Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 -09 8p kova kolinaa vasen etupää.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 -09 8p kova kolinaa vasen etupää.

    Eli töyssyyn ajettaessa ihan hirvee kolina. Otin pyörän irti ja koitin tarkastella puslat ym. mutta mitään en huomannu, ainakaan kun raudalla yritti heilutella. Autossa on Bc v1 alustasarja ja etupään yläpään laakerit vähän jumittaa mutta ei kai ne nyt tollasta kolinaa pidä?

  • #2
    Kuulematta vaikea sanoa, mutta iskarin yläpää, alapallo tai koiranluu. Siinä loogisimmat vaihtoehdot, ellei ole sitten jotain satunnaista tavaraa irti.

    Comment


    • #3
      Saattaapi olla sitten toi iskarin yläpää. On todella terävä kolahdus töyssyyn ajettaessa, ja vähän pienempi kolahdus ulosjoustossa töyssyn jälkeen. Ihan pienistä ei ota, mutta vähäkään isommista kyllä.
      Mutta siitä ei pääse varmuuteen kun purkamalla tolpan irti? Onko koiranluu se mikä kiinnittyy tolpasta kallistuksenvakaajaan?

      Comment


      • #4
        Juuri se on koiranluu.

        Comment


        • #5
          Kokeilepa ottaa koiranluu pois ja heitä pikku lenkki, niin saat poissuljettua senkin. Tosin kyllä koiranluun välys tuntuu helposti jos siitä kolisee.

          Comment


          • #6
            Vois koittaa.. Jos se on se iskarin yläpää, niin voiko sieltä hajota katastrofaalisesti jotain jos sitä ei korjaa asap?

            Comment


            • #7
              Tänään tuli vaihdettua yläpään laakerit jotka on rutissu jo vuodenpäivät. Eipä ollu ainkaan niistä kiinni. Samaten yläpään kumit näytti hyväkuntosilta. Samaten koiranluiden pallonivelet vaikutti hyviltä.

              Seuraavaks varmaan vaihdan alapallon. Mistäs noita kannattaa ostaa? Ei ainakaan marmorilta.

              Edit: http://www.bestpartstore.co.uk/7012901 onko täältä tilannu kukaan?
              Viimeksi muokannut kenni_; 7.3.2015, 16:55.

              Comment


              • #8
                Pitäis alapallo vaihtaa. Tarviiko vetari irrottaa että saa vanhan irti?
                Entäs onko laakerin kiristyminen joku momentti olemassa?

                Comment


                • #9
                  Ei välttämätöntä irroittaa vetaria että alapallon saa nyppästyä irti, mutta helpottaa huomattavasti. Ja pieni vaiva kuitenkin. :) Vetarin päätypultin momentti muistaakseni 200Nm+180 astetta.

                  Comment


                  • #10
                    Eipä auttanu kolinaan. Nyt ääni on enemmän sellasta pientä rapinaa, kun kovaa kolinaa. Varsinkin soratiellä ajaessa ääni on lähes jatkuvaa ropinaa. Alan kallistuun iskarin suuntaan seuraavaks.

                    Comment


                    • #11
                      Ootko vakaajatangon runkokumeja tarkastanut?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä tänään just kattelin kun sen pallonivelen vaihdoin, että ehjältä näytti. Kun se ääni kuuluu vaan vasemmalta puolelta. Jos se ois vakaajan tanko niin luulis että kuuluis myös kun oikeen puolen pyörällä ajaa töyssyyn..

                        Comment


                        • #13
                          Sen runkokumin välyksen tunnet parhaiten vakaajatankoa nitkuttamalla voimalla auton ollessa ylhäällä, ei välttämättä näy vain katsomalla. Ja juurikin vaihdoin Skodan Rapidiin molemmat kumit, kun oikea puoli oli nimenomaan väljä ja kolisi vain oikean pyörän osuessa töyssyyn.

                          Comment


                          • #14
                            Kuinka paljon autolla on ajettu ? Tuliko kolina alustan vaihdon jälkeen ? Onko vanhat iskarit ja jouset tallessa, ei olisi eka kerta kun iskari on väljä ja aiheuttaisi terävää kolinaa.
                            Onko koiranluut kokeiltu jo irroittaa, vakaajatankojen ja vakaajan runkokumien välykset ei aina tunnu käsin heiluttamalla kun auto on ilmassa. Paras tapa kokeilla väljät näistä on nosturilla missä auto on omalla painollaan renkaat maassa.
                            Viimeksi muokannut Myotonia; 31.5.2015, 11:32. Perustelu: typo ja lisäys

                            Comment


                            • #15
                              Joo eli tämäkin tuli korjattua. Iskari oli sökö. Sisäänjoustosta puuttu n. 5cm, eli jotain oli irronnu iskarin sisältä. Oli muutenkin aika haitari..

                              Comment

                              Working...
                              X