Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 A6Q Avant 4.2, takapyörän laakeri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C5 A6Q Avant 4.2, takapyörän laakeri

    Katsastussetä löysi hieman klappia vasemmasta takapyöränlaakerista.
    Hyvä niin, sillä ei ollut toistaiseksi äännellyt tai oireillut muutenkaan ja kilometrejä on ties kuinka paljon takana.
    Alkuperäisen laakerin osanumero on 4D0407625H, mikäli en ole katsonut väärin.
    Hintakin on varsin kiva, 260€ tai Tepolta jokusen kympin halvemmalla.
    Tarvikkeenakin pitäisi saada, mutta tässä kohdassa sitten iskeekin voimakas epäuskoisuus, koska ristiviitteitä on aika runsaasti eri valmistajien kesken.
    Otetaan esimerkiksi SKF:n laakeri, VKBA3536.
    Tämän tiedoista löytyy kyseinen OE-numero, mutta löytyy hemmetisti muitakin ja siksi tässä iskee nyt epäuskoisuus.

    Menenkö hirveästi metsikköön, jos väitän tuon olevan sopiva?

  • #2
    Kyllä minunkin tietolähteet väittävät tuon olevan sopiva ja ebay:ssä noin 50e.

    Comment


      #3
      Allroadin takapyörän laakeri ja vetarin sisemmän nivelen kumi pitäisi vaihtaa. (Tietenkin eri puolille.) SKF:n VKBA 1356 on jo hankittuna, mutta työohjeet puuttuu.

      "Samalla vaivalla" ajattelin vaihtaa molemmille puolille sekä laakerit että suojakumit (myös ulommat kumit). Osat sai satasella, mutta vaihtaminen taitaa olla aika työläs homma, vai olenko ymmärtänyt väärin?

      Tuolta löytyy kuvat: Vetoakseli, napa ja tukivarret sekä raidetanko.
      Viimeksi muokannut pta; 5.5.2019, 22:21. Perustelu: Lisätty linkit varaosakatalogiin

      Comment


        #4
        Siinä samalla katselee ilmapussit ja iskarit kuntoon. Ei tartte kahta kertaa tehdä pyöräsuuntauksia. Joudut nimitäin irrottamaan epäkeskopultin raidetangon ulkopäästä. Vaikka kuinka sen asennon merkkaisi pulttiin, kulmat muuttuvat.

        Comment


          #5
          Ei muuten tarvinnut irrottaa epätoivonpulttia.

          Näin vaihtuu Allroad 2002 takapyörän laakeri VKBA 1356:
          - Avaa keskipulttia (M16) 90 astetta - usein 17 mm kuusiokolo
          - Löysää pyöränpultit - 17 mm hylsyavain
          - Ilmajousitus nosturiasenton
          - Nosta auto ylös
          - Irrota pyörä
          - Poista käsijarruvaijerin lukitussokka
          - Irrota vaijeri satulasta (Varo kumihaitaria)
          - Avaa satulan pultit navasta (H8) ja nosta satula kannattimineen roikkumaan pyöräkoteloon
          - Poista jarrulevy
          - Poista jarrukilpi (10 mm hylsy)
          (- Poista ABS-anturi. Todennäköisesti on niin tiukassa, että on helpompi avata liitin takapenkin alta -->.Ei kai tarvitse irrottaa jos napaa ei poista autosta.)
          - Ilmeisesti korkeusanturia ei tarvitse irrottaa jos iskariin ei kosketa. Itse irrotin varmuuden vuoksi (2 kpl 10 mm avaimia, joista toinen ohut).
          - Avaa keskipultti (H17)
          - Lyö liukuvasaralla pyörän laippa irti laakerista. Tulee sisäkoolin kanssa tai ilman.
          (On myös mahdollista irrottaa pyörän laippa prässillä laakerista, kun ylätukivarsi ja vetoakseli on ensin irrotettu navasta.)
          - Kallistuksenvakaaja voi olla nivelen irrotuksen tiellä, mutta ei ole aivan pakko irrottaa.
          - Avaa ylätukivarren ulkopään pultti (Tässä ei ole epäkeskosäätöä. Avain taisi olla 18 mm)
          - Irrota vetoakseli navasta. Se kyllä tulee sieltä, kun kääntää napaa ulospäin. Jos kallistuksenvakaaja on irti, niin sujuu helpommin.
          - Puhdista esimerkiksi moran kärjellä laakeripesä ruosteesta.
          - Pyöräytä laakeripesään vähän öljyä tai muuta liukastetta.
          - Vedä vanha laakeri ulosvetäjällä navasta ulos. Tulee vain ulospäin. Pesässä on sisäpuolella olake. Ulkopuolella ei ole edes sokkaa.
          - Jos pyörän laippaan jäi laakerin sisäkooli, niin vedä se ulosvetäjällä pois.
          - Puhdista ABS-anturi ja sen ympäristö.
          - Puhdista ja voitele laakeripesä.
          - Huomaa, että laakerin ulompi sisäkooli on sisäreiältään suurempi. Viisteet ovat myös erilaiset. Suurempi reikä ja pyöreä viiste siis ulospäin.
          - Prässää uusi laakeri pesään olakkeeseen saakka ulkokoolista painaen. Vanhan laakerin ulkokoolista saa työkalun, kun hioo sen halkasijaa reunasta pienemmäksi. Myös 82 mm putki on sopiva.
          - Prässää pyörän laippa laakeriin. Pidä prässätessä vastaan sisäkoolista. Vanhan laakerin sisäkoolista saat hyvän vasteen.
          - Kokoa loput päinvastaisessa järjestyksessä.
          - Älä unohda puhdistaa vetoakselilla olevaa ABS-anturin hammaskehää.
          - Kiristä keskipultti kunnolla kiinni esim 190 Nm ennen kuin lasket auton pyörilleen, ettei uusi laakeri vaurioidu.
          - Kiristä tukivarret ja keskipultti lopullisesti, kun auto on maassa ajokorkeudessa.

          Seurasin laakerin kulumista infrapunalämpömittarin kanssa viimeiset 5000 km, eikä eroa ollut napojen välillä kuitenkaan keskipultista mitattuna muutamaa astetta enempää.
          Vanha laakeri oli jo valuttanut mehuja pihalle lämmetessään. Välystä ei siinä niinkään tuntunut, mutta nosturilla pyöritettäessä ja ajossa laakeri kyllä äänteli.
          Kuvasta näkyy myös kuinka hyvin ABS-anturi on poterossaan piilossa. Jos asennuksen jälkeen ABS kenkkuilee kävelynopeudessa, niin välys on liian suuri tai anturi entinen.
          Click image for larger version  Name:	081020195525.jpg Views:	0 Size:	189.1 KB ID:	1865719
          Viimeksi muokannut pta; 10.10.2019, 02:04.

          Comment

          Working...
          X