Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 Sportback 2014, käsijarru

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 Sportback 2014, käsijarru

    Jopas on hassusti Audin insinöörit ohjelmoineet käsijarrun. Se ei toimi, jos turvavyö ei ole kiinni, jarrupoljin painettuna alas ja ties mitä (10 etunojapunnerrusta). Huomasin automatiikan, virallisesti mäkilähtöavustimen, toimivan ja jarru tuntui menevän aina päälle kun pysäytin auton ja pois päältä kun lähdin liikkeelle. Joitakin kertoja tosin oli epäloogista toimintaa.

    Kerran jo autosta pois päästyäni se lähtikin vierimään alamäkeen. Onneksi oma kiihtyvyyteni ylitti Audin kiihtyvyydenn ja pääsin sisälle ennen kuin se teloi ketään ja mitään, huhhuh! Ohjekirjasta löytyi sitten se syy. Ei ollut etunojapunnerrusten puute vaan turvavyön irroitus, ilmeisesti. Hetkinen, mitä tekemistä turvavyöllä on käsijarrun kanssa? Ilmeisesti Sakasassa tai Audilla on! Täytyypi yrittää tottua ajatukseen, ettei käsijarrukäsitettä ja -toimintoa enää ole.

    Mitähän yllätyksiä Audilla on vielä varalleni 18 tuhannen kilometrin jälkeen?

    Joitakin jo opittuja on: Start/stop -toiminnon epäloogisuus. Tapanani on hiljentää auto ennen risteystä moottorijarrutuksella ja sitten kevyesti jarrulla pysäytys. Monesti minulla moottori sillä tavalla ei pysähdykään. Audin insinöörit ovat huomioineet asian niin, ettei silloin moottorin kuulukaan sammua, kun olenkin ruuhkassa.

    Hyvä vakionopeussäädinkin on saanut hörhöinsinööriajatuksia: Auto ylämäkeen pitää tietysti nopeutensa, mutta alamäessä se säikähtää ja jarruttaa. Vakionopeussääimeen on siis tullut uutena toimintona nopeuden rajoitus. Ennen se vain ylläpiti asetetun nopeuden puttumatta asetusta suurempaan nopeuteen. Noh, milloin tuota toimintoa voisi sitten hyödyntää? Jep, kun nopeusmittauspylväs on edessä voisi se hyvin jarruttaa, kun pudotan nopeuden asetusta, mutta ei se sitä silloin tee. Ohitukset olen onnistunut tekemään ilman automaattisia jarrutuksia eli ei se ihan päättömyyksiäkään tee. Muutoin erittäin hyvin toteutettu vakionopeuden asetus!
    Viimeksi muokannut TeroPee; 30.12.2014, 12:56.

  • #2
    Start-stop -systeemi ei aktivoidu jos jarrua painaa vain kevyesti. Koita ensi kerralla pysähdyksissä painaa poljinta vähän enemmän. Näin se toimii ainakin A3 8V:ssä ja luulen että logiikka on melkolailla sama A5:ssäkin.

    Vakionopeudensäädin toimii nyt niin kuin sen olisi pitänyt aina toimia: pitää nopeuden vakiona maaston muodoista riippumatta. Sehän jarruttaa myös silloin, jos nopeutta alennetaan reilusti (esim. 20 - 30 km/h) vakkarin viiksestä hidastamalla. Ihan muutaman kilometrin nopeuden alentaminen hoituu vain "kaasua nostamalla" vakkarin mielestäkin.

    Comment


    • #3
      Kokeilenpa painaa jarrua voimakkaammin, jos se siillä muuttuisi. Joo, 20-30 km/h nopeuden pudotus saa aikaan jarrutuksen. Aikaisemmin nopeuden säädin toimi taloudellisemmin. On aika tökeröä kiihdyttää ylämäkeen ja jarruttaa alamäkeen heti perään. Et sinäkään varmaankaan niin tekisi, jos ajaisit ilman vakionopeussäädintä. Liukkaalla kelillä jarrustus alamäkeen ei myöskään paranna turvallisuutta. Tosin vääntävällä moottorilla sutii jo ylämäessäkin. Nuo on tottumisjuttuja tietysti. Omasta mielestäni lisäautomatiikka nykyautoissa on joissakin tapauksissa kovin holhoavaa. Muistuupa erään taksikuskin kokemus räntäsateessa, kun meni puhdistamaan pyyhkijöitä - ei enää päässytkään autoon takaisin sisälle, aijai. Kait se Mersu Sakasassa varastettaisiin sellaisessa tilanteessa. Itse olen sitä peläänyt jo aikaa enkä koskaan poistu autosta ilman avaimia.

      Comment


      • #4
        Se jarrutuksen energia käytetään akun lataukseen, joten ei mene vakkarin jarruttelut hukkaan.

        Comment


        • #5
          Kyllä se jarrutus tehdään jarrupaloilla! Vain hitunen siitä tehosta voidaan käyttää akun lataukseen. Akun latauksen ottamaa tehoa ei pystyne edes tuntemaan. Akku kun on täysi jo lähtötilanteessa ei se juurikaan pysty energiansäästöä edes tarjoamaan - mainoskikka tuo energiansäästö akkua hyödyntämällä! Kyllä auton latausjärjestelmä pyrkii jatkuvasti pitämään 100% latausasteen akussa. Akun pitäisi olla 60% latauksessa lähtötilanteessa ja jarrutuksen jälkeen se olisi sitten vaikkapa 80%, että siitä saisi jotakin sitten uloskin. Mikään nesteakku ei sellaiseen pysty eikä kestäisikään. Jotenkin se järjestelmä kuitenkin toimii, mutta sen mahdollisuudet auttaa polttoainetaloudessa ovat kyllä lillukan varsia. Jarruttamatta jättäminen (siis jarrupaloilla) alamäessä säästää paljon enemmän!

          Comment


            #6
            Itse olen huomannut seuraavan omituisuuden liittyen vakkariin + S-tronic yhdistelmään. Ajan maantietä 100km/h vakkarissa, laatikko normaalisti D-modella ja vaihteena 7, kuten kuuluukin olla. Edessä tolppa, napsautan vakkarin veke (yksi painallus eteen, nopeus muistissa). Vauhti tippuu 80km/h. Tolpan jälkeen vedän vakkarin päälle, laatikko vaihtaa kutoselle ja nopeus nousee takaisin 100km/h. Mutta, laatikko ei vaihdakkaan enää seiskalle, vaan jää kutosvaihteelle. Täytyy mennä manuaalipuolle ja vaihtaa seiska, palata taas D-modeen.

            Samoin jos nopeamman kiihdytyksen jälkeen heittää vakkarin päälle sen hetkiseen nopeuteen, ei laatikkoa jostain syystä hae isointa vaihdetta, vaan jää esim kutoselle.

            Eivät nyt varsinaisesti liity vakkariin, enemmänkin S-Tronic ihmeellisyyksiä.

            Comment


            • #7
              Mäkilähtöavustin toimii aivan oikein. Sen kuuluukin sammua, kun irroitat turvavyön. Se on ajonaikainen avustin. Käsijarrun toiminta taas on ohjelmoitavissa. Suomessa taitaa olla niin että estetään vahingossa lähdöt sillä että kuljettaja on paikallaan ja vyö kiinni. Turvavyö liittämis pakon ja sen varoitin pimputuksen saa pois ohjelmoimalla. Samoin myös käsijarrun automaattiseksi. lähtee päältä kun painaa kaasua. Voi olla kuitenkin turvallisempi jättää se ei automaattiseksi.

              Vakkarin toiminta saisi olla valikoista valittavissa. Nopeuden nousun raja määriteltävissä missä puuttuu jarrulla. Tuo on aivan persheestä.

              Comment


              • #8
                Minusta nuo uudempien Audien käsijarru ja mäkilähtöavustin toimii hienosti.
                Ex-A4 B8:ssa käsijarru lähti automaattisesti pois päältä kun lähti ajamaan. Tuota toimintoa jäi kyllä kaipaamaan. Tässä nykyisessä vieläkään ei aina muista vapauttaa käsijarrua kun lähtee liikkeelle. Mulla toimi myös käsijarru ja tuo mäkilähtöavustin yhteen sillä tavalla että jos ajon aikana oli tuo mäkilähtöavustin päällä ja sitten pysäköit ja sammutit auton, meni käsijarru päälle automaattisesti. Mitään ei oltu erikseen ohjelmoitu jälkikäteen.
                Mulla oli manuaali, en tiedä onko automaatissa toimnnot samanlaiset.

                Comment


                • #9
                  Pertti,
                  kuvaamasi toiminto minullakin on nykyisessä. Sitä vaan en ymmärrä, miksi pysäyttäessä jarru ei mene automaattisesti päälle, jos ottaa turvavyön auki ennen kuin sammuttaa moottorin. Se menee päälle toisessa järjestyksessä. Automaattivaihteisessahan ei karkuunlähdön mahdollisuutta ole kun vaihde laitetaan P-asentoon - käsijarrusta viis, mutta käsivaihteinen niin kuin minulla on, on eri asia.
                  Markon juttu on kyllä sellainen, mikä tuntuisi vialta - tosin ei se tien päälle jätä, mutta jos alkaa ajattelemaan rupeaa se kalvamaan korvien väliä. Vaimon Golfin kertaalleen korjatussa DSG:ssä en ole moista huomannut.

                  Comment


                  • #10
                    A5 Sportback 2014, käsijarru

                    Luin tuon eka viestisi uudelleen enkä ole ihan varma ymmärsinkö ongelman. Onhan sinulla siis kaksi erillistä nappulaa, käsijarrulle se etummainen nappula ja mäkilähtöavustimelle taaempi?
                    Minulla kyllä meni käsijarru aina päälle ilman mitään kikkailuja, ilman turvavyötä jne. Se mäkilähtöavustin taas vaatii turvavyön päälläolon koska sitä siis käytetään auton liikkeellä ollessa. Jotenkin nuo on nivottu toisiinsa tuo käsijarru ja mäkilähtöavustin, eli niinkuin todettiin tuossa aiemmin, käsijarru menee automaattisesti päälle jos mäkilähtöavustin on ollut päällä kun auto pysäytetään ja sammutetaan ennenkuin turvavyö avataan. Mutta jos turvavyön avaa ennen kuin sammuttaa auton, lähtee mäkilähtöavustinkin pois päältä eikä sitten käsijarrukaan sitten kytkeydy automaattisesti vaan pitää vetää napista päällee manuaalisesti.

                    Comment


                    • #11
                      Itse käytän tuota hold assistia kanssa aina, ja aina kun pysähdyn ajon päätteeksi, otan turvavyön pois ennen moottorin sammuttamista, jolloin käsijarru menee automaattisesti päälle. Näin teen joka kerta, eli joko avaan oven tai turvavyön auton ollessa vielä käynnissä, jolloin hold assist menee pois päältä, ja käsijarru kytkeytyy automaattisesti päälle. Jos hold assist ei ole käytössä, ei käsijarrukaan tunnu menevän itsestään päälle. En tiedä onko tässä nyt sitten koodattu jotain tai muuta, mutta tykkään siitä näin.

                      Comment


                      • #12
                        Manuaalivaihteisen vakkari toimii muuten samaan tapaan kuin automaatin. Jos Siellä on muistissa vaikka 80kmh niin kiihdyttää sinne 40 rajalle että vakkari alkaa toimimaan, napsauttaa sen edellisen nopeuden päälle ja hämmentää vaan vaihteita kaasuun koskematta. Jännän tuntuista kun vakkari ei tipu enää pois päältä kytkintä polkaistessa. Samoin sen muistissa olevan nopeuden voi naputella mieleisekseen valmiiksi silloinkin kun vakkari ei ole päällä.

                        Comment


                          #13
                          Käsijarrun ei kuulu mennä päälle automaattisesti pysäköitäessä, jos hold assit ei ole ollut käytössä.

                          Comment


                          • #14
                            Uudehkoissa pösöissä menee automaattisesti päälle ja vcds löytää b8 koodauksissakin sellaisen vaihtoehdon. Siitä huolimatta sitä ei saa toimimaan niin ja ihan hyvä. Eli niinkuin pulla sanoi.

                            Comment


                            • #15
                              Pertti,
                              nappulat ovat kuten sanot. Käsijarru vaatii virrat ja jarrupolkimen painamisen. Tosin viimeksi se ei autotallissa työntäessä riittänyt vaan piti käyttää käynnissä, että sai käsijarrun pois päältä - sittenpä ei tarvinnut enää työntääkään. Juuri niin se toimii kuin sanot. Minusta vaarallista. Peruspurnaus minulla tässä on, että autoihin tehdään tarpeettomia automaattisia toimintoja. Mäkilähtöavustimenahan sitä markkinoidaan, mutta ei se sitten olekaan edes sitä, kun pitää autosta poistua vaikkapa hiekottamaan. Se karkaa, jos ei osaa tehdä toimintoja oikeassa järjestyksessä. Ajauduin eräällä kujalla ojaan suununtaina. Avasin oven ja totesin lunta olevan sen verran etten lähde autosta pois. Olin jo avannut turvavyön ja auto käynnissä - siis Audi totesi että olen mäessä (kallellaan olo ei vaikuttanut). Yritin peruuttaa - tietysti jarru päällä. Sitten kun sen huomasin, pääsin pälkähästä aika helposti vaikkakin säikähtäneenä + kytkimen luistatuksen hajut. Kyllä minä vaan noita automaattitoimintoja inhoan!

                              Comment


                              • #16
                                Minulla ei start/stop aktivoidu kuten TeroP:n autossa.

                                Comment


                                  #17
                                  En ymmärrä purnausta toiminnoista. Jos auton ostettuaan viitsii hieman tutustua miten auto toimii, ei tuossa ole mitään ihmeellistä.
                                  Jotenkin turhan tuntuista haukkua toimintoja, joita ei itse osaa käyttää.

                                  Mäkilähtöavustin on ajamiseen tarkoitettu lisävaruste. Nimi kertoo kaiken. Jos auto pysäköidään ( poistutaan autosta) on ihan luonnollista että sitä varten tehdään liikkeitä kuten kytketään käsijarru, joko perinteisestä kahvasta tai nykyaikaisesta napista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on kyllä vika kuljettajassa, ei autossa.

                                    Autossa on kolme toimintoa:
                                    Hill hold eli mäkilähtöavustin jota ei pysty nappuloista ohjaamaan vaan toimii taustalla kun auto on mäessä pysähdyksissä ja jarrua painetaan.

                                    Auto hold, johon on painike käsijarrupainikkeen alapuolella. Painat sen päälle niin auto menee jarruille aina kun pysähdytään ja painetaan jarrua riittävän voimakkaasti. Alkupään B8:ssa tuo toimi huonommin koska ei tiennyt poljinvoimasta mitään vaan pyrki lyömään jarruja kiinni ryömiessä ruuhkassa. Vapautuu kun painat kaasua.
                                    Kun Auto hold on kytkettynä ja irroitat turvavyön, auton seisoessa, menee käsijarru päälle. Kun lähdet uudelleen liikkeelle voit joko vapauttaa käsijarrun manuaalisesti napista kytkemättä turvavyötä tai vaihtoehtoisesti kytket vyön ja painat kaasua.

                                    Käsijarrua voi operoida ihan oman maun mukaan kun auto hold on pois päältä, auton pitää olla seis ja jarrua pitää painaa. Ei tarvita turvavyötä eikä auton käynnissäoloa, ei edes virtoja jos sammutuksesta ei ole kulunut liian pitkää aikaa.

                                    Jos auto on manuaali niin pidä auto hold päällä jolloin kun ajat esimerkiksi liikennevaloihin menee jarru päälle ja kun vaihdat vapaalle ja päästät kytkimen ylös sammuu auto (start/stop kytkettynä). Kun painat kytkimen pohjaan käynnistyy auto, laitat vaihteen päälle ja painat kaasua niin auto hold irrottaa ja lähdet liikkeelle. Tuolloin ei valoissa tarvitse painaa mitään poljinta ja auto pysyy paikallaan nätisti.
                                    Kun pysähdyt postilaatikolle niin avaat vyön ja käsijarru lukkiutuu, hyppäät autoon ja laitat vyön kiinni tai painat käsijrrun itse pois ja ajat pihaan.
                                    Vielä jotain epäselvää?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kun pysähdyt postilaatikolle niin avaat vyön ja käsijarru lukkiutuu, hyppäät autoon, käynnistät auton ja laitat vyön kiinni tai painat käsijrrun itse pois ja ajat pihaan.
                                      Vielä jotain epäselvää?


                                      Ja tuo moottorin sammuttaminen syö kyllä minua. Eli jos oven avaa, niin moottori sammuu... ei auta vaikka vaihde olisi P:llä ja/tai käsijarru päällä.

                                      Onko tuo toteutettu nykyään tai manuaaleissa toisin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei sammu jos start/stop on pois päältä. Itse painan nykyään tuon aina pois heti kun käynnistän auton koska Audissa se toimii huonosti ja sammuttaa kylmän koneen parin kilometrin jälkeen valoissa käynnistääkseen sen heti uudelleen.
                                        Omani on 2.0tdi s-tronicilla, manuaaliviittaus oli ketjun aloittajan ongelmaan liittyvä koska käsitin etää hänellä on bensa+manuaali yhdistelmä ajossa.

                                        Jos auto hold on päällä ja start/stop pois kytkettynä voi automaatin jättää postilaatikolle D kytkettynä kun avaa vain turvavyön, menee käsijarrulle eikä sammu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Manuaalivaihteisessa bensakoneessa S-S toimii minusta hyvin. Ei sammuta autoa pakkasilla ja plussakeleillä toimii paljon paremmin ja huomaamattomammin kuin esim. BMW:n vastaava systeemi.

                                          Käsijarru ja auto-hold toimivat myös hyvinkin loogisesti kun niihin tottuu. En itse käytä käsijarrua kovin usein, joten auto-holdin automaattinen käsijarrun kytkentä kun auton sammuttaa välistä hieman ärsyttää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitokset kommenteista ja pahoittelen niiden puolesta, jotka eivät kritiikistäni pitäneet. Sattuipa auton kanssa mitä tahansa vika on aina kuljettajassa! Autohan on aivan erinomainen, valintaani en ole katunut - näin se on kokonaisuutena. Kehityksen suunta on mikä on ja siihen minunkin on tottuminen, vaikka en kaikista piirteistä pidäkään...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Manukki Näytä viesti
                                              Jos auto hold on päällä ja start/stop pois kytkettynä voi automaatin jättää postilaatikolle D kytkettynä kun avaa vain turvavyön, menee käsijarrulle eikä sammu.
                                              Kyllä mulla sammuu, vaikka s/s on pois päältä. Pitää kokeilla vielä tuota hill-holdia, mutta ilman sitä sammuu. Tervetuloa kokeilemaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko sulla mremonen advanced key?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Siis meinaatteko että kun siihen postilaatikolle pysähtyy ja avaa kuskin oven niin moottori sammuu, muistaakseni menee myös virrat pois päältä. Kyseinen "uusi poistumiskonsepti" oli käytössä alle vuoden A4/A5/A6/A7/Q5 ja jäi pois. Se on myös ihan koodattavissa huollossa pois päältä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja MattiRK Näytä viesti
                                                    Siis meinaatteko että kun siihen postilaatikolle pysähtyy ja avaa kuskin oven niin moottori sammuu, muistaakseni menee myös virrat pois päältä.
                                                    Kyl.

                                                    Ja se piti aikanaan koodata pois luovutettaessa, mutta olivat unohtaneet enkä muistanut kysyä. Vielä ei ole huoltoa (pl. öljynvaihto) osunut kohdalle, mutta seuraavassa ajattelin pyytää.

                                                    Saisikohan tuon pois omatoimisesti Vag-COMilla?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A built in safety feature...

                                                      https://www.youtube.com/watch?v=KQEHcZtS2DY#t=186

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ilmeisesti on poistunut koska ei toi oma 11/2013 rekkaroitu A5 ainakaan sammu, rasittava äänimerkki kyllä huutelee omiaan.

                                                        Isäni A6 6/2012 taas sammuu aina kun oven avaa, kuulemma. Kuulemma siksi että hän ei ihan ajan tasalla aina ole mikä nappi on painettuna ja mikä ei ja miten auto siihen reagoi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vaihtuipas auto. 2013 3.0TDi. Vaihteeksi musta coupe...
                                                          On muuten ihan hitusen raastava varuste tuo S/S. Vaikka se on kytketty napista pois, niin oven avatessa turvavyö auki ollessa sammuttaa auton. Millä nimellä tuo autostapoistumissammutusautomatiikka löytyy? Eikös SS ole jo puukotettu VCDS koodauksella oletuksena olemaan pois päältä? Saattaa olla, että VCDS isketään kiinni pikimmiten autoon.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X