Jopas on hassusti Audin insinöörit ohjelmoineet käsijarrun. Se ei toimi, jos turvavyö ei ole kiinni, jarrupoljin painettuna alas ja ties mitä (10 etunojapunnerrusta). Huomasin automatiikan, virallisesti mäkilähtöavustimen, toimivan ja jarru tuntui menevän aina päälle kun pysäytin auton ja pois päältä kun lähdin liikkeelle. Joitakin kertoja tosin oli epäloogista toimintaa.
Kerran jo autosta pois päästyäni se lähtikin vierimään alamäkeen. Onneksi oma kiihtyvyyteni ylitti Audin kiihtyvyydenn ja pääsin sisälle ennen kuin se teloi ketään ja mitään, huhhuh! Ohjekirjasta löytyi sitten se syy. Ei ollut etunojapunnerrusten puute vaan turvavyön irroitus, ilmeisesti. Hetkinen, mitä tekemistä turvavyöllä on käsijarrun kanssa? Ilmeisesti Sakasassa tai Audilla on! Täytyypi yrittää tottua ajatukseen, ettei käsijarrukäsitettä ja -toimintoa enää ole.
Mitähän yllätyksiä Audilla on vielä varalleni 18 tuhannen kilometrin jälkeen?
Joitakin jo opittuja on: Start/stop -toiminnon epäloogisuus. Tapanani on hiljentää auto ennen risteystä moottorijarrutuksella ja sitten kevyesti jarrulla pysäytys. Monesti minulla moottori sillä tavalla ei pysähdykään. Audin insinöörit ovat huomioineet asian niin, ettei silloin moottorin kuulukaan sammua, kun olenkin ruuhkassa.
Hyvä vakionopeussäädinkin on saanut hörhöinsinööriajatuksia: Auto ylämäkeen pitää tietysti nopeutensa, mutta alamäessä se säikähtää ja jarruttaa. Vakionopeussääimeen on siis tullut uutena toimintona nopeuden rajoitus. Ennen se vain ylläpiti asetetun nopeuden puttumatta asetusta suurempaan nopeuteen. Noh, milloin tuota toimintoa voisi sitten hyödyntää? Jep, kun nopeusmittauspylväs on edessä voisi se hyvin jarruttaa, kun pudotan nopeuden asetusta, mutta ei se sitä silloin tee. Ohitukset olen onnistunut tekemään ilman automaattisia jarrutuksia eli ei se ihan päättömyyksiäkään tee. Muutoin erittäin hyvin toteutettu vakionopeuden asetus!
Kerran jo autosta pois päästyäni se lähtikin vierimään alamäkeen. Onneksi oma kiihtyvyyteni ylitti Audin kiihtyvyydenn ja pääsin sisälle ennen kuin se teloi ketään ja mitään, huhhuh! Ohjekirjasta löytyi sitten se syy. Ei ollut etunojapunnerrusten puute vaan turvavyön irroitus, ilmeisesti. Hetkinen, mitä tekemistä turvavyöllä on käsijarrun kanssa? Ilmeisesti Sakasassa tai Audilla on! Täytyypi yrittää tottua ajatukseen, ettei käsijarrukäsitettä ja -toimintoa enää ole.
Mitähän yllätyksiä Audilla on vielä varalleni 18 tuhannen kilometrin jälkeen?
Joitakin jo opittuja on: Start/stop -toiminnon epäloogisuus. Tapanani on hiljentää auto ennen risteystä moottorijarrutuksella ja sitten kevyesti jarrulla pysäytys. Monesti minulla moottori sillä tavalla ei pysähdykään. Audin insinöörit ovat huomioineet asian niin, ettei silloin moottorin kuulukaan sammua, kun olenkin ruuhkassa.
Hyvä vakionopeussäädinkin on saanut hörhöinsinööriajatuksia: Auto ylämäkeen pitää tietysti nopeutensa, mutta alamäessä se säikähtää ja jarruttaa. Vakionopeussääimeen on siis tullut uutena toimintona nopeuden rajoitus. Ennen se vain ylläpiti asetetun nopeuden puttumatta asetusta suurempaan nopeuteen. Noh, milloin tuota toimintoa voisi sitten hyödyntää? Jep, kun nopeusmittauspylväs on edessä voisi se hyvin jarruttaa, kun pudotan nopeuden asetusta, mutta ei se sitä silloin tee. Ohitukset olen onnistunut tekemään ilman automaattisia jarrutuksia eli ei se ihan päättömyyksiäkään tee. Muutoin erittäin hyvin toteutettu vakionopeuden asetus!
Comment