paitsi jalkatilan valot tekee tuota ärsyttävää välähdystä välillä. On kokeiltu vastuksia, canbus lediä, slamitin led moduulia vastuksilla ja sama ongelma kaikilla. Ainut millä toimii on halogeeni t10 polttimo mutta sävyeroa on ledeihin verrattuna. Onko tätä ominaisuutta mahdollista koodata pois? Autona Audi A6 2011 avant.

                          Comment


                          • #43
                            Auto (A6 4F/C6 wm. 2007) valittaa, että olisi polttimo palanut (side light/ daytime running light left side). Kaikki polttimot kuitenkin palaa, paitsi tuo kyseinen valo on pimeänä, kun valoja ei olla kytkimestä laitettu päälle, toisen puolen kyllä palaa.

                            Mistähän tuo johtuu? Saatto sytyttää vikailmon, kun vähän hakkasin jäitä umpioiden päältä pois?
                            Viimeksi muokannut Killeri; 26.1.2025, 20:49. Perustelu: Auton tiedot viestiin.

                            Comment


                            • #44
                              ilmeisesti sinulla xenonit ja päivävalopolttimo on rikki, eli numero 7 tässsä:https://www.lllparts.co.uk/catalogs/...8/9/941/941005

                              Polttimo on P21W-12V21W, kanta BA15s, vaihda se. Se on lankapolttimo joten jos veti viimeisiä meni poikki kun hakkasit jäät pois umpiosta.

                              Comment


                              • #45
                                Mun auto on jo useamman kerran herjannut jonkun takavalon polttimoviasta, vaikka ao. poltin ja sen kanta ovat olleet ehjät. Lopulta vika onkin johtunut jonkun muun valon polttimosta tai kannasta. Kerran herja hävisi pelkästään sillä, kun valokytkimen siirsin Auto-asennosta 0-asentoon ja päinvastoin ?. Nyt kun vaihdoin peruutusvalon kytkimen vaihteiston kyljestä, jatkuvasti päällä olleet peruutusvalot alkoivat toimia, mutta auto alkoi herjata oikean puolen jarravalon viasta. Taasen poltin ja sen kanta ehjiä. Mikä ihmeen siansaksalainen logiikka näissä takavalojen herjoissa ja vioissa oikein on ja, miten niitä saisi kerralla korjattua?

                                Jos vika maadoituksessa niin, mistä ne löytyvät Avant-mallissa?
                                Viimeksi muokannut Jarzu; 10.9.2025, 10:34.

                                Comment


                                • #46
                                  Mulla korjaantui 4F:n satunnainen jarruvaloherja sillä, että putsasin valon liittimestä yhden hapettuneen pinnin. Polttimonvalvonnan käyttämä virta oli ilmeisesti niin pieni, että huono kontakti ei johtanut läpi riittävästi, kun taas polttimon palaessa virta oli moninkertainen ja polttimonvalvonta ei "huomannut" huonoa kontaktia.

                                  Virranmittausvastuksillahan se polttimonvalvonta on siihen ohjainlaitteeseen tehty. Polttimolle ajetaan lyhyt virtapulssi ja mitataan oliko piirin resistanssi riittävän pieni (tai onko se oikosulussa). Huono liitos nostaa resistanssia ja tästä tulee herja.

                                  Ehkä just joku maapuolen vika voisi olla noita yhdistävä tekijä - esim just siinä takavalon liittimessä tms..

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kysyin neuvoa tekoälyltä, toivottavasti ei kauheasti hallusinoi:

                                    Audi A6 C6 (2004–2011) on takavalojen kanssa ollut paljon hämmennystä, ja se johtuu useamman tekijän yhteisvaikutuksesta. Tässä selitys ja vinkit:
                                    1. Polttimovahdin logiikka (lamp monitoring)
                                    • Auto ei pelkästään tarkista, että polttimo palaa, vaan se mittaa koko ajan polttimon läpi kulkevaa sähköistä vastusta.
                                    • Jos kontakti polttimossa, kannassa, johtoliitoksessa tai maadoituksessa on vähänkään huono, vastusarvo poikkeaa → järjestelmä tulkitsee sen polttimoviaksi.
                                    • Tästä johtuu, että virheilmoitus voi tulla, vaikka polttimo ja kanta näyttävät ehjiltä.

                                    2. Vikojen ”siirtyminen” toiseen lamppuun
                                    • Koska takavalot jakavat osittain samoja maadoituksia ja syöttöjohtoja, yhden huono kontakti tai hapettuma voi heijastua toisen lampun vikana.
                                    • Siksi esim. jarruvalo voi herjata, vaikka oikea ongelma on peruutusvalon piirissä.

                                    3. Valokytkimen vaikutus
                                    • Kun vaihdat kytkimen Auto ↔ 0, ohjainmoduuli (J519 = Onboard Supply Control Unit) tekee ikään kuin uuden tilannekyselyn polttimoille.
                                    • Jos yhteys on hetken kunnossa, herja häviää – mutta palaa usein takaisin, jos perussyy (kontakti/johtovika) ei ole poistunut.

                                    4. Tyypilliset vikapaikat
                                    • Polttimon kannat: hapettumaa tai löystyneet jousiliuskat → tarkista ja taivuta varovasti, että puristus on tiukka.
                                    • Lampunpitimet / valon takalevyt: juotokset voivat murtua, erityisesti jos lamppua on vaihdettu usein.
                                    • Moninapaliittimet (takavalon pistoke): vihertävä hapettuma → kontakti voi olla nimellisesti kiinni, mutta vastusarvo väärä.
                                    • Johtosarjan maadoitukset takana: jos maadoitus on huono, vikailmoitukset voivat ”kiertää” eri polttimoille.

                                    5. Miten korjata kerralla
                                    1. Irrota takavalot, puhdista ja tarkista kannat sekä pistokkeet.
                                      • Hienolla hiomapaperilla tai kontaktispraylla → lisää lopuksi vaseliinia (esim. CRC vaseline spray) hapettumisen estoon.
                                    2. Tarkista maadoituspisteet takakontin puolelta. Kiristä ja puhdista, jos hapettumaa.
                                    3. Jos ongelma jatkuu → takavalon piirilevy tai koko lampunpidin saattaa olla vaihdon tarpeessa.
                                    4. Vikakoodit kannattaa lukea VCDS:llä tai muulla OBD-lukijalla – se näyttää, mitä polttimoa ohjainmoduuli oikeasti epäilee.
                                    5. Jos vikoja tulee jatkuvasti eri lampuista, vaikka kaikki on kunnossa → vika voi olla J519-moduulissa, mutta tämä on harvinaisempaa.

                                    ? Yhteenveto:
                                    Autossa ei ole ”hassua logiikkaa” vaan hyvin herkkä valvontajärjestelmä, joka reagoi pienimpiinkin kontaktivikoihin. Kun kaikki liittimet, kannat ja maadoitukset käy läpi ja putsaa, yleensä vikailmoitusten kierre loppuu. Joskus lopullinen ratkaisu on ollut koko takavalon pitimen vaihto.


                                    Tarkistuslista Audi A6 C6 -takavalojen vikailmoitusten korjaamiseen. Näin pääset järjestelmällisesti eteenpäin:
                                    ? Vaiheittainen tarkistuslista

                                    1. Polttimot ja kannat
                                    • Vaihda tarvittaessa uudet, samat tyyppihyväksytyt polttimot (Audi voi herjata herkemmin tarvike-LED:eistä tai erimerkkisistä halogeeneista).
                                    • Tarkista kannan jousiliuskat:
                                      • Purista/taivuta varovasti, että polttimo istuu tiukasti.
                                      • Puhdista kevyesti hienolla hiomapaperilla ja käytä kontaktisprayta.

                                    2. Lampunpitimet (takavalon ”levyt”)
                                    • Irrota koko lampunpitimen levy, tutki juotokset ja liitospinnat.
                                    • Jos näkyy tummumaa, hiushalkeamia tai palaneita kohtia → vaihda levy (saatavana erikseen ilman koko takavaloa).

                                    3. Liittimet ja johdot
                                    • Irrota takavalon moninapaliitin.
                                      • Puhdista kontaktit kontaktispraylla.
                                      • Jos näet vihertävää hapettumaa → raaputa varovasti puhtaaksi.
                                    • Lisää kevyt kerros sähkövaseliinia ennen takaisin kytkemistä.

                                    4. Maadoituspisteet
                                    • Takakontissa on maadoituspisteitä (yleensä takalokasuojien sisällä tai verhoilun takana).
                                    • Avaa, puhdista metallipinnat ja kiristä kunnolla.
                                    • Huono maa voi aiheuttaa sen, että vikailmoitukset ”siirtyvät” eri lamppuihin.

                                    5. Valokytkin ja J519-ohjainmoduuli
                                    • Valokytkimen asennon vaihto, joka vaikuttaa, kertoo että J519 (Onboard Supply Control Unit) valvoo lamppuja tarkasti.
                                    • Jos kaikki edellä mainittu on tehty ja viat jatkuvat, J519 voi olla viallinen.
                                    • VCDS:llä / OBD-lukijalla voi lukea, mitkä lamput moduuli on havainnut viallisiksi ja poikkeaako virta-arvo.

                                    6. Testaus
                                    • Kun olet puhdistanut ja tarkistanut kaiken:
                                      • Kytke virrat ja käy kaikki takavalot läpi (parkkivalot, jarruvalot, vilkut, peruutusvalot, sumuvalo).
                                      • Tee vielä kertaalleen kytkimen Auto ↔ 0 -vaihto.
                                      • Aja lyhyt lenkki ja tarkkaile, tuleeko uusia herjoja.

                                    Usein ongelma ratkeaa jo vaiheissa 1–4, eli polttimoiden, kantojen ja maadoitusten huolellisella kunnostuksella. Jos vika jatkuu sen jälkeen, silloin kannattaa epäillä J519-moduulia tai valonpitimien vaihdon tarpeellisuutta.
                                    ? Missä maadoituspisteet ovat?
                                    • A6 C6:ssa takavalojen maadoituspisteet ovat takalokasuojien sisäpuolella verhoilun takana.
                                    • Yleensä metallipintaan ruuvattuja M6-pultteja, joissa useampi ruskea johto yhdessä.

                                    ? Näin voit järjestelmällisesti sulkea pois, onko vika:
                                    • polttimossa/kannassa
                                    • lampunpitimen piirilevyssä
                                    • liittimessä
                                    • maadoituksessa
                                    • vai lopulta J519-ohjaimessa.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X