Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrut häviää kun kässäri jää päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrut häviää kun kässäri jää päälle

    Auto C4 2.5 TDI vm. -92. Ongelma on muutaman kerran tapahtunut seuraavasti. Käsijarru tiukkaan päällä rinteessä ja lähdössä sen vapauttaessa takajarru toisella puolella jää tiukasti päälle, eli pienestä vauhdista jopa pysäyttää auton.

    Kun matkaa jatketaan käsijarrujumpan avulla eli pikkuhiljaa tuntuu, että jarrujumi hellittää, niin jarrut häviää autosta lähes totaalisesti. (Kerran kävin tutkimassa tässä kohtaa ja kässäri ei enää jumittanut lainkaan.)Poljinta pohjaan saakka voi/pitää painaa useamman kerran. Siis poljin oikeasti painuu pohjaan ikään kuin ei olisi nesteitä lainkaan ilman jarrutehoja. Muutaman ajokilometrin jälkeen (tosi tutkalla mahdolliseen jarrutustilanteeseen varautuen)jarrut palaavat, ensin ollen lötkot, sitten kovat polkea ja lopulta normaalit ja on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

    Autossa jarrujen osalta tehty seuraavaa: Takajarrusatulat ja palat vaihdettu talvella molemmin puolin, jarruvaijerit samalla uusittu. Satulat (Biltema) eli halpisratkaisu...Taakse jarrulevyt uusittu, edessä edellinen omistaja uusinut, eli hyvässä kunnossa.

    Tämä käytös on pelottavaa ja olen miettinyt seuraavaa; jarrunesteen vaihto, auttaisiko, (toisaalta käsijarru on mekaaninen eli onko yhteyttä näin, ei kait)? Kässärin palautus ehdottomasti puutteellinen kun vedetään piikkiin asti, huonot satulat ja vaijerit (originaalit parempia). Herkistelyä taas :(

    Onko kokemuksia/ ajatuksia, missä voisi syy olla. Pommilta lähtevä painejohto oli joskus irti ja luulin sitä syyksi, nyt kiinni ja eilen ongelma uusiutui. Ohjaustehostin rikki?
    Viimeksi muokannut wonderer; 2.7.2014, 18:07.

    #2
    Käsijarrujumi kannattaa vapauttaa sopivalla vasarannapautuksella satulan vipuun. Korjaa oireen, ei vikaa. Liukkaalla yksi jumittava takapyörä voisi aktivoida absit etuvetoisessa??

    Lähtisin liikkeelle uusilla vaijereilla (marmorilta) ja joko satulan purkamisella/kasaamisella tai sitten vain uudella satulalla.

    Eikö tuossa ole jarrut alipainetehostimella?

    Comment


    • #3
      Vaijerit uusittu viime marraskuussa, samoin jarrusatulat. Noissa taitaa tuota jumitustaipumusta olla ihan vakiovarusteena eli herkistelyä kaipaa. Tuo seuraus minua enemmän on huolestuttanut kun autosta katoaa lähes totaalisesti jarrut. Lähinnä se, miksi niin käy ihmetyttää ja onko tuossa alipaine/tehostinpuolella vikaa...

      Comment


      • #4
        Ei poljin voi mennä lattiaan, vaikka tehostin ei toimisi lainkaan.

        Kuvatuilla oireilla ehdottaisin pääsylinterin vaihtamista. Pääsylinteri on mielestäni ainoa osa, joka takutessaan pystyy kuvatunlaiset oireet aiheuttamaan, jos jarrujärjestelmää on edes joskus huollettu.

        Jos puoli vuotta vanhat satulat jumivat jo, niin suhtautuisi varauksella niiden ihmeparantumiseen ns. herkistelyllä.

        Comment

        Working...
        X