Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lumiketjut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lumiketjut

    Haku tuotti vaan hajakommentteja asian ulkopuolelta joten postataas uutta.

    Onkos raadilla kokemuksia lumiketjuilla liikkumisesta? Itellä kun olis tommonen toisella etupyörällä vetävä malli ja pitäis maksimoida liikkuminen mm. alppiseuduilla parin vk päästä tapahtuvalla reissulla. Kuinka pahoista paikoista uskaltaa yrittää? :D

  • #2
    no kannattaa ottaa maalaisjäki mukaan?
    ja eihän etuvedolla oo hätää minne 1:sellä
    niin pakilla pois jos on edes vähä sitä maalaisjärkeä?
    mut jos sitä ei oo edes lähties niin kannattaa ehkä
    pysyä lähellä paikallis bussipysäkkiä?

    Comment


      #3
      Kyllähän pasi tuossa oikeaan osui. Itsellä ei ole mitään kokemuksia ketjuista, mutta tosiaan jos tulee ajellessa semmonen epäilys, että "mahtaakohan tämä tosta kiivetä", niin arvioi sitten itse, lähteekö yrittämään vai jättääkö sikseen. Itsellä on kanssa vai tommonen "neljäsosa neliveto :D" ja kyllä se ihan hienosti menee tommosella pienellä umpilumessa olevalla mökkitiellä (jota voidaan hyvin verrata alppiseutuihin :D) suurimmatkin mäet, kun ajaa tasakaasulla eikä ala repimään siinä mäessä, silloin voidaan helposti lähteä taaksepäin...

      Comment


      • #4
        Laita ne ketjut takakonttiin ja kaiva sitten vasta esille,kun olet jumissa. Jos ketjujen kanssa jäät jumiin,saat varttua kesää tai helikopteria. Hauskaa matkaa!!!!!

        Comment


        • #5
          Kokeilin viimetalvena ketjuja ja uskomattoman hyvin jaksaa mennä. Suurin ongelma oli etulippa, joka alkoi auraamaan sen verran, että en enään pidemmälle uskaltanut, vaikka pitoa tuntui olevan.
          Siinä vaiheessa oli etulippa aurannut koko auton leveydeltä ja pakoputkiston jälki erottui selvästi hangesta. Audin puskemasta lumikasasta erottui vielä selvästi kaksi sumuvalon muotoista koloa.

          Lumiketjut ovat todella hyvät liikkeellelähdöissä, mutta jarrutuspito taas vaihtelee ketjun rakenteesta johtuen, joka kannattaa huomioida. Itse aion käyttää ketjuja vasta siinä vaiheessa, kun on jumissa, koska niillä kyllä pääsee irti, vaikka ilman ketjuja olisi vauhti loppunut kesken, mutta jos niillä ajelee pitempiä matkoja, voi tulla ongelmia päällä pysymisen kanssa.

          Kokeilin myös lähtöä jyrkästä mäestä, joka oli luminen/jäinen pihatien mäki. Siitä auto lähti reilusti sutimalla, mutta pääsin mäenpäälle. Aikaisemmin quattrolla piti samassa mäessä hakea vähän pitoa eri kohdista, mutta kyllä sekin aika helposti mäenpäälle kiipesi.

          Sää tietysti vaikuttaa pitoon, ja testihetkellä oli lämpötila noin +1'C .
          Ketjut ostin jostain halpahallista.

          Comment


            #6
            Ihan mielenkiinnosta. Paljon tommoset ketjut yleensä maksaa? Vois itsekin hankkia sellaset, jos ei liikoja maksa...

            Comment


            • #7
              Itse ostin Biltemasta monta vuotta sitten ja toiseen autoon. Samanlaisia ketjuja siellä edelleen myydään hintaan 16,90 /pari. Sain ne puoliväkisin sopimaan tähän (typ44) pidentämällä kiristysketjuja. Lopputulos sama, noin 60 kmh pystyy ajamaan sen jälkeen alkaa osua johonkin... Pisin matka ketjut alla n. 15km eikä ongelmia. Silloin oli hiekkatie umpijäässä ja vettä satoi, vanhoilla kitkoilla meinas tulla äitiä ikävä... Suosittelen!

              Comment


              • #8
                Joo tosiaan kysymyksen asettelu oli puutteellinen näemmä. Ei ollut tarkoitus lähteä offroad-safarille, maalaisjärkeä on käytettävissä. Kiinnosti vain onko noista mihinkään. Jäisellä pinnallakin ilmeisesti pitoa riittää lumen lisäksi?

                Comment


                  #9
                  Hämärästi muistelen että ketjujen kanssa on 50kmh nopeusrajoitus. ??

                  Comment


                  • #10
                    Nuo rajoitukset on valmistajakohtaisia, laissa ei ole.

                    Comment


                    • #11
                      juu ite oon pärjänny jos muu ei auta ja ns istahtaa
                      niin tunkilla ylös ja kumi-mattoa pyörän alle.
                      ja lapio on kans hyvä? kun kaivaa edes 2 tuntia autoa irti
                      jossain jumalanselän takana niin kyllä siinäkin jotain oppii?(toivottasti)

                      Comment


                      • #12
                        Paljon tommoset ketjut yleensä maksaa? Vois itsekin hankkia sellaset, jos ei liikoja maksa...
                        Honkkarissa maksoi viimetalvena noin. 15-20e. Halvoissakin on merkkikohtaisia eroja. Honkkarista hankkimani ketjut olivat tämän näköisiä, eroa Biltema-malliin ainakin alhaalla näkyvä punainen kiristyspulikka, joka Biltema-mallissa on korvattu metallilenkillä. Omistani vääntyi tuo pulikka, mutta silloin käyttö oli jo normaalia kovempaa (Daihatsu 4x4 mönkijässä). Bilteman (metallilenkin kautta) kiristysmekanismi on jonkin verran huonompi/hankalampi kiristettävä, mutta voi olla kovassa käytössä jopa kestävämpi.

                        Comment


                        • #13
                          Löysinpä saman merkkisetkin ketjut, kuin ostamani, eli tässä.
                          Joo tosiaan kysymyksen asettelu oli puutteellinen näemmä. Ei ollut tarkoitus lähteä offroad-safarille, maalaisjärkeä on käytettävissä. Kiinnosti vain onko noista mihinkään. Jäisellä pinnallakin ilmeisesti pitoa riittää lumen lisäksi?
                          Tuo minun "offroad-safari" oli siis kokeilu, mihin niillä oikeasti pääsee, jos tarve vaatii, mutta ei sitä lunta aina tarvitse puoltametriä olla, että ketjuja voi alkaa käyttämään. :)

                          Ja kyllä ne, niin kuin mainitsin, pitävät myös jäällä hyvin, kun vain huomioi sen jarrutushomman. Jos rengas lukkiutuu sellaisessa kohtaa, ettei alla ole ketjua, niin silloinhan vain renkaan pintakuvio koskettaa maata/jäätä ja tuo "paljas" kohta on ketjun "sauman" kohdalla.

                          Comment


                          • #14
                            Pääsääntöisesti ketjuthan on tarkoitettu vain vaikeissa olosuhteissa etenemiseen, sitten kun ei enää muuten pääse liikkeelle. Ei niitä ole mihinkään rata-ajoon tai autobaanalle tehty, eli nopeammat vauhdit ja jarrutusmatkat on täysin toissijaisia seikkoja.

                            Comment


                            • #15
                              Onpi nääs semmonen hieno sotku että pitäis maaliskuun alkupäivinä ajaa via baltica läpi, käydä Wienissä ja Saksasta sitten lautalla kotio. Noh, omat talvirenkaat on piikkipyörät joilla ei saa ajaa Puolassa eikä Saksassa. Kotona voisi tietty heittää alle kesäkiekot, mutta Liettuassa on talvirengaspakko huhtikuun alkuun asti. Ja Itävallan päässä saattaa olla hyvinkin talvisia korkeampia osuuksia.

                              Ei nyt prkl viittis ostaa kitkojakaan erikseen tota reissua varten. Varsinkaan kun on liisari. Pääsisköhän Liettuan rajan yli kesäkiekoilla nurinoitta? :)

                              Comment


                              • #16
                                Jos käyt vain Wienissä, etkä yhtään etelämpänä, niin eipä siihen matkan varrelle kovin korkeita paikkoja osu jos pitäydyt esim. motareilla A1/A3 joita pitkin pääset Wienistä länteen. Jos taas tähtäät etelämmäs ajelemaan alppien pikkuteitä niin ketjut on varsin suositeltavat.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu kyllä tuolla varmaan selviäis. Eikä tosiaan oo paha investointi varalle noi kettingitkään. Ainoo mutta ja harmi vaan on tuo Liettua, ei tiedä uskaltaisko lähteä kokeilemaan. Paskimmassa tapauksessa eivät varmaan päästä edes maahan rajalla jos sattuu joku kontrolli olemaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä sinne kannattaa lähteä ihan talvirenkailla(tässä tapauksessa kitkoilla, kun matkalla myös Saksa), koska kyllä siellä ihan oikeakin talvi saattaa hyvinkin silloin olla. Tosin suolaavathan ne noi motarit mutta jos sattuu lunta satamaan niin mukavampi se on talvikumeilla ajella.

                                    Kovinkaan korkeallehan toi Wien - Saksa väli ei nouse, kuten sanottu, mutta varautuisin kuitenkin liukkauteen, muutenkin kuin ketjujen avulla. Ihan varmasti en muista mutta saattaa jopa olla kiellettyjä käyttää ketjuja motareilla(ainakin A21 Wienin ohitustie A2:lta A1:lle), kun taas alppialueille mentäessä ne on kait pakolliset olla mukana.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pääsääntöisesti ketjuthan on tarkoitettu vain vaikeissa olosuhteissa etenemiseen, sitten kun ei enää muuten pääse liikkeelle. Ei niitä ole mihinkään rata-ajoon tai autobaanalle tehty, eli nopeammat vauhdit ja jarrutusmatkat on täysin toissijaisia seikkoja.
                                      Itse jouduin hommaamaan ketjut mökkimäkeä varten, jossa saattaa jarrutusmatka olla kävelyvauhdistakin 500m, jos mäki on kokonaan jäässä. Sen takia mainitsin tuon jarrutushomman, kun sellaisissa olosuhteissa se on hyvä huomioida, ettei auto lähde kelkkana alas.

                                      Nyt kun selvisi tuo kysyjän varsinainen ongelma, niin olen kyllä sitä mieltä, että kannattaa vakavasti harkita kitkarenkaiden ostoa/lainaa, koska ketjuilla 50km/h on yleensä valmistajan antama max. nopeus, ja tarkoitushan on tosiaan päästä niillä vain pahimmista paikoista läpi, mitään pitkiä siirtymiä niillä ei ole järkevää ajaa.
                                      Yhdelle tutulle tilasin pinnoitetut nastarenkaat ilman nastoja ja hinta oli yli puolet halvempi, kuin kitkarenkaalla ja pito uutena oli mielestäni todella hyvä, tosin kalliit kilometrit tulee tuollakin vaihtoehdolla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tosi vanhaa tietoa ( v 1989 talvi). Tulin 1.8 E 80:llä Israelista kotimaahan. Talvi yllätti kesärenkailla Istanbulista lähdön jälkeen.
                                        Turkkilaiset virittivät lumiketjuja ja minä kesärenkailla sudin lähimpään kylään, josta ostin lumiketjut. Sopivat hyvin alle ja helppo asentaa ( vain etupyöriin). Auttoivat etenemistä, mutta nopeus oli pidettävä alhaisena. Vippasin ne heti takakonttiin kun lumi suli onneksi pois.

                                        Mielestäni ketjut ovat vain lyhyttä käyttöä varten( keliolosuhteet sen määräävät ). Kitkat alle ja varmuudeksi ketjut varalle, jos siltä tuntuu.

                                        Ps. Kreikassa poliisit ( kaverit kertoi ) vaativat lumiketjut alle ,ennen kun päästivät vuoristoteille joissa lunta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Luonnollisesti idea ketjuissa oli mullakin että alle vain jos ei muu auta. Ehdottomasti olis kitkojen paikka, mutta kun ei ole. Noh, ehkä ne joku ostais pois reissun jälkeen jos hommais, kunnon rumba vaan siinäkin :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Yksi rohkea vaihtoehto olisi: Ajat talvirenkailla esim hesaan( en tiedä matkasuunnitelmaasi) ja vaihdat siellä ennen laivausta kesärenkat. Niillä sitten ajelet ja tarvittaessa ostat ketjut.

                                            Vuonna 1989 tammikuussa, jolloin ajoin" etelästä pohjoiseen" ei tarvittu talvirenkaita/ketjuja pl Turkki ja sielläkin noin 5 tuntia ennenkun lumi suli kesärenkaille sopivaksi.
                                            Kotimaassakin oli silloin vesikelit ja tiet sulat.

                                            Säästä ei koskaan tiedä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Plussaa hommassa on että asun jo Helsingissä ja täältä lähtee lautta. Joten renkaanvaihto on nyt sitten varattu ensi torstaille :) Ketjut täytyy käydä hakemassa ensi viikolla vielä.

                                              Matkasuunnitelma on about hki-tallinna-riika-wien-rostock-himaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onkohan tommosista lumiketjuista mitään hyötyä Torsen-quattrossa pelkästään taka-akselilla. Aattelin vaan että ostaisi varoiksi yhen parin jos vaikka sattuu joskus tarviimaan, kun ei nuo halpikset Biltemassa juuri mitään maksa. Eteen ei viittisi laittaa, ettei tule kalliita vahinkoja, kun siellä on tilaa mielestäni paljon vähemmän, ainakin C4:ssa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mitenkäs se torseni taas toimikaan jos toinen akseli on kokonaan ilmassa? Antaako torsen edelleen sen minimimäärän (20:80 jako??) tehoa sinne "vaikeampaan" kuormaan samalla kun valtaosa tehosta menee ilmassa olevien renkaiden pyörittämiseen. Jos taasen yksi rengas on ilmassa kummaltakin akselilta erikseen niin silloin ollaan jumissa ja pysyvästi.

                                                  Nämä kaikki siis ilman sähköisiä "lukkoja" jotka on jarrujen avulla toteutettu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Torseni nelikon saa jumitettua jo yhden pyörän nostamalla ilmaan. Käytännössähän tämmöistä tilannetta ei tule normaali liikenteessä ikinä vastaan, ainakaan minulta ei ole koskaan liikennevaloissa tunkattu kulmaa ylös.

                                                    Kyllä se torsenin jakosuhde pysyy vakiona vaikka renkaita olisikin ilmassa, se ei vaan paljoa lohduta kun yksi etupyörä sutii "ilmassa" niin sen momentti*jakosuhde on kuintekin niin lähellä nollaa ettei mitään voimaa taakse mene.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Saahan urssissa napista 100% lukon taakse, jos siellä on vielä ketjut niin luulis siitä olevan apua. Pois lukien sen tapauksen että yksi eturengas on nolla kitkalla.

                                                      Sittenkin jarrulla sinne voi kai antaa vähän vastusta?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X