Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen käsijarru

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sähköinen käsijarru

    Ajattelin alustasarjan yhteydessä heittää taakse uudet levyt ja palat. Mitä kuitenkin olen täältä ja AZ lukenut, niin sähköinen käsijarru pitää ajaa ohjelmalla(vagcom?) vaihtotilaan.

    Onko tosiaan niin että itse ei ole mahdollista vaihtaa takajarruja mikäli ei omistä läppäriä ja piuhaa?

    Lueskelin kaikki tämän foorumin jutut eri malleista läpi mutta en ihan varmaa vastausta löytänyt.

    #2
    Kyllähän se VCDS:n (tai vastaavan) vaatii.

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index..._Parking_Brake

    Comment


    • #3
      Niinpä tietenkin.
      Mahtaakohan Raaseporin alueella olla ketään joka haluaisi h-hetkellä tulla avaamaan ja sulkemaan jarrut pientä korvausta vastaan.
      YV!

      Comment


      • #4
        Kyllä se piuhan vaatii. Nimimerkillä yritetty on ilman :D piuha kyllä löytyy mutta valitettavasti pk-seudulla :/ itselle tilasin piuhan kiinasta ja hyvin toiminut kaikessa tarvittavassa.

        Comment


        • #5
          Joo piuhan ostohan ei olisi onglema itsellekkään, mutta läppäriä kun taloudesta ei löydy niin sen ostoa en jaksaisi ajatella auton jarrujen vaihdon takia.

          Comment


            #6
            Millaisessa paikassa teet remppaa? Mahtaisko USB-jatkojohto toimia, jos saa pöytäkoneen kohtuulliselle etäisyydelle? Suurin osa näkyy olevan 5 m, mutta pidempiäkin löytyy esim. Tai sitten VCDS-Mobile?

            Comment


            • #7
              https://www.youtube.com/watch?v=J-q68JIUils

              Näin olen kuullut härskeimpien tekevän, tiedä sitten voiko suositella herkkien moottorien takia?

              edittiä: tulipas väärä videolinkki vahingossa, oli tarkoitus juurikin pistää tällainen missä tehdään ilman vcds:ää!
              Viimeksi muokannut hamilton69; 2.6.2015, 14:29. Perustelu: Väärä videolinkki vaihdettu. Piti olla tämä jossa työ ilman vcds:ää..

              Comment


                #8
                Mikä tuossa videossa moottoreita rasittaa? Tuossahan nimenomaan ajettiin moottorit VCDS:lla huoltoasentoon ja sen jälkeen männät menee painamalla sisälle. Paljon helpompaa kuin vanha pyöritys+painaminen. Akun tyhjenemisestä kesken homman varoitetaan monessa ohjeessa ja siksi laturi kiinni. Jossain ohjeessa käskettiin jättää virrat päälle, mutta se tuntuu vähän hölmöltä, kun jumittuneiden pulttien kanssa jumpatessa saattaa vierähtää aikaa. Kun moottorit on saatu oikeaan asentoon ja VCDS suljettu ohjeiden mukaan ei estettä sytytysvirran katkaisulle ole.

                Hurjimmat pistää virtaa suoraan seisontajarrumoottorin napoihin...

                Enemmän päänvaivaa tuottaa sopiva painamiskohta mäntää sisään puristaessa. Hieman vinottain satulan ulokkeesta saattaa ote lipsua ja puristusliikettä ei saa yhtä tehokkaaksi kuin suoraan. Männän takana on tietenkin se moottori "vaihteistoineen". Hieman hirvitti muovikuoren kestävyys, mutta siitä ruuvipuristimella varovasti kiristäen meni aivan kevyesti sisään. Ilmeisesti heti muovin alla on sen verran metallia, ettei muovi joudu kovin pahalle rasitukselle.

                Comment


                  #9
                  Enemmän päänvaivaa tuottaa sopiva painamiskohta mäntää sisään puristaessa.
                  Mäntä painetaan sisään jo ennen satulan irrotusta, talttapäisellä ruuvitaltalla jarrupalasta kampeamalla.

                  Comment


                  • #10
                    Videon kikka näyttää lupaavalta, mutta kerran jos toisenkin autojen kanssa kun olen yrittänyt vähän oikoa niin eiköhän aina jotain mene perseelleen.
                    Jos nyt kuitenkin menen ja ostan sen piuhan niin onnistuuko ohjelman lataus netistä?

                    Comment


                      #11
                      Ohjelman saa ladattua ilmaiseksi ross-techin sivuilta ja aito kaapeli sisältää lisenssin jatkuvilla päivityksillä.

                      Comment


                      • #12
                        Motonetistä satasella työkalu, jolla saa ajettua sähköisen käsijarrun vaihtotilaan. Pelittää ainakin A4:ssa (B8) sekä A5:ssa, itse olen testannut.

                        Sitten vain pyöritetään ja painetaan samalla mäntä sisään, kuten normaalilla käsijarrulla varustetuissa autoissa.

                        Comment


                          #13
                          Vissiin tämä?

                          Ei ainakaan Passatissa tarvinnut yhtään pyöritellä mäntiä, kun moottorit oli "ajettu sisään". Meni ihan painamalla sen jälkeen.

                          Ilmeisesti moottorien irroitus auttaa myös?
                          https://sites.google.com/site/1810ma...s-without-vcds

                          Nykyään näköjään vaatii pienen maksun kokonaisesta ohjeesta. Härskiksi mennyt kopiointi...
                          [LEFT]Sorry about the subscription request. People copying material from my sites and claiming it as their own is bad but selling my material
                          is unbelievable. That is why parts of this site are now subscriber only.[/LEFT]
                          Jotkut kuulemma pistää kylmästi johdoilla virtaa moottoreille ja ajaa ne väkisin sisään.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
                            Mäntä painetaan sisään jo ennen satulan irrotusta, talttapäisellä ruuvitaltalla jarrupalasta kampeamalla.
                            Näinhän se yleensä taitaa mennä. Edellisestä jarrurempasta kuitenkin oli jo vierähtänyt aikaa... Noista: ohje 1, ohje 2 ja ohje 3 vakoilin vinkkejä, kun EPB uusi tuttavuus ja XZN-avainkin piti vielä hankkia ennen töihin ryhtymistä. Puusepän ruuvipuristin osoittautui lopulta erittäin toimivaksi. Paljon helpompaa kuin kampeaminen...

                            Comment


                              #15
                              Jos muutenkin haurasta muovikoppaa vasten puristaminen tuntuu oikealta tavalta niin siitä vaan.

                              Comment


                              • #16
                                Juurikin tuo työkalu. Voihan se olla, ettei tarvitse edes pyöritellä, mutta menee se niinkin. Itse käytän bilteman takajarruille suunniteltua jarrutyökalua myös etujarruihin, vaikka nehän ainakin menevät pelkällä painamisella.

                                Jos tuon työkalun hankkii, niin siinä kyllä tulee selkeät suomenkieliset ohjeet miten homma hoidetaan. Lyhyesti sanottuna työkalu OBD-porttiin kiinni, auton virrat päälle, valitaan työkalusta käsijarrun deaktivointi ja sen jälkeen autosta virrat pois ja ei muuta kuin työn iloa.

                                Comment


                                  #17
                                  No ei se oikealta tuntunutkaan, siksi yritin vaikka mitä muuta ensin. Ens kerralla varmaan sitten pitää varata sopivampi meisseli. Kiristys toki hyvin varovasti ja jos muovi olisi vähänkin alkanut taipumaan niin heti löysäys.

                                  Eiköhän jeesustelu asiasta riitä. Tiedän ettei mennyt oikeaoppisesti enkä suosittele muita kokeilemaan muovin kestävyyttä. Vanhemmiten kun mäntä alkaa jumittaa, ei välttämättä enää menekään yhtä näppärästi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juuri vaihdoin A6 4F :n taakse levyt ja palat ilman VCDS:ää. Meni noin tunti koko operaatioon.

                                    Painaa ensiksi jarrua ja ajaa käsijarrun auki. Sitten hommiin.
                                    Eka normaalisti satula irti. Sitten moottorin koppa irti. Torx avaimella männän kierrettä kiinnipäin kunnes tulee stoppi. Tämän jälkeen painaa männän sisään normaalisti toiselta puolelta (Menee kevyellä paineella).
                                    Tämän jälkeen normaalisti kamat kiinni ja polkee vähän jarrua että mäntä painuu levyjä vasten. Tämän jälkeen sähköinen käsijarru päälle ja homma valmis.

                                    Ei tullut koodeja ja jarrut pelaa kuten ennenkin ja ajaa mäntiä kiinni tietenkin vähemmän aikaa uusien palojen ja levyn kanssa. Otin riskin ja ainakin nyt vielä näyttää siltä että kannatti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tietämätön kaipailisi neuvoja. Potilas on A4 b8 allroad -10.
                                      Tarkoituksena on vaihtaa takapyörän laakeri, jonka takia takajarrut oli tarkoitus ajaa huoltoasentoon vcds:llä.
                                      Ehdin jo alotella projektia ja ottamaan jarrusatulan irti ennekuin kaveri ehti läppärin kanssa paikalle. Siinä sitten vcds:n käyttöä opetellessa kävi niin että kone ajoi jarrusatulasta männän niin pitkälle ulos kuin se tulee.
                                      Nyt tilanne on se, että sähkömoottoria ajaessa moottori pyörii, mutta ei lähde vetämään mäntää mukanaan. Mäntä on siis vain huulilla eikä käsin pyörittämälläkään lähde menemään sisään.
                                      Onko tähän mitään ratkaisua vai pitääkö lähteä jarrusatulakauppaan?

                                      Comment


                                        #20
                                        Paina sitä sisään samalla kun moottori pyörii. Ilmeisesti jumittaa vähän tiivisteeseen eikä nouse kierteelle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ilmeisesti toiminta näissä on sellainen että sähkömoottorin ei pidäkään vetää mäntää mukanaan, vaan moottori ajetaan huoltoasentoon jonka jälkeen painetaan mäntä perinteiseen tapaan käsin pohjaan.

                                          Ongelma on kuitenkin se, että mäntä lähde menemään sisään ainakaan varovasti puristamalla eikä myötäpäivään pyörittämällä. Mikä olisi oikea tapa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos käsijarrun mekanismi ja tiiviste on pois edestä, niin männän pitäisi kyllä mennä kohtuullisella voimalla pienen puupuristimen tai jarrumäntätyökalun avulla sisään.
                                            Jos VCDS:llä pyörittäminen ei auta, niin voi olla, että tuo sähköisen käsijarrun mekanismi on tosiaan karannut kierteiltä, eikä mene siksi takaisin sisään. Siinä tapauksessa kokeilisin ensin ottaa käsijarrun sähkömoottorin irti satulasta ja varovasti mäntää painamalla ja pyörittämällä käsin torxilla sitä sähköisen käsijarrun mekanismia yrittää saada mekanismi nousemaan takaisin kierteelle. Varovaisesti tosiaan siksi, ettei tuo kierre mene pilalle.
                                            Jos se ei auta, niin männän kokonaan poistamalla pääsee asettamaan sen mekanismin takaisin paikalleen. Näin jossain nettifoorumeilla tällaisen tapauksen, kun tutkailin näiden toimintaa ennen omaa remonttia. Siinä tekijä otti männän kokonaan ulos, että sai tuon takana olevan mekanismin takaisin kierteelle. Sen jälkeen mäntä ja tiiviste huolellisesti takaisin ja kasaus normaalisti.
                                            Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 14.8.2018, 09:49.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tämänkin ohjeen mukaan


                                              http://safebraking.com/tech-tip-audi...-wont-retract/


                                              kohta kolme: pitäisi vetää mäntää sisään mutta jollei niin käsin painamalla kun moottori pyörii

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sain puupuristimella varovasti painamalla männän menemään sisään moottorin ollessa irti.
                                                Toivottavasti mitään ei mennyt rikki...
                                                Toiminnan näkee sitten kun saan laakerin vaihdettua ja jarruhilppeet läjään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tämä keissi päättyi onnellisesti. Sain pyöränlaakerin vaihdettua ja kasasin jarrut paikoilleen.
                                                  VCDS:llä seisontajarrun moottorit normaalitilaan ja kaikki pelaa kuin ennenkin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    A6 C7 allroad sähköinen käsijarru

                                                    Moi

                                                    Autoni on siis 2014 mallin A6 allroad. Täällä Lapissa tuntuu että vähän huono on että käsijarru menee automaattisesti päälle niin saako sen toiminnon otettua jostain pois?

                                                    Aika paljon saa antaa kaasua välillä että vapautuu kun meinaa mennä paikat jäähän. Muita ongelmia ei kyllä sen kanssa ole ollut mutta pelko että se on joku päivä jumissa leijuu ilmassa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Saa ohjelmoitua VCDS:llä. Myös sen, aukeneeko ilman vöiden päällä oloa tai ilman jarrus.

                                                      Takajarrupalat saa vaihdettua ilman VCDS:ääkin. Eli moottori pois, sopiva torx/xzn satulassa olevaan moottorin vastakappaleeseen kiinni, ja ruuvaa sen ruuvin sieltä suli asentoon. Tämän jälkeen jarrumäntätyökalulla (ei tarvi pyöriä) mäntä sisään. Uudet palat kiinni ja paketti nippuun. Tämän jälkeen laittaa käsijarrun päälle, rullaa aika kauan kunnes saavuttaa kireyden. Tämän jälkeenkin vielä saattaa herjata käsijarrua, mutta pari kolme kertaa auki ja kiinni käsijarru ja mahdollinen käsijarrun ”vikavalo” lähtee pois.

                                                      VCDS:n omistaja ajaa jarrut auki koneella ennen palojen vaihtoa. Palojen vaihdon jälkeen ajetaan taas koneella kiinni.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Varmaankin automaatti kyseessä,minulla toimii oikein hienosti kun sammutan vapaalla ja virrat pois jonka jälkeen jalkajarrua painamalla vaidevalitsin parkki asentoon eikä seisonta jarru kytkeydy päälle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kiitos pitää kokeilla tuota ekana. Muuten sitten piuhan kanssa laittaa kuntoon

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei Audi tällä kertaa mutta samaa konsernia kuitenkin niin ehkä ette tykkää huonoa ?. Eli auto on VW Passat 2,0 FSI 2006. Alunperin ei ollut mitään vikaa käsijarrussa mutta mäntä jumitti ja söi jarrupaloja sekä mään suojakumi oli lähtenyt paikaltaan. Lisäksi moottorin toinen korvake oli irti ja moottori oli käytännössä kiinni yhdellä ruuvilla ja silikonilla ja teipillä. Ostin kokonaan uuden jarrusatulan moottoreineen. Ajoin VCDS:llä moottorit auki ja irroitin vanhan satulan ja laitoin uuden tilalle. Sitten alkoi ongelmat. Tämä uusi moottori ei suostunut toimimaan ollenkaan. Sitten ajattelin että otan uuden satulan ja laitan siihen sen vanhan moottorin, joka oli toiminut aikaisemmin ilman ongelmia väliaikaisesti kunnes saan toimvan uuden moottorin. Siinä vaiheessa huomasin että moottorit eivät olleetkaan samanlaisia. Tässä uudessa oli 12 hammasta ja vanhassa 6. Päällepäin molemmat näyttivät ihan samalta. Tämän jälkeen ostin vanhaan sylinteriin uuden tiivistesarja ja ajattelin laittaa sen takaisin paikalleen. Mutta nyt sekään ei enää toimi. Antaa vikakoodia 02433:

                                                            Address 53: Parking Brake Labels: 3C0-907-801-53.CLB
                                                            Control Module Part Number: 3C0 907 801 B HW: 3C0 907 801 B
                                                            Component and/or Version: EPB VC8HC001 013 0001
                                                            Software Coding: 0000012
                                                            Work Shop Code: WSC 05311 000 00000
                                                            VCID: 214E7DABF8DA4D3672-8074
                                                            Fault Codes have been Erased

                                                            1 Fault Found:
                                                            02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)
                                                            011 - Open Circuit - MIL ON
                                                            Freeze Frame:
                                                            Fault Status: 11111011
                                                            Fault Priority: 1
                                                            Fault Frequency: 1
                                                            Reset counter: 53
                                                            Mileage: 208512 km
                                                            Time Indication: 0
                                                            Date: 2020.05.31
                                                            Time: 14:35:18

                                                            Freeze Frame:
                                                            Voltage: 12.42 V
                                                            Count: 117

                                                            Moottorin testasin akulla että se toimii. Edessä on ilmeisesti joku kontrolleri tälle mutta mistä sen löytää ja mihin sähkö nyt oikein katoaa? Mahtoiko tuo väärä moottori rikkoa jotain? Mistä kannattaisi alkaa selvittämään vikaa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X